Lovplikt och prövning av lov för tillfälliga anläggningsboenden
Vid prövning av lov gör kommunens byggnadsnämnd en bedömning av om åtgärder uppfyller de krav som ställs i plan- och bygglagstiftningen. Olika krav kan ställas på olika åtgärder och kraven kan bli olika beroende på lokalisering och placering.
När detaljplanen tillåter någon form av tillfällig vistelse
Tillfälliga anläggningsboenden för asylsökanden och för människor som fått uppehållstillstånd, men ännu inte har fått en bostad, kan bedömas vara planenliga inom ett område som i gällande detaljplan har angetts för någon typ av tillfällig vistelse. Bygglov eller anmälan kan krävas om den nya verksamheten ställer krav på förändringar av byggnaderna. Det krävs i varje enskilt fall en bedömning av lovplikten.
När detaljplanen tillåter bostäder
Användningen bostad i detaljplan är inte förenlig med olika former av tillfällig vistelse oavsett vilken form eller benämning dessa har. Kommunen kan därför inte ge lov till att ett markområde, som i detaljplan har bestämts som bostäder, utnyttjas för ett tillfälligt anläggningsboende för asylsökanden och människor som fått uppehållstillstånd, men väntar på att få en bostad. Kommunen kan inte heller ge lov till att en byggnad inom ett sådant område utnyttjas för tillfällig vistelse.
Det finns i och för sig en gråzon i de fall då boendet sker under mer permanenta former, till exempel sociala bostäder där bostaden disponeras på samma sätt som en permanent bostad. Verksamhetens art och omfattning tillsammans med omgivningspåverkan är då avgörande faktorer. Om verksamheten bedrivs under mer institutionella former, till exempel om en grupp människor förläggs i en villa eller bostadslägenhet, utan att personerna själva har hyreskontrakt och besittningsskydd, kan verksamheten snarare vara att bedöma som tillfällig vistelse.
Väsentligen annat ändamål
Frågan om en ny verksamhet utgör ett väsentligen annat ändamål gentemot den tidigare ska bedömas utifrån verksamhetens art och omfattning samt eventuell förändrad omgivningspåverkan. Vid ändring behövs inte alltid bygglov om åtgärden inte är väsentligen annat ändamål – men anmälan kan likväl krävas om åtgärder som kräver anmälan behöver göras, till exempel ändringar som påverkar byggnadens brandskydd eller ventilation. Om en plan som är beslutad mellan 1987–2012 anger kontor är det om inget annat preciseras, planenligt att bedriva tillfällig vistelse men för anläggningsboende krävs bygglov för ändring till ett väsentligen annat ändamål om det senaste lovet eller verksamheten som bedrevs var kont