Förskolan och skolan som en del av samhällsbygget
Skolor och förskolor är en viktig del av den gestaltade livsmiljön och fyller en central funktion i många människors vardag. Genom att sätta dessa miljöer i ett större sammanhang och se dem som en strategisk planeringsfråga läggs grunden för väl utformade lärmiljöer. Då kan också deras potential att bidra till en hållbar samhällsutveckling tas omhand.
Arkitektur, form och design ska bidra till ett hållbart, jämlikt och mindre segregerat samhälle med omsorgsfullt gestaltade livsmiljöer, där alla ges goda förutsättningar att påverka utvecklingen Av den gemensamma miljön.
Målet för Gestaltad livsmiljö, Prop. 2017/18:110.
Skolor och förskolor är en strategisk samhällsplaneringsfråga
Omsorgsfullt gestaltade förskolor och skolor är inte bara en utbildningsfråga utan även en viktig fråga för byggande av ett långsiktigt hållbart samhälle. Ur ett stadsbyggnadsperspektiv är lärmiljöer en av flera viktiga funktioner som behöver finnas för att staden, orten eller bygden ska fungera. Förskolor och skolor utgör en viktig del av den sociala servicen, av kulturmiljön och av grönstrukturen. Det är också en stor arbetsplats. Rätt lokaliserade kan förskole- och skolmiljöerna bidra till möten, social sammanhållning och positivt identitetsskapande. Rymliga och grönskande utemiljöer kan bidra med ekosystemtjänster och främja såväl fysisk som psykisk hälsa hos dem som vistas i dem. Lokaliseringen påverkar också möjligheten för barn och vuxna att ta sig till skola och förskola till fots, per cykel eller med kollektivtrafik.
Flera olika aspekter behöver beaktas i planeringen
Lokaliseringen av förskolor och skolor behöver ta hänsyn till flera olika aspekter som demografiska variationer, bostadsbyggande, förtätning, kapacitet hos befintliga skolor och förskolor, enheternas storlek, tillgång till mark och ekonomiska förutsättningar. Det fria skolvalet och etableringen av fristående förskolor och skolor kan också göra det mer komplext för kommunen att planera och dimensionera rätt. För att kunna beakta alla dessa aspekter och samtidigt dra nytta av potentialen som förskolor och skolor kan bidra med i samhällsutvecklingen är det angeläget att dessa frågor kommer in tidigt i planeringsprocessen. Såväl skolstrukturen som utemiljöerna behöver behandlas som allmänna intressen av väsentlig betydelse i översiktsplaneringen.
Investeringar med olika tidshorisont
Att planera och utveckla förskolor och skolor innebär en avvägning mellan olika ekonomiska perspektiv som har olika tidshorisonter. Exploaterings- eller ombyggnadskalkyler, som behöver gå ihop här och nu, behöver vägas mot långsiktiga kostnader för drift och underhåll över tid, liksom mot de samhällsekonomiska vinsterna som en skola av hög kvalitet medför.
Oavsett om det ska byggas en ny förskola eller skola eller om en befintlig miljö ska byggas om, innebär det initialt en stor investering för kommunen eller för den fristående skolhuvudmannen. Samtidigt är det en långsiktig investering i ett fastighetsbestånd som kan ge stora och varaktiga vinster på såväl individ- som samhällsnivå.
De fysiska miljöerna i skola och förskola har en stor betydelse för barns hälsa, välbefinnande och för deras lärande, samt ger positiva effekter för såväl enskilda individer som för samhället som helhet. Ett skolväsende där alla elever ges goda möjligheter att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar ger stora samhällsekonomiska nyttor. Tillgång till bildning och möjlighet till personlig utveckling skapar förutsättningar för ett aktivt deltagande på arbetsmarknaden och i ett demokratiskt samhälle. Förändrade kostnader i skolväsendet behöver därför samtidigt vägas mot förändrade kostnader i andra välfärdsområden. (SOU 2020:28)
Att barn misslyckas i skolan får konsekvenser för såväl den enskilda individen som för samhället. Kostnaden för individen kan bestå av försenad etablering på arbetsmarknaden, begränsade yrkesval, försämrade möjligheter till egen försörjning samt ohälsa. Kostnaden för samhället beror bland annat på hur många ungdomar som lämnar grundskolan med låga eller ofullständiga betyg och tiden det tar att inhämta kunskaperna och att etablera sig på arbetsmarknaden. (SOU 2020:28)
En uppskattning av de ekonomiska konsekvenserna av att cirka 10 procent av en årskull misslyckats med att erhålla en gymnasial examen vid 24 års ålder, kan uppgå till en samhällskostnad på 53 miljarder kronor per årskull fördelat över det yrkesverksamma livet mellan 24 och 65 år. Ungefär hälften av den kostnad som uppstår drabbar individer i form av lägre inkomster, medan den andra hälften drabbar offentlig sektor i form av lägre skatteintäkter. (Hök, L. & Sanandaji N., 2017)
Förskolan och skolan som mötesplats
Lokalisering och utformning av förskolor och skolor kan stärka jämlikheten och integrationen i samhället. Strategiskt placerade och väl utformade kan dessa miljöer utgöra viktiga mötesplatser för människor med olika bakgrund både under både skoltid och på fritiden. Tillsammans med bibliotek, simhallar, kulturhus, parker och offentliga platser är skolor och förskolor en del av en social och kulturell infrastruktur i samhället. Behovet av icke-kommersiella mötesplatser är stort för såväl organiserad verksamhet som spontana möten. Vid såväl nybyggnad som omvandling av befintliga skolor och förskolor är det möjligt att skapa platser där olika grupper av människor får anledning och möjlighet att mötas.
På landsbygden kan skolan vara särskilt viktig som mötesplats och en förutsättning för samhällets överlevnad och utveckling.