Entré, plats för parkering, lämning och hämtning av barn samt varutransporter

Granskad:
Illustrationer som visar att sidan handlar om förskola, skola och skolmiljö ute.
Dekorerad metallgrind med texten trollet ovanför själva ingången. En omsorgsfullt gestaltad entré till en förskola eller skola ger identitet och stolthet. Här är grinden in till Trollets förskola i Kalmar. Arkitekt: Gunilla Fagerström. Foto: Lena Jungmark/Boverket

Entrén och angöringen till skolan eller förskolan behöver upplevas som välkomnande så att barn, elever, föräldrar och personal känner stolthet. Tillsammans med parkering, plats för att lämna och hämta barn samt varutransporter är detta viktiga funktioner som behöver behandlas tidigt i processen.

Att tänka på i gestaltningen

  • Planera och gestalta entrén till gården omsorgsfullt. Entrén eller entréerna har stor betydelse för förskolans eller skolans identitet.
  • Utgå från det samlade behovet av parkering för bil, cykel och barnvagnar.
  • Friyta för lek och vistelse ska prioriteras framför parkering. Parkering för personal kan ligga på gatumark eller ordnas på annat sätt om friytan är knapp.
  • Parkeringsplatser och angöringsplats för att hämta och lämna barn behöver samordnas med övriga trafikytor så att det blir säkert för barn och unga att förflytta sig.
  • Cykelparkeringen utformas så att det är attraktivt och säkert att parkera sin cykel där under en hel dag.

Placera och gestalta entréerna

Redan vid entrén till gården skapas platsens identitet. En grind – eller i skolans fall en portal – med förskolans eller skolans namn signalerar ett välkomnande och ger identitet och stolthet. För barn med funktionsnedsättning är entrén till förskolan eller skolan extra viktig för att hitta och känna igen platsen. Det är positivt med en entré som är lätt att urskilja och som är tydligt skyltad och belyst. Entrén behöver också vara trygg och säker från biltrafik.

Attraktiv cykelparkering och rimlig bilparkering

Vid skolor och förskolor behövs cykelparkering för både personal, föräldrar, barn och elever. Cykelkärror och lådcyklar tar större plats än cyklar och behöver beredas utrymme. Det behövs även bilparkering för personal och korttidsparkering för föräldrar som ska lämna eller hämta sina barn.

Utgå från behovet av parkering

Behovet av parkeringsplatser för bil och cykel vid skolor och förskolor varierar stort beroende på var verksamheten ligger i relation till var barn och elever bor, storleken på verksamheten och vilken ålder som eleverna har. I samband med en trafikutredning och skolreseplan kan en särskild parkeringsutredning utföras för att räkna ut enskilda förskolors eller skolors parkeringsbehov. Det är en fördel om parkeringsutredningen har fokus på hållbar mobilitet och trafiksäkerhet.

Att tänka på vid planering av cykelparkering vid förskolor:

  • cykelparkeringsbehovet kan vara något lägre än vid skolor men behöver finnas för personal och för förskolebarn som själva cyklar till förskolan.
  • cykelparkeringen behöver planeras och gestaltas så att det fungerar smidigt att lämna och hämta barn.
  • plats att låsa fast cykelvagnar, om möjligt väderskyddat, över dagen skapar mervärde.

Att tänka på vid planering av cykelparkering vid skolor:

  • för de högre åldrarna förväntas eleverna själva ta sig till skolan i större utsträckning. Av denna anledning är andelen cykelparkering högre för grundskola än förskola.
  • cykelparkering för skolans elever kan med fördel ligga i direkt anslutning till entrén eller entréerna.
  • cykelparkeringen behöver vara utformad så att det är attraktivt att parkera sin cykel där under en hel dag, med låsmöjlighet och även om möjligt tak/väderskydd.
Cykelparkering med olika sektioner. Parkeringarna har glasade sidor och tak över sig. Lättillgänglig och attraktiv cykelparkering med väderskydd och reparationsmöjligheter på Neptuniskolan i Malmö. Landskapsarkitekt: Studio Sueca. Foto: Ulrika Åkerlund/Boverket

Regler om parkering

Enligt 8 kap. 9 § plan- och bygglagen (2010:900), PBL, ska en obebyggd tomt som ska bebyggas ordnas så att det på tomten eller i närheten av den i skälig utsträckning finns lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon.

I Boverkets föreskrifter finns krav att för tomter som ska bebyggas anordna angörings- och parkeringsplats, som ska vara möjliga för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga att använda.

Byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 10 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha ledningsinfrastruktur till 20 procent av parkeringsplatserna och minst en laddningspunkt för elfordon.

Regler för laddning av elfordon på PBL kunskapsbanken

Boverkets nya byggregler

5 §

På eller i nära anslutning till en tomt som ska vara tillgänglig och användbar, ska det finnas minst en angöringsplats för fordon inom 25 meters gångavstånd från en tillgänglig och användbar entré.

Angöringsplatsen ska utformas och placeras så att det är möjligt för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga att använda angöringsplatsen.

6 §

På eller i nära anslutning till en tomt som ska vara tillgänglig och användbar, ska det kunna ordnas minst en tillgänglig och användbar parkeringsplats för fordon.

Parkeringsplatsen ska utformas och placeras så att det är möjligt för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga att självständigt använda parkeringsplatsen.

Boverkets byggregler, BBR

3:122 Tillgängliga och användbara gångvägar, angörings- och parkeringsplatser m.m.

Minst en tillgänglig och användbar gångväg ska finnas mellan tillgängliga entréer till byggnader och

  • -   bostadskomplement,
  • -   parkeringsplatser,
  • -   angöringsplatser för bilar,
  • -   friytor, och
  • -   allmänna gångvägar i anslutning till tomten.

Tillgängliga och användbara gångvägar ska där det är möjligt utformas utan nivåskillnader. Där nivåskillnader inte kan undvikas ska de utjämnas med ramper.

Tillgängliga och användbara gångvägar ska

  • -   vara lätta att följa,
  • -   kunna särskiljas från möblerade ytor, och
  • -   kunna användas som sammanhängande taktila och visuella ledstråk. (BFS 2014:3).
Allmänt rådExempel på friytor är lekplatser, bollplaner och gemensamma uteplatser.En tillgänglig och användbar gångväg bör
  • -   vara så horisontell som möjligt,
  • -   inte luta mer än 1:50 i sidled,
  • -   ha en fri bredd på minst 1,5 meter alternativt minst 1,0 meter och då ha vändzoner med högst 10 meters mellanrum,
  • -   vid öppningar i t.ex. staket, häckar och liknande ha en fri bredd på minst 0,90 meter,
  • -   vara fri från hinder, och
  • -   utjämnas med en 0,9–1,0 meter bred ramp till 0-nivå om det finns nivåskillnader vid övergången mellan olika typer av gångytor och platser.
Naturliga ledytor som gräskanter, murar, staket, kanter och fasader kan kompletteras med konstgjorda ledytor till ett sammanhängande ledstråk.Fasta sittplatser med rygg- och armstöd i anslutning till tillgängliga och användbara gångvägar och entréer ökar tillgängligheten och användbarheten för personer med nedsatt rörelseförmåga. Regler om kontraster och markeringar på tomter finns i avsnitt 3:1223 och regler om tillgängliga och användbara entréer finns i avsnitt 3:132.

En angöringsplats för bilar ska finnas och parkeringsplatser för rörelsehindrade ska kunna ordnas efter behov inom 25 meters gångavstånd från en tillgänglig och användbar entré till publika lokaler, arbetslokaler och bostadshus. Markbeläggningen på sådana angöringsplatser och parkeringsplatser ska vara fast, jämn och halkfri. (BFS 2014:3).

Allmänt rådAntal parkeringsplatser för rörelsehindrade bör dimensioneras med hänsyn till avsedd användning eller antal bostäder och långsiktigt behov. Breddmått på en parkeringsplats som ska medge att rullstol tas in från sidan bör vara 5,0 meter. Breddmått kan minskas om gångytan bredvid kan tas i anspråk eller om parkeringsplatser för rörelsehindrade finns bredvid varandra.Lutningen i längs- och sidled på angöringsplatser och parkeringsplatser för rörelsehindrade bör inte överstiga 1:50.Parkeringsplatser för rörelsehindrade bör vara tydligt skyltade, även vintertid. (BFS 2014:3).

Parkering av barnvagnar

på förskolan

Ett barnvagnsförråd för barnens egna vagnar eller cykelvagnar kan förenkla logistiken för många familjer och därigenom uppmuntra till att välja andra transportslag än bil till förskolan. Dock behöver barnvagnar förvaras/parkeras under tak. Det är en fördel om barnvagnarna kan låsas fast.

Trafiksäkerhet och säkra avlämningsplatser för skolbarn

Vid planering av bilparkering behöver trafiksäkerheten beaktas så att barn och elever som anländer till fots eller per cykel kan göra det på ett trafiksäkert sätt. Parkering ska även förberedas så laddning av elbil och elcykel är möjligt.

Det kan vara en fördel om det i närheten av skolan skapas en avlämningsplats där föräldrar som måste skjutsa sina barn till skolan kan stanna till, släppa av sina barn på ett tryggt och säkert sätt och sedan köra vidare utan att behöva vända med bilen eller backa. En sådan plats ska planeras så att eleverna lämnas trafiksäkert.

Området för lastning och lossning av varor

Varutransporter, sophämtning och andra större transporter är lockande för nyfikna barn som dras till det som låter och särskiljer sig, som exempelvis lastbilar som backar. Stora lastfordon är alltid en riskfaktor. Trafikytor och vändplaner för tung trafik behöver planeras med omsorg om barns och elever säkerhet.

Om det är möjligt kan det av säkerhetsskäl vara lämpligt att placera lastzonen för varutransporter frånskilt gården och ytor för hämtning och lämning av barn.  Samtidigt vill levererande fordon ofta backa mot en lastbrygga eller lastkaj. Utformning och angöringsyta för tunga fordon är därför väldigt viktigt så att risken för olyckor minimeras.

Boverket (2025). Entré och parkering. https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/arkitektur-och-gestaltad-livsmiljo/arbetssatt/skolors-miljo/byggnaden-och-utemiljon/utemiljons-struktur/entre-och-parkering/ Hämtad 2025-07-09