Digitalisering av planeringsprocessen

Digitaliseringen av planeringsprocessen sker både på nationell, regional och kommunal nivå.

I dagsläget arbetar flera av Sveriges kommuner med att digitalisera sina planeringsprocesser för att få en effektivare handläggning. Vissa arbetar med att tillhandahålla planeringsunderlag digitalt och strukturerat för att minska tidsåtgången och höja kvalitén inför beslut. En del arbetar med digitala översiktsplaner för en bättre medborgardialog vilket stärker demokratin och rättssäkerheten. Andra arbetar med digitala verktyg för detaljplaner vilket skapar enhetlighet som sedan underlättar analys av kvarvarande byggrätter och effektiviserar kommande lovprocess.

Digitalt i alla led

Fortfarande är det de analoga originalen som är juridiskt gällande i planeringen. Boverkets vision är att gå över till helt digitala planeringsunderlag och beslutshandlingar där det går att söka och återanvända valda delar av planinformationen både för nya innovativa tjänster och i de grundläggande lov- bygg- och tillsynsprocesserna.

Vägen dit är lång och kommer kräva både lagändringar och bred samverkan mellan myndigheter i den nationella digitala infrastrukturen. Som en aktör i denna stora förändring har Boverket bemyndigande, regeringsuppdrag och pågående aktiviteter som tar oss mot visionen ett steg i taget.

Sprida innovativa lösningar

Då lagändringar är en lång process arbetar Boverket också med att vägleda samt sprida innovativa lösningar inom ramen för gällande lagstiftning som genom digitala verktyg kan effektivisera samhällsbyggnadsprocessen redan idag.

Granskad: Sidansvarig: Webbredaktionen
Hjälpte informationen dig? Ja Nej