Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Farligt gods i regionplaneringen

Granskad:

I regionplanen kan förhållandet mellan transportleder, verksamheter och bebyggelse i övrigt behandlas i ett större geografiskt perspektiv; regionövergripande, mellankommunalt och mellanregionalt. Regionplanen är vägledande för efterföljande planering.

Att tänka på i regionplaneringen

  • Analysera strukturen i den funktionella regionen.
  • Ge en bild av den övergripande fysiska strukturen i förhållande till rekommenderade transportleder.
  • För dialog med näringslivet i samrådet av planen.

Farligt gods i regionplaneringen

Regionplanerna ska hantera mellankommunala och regionövergripande frågor som är av betydelse för länet (se proposition 2017/18:266 sidan 34 tredje stycket).

2 §
  En regionplan ska ange de grunddrag för användningen av mark- och vattenområden och de riktlinjer för lokaliseringen av bebyggelse och byggnadsverk som har betydelse för länet. Planen ska ge vägledning för beslut om översiktsplaner, detaljplaner och områdesbestämmelser. Lag (2018:1732) .

Regionplanen är inte bindande.

En ny regional planering Proposition 2017/18:266 (på Sveriges riksdags webbplats)

När det gäller transporter av farligt gods rör det sig om vilka transportstråk som dessa laster bör fraktas på och hur dessa vägar och järnvägar påverkar bebyggelseutvecklingen i ett regionalt perspektiv.

Figur 1. Karta över rekommenderade transportleder för farligt gods och farliga verksamheter i Region Stockholm. Kartan hämtad ur RUFS 2050 – Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen. Klicka på bilden för att se den i större format. Illustration: © Region Stockholm

En regionplan som innehåller en redogörelse för godstransporter och farligt gods i förhållande till viktiga regionala målpunkter är ett värdefullt underlag för den kommunala översiktsplaneringen.

Regionen följer administrativa gränser, men i detta sammanhang är det också viktigt att regionen förhåller sig till en funktionell region. En analys av arbetsmarknad och bostadsmarknad lägger grunden för en bedömning av hur denna struktur påverkar utvecklingen i den administrativt avgränsade regionen. Analyser ger kunskap om vilka orter som är under utveckling och om dessa ligger i närheten av rekommenderade transportleder för farligt gods.

Kartan i figur 1 visar ett exempel på beskrivning av transportlederna i Region Stockholm hämtad ur RUFS 2050 – Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen:

RUFS 2050 - regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen (på Region Stockholms webbplats)

Regionplaneprocessen

Regionen behöver tidigt i regionplaneprocessen lyfta mellankommunala frågor härledda till godstransportleder och lokalisering av sådana verksamheter som genererar transporter av farligt gods. I samrådet om en ny regionplan är det viktigt att föra dialog med näringslivet och kommunerna för att få en beskrivning av behovet av transporter till och från Sevesoanläggningar och farlig verksamhet i övrigt. Beskrivningen ger underlag till en regional bild över de rekommenderade transportlederna för farligt gods och verksamheternas lokalisering i förhållande till dem. I detta sammanhang är det lämpligt att analysera möjlig lokalisering av eventuella tillkommande verksamheter.

Den regionala planen visar den övergripande fysiska strukturen i förhållande till transportlederna när det exempelvis gäller bebyggelse med olika förtätningsgrad, natur- och grönområden och viktiga bebyggelsenoder i regionen.

Planeringsunderlag

Länsstyrelsens vägvalsstyrning för transporter av farligt gods är ett av underlagen till regionplanen. Länsstyrelsens vägvalsstyrning kan du läsa mer om på sidan Transportstyrning.

Transportstyrning

Regionerna ska upprätta och fastställa länsplaner för en regional transportinfrastruktur.

7 §
  En region ska upprätta och fastställa länsplaner för regional transportinfrastruktur. Lag (2019:944) .

Förordning (1997:263) om länsplaner för regional transportinfrastruktur (på Sveriges riksdags webbplats)

Godstransporter i den regionala planeringen kan du läsa mer om på sidan Godstransporter i regional planering.

Godstransporter i regional planering

Regionplanens betydelse för arbetet med riskhantering kan du läsa mer om i Vägledning om riskhantering i planläggning och byggande på sidan Riskhantering i regionplanering.

Riskhantering i regionplanering

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen