Omgivningsbuller – störning och hälsopåverkan

Granskad: 5 juli 2023

Hälsopåverkan av industri- och verksamhets­buller har inte studerats och doku­menterats i samma omfattning som för trafikbuller, men det finns studier som visar att vid samma ljudnivåer uppfattas industribuller som lika eller något mer störande än vägtrafikbuller.

Vad är buller?

Buller är vanligt förekommande i vårt samhälle och kan vara av olika slag. Begreppet omgivningsbuller är en samlingsbeteckning för buller från industri- och verksamheter samt de olika trafikslagen, där vägtrafikbuller är dominerande. Särskild reglering finns för vissa typer av buller. Läs till exempel mer om buller från vindkraftverk eller om buller från skjutbanor under rubriken ”På andra webbplatser” i ”Relaterad information”.

I lagens mening betraktas buller som oönskat ljud på nivåer som kan utgöra olägenhet för människor. Det är därför viktigt att kunna ange hur höga ljudnivåer och vilket slags ljud som kan anses vara acceptabelt och var gränsen går för skadligt buller. Den ljudalstring som sker vid en lägre ljudnivå kan fortfarande betraktas som buller och som en störning i bemärkelsen oönskat ljud, men den kräver inte några direkta hänsyns­taganden eller åtgärder. Samtidigt är det viktigt att planläggningen syftar till bästa möjliga boendemiljö när det gäller omgivningsbuller. Avsikten är att tillförsäkra de boende en acceptabel ljudnivå utomhus i anslutning till bostadsbyggnaden.

Omgivningsbuller är en hälsorisk

Världshälsoorganisationen (WHO) konstaterar i rapporten Environmental Noise Guidelines for the European region från 2018, att omgivningsbuller hör till de största miljörelaterade hälsoriskerna i Europa. Minst 100 miljoner människor påverkas av trafikbuller och bara i Västeuropa beräknas minst 1,6 miljoner friska levnadsår förloras på grund av trafikbuller.

Någon motsvarande bedömning finns inte för industri- och verksamhetsbuller, som är mindre omfattande och därför mindre studerat och doku­menterat jämfört med trafikbuller. WHO:s rapport anger inte heller några specifika riktvärden som rekommendation för industri- och verksam­hetsbuller, vilket görs för buller från vägtrafik, spårvägstrafik, flygtrafik, vindkraft och för lyssnande på musik i hörlurar. En genomgående rekom­mendation från WHO är dock att minska exponeringen gentemot alla slags bullerkällor.

Det finns få publicerade studier om sambandet mellan industri- och verksamhetsbuller och hälsa och välmående.

De studier som finns omfattar självrapporterad störning av industribuller,  exempelvis Naturvårdsverkets rapport Environmental noise and health. Läs mer om rapporten under rubriken “På andra webbplatser” i “Relaterad information”

Industri- och verksamhetsbuller har ofta störande ljudkaraktär

Industri- och annat verksamhetsbuller kan i många fall innehålla en högst olikartad ljudkaraktär jämfört med trafikbuller, men det kan också vara av ungefär samma karaktär som buller från vägtrafik. Vissa industrier och verksamheter kan avge flera olika typer av buller, till exempel låg­frekvent buller från ventilationssystem, impulsljud från mekanisk bearbetning i produktionen och ljud med tonala komponenter från roterande maskindelar. Samtliga dessa ljudkaraktärer bedöms som särskilt störande. Till detta kan buller från vägtransporter av gods och material till anläggningen tillkomma.

Enligt Naturvårdsverkets rapport om hälsopåverkan från olika buller­källor[1] finns det studier som visar att vid samma ljudnivåer uppfattas industribuller som lika eller något mer störande än vägtrafikbuller, mindre störande än flygtrafikbuller, men mer störande än buller från tågtrafik. Ljud från rangerbangårdar uppfattas dock som betydligt mer störande än ljud i samma nivåer från alla tre transportslagen.

Färre är störda av industribuller än av trafikbuller

I Naturvårdsverkets rapport Environmental noise and health, konstateras att det inte finns någon samlad kartläggning eller annan uppskattning av antalet personer i Sverige som exponeras för externt industribuller.

 I Miljöhälsorapporten 2017 noteras att det är en låg andel personer som är mycket eller väldigt mycket störda av industribuller. Störningsfrekven­sen ökar om även buller från fläktar och hamnar räknas in. Dessa källor ingår till viss del i de allmänna rådens tillämp­ningsområde för industribuller. 

En förhållandevis låg andel av respondenterna anger att de störs mycket eller väldigt mycket av buller från industrier. Men det ska ses mot bak­grund av de mycket strikta ri