Sevesoverksamhet i detaljplaneläggning

Granskad: 14 maj 2024

I de flesta fall krävs det detaljplan för ny Sevesoverksamhet och ändrad markanvändning i närheten av en sådan verksamhet. I en detaljplan ska kommunen beakta riskerna med befintliga och tillkommande Sevesoverksamheter. Det är viktigt att kommunen beskriver de Sevesoverksamheter och riskerna kring dessa, som kan påverka planområdet. Att stora kemikalieanläggningar räknas som Sevesoverksamheter är tydligt, men att även exempelvis lager och logistikcenter kan omfattas kan vara lätt att förbise. För att inte omfattas av de regler som gäller för en Sevesoverksamhet, väljer vissa verksamhetsutövare att ha mindre lagerkapacitet. Detta medför i stället att det krävs fler transporter. Det är då viktigt att beakta att det ofta är vid transporter som olyckor sker.

Kommunen ska upprätthålla tillbörliga säkerhetsavstånd mellan Sevesoverksamheter och annan markanvändning

Det finns bestämmelser i plan- och bygglagen (2010:900), PBL, för att tydliggöra kravet på att kommunen upprätthåller tillbörliga säkerhetsavstånd mellan Sevesoverksamheter och större trafikleder, bostadsområden och andra områden som används av allmänheten (jämför propositionen 2014/15:60 sidan 157).

Genomförande av Seveso III-direktivet, prop. 2014/15:60 (på Sveriges riksdags webbplats) 

Markanvändning som omfattar sådana anläggningar som ingår i Sevesoverksamheter har därför en särställning i PBL.

När ett nytt byggnadsverk ska uppföras i närheten av en