Kommunexempel på samordnad tillsyn

Granskad: 16 juni 2023

Flera byggnadsnämnder arbetar idag med samordnad tillsyn. Här beskriver Boverket hur några kommuner på olika sätt arbetar med samordnad tillsyn.

Kommunexempel på arbete med samordnad tillsyn

Reglerna om tillsyn i plan- och bygglagen, PBL, gäller på samma sätt i hela landet men i praktiken tillämpas de inte på samma sätt i alla kommuner. Även förutsättningarna att bedriva tillsynsarbete och därmed även arbete med samordnad tillsyn varierar mycket mellan olika kommuner. Förutsättningarna skiljer sig åt när det gäller exempelvis kommunstorlek, tillsynskompetens, resurser, typ av tillsynsärenden, planering av tillsyn och den politiska viljan att arbeta med tillsyn. Det är därför inte möjligt att peka ut enbart ett lämpligt sätt att initiera, planera, organisera och genomföra samordnad tillsyn som passar alla byggnadsnämnder. Oavsett vilka förutsättningar som gäller behöver det dock alltid skapas utrymme för dialog både internt mellan olika förvaltningar och externt mellan olika myndigheter för att samordnat tillsynsarbete överhuvudtaget ska vara möjligt.

Boverket redovisar olika exempel på hur kommuner med skilda förhållanden och förutsättningar arbetar med samordnad tillsyn. Exemplen har sammanställts av landets länsstyrelser och är tänkt att fungera som inspiration för den kommun som vill arbeta mer med samordnad tillsyn och annan samverkan. Sammanställningen innehåller exempel från kommuner med olika storlek, förutsättningar och tillsynsproblem. Av sammanställningen framgår vilka myndigheter som utöver byggnadsnämnderna deltar i samordningen, hur arbetet utförs och vilka fördelar som finns med att samordna tillsynen.

Ludvika kommun

Ludvika kommun har samordnad tillsyn kring bostadsbyggnader som är gravt misskötta och figurerar i fenomenet social dumping. Det handlar om ett antal hyresfastigheter på flera olika platser i kommunen som missköts och ägs av oseriösa fastighetsägare. Bostäderna bebos av socialt utsatta personer som har svårt att hitta annan bostad.

Byggsektionen, Miljö & hälsa, Socialtjänsten, Räddningstjänsten, kommunens säkerhetsansvariga och kommunpolis deltar samordnat i tillsyn kring de ovårdade byggnaderna.

Hur genomförs samordnad tillsyn?

Samordning sker genom att tillsynsinsatser planeras och genomförs tillsammans. Den gemensamma tillsynen har pågått under 2 år och flera samordnade inspektionsresor och viss samordning av förelägganden har gjorts. I Ludvika kommun hanterar samma nämnd både tillsyn enligt plan- och bygglagen och miljöbalken.

Kommunens taktik har varit att sätta press på fastighetsägarna genom att förelägga om många olika brister som upptäcks, till exempel trasiga tak, sönderslagna fönster, felaktiga brandgenomföringar samt avsaknad av varmvatten och värme, radonmätningar och obligatorisk ventilationskontroll. PBL, miljöbalken och lagen om skydd mot olyckor har använts parallellt. Beslut om åtgärdsföreläggande och användningsförbud har riktats mot fastighetsägarna.

Fördelar med samordnad tillsyn

Ludvika kommun anser att en fördel med samordnad tillsyn är att kunna välja den lagstiftning som är mest effektiv i varje situation. Vid exempelvis brister i byggnadskonstruktionen har PBL använts som stöd för förläggandet. När varmvatten saknats i lägenheterna har åtgärdsföreläggande enligt miljöbalken beslutats. Då brandsäkerheten varit bristfällig har räddningstjänsten utfärdat användningsförbud med stöd av lagen om skydd mot olyckor.

En annan stor fördel med samverkan är säkerhetsaspekten. Inspektörerna i kommunen känner sig tryggare när det är flera som tillsammans åker ut till platsen eftersom det i den här typen av tillsyn ibland uppstår hotfulla situationer. Det är då är en fördel att kunna hjälpa varandra.

Intervju med Ludvika kommun om samordnad tillsyn.

Mullsjö kommun

Plan- och byggenheten i Mullsjö kommun har ett väl utvecklat samarbete och samordning av tillsyn med andra avdelningar, förvaltningar och myndigheter.

Samordningen av tillsynen utförs i stor del tillsammans med Räddningstjänsten, Tekniska kontoret, Miljö- och hälsoskyddskontoret, Socialförvaltningen och med den kommunala säkerhetssamordnaren. Samverkan med räddningstjänsten är särskilt fördjupad, då det finns många samordningsområden.

I Mullsjö kommun har säkerhetssamordnaren i kommunen en mycket viktig och central roll. Säkerhetssamordnaren fungerar också som en betydande informationskanal inom tillsynsområdet.

Hur genomförs samordnad tillsyn?

Samordningen utförs framför allt genom gemensamma platsbesök som Mullsjö kommun anser oftast är avgörande för framgång. Gemensamma möten med genomgång av ärenden hålls kontinuerligt, samverkansmöten hålls var tredje månad och samordningsmöten för tillsynen hålls en gång i månaden.

Under 2018 påbörjades ett gemensamt projekt om tillsynssamordning mellan plan- och bygglovenheten, socialförvaltningen och kommunens säkerhetssamordnare. Projektet uppkom som en följd av att socialförvaltningen upptäckt olovligt inredda bostäder i samband med bidragsärenden och därför informerat byggnadsnämnden om detta. De olovliga bostäderna hade inretts i olika lokaler. I samordningen deltog även Räddningstjänsten och Miljö- och hälsoskyddskontoret. Gemensamma platsbesök utfördes av myndigheterna med gott resultat. Lokalerna dömdes ut som bostäder. Genom ett gemensamt och skyndsamt agerande har kommunen till stor del kommit till rätta med problemet på ett effektivt sätt.

Fördelar med samordnad tillsyn

Mullsjö kommun upplever att det finns stora fördelar med samordnad tillsyn mellan olika avdelningar, förvaltningar och myndigheter. Kommunen anser att arbetet blir mer rationellt och att det vanligtvis är en eller flera myndigheter som kan agera utifrån olika lagstiftningar.

Framför allt anser Mullsjö kommun att det är positivt med gemensamma platsbesök. Samordningen mellan olika avdelningar och