Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Offentlighet är huvudregeln

Granskad:

I ärenden om bostadsanpassningsbidrag och ärenden om bidrag till reparationer, besiktning och annat underhåll är offentlighet huvudregel. Men för mycket känsliga uppgifter kan sekretess gälla. Sekretess betyder förbud att lämna ut en uppgift. 

Särskilt i offentlighets- och sekretesslagen om ärenden om bostadsanpassningsbidrag och reparationsbidrag med mera

Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) innehåller bestämmelser om myndigheters handläggning vid registrering, utlämnande och annan hantering av allmänna handlingar. Lagen innehåller även bestämmelser om sekretess, det vill säga förbud att röja uppgifter.

Det finns en bestämmelse i offentlighets- och sekretesslagen som specifikt handlar om ärenden om bostadsanpassningsbidrag och ärenden om bidrag till reparationer, besiktning och annat underhåll enligt lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Det är bestämmelsen i lagens 26 kapitel 12 §. Det framgår där att offentlighet är huvudregel och sekretess undantag. Enligt bestämmelsen gäller sekretess i den här typen av ärenden för uppgift om enskilds personliga förhållanden, om det kan antas att den enskilde eller någon närstående lider betydande men om uppgiften röjs. För uppgift i en allmän handling gäller sekretessen i högst sjuttio år.

12 §
  Sekretess gäller i ärenden om bostadsanpassningsbidrag och om bidrag till reparationer, besiktning och annat underhåll än reparation enligt lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider betydande men om uppgiften röjs.

För uppgift i en allmän handling gäller sekretessen i högst sjuttio år. Lag (2019:311) .

Sekretess om enskild eller närstående lider betydande men

Kommunen kan enligt 26 kapitlet 12 § offentlighets- och sekretesslagen endast vägra att lämna ut en allmän handling om den bedömer att det kan antas att den enskilde eller någon närstående lider betydande men om uppgifter i handlingen röjs. Ett alternativ kan vara att kommunen i och för sig lämnar ut handlingen, men att den sekretessbelägger några av handlingens uppgifter. 

Bestämmelsen i 26 kapitlet 12 § offentlighets- och sekretesslagen  motsvarar i sak 7 kapitlet 25 § i den tidigare sekretesslagen (1980:100). I propositionen till 1980 års sekretesslag nämns uppgifter av mycket känslig natur, till exempel uppgifter i läkarintyg, som exempel på uppgifter som bör hållas hemliga (proposition 1986/87:3 sid. 17).

Kammarrättsdom om betydande men

Kammarrätten i Sundsvall hade i ett mål att ta ställning till en kommuns beslut att inte lämna ut ett intyg från en arbetsterapeut. I intyget beskrevs en äldre persons möjlighet att ta sig i och ur ett badkar.

Domstolen ansåg att intygets uppgifter om personens hälsotillstånd inte kunde bedömas som särskilt anmärkningsvärda när det gällde en person född 1929. Uppgifterna handlade i allt väsentligt om ålderskrämpor som förr eller senare drabbar flertalet personer. Kammarrätten fann inte stöd för att anta att sökanden skulle lida betydande men om intyget lämnades ut. (Kammarrätten i Sundsvall, dom 2006-04-18, målnummer 778-06.)

Återställningsbidrag

Det finns ingen bestämmelse i offentlighets- och sekretesslagen som uttryckligen nämner ärenden om återställningsbidrag.

Fler bestämmelser om sekretess

Observera att genomgången av sekretess liksom följande genomgång av vad som avses med allmänna handlingar är mycket översiktlig. Det finns till exempel fler bestämmelser om sekretess som kommunen behöver känna till. 

Offentlighetsprincipen

Bestämmelserna om sekretess i offentlighets- och sekretesslagen är ett undantag från den så kallade offentlighetsprincipen som råder i Sverige. Denna innebär en rätt att läsa de allmänna handlingar som finns hos kommuner och andra myndigheter (2 kapitlet 1 § och 14 kapitlet 5 § tryckfrihetsförordningen).

1 §
  Till främjande av ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande ska var och en ha rätt att ta del av allmänna handlingar. Lag
(2018:1801).

5 §
  För andra än svenska medborgare och svenska juridiska personer får särskilda begränsningar göras genom lag i fråga om tryckfriheten och allmänna handlingars offentlighet. Lag
(2018:1801).

Begreppet handling

Som handling räknas antingen en framställning i skrift eller bild eller en upptagning som kräver ett tekniskt hjälpmedel för att man ska kunna läsa, avlyssna eller uppfatta den på något annat sätt (2 kapitlet 3 § tryckfrihetsförordningen).

3 §
  Med handling avses en framställning i skrift eller bild samt en upp-tagning som endast med tekniska hjälpmedel kan läsas eller avlyssnas eller uppfattas på annat sätt. Lag
(2018:1801).

Vad är en "allmän" handling?

En handling är allmän, om den förvaras hos en myndighet och är att anse som inkommen till eller upprättad hos en myndighet (2 kapitlet 4 § tryckfrihetsförordningen). 

4 §
  En handling är allmän, om den förvaras hos en myndighet och enligt 9 eller 10 § är att anse som inkommen till eller upprättad hos en myndighet. Lag (2018:1801) .

Med myndighet jämställda organ

Tryckfrihetsförordningen jämställer riksdagen och beslutande kommunala församlingar med myndigheter (2 kapitlet 5 § tryckfrihetsförordningen).

5 §
  Med myndighet jämställs i detta kapitel riksdagen och beslutande kommunal församling. Lag (2018:1801) .

Bolag, föreningar eller stiftelser räknas inte som myndigheter även om en kommun äger dem helt eller bestämmer över dem.

Det framgår dock av 2 kapitlet 3 § offentlighets- och sekretesslagen att det som föreskrivs i tryckfrihetsförordningen om rätt att ta del av allmänna handlingar hos myndigheter i tillämpliga delar ska gälla även handlingar hos aktiebolag, handelsbolag, ekonomiska föreningar och stiftelser där kommuner utövar ett rättsligt bestämmande inflytande.

3 §
  Det som föreskrivs i tryckfrihetsförordningen om rätt att ta del av allmänna handlingar hos myndigheter ska i tillämpliga delar gälla också handlingar hos aktiebolag, handelsbolag, ekonomiska föreningar och stiftelser där kommuner eller regioner utövar ett rättsligt bestämmande inflytande. Sådana bolag, föreningar och stiftelser ska vid tillämpningen av denna lag jämställas med myndigheter.

Kommuner och regioner ska anses utöva ett rättsligt bestämmande inflytande om de ensamma eller tillsammans
   1. äger aktier i ett aktiebolag eller andelar i en ekonomisk förening med mer än hälften av samtliga röster i bolaget eller föreningen eller på något annat sätt förfogar över så många röster i bolaget eller föreningen,
   2. har rätt att utse eller avsätta mer än hälften av ledamöterna i styrelsen för ett aktiebolag, en ekonomisk förening eller en stiftelse, eller
   3. utgör samtliga obegränsat ansvariga bolagsmän i ett handelsbolag.

Vid tillämpningen av andra stycket 1-3 ska inflytande som utövas av en juridisk person över vilken en kommun eller en region bestämmer på det sätt som anges i de nämnda punkterna anses utövat av kommunen eller regionen.

Första stycket gäller också för handlingar som efter medgivande av en kommun eller en region för viss bestämd tid förvaras hos aktiebolag, handelsbolag, ekonomiska föreningar eller stiftelser där kommuner eller regioner tidigare har utövat ett rättsligt bestämmande inflytande.

Det som föreskrivs om kommuner och regioner i första-tredje styckena tillämpas också på kommunalförbund. Lag (2019:937) .

"Förvarad" hos myndighet

För att en handling ska anses allmän ska den anses förvarad hos en myndighet (2 kapitlet 4 § tryckfrihetsförordningen).

4 §
  En handling är allmän, om den förvaras hos en myndighet och enligt 9 eller 10 § är att anse som inkommen till eller upprättad hos en myndighet. Lag (2018:1801) .

Var upptagningar som kräver ett tekniskt hjälpmedel för att kunna läsas, avlyssnas eller på något annat sätt uppfattas ska anses förvarade framgår av 2 kapitlet 6 § tryckfrihetsförordningen.

6 §
  En upptagning som avses i 3 § anses förvarad hos en myndighet, om upptagningen är tillgänglig för myndigheten med tekniskt hjälpmedel som myndigheten själv utnyttjar för överföring i sådan form att den kan läsas eller avlyssnas eller uppfattas på annat sätt.

En sammanställning av uppgifter ur en upptagning för automatiserad behandling anses dock förvarad hos myndigheten endast om myndigheten kan göra sammanställningen tillgänglig med rutinbetonade åtgärder och inte annat följer av 7 §. Lag
(2018:1801).

En handling, som förvaras hos en myndighet endast som ett led i en teknisk bearbetning eller en teknisk lagring för någon annans räkning, anses inte som en allmän handling hos den myndigheten (2 kapitlet 13 § tryckfrihetsförordningen).

"Inkommen" eller "upprättad"

För att en handling ska anses allmän ska den vidare anses inkommen till eller upprättad hos en myndighet (2 kapitlet 4 § tryckfrihetsförordningen).

Inkommen

En handling anses ha kommit in till en myndighet när handlingen har anlänt till myndigheten eller kommit någon behörig person till handa. Särskilda bestämmelser gäller för upptagningar. (2 kapitlet 9 § tryckfrihetsförordningen.)

9 §
  En handling anses ha kommit in till en myndighet, när den har anlänt till myndigheten eller kommit behörig befattningshavare till handa. I fråga om en upptagning som avses i 3 § gäller i stället att den anses ha kommit in till myndigheten när någon annan har gjort den tillgänglig för myndigheten på det sätt som anges i 6 §.

Tävlingsskrifter, anbud eller andra sådana handlingar som enligt tillkännagivande ska lämnas i förseglat omslag anses inte ha kommit in före den tidpunkt som har bestämts för öppnandet.

En åtgärd som någon vidtar endast som ett led i en teknisk bearbetning eller teknisk lagring av en handling som en myndighet har tillhandahållit ska inte anses leda till att handlingen har kommit in till den myndigheten. Lag
(2018:1801).

Upprättad

En handling som kommer till hos en myndighet anses upprättad när den har expedierats. En handling som inte har expedierats anses upprättad när det ärende som den hänför sig till har slutbehandlats hos myndigheten. En handling som varken expedieras eller hänför sig till något speciellt ärende är upprättad när den har justerats eller färdigställts på något annat sätt. Särskilda bestämmelser gäller för bland annat diarier. (2 kapitlet 10 § tryckfrihetsförordningen.)

10 §
  En handling anses ha upprättats hos en myndighet, när den har expedierats. En handling som inte har expedierats anses upprättad när det ärende som den hänför sig till har slutbehandlats hos myndigheten eller, om handlingen inte hänför sig till ett visst ärende, när den har justerats av myndigheten eller färdigställts på annat sätt.

I stället för det som föreskrivs i första stycket gäller följande:
   1. Diarier, journaler samt sådana register eller andra förteckningar som förs fortlöpande anses ha upprättats när de har färdigställts för anteckning eller införing.
   2. Domar och andra beslut, som enligt vad som är föreskrivet ska avkunnas eller expedieras, samt protokoll och andra handlingar till den del protokollet eller handlingen hänför sig till ett sådant beslut, anses ha upprättats när beslutet har avkunnats eller expedierats.
   3. Andra protokoll från en myndighet och därmed jämförliga anteckningar anses ha upprättats när de har justerats av myndigheten eller färdigställts på annat sätt.

Det som sägs i andra stycket 3 gäller inte protokoll hos riksdagens utskott, en kommuns revisorer, statliga kommittéer eller en kommunal myndighet i ärenden som denna endast bereder till avgörande. Lag (2018:1801) .

 

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen