Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Länsstyrelsens roll utifrån PBL vid risk för olyckor

Granskad:

Länsstyrelsen ska under planprocessen ge råd om allmänna intressen såsom att beakta och förebygga risker för översvämning, ras, skred och erosion. Länsstyrelsen har också tillsynsansvar över kommunens beslut om detaljplaner och kan med hänvisning till risken för olyckor, översvämning eller erosion överpröva och upphäva beslut om detaljplan.

Länsstyrelsens ansvar

Länsstyrelsen har i planeringsprocessen ansvar för att företräda och samordna statens intressen och tillhandahålla planeringsunderlag. I samband med kommunens planläggning ska länsstyrelsen särskilt bevaka riksintressen, miljökvalitetsnormer, strandskydd, regional samordning samt frågor som rör hälsa, säkerhet och risken för olyckor, översvämning och erosion. I begreppet olyckor ingår ras och skred. Länsstyrelsen har även tillsyn över kommunens beslut om detaljplaner vilket innebär att länsstyrelsen i vissa fall kan överpröva kommunens beslut att anta, ändra eller upphäva detaljplaner.

Länsstyrelsens roll i översiktsplaneringen

I den kommunala översiktsplaneringen har länsstyrelsen en viktig roll att bistå med underlag och verka för att det underlag som statliga myndigheter tillhandahåller kommer till användning. Under samrådet för kommunens översiktsplan ska länsstyrelsen samordna statens intressen, tillhandahålla underlag och ge råd i fråga om plan- och bygglagens allmänna intressen. Det kan till exempel handla om att tillhandahålla nationella eller regionala underlag som berör jord, berg- och vattenförhållanden och underlag för att bedöma risken för översvämning, ras, skred eller erosion.

10 §
  Under samrådet ska länsstyrelsen särskilt
   1. ta till vara och samordna statens intressen,
   2. tillhandahålla underlag för kommunens bedömningar och ge råd i fråga om sådana allmänna intressen enligt 2 kap. som hänsyn bör tas till vid beslut om användningen av mark- och vattenområden,
   3. verka för att riksintressen enligt 3 och 4 kap. miljöbalken tillgodoses, att miljökvalitetsnormer enligt 5 kap. miljöbalken följs och att redovisningen av områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen är förenlig med 7 kap.
18 e § första stycket miljöbalken,
   4. verka för att sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår två eller flera kommuner samordnas på ett lämpligt sätt, och
   5. verka för att bebyggelse och byggnadsverk inte blir olämpliga med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion.

Länsstyrelsen ska dessutom ge råd i övrigt om tillämpningen av bestämmelserna i denna lag, om det behövs från allmän synpunkt. Lag (2020:76) .

När länsstyrelsen ger sina synpunkter vid samrådet till översiktsplan bör länsstyrelsen tydliggöra vilka synpunkter som är att betrakta som råd och vilka som innebär påpekanden om att risken för olyckor, översvämning eller erosion inte har beaktats i tillräcklig utsträckning. Att länsstyrelsen är tydlig med sådana påpekanden är viktigt eftersom det uppmärksammar kommunen på att länsstyrelsen kan komma att utöva tillsyn över efterföljande detaljplaner. Under granskningen av ett förslag till översiktsplan ska länsstyrelsen tydligt klargöra i vilka avseenden staten har kvarstående erinringar mot översiktsplanen när det gäller ingripandegrunderna.

Under andra halvan av tiden mellan två ordinarie val till kommunfullmäktige ska länsstyrelsen redovisa ett underlag till kommunen. Underlaget är en redovisning av vilka, nya eller ändrade, statliga och mellankommunala intressen som kan ha betydelse för översiktsplanens aktualitet. Kommunen kan dessutom begära ett underlag vid andra tillfällen eftersom kommunens planeringsstrategi kan ändras under mandatperioden. I länsstyrelsens underlag bör det framgå om, och i så fall vilka, relevanta statliga planeringsunderlag avseende naturolyckor och klimatförändringar som har tillkommit efter att översiktsplanen antagits.

26 §
  Länsstyrelsen ska i ett underlag till kommunen redovisa sådana statliga och mellankommunala intressen som kan ha betydelse för översiktsplanens aktualitet. Redovisningen ska göras under den andra halvan av tiden mellan två ordinarie val till kommunfullmäktige.

I underlaget ska länsstyrelsen ange
   1. hur dessa intressen förhåller sig till översiktsplanen, och
   2. om länsstyrelsens granskningsyttrande i någon del inte längre gäller.

Länsstyrelsen ska även lämna ett sådant underlag till kommunen när kommunen begär det. Lag (2020:76) .

Länsstyrelsens roll i detaljplaneringen

Länsstyrelsen ska under samrådet för ett förslag till detaljplan särskilt verka för att en bebyggelse eller ett byggnadsverk inte blir olämplig med hänsyn till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Länsstyrelsen kan verka för detta genom att till exempel ge råd och hjälp att förmedla och tolka relevanta nationella och regionala underlag. Utgångspunkter för kommande tillsyn avseende riskbedömning bör framgå redan i samrådsskedet.

14 §
  Under samrådet ska länsstyrelsen särskilt
   1. ta till vara och samordna statens intressen,
   2. verka för att riksintressen enligt 3 och 4 kap. miljöbalken tillgodoses, att miljökvalitetsnormer enligt 5 kap. miljöbalken följs och att strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken inte upphävs i strid med gällande bestämmelser,
   3. verka för att sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår två eller flera kommuner samordnas på ett lämpligt sätt, och
   4. verka för att en bebyggelse inte blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion.

Under samrådet ska länsstyrelsen också särskilt ge råd om tillämpningen av 2 kap. Länsstyrelsen ska dessutom ge råd i övrigt om tillämpningen av bestämmelserna i denna lag, om det behövs från allmän synpunkt. Lag (2020:76) .

Under granskningstiden ska länsstyrelsen yttra sig över förslaget till detaljplan och tydliggöra om det enligt länsstyrelsens bedömning innebär att en bebyggelse eller ett byggnadsverk blir olämplig med hänsyn till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Länsstyrelsens granskningsyttrande ska begränsas till sådant som kan leda till att planen överprövas.

22 §
  Under granskningstiden ska länsstyrelsen yttra sig över planförslaget, om förslaget enligt länsstyrelsens bedömning innebär att
   1. ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken inte tillgodoses,
   2. en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs,
   3. strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken upphävs i strid med gällande bestämmelser,
   4. regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte har samordnats på ett lämpligt sätt, eller
   5. en bebyggelse annars blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Lag (2020:76) .

22 a §
  Under granskningstiden ska lantmäterimyndigheten yttra sig över planförslaget om myndigheten bedömer att förslaget inte är förenligt med 4 kap. 7, 18 och 18 a §§ samt 33 §
första stycket 3 och tredje stycket. Lag (2014:900) .

När kommunen beslutat att anta, ändra eller upphäva en detaljplan ska länsstyrelsen utöva tillsyn och överpröva kommunens beslut om det kan antas innebära att en bebyggelse blir olämplig med hänsyn till risker för översvämning, ras, skred eller erosion. Om länsstyrelsen vid överprövningen finner att beslutet innebär att bebyggelsen blir olämplig med hänsyn till dessa risker ska länsstyrelsen upphäva beslutet. Om kommunen medger det får beslutet upphävas i viss del. När länsstyrelsen upphäver kommunens beslut har kommunen möjlighet att överklaga länsstyrelsens beslut till regeringen.

10 §
  När länsstyrelsen enligt 5 kap. 30, 38 eller 39 § har fått ett meddelande om att en kommun beslutat att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser, ska länsstyrelsen inom tre veckor besluta om den ska överpröva kommunens beslut eller inte.

Länsstyrelsen ska överpröva kommunens beslut, om beslutet kan antas innebära att
   1. ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken inte tillgodoses,
   2. regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt,
   3. en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs,
   4. strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken upphävs i strid med gällande bestämmelser, eller
   5. en bebyggelse blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Lag (2022:929) .

10 a §
  Om länsstyrelsen har gett ett planeringsbesked enligt
5 kap. 10 f § om att en åtgärd inte har en sådan innebörd som anges i 10 § andra stycket, får överprövning enligt 10 § eller upphävande enligt 11 § inte ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser. Om ett planeringsbesked förenats med villkor och villkoret har iakttagits, får inte heller sådan överprövning eller sådant upphävande ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser.

Första stycket gäller inte om åtgärden eller förutsättningarna för planeringen har ändrats väsentligt i förhållande till den eller de frågor som planeringsbeskedet avser. Lag (2017:424) .

11 §
  Länsstyrelsen ska upphäva kommunens beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser i dess helhet, om beslutet har en sådan innebörd som anges i
10 § andra stycket. Om kommunen medger det, får beslutet upphävas i en viss del.

Beslut enligt första stycket ska fattas inom två månader från det att länsstyrelsen har beslutat om överprövning enligt
10 § första stycket om inte längre tid är nödvändig med hänsyn till ärendets omfattning eller andra särskilda omständigheter. Lag (2017:424) .

5 §
  Länsstyrelsens beslut enligt 11 kap. 11 § att helt eller i en viss del upphäva kommunens beslut om detaljplan, områdesbestämmelser, lov eller förhandsbesked får överklagas hos regeringen.

5 a §
  Länsstyrelsens beslut om planeringsbesked enligt 5 kap.
10 f § får överklagas till regeringen. Lag (2017:424) .

Länsstyrelsens tillsyn

Planeringsbesked

Om kommunen begär det ska länsstyrelsen ge ett planeringsbesked där länsstyrelsen, i den utsträckning kommunen begär det, ska bedöma om en åtgärd som kommunen avser att detaljplanera för kan antas innebära att bebyggelse blir olämplig med hänsyn till risken för översvämning, ras, skred eller erosion. Ett planeringsbesked får förenas med villkor.

10 f §
  Om kommunen begär det, ska länsstyrelsen ge ett planeringsbesked.

I beskedet ska länsstyrelsen, i den utsträckning kommunen begär det, bedöma om en åtgärd som kommunen avser att planera för i en detaljplan har en sådan innebörd som anges i 11 kap.
10 § andra stycket. Ett planeringsbesked får förenas med villkor.

Ett planeringsbesked ska ges inom sex veckor från det att en fullständig begäran kom in till länsstyrelsen, om inte längre tid är nödvändig med hänsyn till ärendets omfattning eller andra särskilda omständigheter. Lag (2017:424) .

Om länsstyrelsen har gett ett planeringsbesked om att en åtgärd inte innebär att bebyggelse blir olämplig med hänsyn till naturolyckor är länsstyrelsens kommande möjligheter till tillsyn begränsad. Förutsatt att planen inte ändrats väsentligt får länsstyrelsen inte överpröva eller upphäva kommunens beslut om att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser med hänvisning till den fråga som beskedet avser. Om ett planeringsbesked förenats med villkor och villkoret har iakttagits, får inte heller sådan överprövning eller sådant upphävande ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser.

10 a §
  Om länsstyrelsen har gett ett planeringsbesked enligt
5 kap. 10 f § om att en åtgärd inte har en sådan innebörd som anges i 10 § andra stycket, får överprövning enligt 10 § eller upphävande enligt 11 § inte ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser. Om ett planeringsbesked förenats med villkor och villkoret har iakttagits, får inte heller sådan överprövning eller sådant upphävande ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser.

Första stycket gäller inte om åtgärden eller förutsättningarna för planeringen har ändrats väsentligt i förhållande till den eller de frågor som planeringsbeskedet avser. Lag (2017:424) .

Länsstyrelsens roll vid bygglov

Om det finns särskilda skäl kan länsstyrelsen besluta att inom ett visst geografiskt område, så kallat tillsynsområde, ska beslut om lov och förhandsbesked prövas av länsstyrelsen. Exempel på särskilda skäl kan vara att länsstyrelsen och kommunen under kommunens översiktsplanering har haft olika uppfattningar om hur hänsyn ska tas till risken för naturolyckor. Särskilda skäl kan även vara att erfarenheten har visat att kommunen inom ett speciellt geografiskt område i sina lovbeslut inte tillräckligt tagit hänsyn till exempelvis risken för översvämningar enligt länsstyrelsens bedömning.

12 §
  För ett visst geografiskt område får regeringen eller länsstyrelsen, om det finns särskilda skäl, besluta att det som enligt 10 och 11 §§ gäller för länsstyrelsens prövning av kommunens beslut också ska tillämpas i fråga om byggnadsnämndens beslut om lov eller förhandsbesked enligt 9 kap.

Om länsstyrelsen beslutar att överpröva ett lov eller förhandsbesked, får länsstyrelsen besluta att lovet eller förhandsbeskedet inte ska gälla förrän prövningen har avslutats.

Illustrationen visar ett exempel på en situation där det kan vara aktuellt för länsstyrelsen att besluta om ett tillsynsområde. Rödmarkerade byggnader har kommunen beviljat bygglov för de senaste 5 åren. Blå rastrering visar område med översvämningsrisk. Enligt länsstyrelsens bedömning har kommunen beviljat flera bygglov utan att tillräckligt beakta risken för översvämning. Den streckade röda linjen visar ett avgränsat område på den aktuella kuststräckan som länsstyrelsen därför kan komma att besluta som tillsynsområde med stöd av 11 kapitlet 12 § plan- och bygglagen. Illustration: Altefur Development / Boverket

Länsstyrelsens roll vid överklagade ärenden

Länsstyrelsen har även en roll gällande bygglov och förhandsbesked när det kommer till överklagade ärenden. I de fall där överklagandet rör risk för översvämning, ras, skred eller erosion ska länsstyrelsen ta ställning till kommunens prövning avseende dessa risker i kommunens beslut om bygglov om lovet är utanför detaljplanelagt område.

3 §
  Andra kommunala beslut enligt denna lag än de som avses i
1-2 a §§ får överklagas till länsstyrelsen. Lag (2016:252) .

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen