Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Kommunicera och samverka

Granskad:

Målet med processteget Kommunicera och samverka är att öka förståelsen för risker och att alla berörda parter får komma till tals och att de får möjlighet att bidra med den kunskap och kompetens de har. Processteget är inget steg i egentlig mening. Kommunikation och samverkan sker kontinuerligt genom processen för riskhantering vid planläggning eller beredning av beslut enligt plan- och bygglagen (2010:900).

Att arbeta med riskhantering är inget ensamarbete

Att arbeta med riskhantering är inget ensamarbete och det är ofta nödvändigt att samarbeta över förvaltnings- och myndighetsgränser. Samarbete underlättar riskhanteringsprocessen. För att genomföra en bra riskhanteringsprocess är det därför bra att nyttja regionens eller kommunens samlade kompetens inom en rad olika områden. Ni behöver engagera flera olika ansvarsområden och få dem att bidra med sin kunskap. Det är bra att redan på ett tidigt stadium skapa förståelse för vilken slags samverkan som behöver ske genom hela riskhanteringsprocessen.

Kommunikation och samverkan kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL.

Kommunikation och samverkan

Kommunicera brett

En förutsättning för att lyckas med riskhantering är att förståelsen och medvetenheten om risker ökar i samhället. En mycket viktig del i riskhanteringsarbetet är därför att kommunicera och förmedla riskerna inom den egna organisationen, till allmänhet, näringsliv och organisationer med flera. Resultatet av riskhanteringen förbättras av en god kommunikation och samverkan där alla berörda parter får komma till tals. Det är viktigt att tidigt ta reda på vilka externa och interna intressenter som kan vara aktuella och hur de berörs av risksituationen. Interna intressenter är viktiga så att alla berörda ansvarsområden får möjlighet att lämna synpunkter.

Det är lämpligt att kommunikation och samverkan sker fortlöpande genom hela riskhanteringsprocessen, inte minst inför arbetet med att kartlägga riskerna.

Kommunikation och samverkan kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL.

Kommunikation och samverkan

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen