Hantera miljökvalitetsnormer för vatten i översiktsplaneringen
I översiktsplaneringen behöver kommunen skaffa sig en överblick över framtagna underlag om vattenförekomsterna i kommunen och planera mark- och vattenanvändning på ett sätt så att miljökvalitetsnormerna kan följas. Av den antagna översiktsplanen ska det framgå hur kommunen anser att gällande miljökvalitetsnormer ska följas.
MKN i översiktsplaneringen
På denna sida beskrivs hur kommunen kan hantera miljökvalitetsnormer, MKN, för vatten i översiktsplaneprocessen. Här får kommunen också stöd kring hur information från webbdatabasen VISS kan användas i planeringen.
Lämplig lokalisering är den grundläggande principen vid all fysisk planering. Översiktsplanen behöver utformas så att MKN kan följas. I översiktsplaneringen är det viktigt att identifiera var bebyggelseutveckling och lokalisering av infrastruktur och verksamheter är lämplig i ett långsiktigt perspektiv. Användningen av mark- och vattenområden behöver planeras bland annat med hänsyn till konsekvenser för vattenmiljön och vattenförekomsternas status. Alla områden är inte lämpliga för alla typer av användning, och det kan finnas områden där det behövs särskild hänsyn för att de ska vara lämpliga för vissa typer av användningar.
Den strategiska och översiktliga nivån i översiktsplaneringen är av stor betydelse för att kunna bedöma den samlade effekten av flera olika mark- och vattenanvändningar inom ett avrinningsområde. Därigenom kan översiktsplaneringen ge stöd för hur MKN för vatten bör hanteras vid efterföljande detaljplanering.
Genom analyser för hela huvudavrinningsområden blir det tydligt var det kan finnas behov av mellankommunal samverkan. Genom att göra analyser utifrån de enskilda vattenförekomsternas avrinningsområden kan kommunen visa vilka vattenförekomster som berörs och konsekvenserna för respektive vattenförekomst. Det ger också möjlighet att planera för de eventuella utrymmeskrävande åtgärder som behövs. Många gånger finns behov av en högre detaljeringsgrad för ett avgränsat område.
Konsekvenserna av planering vars genomförande kan medföra betydande miljöpåverkan hanteras i den strategiska miljöbedömningen, där syftet är att integrera miljöaspekterna i framtagandet och antagandet av översiktsplanen. I miljöbalken ställs det ett antal formella krav på hur en strategisk miljöbedömning ska gå till.
Miljöbedömning översiktsplan - ett processverktyg
Process för översiktsplanering och strategisk miljöbedömning
Sammanfattningsvis är fysisk planering ett viktigt instrument för att skapa förutsättningar för att MKN ska kunna följas. Översiktsplaneringen har en viktig roll och kan bidra främst genom att ange lämplig användning av mark- och vattenområden, och att planlägga det utrymme som behövs för utrymmeskrävande åtgärder. Vid beslut om översiktsplanen kan kommunen även uppmärksamma om det finns behov av att ta fram riktlinjer eller policys för hantering av vissa MKN-relaterade frågor, att använda i efterföljande planering och även i förvaltningen av den byggda miljön. Det kan till exempel handla om förekomst av fysiska strukturer och anlagda ytor i vattenförekomsternas strandnära områden.
Översiktsplaneringen ger möjlighet att
- bedöma konsekvenser för vattenmiljön utifrån vattenförekomsternas avrinningsområden,
- planlägga så att mark- och vattenanvändningen är lämplig med hänsyn till möjligheten att följa MKN för berörda vattenförekomster,
- planera tillräckligt fysiskt utrymme för eventuella utrymmeskrävande åtgärder som behövs för att göra marken lämplig för önskad användning,
- peka ut områden där pågående användning och befintliga miljöproblem medför behov att avsätta utrymme för miljöförbättrande åtgärder.
Dra nytta av kompetenser och pågående vattenmiljöarbete inom kommunorganisationen
När kommunen ska göra olika bedömningar och avvägningar för att följa MKN för vatten är det värdefullt att dra nytta av den kompetens som finns inom kommunorganisationen och pågående vattenmiljöarbete som kommunen driver eller är involverad i. Det kan gälla kunskap om miljöförhållanden och miljöpåverkan i kommunen, olika åtgärdsinsatser som planeras för att förbättra vattenmiljön, eller statusklassning av vattenförekomster och webbdatabasen Vatteninformationssystem Sverige, VISS. Det finns också aktörer utanför kommunorganisationen med kunskap och kompetens och som kan bidra i översiktsplaneprocessen. Förutom länsstyrelsen kan det exempelvis finnas vattenråd och andra vattenorganisationer. En sammanställning över Sveriges vattenorganisationer indelad per vattendistrikt finns på Vattenmyndigheternas webbplats.
Vattenorganisationernas roll (på Vattenmyndigheternas webbplats)
Det kan finnas värdefulla synergieffekter i att hantera MKN för vatten kopplat till klimatanpassning, arbete för att stärka ekosystemtjänster och utveckling av grön infrastruktur.
Inledningsvis kan det vara bra att skaffa en överblick av relevanta kompetenser i den egna kommunen och identifiera kontaktpersoner. Det skiljer sig åt mellan olika kommuner vilka förvaltningar som ansvarar för dessa frågor. Utöver planeringsfunktionen kan ofta följande förvaltningar bida med kunskap och erfarenhet inom olika områden:
- Miljöförvaltning – vattenmiljöns kvalitet, miljöpåverkan i kommunen, pågående åtgärds- och uppföljningsarbete för vattenmiljö, webbdatabasen VISS, ibland även underlag och arbete för att stärka ekosystemtjänster och grön infrastruktur.
- Gatu- och parkförvaltning