På Boverket.se används cookies för att webbplatsens funktioner ska visas korrekt. Klicka på "Jag förstår-knappen" för att acceptera att cookies används. Läs mer om Cookies

Från den 12 maj 2021 fungerar inte vår webbplats med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Vatten

Granskad:

Du har kommit till en lättläst sida.

Legionellabakterier kan trivas i vattenrör
där vattnet har stått stilla
eller är ljummet.
När du duschar kan du andas in
vattendimma med bakterier.
Om bakterierna kommer ned i lungorna
kan man bli sjuk.
Men det är inte farligt att dricka vattnet.

Om varmvattnet är riktigt varmt och
kallvattnet är riktigt kallt,
är risken för bakterier liten.

Nya vattenkranar kan släppa ifrån sig bly.
När vattnet står stilla i din kran
kan lite bly gå över till vattnet.

För att minska risken
för att bly följer med
i det kallvatten som du tänkt dricka
eller använda till matlagning
kan du spola bort några deciliter
innan du tar av vattnet.

Du kan läsa lättläst om
Hälsa och miljö
Luften
Om fukt i byggnader
Radon
Buller

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen