Riskhantering i program till detaljplan

Granskad: 5 mars 2024

Detaljplaner som omfattar områden där det finns risk för människors hälsa och säkerhet eller risk för olyckor, översvämningar och erosion, kan ofta bli komplexa. För komplicerade planer som berör många intressenter och som innehåller starka motstående intressen kan det vara en fördel att upprätta ett program. Ett program till detaljplan innebär en möjlighet för kommunen att i ett tidigt skede lyfta riskfrågor. Programmet innebär då en möjlighet för kommunen att diskutera olika alternativa lösningar för att göra marken lämplig att bebygga, exempelvis genom placering, avstånd och åtgärder för att hantera risker. Det kan också vara bra för att få ett helhetsperspektiv när kommunen har för avsikt att ta fram flera detaljplaner för ett större bebyggelseområde eller område för industri.

Program till detaljplan när detaljplanen avviker från översiktsplanen

Om ett förslag till detaljplan saknar stöd i, eller avviker från, översiktsplanen i aktuellt område kan kommunen, för att underlätta detaljplanearbetet, välja att inleda med ett program där planens utgångspunkter och mål framgår.

10 §
  För att underlätta detaljplanearbetet får kommunen ange planens utgångspunkter och mål i ett särskilt program. Lag (2021:785) .

10 a §
  Under arbetet med att ta fram en detaljplan får kommunen begära ett planeringsbesked enligt 10 f §. Lag (2017:424) .

10 b §
  En kommun som avser att begära ett planeringsbesked innan samråd enligt 11-17 §§ är klart ska ge lantmäterimyndigheten, de kommuner som berörs och de myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som har ett väsentligt intresse i de frågor som begäran avser tillfälle att komma in med synpunkter. Lag (2017:424) .

10 c §
  En kommun som, innan samråd enligt 11-17 §§ är klart, avser att begära ett planeringsbesked i fråga om en åtgärd som kommunen avser att planera för i ett sådant planförslag som avses i 7 § ska kungöra detta.

En sådan kungörelse ska anslås på kommunens anslagstavla och föras in i en ortstidning. Av kungörelsen ska det framgå
   1. vilken fråga som begäran om planeringsbesked avser,
   2. vilket område åtgärden avser,
   3. om åtgärden avviker från översiktsplanen,
   4. var underlaget för begäran om planeringsbesked finns tillgängligt, och
   5. inom vilken tid, dock minst tre veckor, och till vem synpunkter på åtgärden ska lämnas.

Kungörandet ska ske enligt lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m. Lag (2017:424) .

10 d §
  Kommunen ska redovisa dels de synpunkter som har kommit fram till följd av förfarandet enligt 10 b och
10 c §§, dels de kommentarer som kommunen har med anledning av synpunkterna. Lag (2017:424) .

10 e §
  En begäran om planeringsbesked ska vara skriftlig och innehålla en redovisning enligt 10 d eller 17 §. Lag (2017:424) .

10 f §
  Om kommunen begär det, ska länsstyrelsen ge ett planeringsbesked.

I beskedet ska länsstyrelsen, i den utsträckning kommunen begär det, bedöma om en åtgärd som kommunen avser att planera för i en detaljplan har en sådan innebörd som anges i 11 kap.
10 § andra stycket. Ett planeringsbesked får förenas med villkor.

Ett planeringsbesked ska ges inom sex veckor från det att en fullständig begäran kom in till länsstyrelsen, om inte längre tid är nödvändig med hänsyn till ärendets omfattning eller andra särskilda omständigheter. Lag (2017:424) .

I programmet till detaljplan kan kommunen då exempelvis komplettera och fördjupa ställningstagandet till platsens