Landamäreskolan – en formstark byggnad i landskapet

Granskad: 27 januari 2021
Skolbyggnadens form ger fina mellanrum som gestaltats som små entrégårdar och en välkommande entré. Byggnadens form ger fina mellanrum som gestaltats som små entrégårdar och en välkommande entré. Foto: Åke E:son Lindman

I en grön dalgång i stadsdelen Biskopsgården i Göteborg ligger Landamäreskolan. Den S-formade byggnaden är väl placerad, väl gestaltad och miljöklassad. I planeringsprocessen samverkade pedagoger, beställare och arkitekter. Resultatet är en lärmiljö som är en tillgång både för den pedagogiska verksamheten och för lokalsamhället.

Lärande exempel på planeringsprocessen

Fakta om Landamäreskolan

Kommun: Göteborgs stad
Färdigställt: 2016
Arkitekt: Wahlström och Steijner Arkitekter AB 
Landskapsarkitekt: Landskapsgruppen
Ägare: Göteborgs stad
Bruttoarea: 5000 kvm (ca 12,5kvm/elev)
Friytans storlek: 8000 kvm (ca 20kvm/barn)
Antal elever: planerad för 400 elever, 360 elever år 2019
Årskurser: F-3 samt särskola och fritidsverksamhet
Lärande exempel på: planeringsprocessen, skolan som en del av samhällsbyggandet , välbefinnande och estetik, , god lärmiljö, rörelserika miljöer

Processen att skapa skola

Omorganisering med skolan i fokus

Landamäreskolan ligger i stadsdelen Biskopsgården i Göteborg, ett bostadsområde med stora sociala utmaningar. På platsen fanns tidigare en F-9-skola från sjuttiotalet som var i behov av omfattande renovering.  Kommunen valde då att göra en större satsning för området genom att riva skolan och uppföra en ny skolbyggnad. Samtidigt omorganiserades åldersuppdelningen av skolan i samverkan med den närliggande Svartedalsskolan. Detta resulterade i att den nya skolan planerades och byggdes för årskurserna F-3 och Svartedalsskolan för årskurserna 4-9 skola.

Skolan delaktig i processen

Personalen på Landamäreskolan fick erbjudande att vara delaktig i utformandet av den nya skolan och tillsammans med Svartedalsskolan bildades en samarbetsgrupp som arbetade fram en pedagogisk plan. Denna samarbetsgrupp var en viktig referensgrupp till arkitekterna och var aktiv under tre år.

Samarbetsgruppen inspirerades av flera skolor som tänkt nytt kring samorganisering mellan pedagoger och lokaler. Gruppen landade i tydliga önskemål om en skola med lärmiljöer som kunde erbjuda flexibla lokaler med en variation av rum.

Vinsterna med god gestaltning

Placering och form avgörande 

En av skolans gestaltningsmässiga styrkor är placeringen av skolbyggnad och tillhörande gård. Skolan ligger i ett försänkt parkstråk och gränsar mot naturmark på tre sidor.  Bostadsbebyggelse anas bakom halvt genomsiktlig skog, och det finns en bra balans mellan trygghet och avskildhet.  

I nära anslutning till skolan finns spårvagnshållplats, gång- och cykelstråk som ger skolan bra kommunikationsmöjligheter till de centrala delarna av Göteborg.  Det kollektivtrafiknära läget underlättar skolans viktiga samarbeten med aktörer i centrala Göteborg som till exempel Universeum. De flesta av barnen som Boverket intervjuar bor i området. De går eller cyklar till skolan och använder sig av skolgården och den omkringliggande parken och naturen efter skoltid.

Arkitektur som möter landskapet

Den ursprungliga, nu rivna, skolan hade en kvadratisk form som upptog en stor del av tomten. Skolgården var liten, och det fanns inte möjlighet att bygga till. En ny form behövdes som skulle kunna hantera den komplexa tomten med stora höjdskillnader – en arkitektonisk och landskapsmässig utmaning.

Arkitekten valde en S-formad byggnad som anpassar sig elegant till dalgången, hanterar höjdskillnader, ger siktlinjer och samtidigt mer skolgårdsyta. Nivåskillnaden, uppemot tre meter, hanteras interiört med tre olika golvnivåer och flera entréer för tillgänglighet. Denna skräddarsydda lösning är komplex, men ger en intressant rumslighet och en dynamik såväl utvändigt som invändigt.

Flygfoto över skolbyggnad som är S-formad Den medvetna formen är starkt identitetsskapande. Barnen kallar den sin ”S-skola” och byggnaden har blivit ett kännetecken och skapat stolthet i stadsdelen. Foto: Lasse Olsson
Planritning, plan 1 Landamäreskolan. Skolans smala S-form har en bredd på 18 meter och skapar goda förutsättningar för dagsljus. Bild: Wahlström & Steijner Arkitekter AB

Estetik och välbefinnande

Dagsljus

De två gårdarna åt olika vädersträck ger bra dagsljus och siktlinjer ut från alla rum. Transparensen och kontakten mellan ute och inne ger en direktupplevelse av den omkringliggande grönskan och berghällarna. Det är inte bara vackert, utan skapar lugn och ökar koncentration och inlärningsförmåga enligt forskningen.

Material och inredning

Skolans konstruktion, fasad och inredning består till 80 procent av trä. Det är ett medvetet val för att skapa en hållbar och slitstark byggnad. Trä som genomgående material harmoniserar samtidigt med den omgivande naturmiljön. Inomhus ger trä en varm och ombonad känsla. Inredningens färgskala och textilier ger ett lugnande och vackert intryck.

En god lärmiljö

En öppen lärmiljö

Planeringsprocessen ledde fram till ett koncept med en öppen lärmiljö. Verksamheten är indelad i fyra arbetslag som delar på skolans två plan. Va