Analysera vattenbehoven
För att skapa förutsättningar för den utveckling som kommunen önskar behöver vattenbehoven för alla relevanta intressenter kunna tillgodoses. De långsiktiga behoven för bebyggelse och verksamheter med såväl kommunal som enskild vattenförsörjning behöver beaktas. Analyser behöver utföras både för nutida förhållanden och för framtiden, med tidsperspektiv över flera generationer.
Bedömning av vattenbehoven i kommunen
Bedömningar av framtida vattenbehov behöver grundas på kommunens målsättningar för långsiktig utveckling av befolkning och näringar. För att skapa förutsättningar för den utveckling som kommunen önskar är det viktigt att planera tillräckliga resurser för vattenförsörjning, där behoven för alla relevanta intressenter beaktas. Viktiga förutsättningar är bland annat:
- Vilka vattenbehov behöver kunna tillgodoses för att skapa förutsättningar för långsiktig utveckling av jordbruk, industri och andra verksamheter i kommunen?
- Hur ser kommunens målsättning för långsiktig befolkningsutveckling och turism ut?
Vid bedömning av vattenbehov är det viktigt att belysa variationer under året, och särskilt beakta vattenbehovet under perioder när det är som störst. Ett årsmedelvärde kan bli missvisande när huvuddelen av vattenbehovet finns under en begränsad tid av året.
Bedömningen kan göras mycket översiktligt i områden som försörjs av stora vattenresurser och att vattentillgången inte förutses kunna bli begränsad eller att perioder av konkurrens kan uppstå, även med hänsyn till klimatförändringar på lång sikt. I annat fall behövs mer ingående analyser. Om kommunen redan har en kommunal vattenförsörjningsplan eller liknande är troligtvis mycket av det underlag som behövs för översiktsplanarbetet redan framtaget.
Hushåll och verksamheter med kommunal vattenförsörjning
Kommunens vision för befolkningsutveckling och turismnäring ger stöd för uppskattning av långsiktigt vattenbehov. Även regionens bedömning av befolkningsutveckling kan vara användbar. Eventuellt kan SCB:s befolkningsprognoser också vara till hjälp, se ”Relaterad information”.
Kommunens huvudman för vattenförsörjning och avlopp, VA-huvudman, har kunskap om nuvarande vattenanvändning hos hushåll och verksamheter med kommunal vattenförsörjning. De kan också ha inblick i framtida expansionsplaner för vattenkrävande verksamheter.
Hushåll med enskild vattenförsörjning
Om vattenförsörjningen inte ansluts till kommunala ledningsnätet utan behöver lösas med enskild vattenförsörjning behövs en platsspecifik analys. Med stöd av kartor över verksamhetsområden för kommunalt VA går det att utläsa vilka delar av kommunen som inte ingår, utan i stället har enskild vattenförsörjning. Kartor med befintliga verksamhetsområden och planerad VA-utbyggnad finns hos kommunens VA-huvudman.
Fritidshusbebyggelse och turism kan ge stora säsongsvariationer
I områden med fritidshusbebyggelse finns ofta intresse av att bygga fler bostäder, vilket ökar behovet av dricksvatten. Över tid sker generellt också en utveckling mot högre standard i befintliga fritidshusboenden med installation av till exempel tvätt- och diskmaskin. Med högre boendestandard öppnas möjlighet för övergång till permanentboende. I många fritidshusområden leder detta till att vattenbehovet för befintlig bebyggelse successivt ökar.
Turism kan ofta ge upphov till betydande säsongsvariationer i vattenbehov.
Bygglovsbefriade åtgärder – ett dimensioneringsproblem
Under senare år har det införts lovbefriade åtgärder i lagen som möjliggör en utökning av antalet bostäder på en fastighet. Det är bland annat möjligt att bygga ett komplementbostadshus, så kallat attefallshus, till ett befintligt en- eller tvåbostadshus, samt att inreda en ytterligare bostad till ett befintligt enbostadshus. För dricksvattenförsörjningen innebär det i praktiken att det skulle kunna bli ett mycket större antal hushåll i ett bostadsområde än vad kommunen har planlagt för. Vid planering av bebyggelse och dimensionering av VA-infrastruktur måste möjligheten till bygglovsbefriade komplementbostadshus beaktas.
Om planeringen berör bebyggelseutveckling i landsbygdsområden utanför verksamhetsområden för kommunalt VA måste kommunen vara medveten om det ansvar som