Liten avvikelse inom områdesbestämmelser

Granskad: 15 april 2020

Byggnadsnämnden kan ge bygglov även om en åtgärd strider mot områdesbestämmelserna om avvikelsen är liten och förenlig med områdesbestämmelsernas syfte.

Liten avvikelse

För att bygglov ska kunna ges för en åtgärd med liten avvikelse ska avvikelsen

  • vara liten,
  • vara förenlig med områdesbestämmelsernas syfte,
  • tillsammans med andra avvikelser inte vara alltför omfattande,
  • inte antas begränsa en rättighet eller pågående verksamhet i omgivningen, och
  • inte antas medföra betydande miljöpåverkan.

31 b §
  Trots 30 § första stycket 2, 31 § 1 och 31 a § 2 får bygglov ges för en åtgärd som avviker från en detaljplan eller områdesbestämmelser, om avvikelsen är förenlig med detaljplanens eller områdesbestämmelsernas syfte och
   1. avvikelsen är liten, eller
   2. åtgärden är av begränsad omfattning och nödvändig för att området ska kunna användas eller bebyggas på ett ändamålsenligt sätt. Lag (2014:900) .

31 d §
  Om avvikelser tidigare har godtagits enligt 30 §
första stycket 1 b, 31 b eller 31 c §, ska en samlad bedömning göras av den avvikande åtgärd som söks och de som tidigare har godtagits. Lag (2014:900) .

31 e §
  Bygglov enligt 31 b eller 31 c § får inte ges om åtgärden kan antas medföra
   1. betydande miljöpåverkan, eller
   2. begränsning av rättighet eller pågående verksamhet i omgivningen. Lag (2014:900) .

Byggnadsnämnden ”får” ge bygglov trots att en åtgärd avviker från områdesbestämmelserna under vissa förutsättningar. Det är upp till byggnadsnämnden att göra en bedömning av om det är lämpligt att lämna bygglov trots att åtgärden avviker från områdesbestämmelserna. En sådan lämplighetsprövning förutsätter att avvikelsen är liten och förenlig med områdesbestämmelsernas syfte. Även om avvikelsen är liten och förenlig med områdesbestämmelsernas syfte kan det i vissa fall vara olämpligt att medge avvikelsen. En avvägning mellan de intressen som talar för åtgärden och de motstående allmänna och andra intressen som skyddas av plan- och bygglagen, PBL, eller annan lagstiftning måste göras. Domstolen kan göra en annan lämplighetsbedömning än den som nämnden har gjort. (MÖD 2016-06-16 mål nr P 7907-15 och MÖD 2018-01-17 mål nr P 2185-17/2018:17)

Mål: P 7907-15 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

Mål: P 2185-17/2018:17 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

Det finns ingen generell rätt till avvikelser från områdesbestämmelserna. Om en avvikelse är godtagbar eller inte förutsätter en samlad bedömning i det enskilda bygglovsärendet, både när det gäller åtgärdens lämplighet och i vilken utsträckning den kan anses rymmas inom områdesbestämmelsernas syfte. Godtagbara avvikelser ska enbart ha en så begränsad påverkan att en ändring av områdesbestämmelserna inte behövs. En avvikelse får därför inte medföra inskränkningar i grannars möjligheter att i framtiden utnyttja sin mark. (jfr prop. 1989/90:37 sid. 56)

Om ingripanden mot olovlig kontorisering, m.m., prop. 1989/90:37 (på Sveriges riksdags webbplats)

Vid prövningen bör särskilt övervägas i vilken utsträckning och på vilket sätt en avvikelse kan få prejudicerande effekter. En åtgärd som kan vara godtagbar på en fastighet, kan leda till en oacceptabel miljöförändring om åtgärden upprepas på flera fastigheter i området. Detta innebär att en åtgärd som i och för sig skulle kunna godtas som en avvikelse kan anses som olämplig på grund av risken för prejudicerande effekter och därför kan nekas av byggnadsnämnden. I sådana fall kan det vara lämpligt att i stället ändra områdesbestämmelserna så att samtliga fastigheter behandlas på ett likartat sätt. Mark- och miljööverdomstolen, MÖD, har i flera fall konstaterat att en åtgärd kan få prejudicerande effekter och att bygglov därför inte har kunnat ges. (jfr prop. 1989/90:37 sid. 56, prop. 2013/14:126 sid. 185, MÖD 2012-05-31 mål nr P 1119-12, MÖD 2016-01-20 mål nr P 5529-15/2016:2 och MÖD 2019-06-20 mål nr P 1257-19/2019:16)

Om ingripanden mot olovlig kontorisering, m.m., prop. 1989/90:37 (på Sveriges riksdags webbplats)

En enklare planprocess, prop. 2013/14:126 (på Sveriges riksdags webbplats)

Mål: P 5529-15/2016:2 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

Mål: P 1257-19/2019:16 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

Vid bedömningen om en åtgärd strider mot gällande områdesbestämmelser ska hänsyn inte tas till att bestämmelserna är gamla eller kan uppfattas som inaktuella. Gällande områdesbestämmelser ska tillämpas tills de upphävs, ersätts med nya områdesbestämmelser eller ändras. (MÖD 2012-10-29 mål nr P 3502-12/2012:43)

Mål: P 3502-12/2012:43 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

Avvikelsen ska vara liten

Denna typ av avvikelse måste vara liten. ”Liten avvikelse” hette i den äldre plan- och bygglagen, ÄPBL, ”mindre avvikelse”. Begreppsändringen innebar dock ingen ändring i sak, vilket innebär att ”liten avvikelse” är samma sak som ”mindre avvikelse”. Vid bedömningen om en avvikelse är liten kan vägledning fås även från rättspraxis gällande ”mindre avvikelse”. (MÖD 2018-04-20 mål nr P 11778-17/2018:4)

Mål: P 11778-17/2018:4 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

31 b §
  Trots 30 § första stycket 2, 31 § 1 och 31 a § 2 får bygglov ges för en åtgärd som avviker från en detaljplan eller områdesbestämmelser, om avvikelsen är förenlig med detaljplanens eller områdesbestämmelsernas syfte och
   1. avvikelsen är liten, eller
   2. åtgärden är av begränsad omfattning och nödvändig för att området ska kunna användas eller bebyggas på ett ändamålsenligt sätt. Lag (2014:900) .

Frågan om en liten avvikelse kan godtas har prövats många gånger av MÖD. Den rättspraxis som finns avser dock ärenden där åtgärden har avvikit från gällande detaljplan. Resonemanget i dessa avgöranden bör vara tillämpligt även inom områdesbestämmelser.

Om en avvikelse ska betraktas som liten beror på förhållandena i det enskilda fallet. Avvikelsens art och storlek måste relateras till skalan och karaktären i området. Avvikelsen får inte innebära att områdets karaktär förändras. Frågan om en avvikelse är liten måste alltid bedömas från fall till fall. Ett exempel är att en större ökning av byggnadsytan bör kunna godtas inom ett villaområde med stora tomter medan en betydligt mindre ökning i ett område för fritidshus inte är godtagbar, om den ökar möjligheterna till permanentboende. (jfr prop. 1989/90:37 sid. 56-57)

Om ingripanden mot olovlig kontorisering, m.m., prop. 1989/90:37 (på Sveriges riksdags webbplats)

En liten avvikelse kan exempelvis vara att placera en del av en byggnad någon meter in på mark som inte får bebyggas eller att av tekniska skäl överstiga den tillåtna höjden eller arean något. Däremot kan fler våningar än det tillåtna våningsantalet inte vara en liten avvikelse. En annan användning än vad som är angivet i områdesbestämmelserna är oftast inte en liten avvikelse. Om den lovsökta åtgärden exempelvis är för ett allmännyttigt ändamål kan det dock i vissa fall vara en liten avvikelse även om åtgärden avviker från den användning som är tillåten på platsen. (jfr prop. 2009/10:170 sid. 290, jfr prop. 1989/90:37 sid. 56 och MÖD 2018-04-04 mål nr P 2396-17)

En enklare plan- och bygglag, prop. 2009/10:170 (på Sveriges riksdags webbplats)

Om ingripanden mot olovlig kontorisering, m.m., prop. 1989/90:37 (på Sveriges riksdags webbplats)

Mål: P 2396-17 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

Den tekniska utvecklingen och andra liknande omständigheter kan leda till att vissa bestämmelser minskar i betydelse. Detta kan i vissa fall påverka bedömningen av om en avvikelse är liten. Även samhällsutvecklingen kan medföra ett behov av nya funktioner eller kvaliteter hos bebyggelsen, vilket också kan påverka bedömningen om en avvikelse kan godtas. Det kan till exempel handla om bestämmelser som avser att tillgodose krav på buller eller brandsäkerhet som kan tillgodoses genom nya metoder eller tekniska lösningar. (jfr prop. 1989/90:37 sid. 54 och 57 och jfr prop. 2013/2014:126 sid. 182)

Om ingripanden mot olovlig kontorisering, m.m., prop. 1989/90:37 (på Sveriges riksdags webbplats)

En enklare planprocess, prop. 2013/14:126 (på Sveriges riksdags webbplats)

Om en åtgärd medför flera små avvikelser från områdesbestämmelserna kan det innebära att de sammantaget inte kan accepteras som en liten avvikelse även om varje avvikelse för sig skulle kunna godtas som en liten avvikelse.