Redovisning av buller i planbeskrivningen

Granskad: 16 juni 2023

Vid planläggning av bostäder ska planbeskrivningen vid behov redovisa beräknade värden för omgivningsbuller utomhus. Planbeskrivningen behöver även innehålla en beskrivning av ljudmiljön och de åtgärder som regleras i detaljplanen för att klara gällande riktvärden.

Redovisning av omgivningsbuller

Vid planläggning av bostäder ska planbeskrivningen innehålla en redovisning av beräknade ljudnivåer för omgivningsbuller utomhus invid bostadsbyggnadens fasader samt vid eventuell uteplats, om det inte anses obehövligt. Med obehövligt avses exempelvis om de planerade bostäderna endast utsätts för omgivningsbuller i ringa omfattning. Det finns ingen exakt gräns för detta men en utgångspunkt kan vara när de beräknade värdena ligger mer än 5 dBA under riktvärdena.

I de fall planområdet berörs av buller ska planbeskrivningen, förutom en redovisning av beräknade bullervärden, innehålla en beskrivning av de överväganden som legat till grund för planens utformning. Planbeskrivningen ska även innehålla en beskrivning av, samt motivering till, åtgärder som regleras med planbestämmelser för att förebygga eller minska bullerexponeringen. Det kan till exempel vara bestämmelser som reglerar placering och utformning av byggnader, eller andra typer av regleringar som behövs för att riktvärdena ska klaras. Planbeskrivningen ska vid behov även innehålla illustrationsmaterial för att de beräknade bullervärdena samt de åtgärder som föreslås ska kunna förstås. Planbeskrivningen ska alltså innehålla en sammanfattning av de viktigaste slutsatserna från bullerutredningen. Vid okomplicerade bullerförhållanden kan det räcka med endast en beskrivande text.

3 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa motiven till de enskilda regleringarna i detaljplanen. Redovisningen ska göras utifrån detaljplanens syfte och 2 kap. plan- och bygglagen (2010:900).

13 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa en sammanställning av de planeringsunderlag som legat till grund för detaljplanens omfattning och utformning.

Kommunen ska även redovisa en sammanfattning av innehållet i dessa och vilka slutsatser som varit relevanta för detaljplanens utformning och omfattning.

Beräknade bullervärden

De bullervärden som anges i planbeskrivningen utgör underlag för kommunens beslut att anta detaljplanen. De fungerar som en förklaring till vilken ljudnivå som beräknas uppnås inom planområdet genom de åtgärder som regleras med planbestämmelser på plankartan, till exempel placering av bebyggelse, utformning eller skyddsåtgärder. Bullervärdena som anges i planbeskrivningen ska inte likställas med planbestämmelser.

De beräknade värden som redovisas i planbeskrivningen ska visa att riktvärdena inte överskrids. Det räcker alltså inte att i planbeskrivningen endast redovisa eller hänvisa till gällande riktvärden. För att avgöra markens lämplighet för bostäder ska de beräknade bullervärdena anges i planbeskrivningen och jämföras med de riktvärden som anges i trafikbullerförordningen eller i Boverkets allmänna råd om industribuller.

Regler och riktvärden för buller

Eftersom riktvärdena ska klaras kan planförslaget behöva arbetas om flera gånger för att lösningen ska bli acceptabel. Det är endast de beräknade värdena för det slutgiltiga planförslaget som redovisas i planbeskrivningen.

Även vid förekomst av buller där det inte finns riktvärden angivna i förordning eller vägledning att förhålla sig till ska beräknade värden redovisas. I de fallen får en bedömning göras för att avgöra om en planerad markanvändning är lämplig. Den nationella bullersamordningen har tagit fram förslag till riktvärden för sådant buller. (jfr.prop.2013/14:128 sid 43)

Samordnad prövning av buller enligt miljöbalken och plan- och bygglagen, prop. 2013/14:128 (på Sveriges riksdags webbplats)

Regler och riktvärden för buller

Gräns för möjligheten till tillsyn enligt miljöbalken

De beräknade värden som redovisas i planbeskrivningen sätter också gränsen för tillsynsmyndighetens möjlighet att besluta om föreläggande eller förbud vid tillsyn enligt miljöbalken. Det finns dock inte något krav på att tillsynsmyndigheten måste besluta om föreläggande eller förbud om de beräknade värdena i planbeskrivningen överskrids så länge riktvärdena klaras. Vid en sådan tillsyn torde det istället vara riktvärdena i trafikbullerförordningen respektive vägledningen om industribuller som används som utgångspunkt för vad som är en acceptabel ljudnivå. Riktvärdena är ett politiskt ställningstagande till vad som utgör gräns för påverkan på människors hälsa medan de beräknade värden som redovisas i planbeskrivningen är till för att visa att riktvärdena klaras. Ju lägre de beräknade värdena är desto bättre ljudnivå kan uppnås. Även om de beräknade värdena överskrids så är det först när ljudnivån överskrider riktvärdena som det finns risk för olägenhet för människors hälsa. För att en så bra ljud