Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Ta fram åtgärder för att hantera risker i områdesbestämmelser

Granskad:

Med översiktsplanen och planeringsunderlag som grund gör kommunen avvägningar mellan olika intressen som ger stöd att utforma områdesbestämmelser. Områdesbestämmelser kan användas för att översiktligt reglera markens användning och bebyggelsens omfattning i områden som inte omfattas av detaljplan. De är dock begränsade till att bara reglera vissa frågor enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL, exempelvis om kommunen vill reglera grunddragen i mark- och vattenanvändningen för att säkerställa syftet i översiktsplanen. Det innebär att det alltid kommer att finnas frågor som återstår att pröva vid lovprövningen.

Kommunen kan reglera vissa frågor med områdesbestämmelser

Med områdesbestämmelser får kommunen bara reglera vissa frågor enligt PBL. Bland annat kan kommunen reglera grunddragen för användningen av mark- och vattenområden för bebyggelse, kommunikationsleder och liknande med områdesbestämmelser om det behövs för att säkerställa syftet med översiktsplanen, eller för att tillgodose ett riksintresse enligt miljöbalken. Det innebär att kommunen exempelvis kan säkerställa områden som behövs för störande verksamheter såsom flygplats, småbåtshamn, sopanläggning, vägar eller ledningsstråk. Om det råder motsättningar angående användningen av ett visst område kan områdesbestämmelser vara ett sätt att klargöra hur området är avsett att nyttjas.

42 §
  Med områdesbestämmelser får kommunen endast reglera
   1. grunddragen för användningen av mark- och vattenområden för bebyggelse, fritidsanläggningar, kommunikationsleder och andra jämförliga ändamål, om det behövs för att säkerställa syftet med översiktsplanen eller för att tillgodose ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken,
   2. användningen och utformningen av mark för gemensam användning,
   3. största tillåtna byggnads- eller bruksarean för fritidshus och storleken på tomter för sådana hus,
   4. omfattningen av kraven på bygglov enligt det som anges i 9 kap. 7 och 8 §§, rivningslov enligt 9 kap. 10 § första stycket 2 och marklov enligt 9 kap. 13 §, och
   5. placering, utformning och utförande av byggnadsverk och tomter och i samband med det bestämma
      a) om vegetation och markytans utformning och höjdläge inom sådana områden som avses i 9 kap. 13 § 1,
      b) om skyddsanordningar för att motverka sådana störningar från omgivningen som avses i 12 § 1, och
      c) i frågor som avses i 16 § 2, 4 och 5.

I samband med en reglering enligt första stycket 2 eller 5 får kommunen även reglera skydd för sådana särskilt värdefulla byggnadsverk, tomter och bebyggelseområden som avses i 2 kap. 6 § tredje stycket och 8 kap. 13 § samt för sådan mark för gemensam användning som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt. Lag (2014:900) .

I områdesbestämmelser kan kommunen reglera markanvändningen runt en viss verksamhet för att dels skydda själva anläggningen, dels för att skydda omgivningen från den verksamhet som bedrivs inom anläggningen, som att exempelvis inrätta ett vägreservat med omgivande skyddszoner. Inom områdesbestämmelser kan kommunen även reglera tillkomst, placering och utförande av bebyggelse och byggnadsverk. Det är även möjligt för kommunen att föreskriva ett visst tekniskt utförande av bebyggelse med hänsyn till störningar från omgivningen, till exempel buller, brandfara eller skredrisker.

Kommunen kan även reglera omfattningen av kraven på bygg-, rivnings- och marklov i områdesbestämmelser. Kommunen kan till exempel bestämma om marklov för schaktning, fyllning, trädfällning och skogsplantering i områdesbestämmelser.

Kommunen kan använda områdesbestämmelser för att översiktligt reglera markens användning och bebyggelsens omfattning. Det innebär att kommunen har möjlighet att reglera placering, utformning och utförande av byggnadsverk och tomter och i samband med det:

  • Vegetationen samt markytans utformning och höjdläge inom områden som är avsedda för bebyggelse eller i närheten av en befintlig eller planerad anläggning för totalförsvaret, statlig flygplats, annan flygplats för allmänt bruk, kärnreaktor, annan kärnenergianläggning eller annan anläggning som kräver ett skydds- eller säkerhetsområde.
  • Skyddsanordningar för att motverka markförorening, olyckor, översvämning och erosion.
  • Skyddet för byggnadsverk och tomter som är särskilt värdefulla.

42 §
  Med områdesbestämmelser får kommunen endast reglera
   1. grunddragen för användningen av mark- och vattenområden för bebyggelse, fritidsanläggningar, kommunikationsleder och andra jämförliga ändamål, om det behövs för att säkerställa syftet med översiktsplanen eller för att tillgodose ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken,
   2. användningen och utformningen av mark för gemensam användning,
   3. största tillåtna byggnads- eller bruksarean för fritidshus och storleken på tomter för sådana hus,
   4. omfattningen av kraven på bygglov enligt det som anges i 9 kap. 7 och 8 §§, rivningslov enligt 9 kap. 10 § första stycket 2 och marklov enligt 9 kap. 13 §, och
   5. placering, utformning och utförande av byggnadsverk och tomter och i samband med det bestämma
      a) om vegetation och markytans utformning och höjdläge inom sådana områden som avses i 9 kap. 13 § 1,
      b) om skyddsanordningar för att motverka sådana störningar från omgivningen som avses i 12 § 1, och
      c) i frågor som avses i 16 § 2, 4 och 5.

I samband med en reglering enligt första stycket 2 eller 5 får kommunen även reglera skydd för sådana särskilt värdefulla byggnadsverk, tomter och bebyggelseområden som avses i 2 kap. 6 § tredje stycket och 8 kap. 13 § samt för sådan mark för gemensam användning som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt. Lag (2014:900) .

13 §
  Det krävs marklov för schaktning, fyllning, trädfällning och skogsplantering i ett område utanför detaljplan, om
   1. åtgärden ska genomföras i ett område som är avsett för bebyggelse eller i närheten av en befintlig eller planerad anläggning för totalförsvaret, statlig flygplats, annan flygplats för allmänt bruk, kärnreaktor, annan kärnenergianläggning eller annan anläggning som kräver ett skydds- eller säkerhetsområde, och
   2. kommunen i områdesbestämmelser har bestämt att det krävs sådant marklov i området.

Åtgärder för att hantera risker kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL.

Åtgärder

Åtgärder för att hantera risker kopplade till Sevesoverksamhet kan du läsa mer om på sidan Ta fram åtgärder.

Ta fram åtgärder

Avstånd som åtgärd i områdesbestämmelser

Ett syfte med områdesbestämmelser är att förhindra sådana åtgärder som omöjliggör eller försvårar att marken och vattnet används på det sätt som översiktsplanen anger. Med områdesbestämmelser får kommunen bland annat reglera placering, utformning och utförande av byggnadsverk och tomter och i samband med det skyddsanordningar för att motverka störningar från omgivningen. Det innebär att kommunen exempelvis kan använda områdesbestämmelser för ett större område som behövs för att säkerställa tillräckligt avstånd från ett riskobjekt men som inte kräver detaljplan. Då kan framtagandet av planen förenklas något, eftersom det exempelvis inte finns krav på att områdesbestämmelser ska redovisas på en grundkarta.

Avstånd som åtgärd kan du läsa mer om på sidan Ta fram åtgärder för att hantera risker i planläggning.

Ta fram åtgärder för att hantera risker i planläggning

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen