Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Friluftsliv

Granskad:

Det marina friluftslivet omfattar många aktiviteter så som bad, fritidsfiske, båtliv, paddling, skridskoåkning, fågelskådning och vrakdykning men även besök vid kulturmiljöer som fyrar, lotsplatser eller fiskelägen. I planeringen behöver också möjligheten att uppleva olika natur- och landskapstyper beaktas, liksom tillgången till tystare områden.

Att tänka på i översiktsplaneringen

  • Arbeta med tillgänglighet och anslutningar mellan strategiska besökspunkter och noder genom att utveckla infrastruktur som gång- och cykelvägar, kollektivtrafik och parkeringsplatser. Planera för hållplatser vid bytespunkter mellan båt- och kollektivtrafik och lämpliga platser för att se och uppleva hav och landskap.
  • Utveckla farleder för fritidsbåtar och kartlägg populära naturhamnar och noder för båtlivet. Skapa bra servicepunkter för tankning, avfalls- och latrintömning, sjösättningsramper med mera.
  • I ett långsiktigt perspektiv kan det på grund av landhöjningen i landets norra delar vara viktigt att planera för behovet av nya båtleder när de gamla inte går att nyttja längre.
  • Ett förändrat klimat med förväntad havsnivåhöjning i landets södra delar kan medverka till att skärgården förändras både på kort och på längre sikt. Kustens bebyggelse kan hotas av översvämning eller ras på grund av erosion.
  • Behåll stränder och kustlinjer tillgängliga för allmänheten vid utbyggnad av ny bebyggelse.
  • Säkerställ att friluftsområden och badplatser är tillgängliga och användbara även för personer med funktionsnedsättningar.
  • Planera också för möjligheter till stilla och ostörda naturupplevelser. Vid behov föreslå att länsstyrelsen inrättar hänsynsområden.

Friluftsaktiviteter vid kust och hav

Dykning, snorkling

Allt fler personer ägnar sig åt dykning och på senare år har antalet certifierade dykare ökat. Sverige har ett rikt marinbiologiskt liv och många bevarade vrak som är intressanta för dykare.
För att främja intresset för undervattensmiljöer har det anordnats dykleder och snorkelleder, det vill säga naturstigar under vattnet, på flera platser i landet.

Fritidsfiske

Det finns goda förutsättningar för fritidsfiske i Sverige. Undersökningar visar att cirka 1,7 miljoner svenskar ägnar sig åt fritidsfiske varje år. Allt fiske som inte sker med stöd av yrkesfiskarlicens eller enskild rätt är att beteckna som fritidsfiske. Regler för fritidsfiske i svenska havsområden och i landets fem största insjöar finns på webbplatsen svenska fiskregler, läs mer i relaterad information.

En stor del av fritidsfisket sker i havet. Fritidsfisket är utspritt längs hela kusten men eftersom fritidsfisket ofta sker nära bostadsorten är fiskets intensitet ofta relaterat till befolkningstätheten. I vissa kustnära områden kan fritidsfisket stå för en betydande del av den totala fiskfångsten. Andra faktorer som påverkar fisketrycket lokalt är tillgången till service och till områden skyddade för väder och vind.

Båtliv

Båtlivet är en betydande fritidsaktivitet i Sverige och planeringen för båtlivets behov kräver ett långsiktigt perspektiv. Enligt uppgifter i Transportstyrelsens båtlivsundersökning 2020 ökar båtintresset, liksom efterfrågan på båtplatser i fritidshamnar och gästhamnar.  Samma undersökning visar också ett ökat behov av tjänster för uppsamling av miljöfarligt avfall som olja, glykol och färgrester.

Naturhamnar

Den vanligaste övernattningsplatsen för fritidsskeppare är naturhamnar, vilket är områden som genom sin naturliga utformning och läge inbjuder till trygg förtöjning. Naturhamnar behöver hanteras med varsamhet för att bibehålla sina natur- och upplevelsevärden. De mest besökta kan förbättras med exempelvis goda förtöjningsmöjligheter, toaletter, sopkärl och organiserad skötsel av närliggande naturmarker.

Utveckla båtplatser

Analysera behovet av båtplatser idag i kommunen och förväntat behov i framtiden. Undersök olika sätt att möta kommande behov med hänsyn till enskilt båtägande, samägande, uthyrningsverksamhet och uppläggningsplatser. Utveckla i första hand befintliga fritids- och gästhamnar med fler båtplatser, istället för att ta nya områden i anspråk.

Marinor och kommunala hamnar ska bidra till en bättre miljö och vara attraktiva platser för vistelse och båtvård. Kartlägg därför befintliga sjösättningsramper och ytor för båtuppläggning och vinterförvaring.  Undersök också tillgången till båtbottentvättar och tankställen för fritidsbåtar.  Det pågår även en snabb utveckling av eldrivna båtar med ett följaktigt behov av laddstolpar längs kusterna. 

Planera för omhändertagande av avfall och latrin

Det är sedan 2015 förbjudet att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar i hav, sjöar och inre vattendrag. Alla fritidsbåtar omfattas av förbudet utom de som är k-märkta av Statens maritima och transporthistoriska museer.

Förbudet omfattar Sveriges hela sjöterritorium och planering för hamnar med tömningsställen för latrin måste därför ske. Kommunerna är från och med 1 maj 2023 tillsynsansvariga för att fritidsbåtshamnarna kan ta emot avfall från fritidsbåtarna.

Utveckla båtlivets möjligheter

Utveckla farleder och målpunkter för båtlivet med bra servicepunkter. Skapa allmänt tillgängliga bryggor för fritidsfiske, båtar, paddling där det kan ske utan konflikt med konkurrerande intressen.

Muddring av båtleder och hamnar

Landhöjningen i Sverige varierar och är störst i norra Sverige och Bottenvikskusten med cirka 10 mm/år och minst vid skånska sydkusten med cirka 1 mm/år. Detta gör att båtleder och hamnar grundar upp och blir oanvändbara på sikt. Muddring av farleder är kostsamt och muddermassorna ska hanteras miljösäkert. Det finns också risk för konflikter om muddringen sker på bekostnad av höga naturvärden vid exempelvis flador och glosjöar. I ett långsiktigt perspektiv kan det vara nödvändigt att planera för nya båtleder, då de gamla inte går att nyttja längre.

Camping

Att tälta med enstaka tält under något dygn ingår i allemansrätten. I nationalparker och naturreservat är det inte tillåtet att tälta annat än på särskilt angivna platser. Det kan också finnas förbud mot att tälta i friluftsområden. De flesta kommuner har bestämmelser om camping i de lokala ordningsföreskrifterna. Att ställa upp husbil eller husvagn med dragfordon ingår inte i allemansrätten. Läs mer om Allemansrätten under rubriken "På andra webbplatser" i "Relaterad information".

Tillgänglighet till havet och skärgården

Det ska vara enkelt för alla att ta sig fram till sjö och kust eller ut i skärgården, oavsett rörelse- eller orienteringsförmåga. Det innebär bland annat väl utbyggd kollektivtrafik av olika slag, där busshållplatser och tilläggsplatser för båtar ligger nära varandra så att bytet går lätt. 

Förutom goda kommunikationer behövs också lätt tillgängliga målpunkter. Att på olika vis binda samman gång- och cykelvägar, kollektivtrafik, parkeringsplatser, vandringsleder med mera är ett sätt att göra badplatser och andra besöksmål vid kusten mer tillgängliga. Tillgänglighet omfattar även parkeringsplatser för personer med funktionsnedsättning, spångade leder eller tillgänglighetsanpassade badplatser och informationsskyltar.

Allemansrätten och därmed allmänhetens långsiktiga tillgång till stränder och hav hävdas genom strandskyddet som regleras i 7 kap. miljöbalken. Syftet med strandskyddet är också att bevara goda livsvillkor för djur- och växtriket.

Läs mer om strandskydd på sidan strandskydd.

Strandskydd

Tillgänglighetsfrämjande

  • Badplatser
  • Hamnar
  • Hållplatser för kollektivtrafik till lands och till sjöss
  • Hållplatser som är lätt tillgängliga för personer med funktionsvariationer
  • Strandskydd
  • Vandringsleder
  • Vattenkvalitet - badbart
  • Dykleder, kajakleder
  • Hävdade marker

Tillgänglighetshindrande

  • Privatisering av stränder
  • Otillräckligt utbyggd kollektivtrafik
  • Barriärer i form av vägar och bebyggelse
  • Militära områden
  • Industrier
  • Varv
  • Vattenkvalitet – ej badbart
  • Marker som ej är hävdade

Friluftsliv och besöksnäring

Anspråken och förutsättningarna för friluftsliv och besöksnäring är likartade men kan delvis innebära motstående intressen. Till stor del är det samma geografiska områden som nyttjas men besöksnäringens näringslivsperspektiv skapar andra behov av markanvändning.  I båda fallen kan det dock finnas motsättningar mellan tillgängligheten till naturen och bibehållandet av dess värden.

Läs mer om besöksnäring på sidan om besöksnäring.

Besöksnäring - turism, camping och fisketurism

Klimatförändringar och miljöpåverkan

Klimatförändringar kan påverka såväl fiskars geografiska utbredning som deras reproduktion och födotillgång. Klimatförändringarna har lett till en ökning av havsvattnets medeltemperatur, men även minskad salthalt på grund av ökad avrinning. Förändringarna kan leda till att befintliga fiskbestånd minskar eller rör sig bort från ett traditionellt fångstområde.

Mer långsiktigt kan ett förändrat klimat medverka till försämrad tillgänglighet till kusten. Som en effekt av höjda havsnivåer kommer kusterosionen att öka längs landets kuster, framför allt i södra Sverige. Bebyggelse vid kusten kan hotas av översvämning eller ras på grund av erosion. Det är främst längs sandkuster som erosionen förväntas öka. Havsnivån kommer att stiga och därmed nå tidigare opåverkade strandlinjer och kraftigare vindar bidrar till ökad våghöjd, vilket ger allt större eroderande kraft. Olika typer av kustskydd kan behövas för att skydda befintlig bebyggelse och andra samhällsviktiga funktioner.

Läs mer om kustskydd  på sida om kustskydd.

Kustskydd

Riksintresse för friluftsliv

Riksintresseanspråk enligt miljöbalkens tredje kapitel behandlar områden som på grund av sina speciella förutsättningar är av nationellt intresse. Dessa anspråk pekas ut av olika centrala myndigheter. Att området verkligen är av riksintresse avgörs först i samband med ett rättsverkande beslut. Naturvårdsverket pekar ut anspråk på land för riksintresseområden för friluftsliv och Havs- och vattenmyndigheten har motsvarande ansvar för vattenområden.

6 §
  Mark- och vattenområden samt fysisk miljö i övrigt som har betydelse från allmän synpunkt på grund av deras naturvärden eller kulturvärden eller med hänsyn till friluftslivet skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt skada natur- eller kulturmiljön. Behovet av grönområden i tätorter och i närheten av tätorter skall särskilt beaktas.

Områden som är av riksintresse för naturvården, kulturmiljövården eller friluftslivet skall skyddas mot åtgärder som avses i första stycket.

I miljöbalkens fjärde kapitel har riksdagen pekat ut ett antal geografiska områden som i sin helhet är av riksintresse. Områdena, som i de flesta fall är stora, har pekats ut med hänsyn till de stora natur- och kulturvärden som finns i dem. I 4 kap. 2 § miljöbalken anges ett antal områden där turism och friluftsliv särskilt ska beaktas vid prövning av exploateringsföretag eller andra ingrepp i miljön.

2 §
  Inom följande områden skall turismens och friluftslivets, främst det rörliga friluftslivets, intressen särskilt beaktas vid bedömningen av tillåtligheten av exploateringsföretag eller andra ingrepp i miljön:

Kustområdet och skärgården i Bohuslän från riksgränsen mot Norge till Lysekil,
Kustområdet i Halland,
Kullaberg och Hallandsåsen med angränsande kustområden,
Kustområdet i Skåne från Örnahusen söder om Skillinge till Åhus,
Kustområdena och skärgårdarna i Småland och Östergötland från

Oskarshamn till Arkösund,
Kustområdena och skärgårdarna i Södermanland och Uppland från Oxelösund till Herräng och Singö,
Kustområdet och skärgården i Ångermanland från Storfjärden vid Ångermanälvens mynning till Skagsudde,
Kustområdet och skärgården i Norrbotten från Bondöfjärden till riksgränsen mot Finland,
Öland,
Gotland,
Sjö- och åslandskapet vid Romeleåsen i Skåne,
Åsnen med öar och strandområden och områdena söder därom utmed Mörrumsån och vid sjön Mien till Pukaviksbukten och Listerlandet,
Vänern med öar och strandområden,
Vättern med öar och strandområden,
Tiveden med områdena vid sjön Unden och sjön Viken samt området utmed Göta kanal mellan Karlsborg och Sjötorp,
Området Dalsland-Nordmarken från Mellerud och sjön Ånimmen vid Vänern till sjösystemet från Dals-Ed i söder till Årjäng och Östervallskog i norr,
Fryksdalen från Kil till Torsby samt området utmed övre delen av Klarälven inom Torsby kommun,
Mälaren med öar och strandområden,
Området Malingsbo-Kloten mellan Storå, Kopparberg, Smedjebacken och Skinnskatteberg,
Området utmed Dalälven från Avesta till Skutskär,
Siljan och Orsasjön med öar och strandområden samt området utmed Oreälven, sjön Skattungen och Oresjön med området söder därom över Gulleråsen och Boda till Rättvik,
Området utmed Ljusnan från Färila till Bergvik,
Vindelådalen,
Fjällvärlden från Transtrandsfjällen i söder till Treriksröset med undantag för de fjällområden som anges i 5 §.

Vad är ett riksintresse

Veta mer?

Här hittar du exempel på mål, planer och program samt planeringsunderlag som berör friluftslivet. Länkarna nedan går till andra webbplatser.

Planeringsunderlag

Exempel på nationella och regionala planeringsunderlag
Miljövänliga småbåtshamnar 2013:3 (på Länsstyrelsens webbplats)

Exempel på kommunala planeringsunderlag
Friluftslivsplan
Kartläggning av skyddad natur och kultur
Kartläggning av småbåtshamnar, naturhamnar och noder för fritidsbåtstrafiken, servicepunkter för båtlivet
Kartläggning av badplatser och andra platser för rekreation och friluftsliv i kustzonen.
Analys av tillgänglighetshinder

Roller och ansvar

Kommunen

Kommunen ansvarar för planeringen av friluftslivet. Mer anlagda områden för friluftslivet så som exempelvis badplatser, anlagda motionsspår, elljusspår och vindskydd kan ibland behöva planeras. Enligt plan- och bygglagen ska "enkelt avhjälpta hinder" undanröjas och kommunernas byggnadsnämnder ansvarar för tillsyn över att plan- och bygglagen följs för att få en tillgänglig miljö. Kommunen beviljar även strandskyddsdispens och utför tillsyn av strandskydd.

Transportstyrelsen

Transportstyrelsen reglerar och utövar tillsyn gällande utsläpp från fritidsbåtar och avfallshantering i fritidsbåtshamnar.

Naturvårdsverket

Verkar för att förutsättningarna för friluftslivet utvecklas och bevaras. Samordnar ett flertal centrala myndigheters arbete med friluftsliv. Fattar beslut om landområden för nya och uppdaterade riksintresseområden för friluftsliv.

Havs- och vattenmyndigheten

HaV ansvarar för frågor om bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av hav, sjöar och vattendrag. Sammanställer statistik om fritidsfiske. Fattar beslut om vattenområden för nya och uppdaterade riksintresseområden för friluftsliv.

Länsstyrelserna

Ansvarar för regionala fiskefrågor och utvecklingen av fiskevården, sportfisket och fisketurismen i landet. Många länsstyrelser bedriver projektverksamhet för en bättre vattenmiljö och bättre fiskbestånd som underlag för ett hållbart fiske och fisketurism.

Sjöfartsverket

Tillhandahåller bland annat säkra farleder, isbrytning, lotsning, sjögeografisk information och sjö- och flygräddning. Sjöfartsverket bidrar därför till tillgängliga destinationer för friluftslivet. För fritidsbåt- och skärgårdstrafiken tar Sjöfartsverket fram kundanpassade sjökort och broschyrer om sjösäkerhet.

Riksantikvarieämbetet

Arbetar för att kulturarvet ska bevaras, användas, utvecklas och vara tillgängligt.

Förutom ovanstående myndigheter finns ett flertal intresseorganisationer för friluftsliv.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen