Hyllie, Malmö

Granskad: 22 februari 2023

Parkering och angöring har en stor påverkan på hur en stad används och utvecklas. Malmö stad arbetar aktivt och målmedvetet med en helhetssyn för hur stadens ytor ska användas. Hyllie är ett exempel på detta.

Ny parkeringspolicy

I Malmö stad har fastighets- och gatukontoret, miljöförvaltningen, stadsbyggnadskontoret och Parkering Malmö tillsammans tagit fram en parkeringspolicy, "Policy och norm för mobilitet och parkering i Malmö", som antogs hösten 2020.

Syftet med parkeringspolicyn är att säkerställa att parkering anordnas enligt plan- och bygglagen och att ordna trafiken på allmän plats, men även att bidra till en ändrad fördelning av färdmedel, lägre byggkostnader och en effektivare markanvändning i staden.

Enligt policyn ska alltid cykelparkering ordnas på kvartersmark, normalt inom den egna fastigheten, medan bilparkering kan lösas på olika sätt. I första hand ska bilparkeringen lösas i en gemensam anläggning med till exempel parkeringsköp. I andra hand ska bilparkeringen ordnas inom den egna fastigheten. Om bilplatserna inte går att lösa med något av dessa alternativ kan ett mobilitetsköp göras. Läs mer om Malmö stads parkeringspolicy under rubriken "På andra webbplatser" i "Relaterad information".

Hyllie

Hyllie är ett av Malmös utvecklingsområden och ett exempel på hur Malmö stad arbetar med parkering för att uppnå effektivt markutnyttjande, hållbart resande och en hållbar stadsutveckling.

Hyllie ligger i södra delen av Malmö och har ett strategiskt läge i Öresundsregionen. Hyllie centrum är en stor knutpunkt för hela regionen och ger stora möjligheter för kollektivtrafik. Här finns hållplatser för både lokala och regionala busslinjer och tågstationer. Från Hyllie tågstation nås på bara några minuter Kastrup, Köpenhamn, Triangeln och Malmö C.

Blandad, tät och grön

I Hyllie planeras och uppförs cirka 12 000 bostäder och lika många arbetsplatser samt förskolor, skolor och en stadsdelspark. Målet är att stadsdelen ska vara blandad, tät och grön. Hyllie byggs ut etappvis och beräknas vara fullt utbyggt 2040.

Enligt "Miljöprogram för Hyllie" från 2015, handlar hållbara transporter i grund och botten om livsstil och val. Därför ska Hyllie utformas så att viljan att gå, cykla och åka kollektivt är stor och behovet av att köra bil är litet. Det är en av anledningarna till att Hyllie planeras som en tät och blandad stad. Fullt utbyggd ska stadsdelen erbjuda ett stort utbud av målpunkter inom korta avstånd. I Hyllie ska fotgängare och cyklister ha bättre framkomlighet än bilar. Denna prioritering ska signaleras tydligt till trafikanterna. Läs mer om "Miljöprogram för Hyllie" under rubriken "På andra webbplatser" i "Relaterad information".

Placering, arkitektur och funktion

I många kommuner finns exempel på parkeringsanläggningar som har placerats fristående i utkanten av ett område. I Hyllie har Malmö stad valt att bygga parkeringshus integrerat i kvarteren. Ett exempel på en sådan parkeringsanläggning är parkeringshuset Ask, som byggdes 2016. Eftersom parkeringshuset ligger vägg i vägg med bostäder, har utformningen av byggnaden varit mycket viktig. Till exempel har parkeringshuset en speciell avskärmning för att de boende inte ska bli bländade av billyktor.

Parkeringshuset Ask i Hyllie ligger integrerat i kvarteret. Foto: Daniel Svanfelt, Malmö stad

Hittills är många positiva till den här placeringen av parkeringshuset, men frågan har inte varit helt okontroversiell. I ett tidigt skede förde Malmö stad diskussioner om ett parkeringshus kan passa in i en levande stad. De har kommit fram till att, om stor omsorg läggs på anläggningens placering, byggnadens arkitektoniska utformning och övriga funktioner i byggnaden, kan parkeringshuset bidra till en förbättrad stadsmiljö.

För lokalisering av gemensamma parkeringsanläggningar använder Malmö stad följande strategier

  • Parkeringsanläggningar ska om möjligt lokaliseras i nära anslutning till huvudgator för att reducera trafiken inne i bostadsområdena.
  • Parkeringsanläggningar ska förläggas i lägen som ger goda förutsättningar för samnyttjande och ger rimliga gångavstånd för brukarna.
  • Parkeringshus ska inte förläggas på platser där de konkurrerar med andra funktioner. Det finns platser, stråk och byggnader som är strategiskt viktiga med tanke på stadsliv och stadsbild.
  • Parkeringsanläggningar som inrymmer kommersiell parkering (fler än ca 100 bilplatser) ska vägvisas för att underlätta för besökare.
  • Vid planering av infart/entré måste hänsyn tas till den kösituation som kan uppstå.