Friyta för lek och utevistelse

Granskad: 12 juli 2023

Friyta för lek och utevistelse omfattar den yta som barnen kan använda på egen hand vid sin utevistelse. De krav som ställs på friytan enligt plan- och bygglagen, PBL, måste finnas med som en grundförutsättning vid planläggning. Boverket har allmänna råd om friyta kopplat till ålder och verksamhet.

Kommunövergripande riktlinjer

Många kommuner jobbar med särskilda placerings-, storleks- och kvalitetskrav på friyta för lek och utevistelse vid fritidshem, skolor, förskolor och annan jämförbar verksamhet. Enligt PBL måste friytor vara tillräckligt stora och lämpliga för lek och utevistelse. Behovet av yta måste finnas med som grundförutsättningar vid planläggningen. Alla barns lika rätt till högkvalitativa och utvecklande utemiljöer är en demokratifråga och lika förutsättningar för detta ska finnas oavsett var man bor. Kommunövergripande riktlinjer är inte juridiskt bindande men kan säkerställa rätt storlek och kvalitet på friyta i hela kommunen. 

Friytan ska vara tillgänglig för barn

En friyta är ytan som går att leka på och som är tillgänglig för barnen i huvudsak under skoltid men även i viss mån på fritiden. Förrådsbyggnader, bil- och cykelparkering samt ytor för lastning och lossning är otillgängliga för barnen och ingår därmed inte i friytan för lek och utevistelse. Takterrasser har begränsad tillgänglighet och betraktas därför som kompletterande ytor och ingår därmed inte heller i friytan.

När friytor för lek och utevistelse ska placeras och anordnas bör friytans storlek, utformning, tillgänglighet och säkerhet samt förutsättningarna för att bedriva ändamålsenlig verksamhet särskilt beaktas. Med ändamålsenlig verksamhet avses att friytan kan användas till lek, rekreation samt fysisk och pedagogisk aktivitet för den verksamhet som friytan är avsedd för. Friytan bör inte senare kunna tas i anspråk för annat ändamål utan att ersättas med friyta med likvärdiga möjligheter till varierande lek och utevistelse.

Boverkets allmänna råd om friyta

Boverket har allmänna råd om friyta kopplat till ålder och verksamhet. De allmänna råden grundar sig i forskning kring vad barn behöver för att kunna utveckla kognitiva, sociala och fysiska förmågor. Det råder olika förutsättningar i olika kommuner men de kommuner som har skapat kommunövergripande riktlinjer för storlekskrav på friyta har också sett en ökad kvalitet på de gårdar som bebyggs runt om i kommunen. Utöver kommunövergripande riktlinjer för friyta så är detaljplanen och dess beskrivning samt bygglovsgivning viktiga verktyg för att säkerställa tillräcklig yta och kvalitet på utemiljön.

Boverkets allmänna råd (2015:1) om friyta för lek och utevistelse vid fritidshem, förskolor, skolor eller liknande verksamhet (i Boverkets författningssamling)