Godstransporter
Godstransporter är avgörande för att hela Sverige ska fungera. Samhället behöver försörjas med såväl inhemska som importerade varor av olika slag och avfall ska tas om hand. Sverige är ett exportberoende land och väl fungerande godstransporter är av stor betydelse för att företag ska kunna behålla sin konkurrenskraft. I Sverige förväntar vi oss en fortsatt befolkningsökning, vilket med stor sannolikhet kommer innebära ökade mängder gods. Den svenska infrastrukturen för godstransporter fungerar relativt väl, men godstransportsystemet behöver stärkas ytterligare och utvecklas för att möta framtidens utmaningar.
Definition av godstransporter
Godstransporter definieras vanligen som transporter där syftet i första hand är att förflytta gods eller varor. Transporter som exkluderas från begreppet godstransporter är till exempel egen hemkörning av varor från en butik och transporter där huvudsyftet är att förflytta personer. Godstransporter delas huvudsakligen in i två grupper: fjärrtransporter respektive distributions- och returtransporter.
Fjärrtransporter
Till fjärrtransporter räknas transporter av gods som går över ett längre avstånd och i regel handlar det om större volymer av gods. Fjärrtransporter går oftast mellan olika terminaler. På global nivå dominerar sjöfarten när det gäller transporterade mängder, men även lastbil, tåg och flyg används för fjärrtransporter. Inom Sverige är lastbilen fortfarande det dominerande trafikslaget när det gäller godsvolymer, men det finns en ambition att flytta över allt mer gods på järnväg och sjöfart. För fjärrtransporter på väg används i första hand tunga lastbilar med släp eller dragbil med trailer.
Distributions- och returtransporter
Distributionstransporter sker vanligtvis från en terminal och fram till slutmottagaren och de sker mestadels på regional och lokal nivå. En klar majoritet av dessa transporter sker med vägtransporter och främst med lätta och medelstora lastbilar, men även med budbilar och i vissa fall med cykel. Till returtransporter räknas transporter av återvinningsmaterial och avfallstransporter, men även till exempel returtransporter från e-handel. Distributions- och returtransporter behöver fungera över hela Sverige där det finns boende eller verksamheter.
Godstransporter i Sverige idag
Godstransporter är avgörande för att samhället ska fungera och vara attraktivt för såväl invånare som näringsliv. Ett väl fungerande transportsystem, där trafikslagen samverkar, skapar förutsättningar för effektiva godstransporter. Trafikslagen har olika fördelar och förutsättningar och används i viss mån för olika syften. Trafikslagen kompletterar och interagerar därför med varandra. I många fall transporteras gods i transportkedjor som involverar mer än ett trafikslag. Sammankopplingen av trafikslag sker i knutpunkter, terminaler, vilket möjliggör olika typer av transportupplägg.
Godstransporterna sker med samtliga trafikslag, det vill säga cykel, spårburen trafik, vägtrafik, sjöfart och luftfart, inom landet, liksom gränsöverskridande till andra länder.
Godstransporter med cykel står för en mindre del av de samlade godstransporterna men har god potential att användas för citylogistik. Exempelvis kan godscyklar ersätta skåpbilar för paketleveranser. Enligt forskning kan godstransporter med cykel stå för 10-50 procent av leveranser med mindre fordon i städer.
Den vanligaste godstransporten i Sverige sker idag med lastbil. År 2018 transporterades totalt drygt 475 miljoner ton gods med lastbil och ungefär 41 miljoner ton gods på järnväg inom Sverige. Av godset i inrikestrafik lastas och lossas 75 procent av godset inom samma län. Över hälften av alla transporter med last kördes kortare än 25 km och endast 15 procent av alla transp