Grundläggande förutsättningar för samordnad tillsyn

Granskad: 19 juni 2023

För att byggnadsnämnderna ska kunna arbeta effektivt med tillsyn och därmed även med samordnad tillsyn krävs att det finns en politisk vilja att avsätta tillräckliga resurser och kompetens för arbetet.

Grundläggande förutsättningar för samordnad tillsyn

Det finns flera skäl för byggnadsnämnderna att samordna sitt tillsynsarbete inom kommunen och med andra myndigheters arbete med tillsyn, övervakning och kontroll. För att det överhuvudtaget ska vara möjligt att arbeta någorlunda effektivt med tillsyn och därmed också för att kunna samordna tillsynsarbetet krävs dock att en del grundläggande förutsättningar finns.

Vilja att avsätta resurser

Först och främst krävs det att det finns en vilja att i tillräcklig utsträckning arbeta med och avsätta resurser för tillsynsarbete. I en del kommuner saknas det dock en vilja att avsätta tillräckliga resurser för arbete med tillsyn över plan- och bygglagstiftningen. Boverket har i flera uppföljningar och rapporter till regeringen redovisat att det främst beror på en bristande förståelse för betydelsen av och fördelarna med tillsynsarbete. Dessutom visar redovisningarna att tillsynsansvaret är otillräckligt och otydligt reglerat i plan- och bygglagstiftningen och att det inte finns någon tillsyn över att byggnadsnämnden sköter sitt tillsynsansvar. Ta del av Boverkets rapport Tillsynsavgift och byggsanktionsavgifter under publikationer i relaterad information.

Kompetens om tillsyn

Även i de fall det finns en vilja att arbeta med tillsyn har en del kommuner av ekonomiska skäl svårt att tillföra resurser för tillsynsarbete eller stöter på problem när de ska rekrytera personal med kompetens för att arbeta med tillsyn. Det kan bero på att det saknas personer med rätt kompetens eller att det är svårt att rekrytera personer till vissa delar av landet. Det utgör då också ett hinder mot insatser för att samordna tillsynsarbetet.

Utbildning av förtroendevalda

Problemen med bristande vilja och möjlighet att avsätta eller rekrytera resurser och kompetens för tillsynsarbete är inte unikt på PBL-området utan är ett generellt problem på många samhällsområden. Det finns inte någon enkel lösning på problemen men mycket är vunnet om förtroendevalda i kommunerna får större förståelse för att satsningar på tillsyn och samordnad tillsyn kan löna sig för kommunen som helhet. Det kan till exempel uppnås genom olika utbildningsinsatser för förtroendevalda i byggnadsnämnden. Utbildningsinsatserna kan handla om vilket tillsynsansvar byggnadsnämnden har enligt plan- och bygglagstiftningen men framför allt bör vikten av tillsynen och fördelarna med samordnad tillsyn särskilt lyftas fram. Utbildning mellan olika myndigheter är också en viktig del i att öka förståelsen om varandras organisation, ansvarsområden och arbetssätt. Det skapar i sin tur en möjlighet att identifiera gränsdragningar mellan myndigheter och möjliga områden för samverkan.

Tillsynsplanering

För att tillsyn och därmed ä