Tillämpningsområde
Allmänna råden och vägledningen avser buller utomhus från industriell verksamhet såsom godshantering, trafik kopplat till verksamhetsområden, uppställningsplatser, stationer, hamnar, flygplatser och olika tekniska utrustningar mm.
Verksamheter
Allmänna råden och vägledningen avser buller utomhus från industriell verksamhet. Det gäller bland annat de verksamheter som förtecknas i miljöprövningsförordningens 2-32 kapitel, men även verksamheter med liknande ljudkaraktär som inte omfattas av anmälnings- eller tillståndsplikt eller regleras i andra delar av miljöbalken (till exempel vattenverksamhet) eller i annan lagstiftning (till exempel torvtäkter).
Ta del av länk till Miljöprövningsförordningen på Riksdagens webbplats, se länk i Relaterad information.
Allmänna råden och vägledningen avser inte buller från väg-, spår- och flygtrafik, skjutbanor, vindkraft, motorbanor och byggplatser. För dessa finns separata vägledningar framtagna. Allmänna råden och vägledningen är inte framtagna för buller från lek- och idrottsutövning eller för musik och sorl från restauranger och evenemang såsom konserter, idrottstävlingar med mera, men kan fungera som ett av flera vägledande underlag för sådana verksamheter vid bedömningar.
Nedan redogörs för vilka typer av verksamheter som de allmänna råden och vägledningen avser. Vissa gränsdragningar görs också om vad som bör bedömas som industribuller och vad som bör bedömas som trafikbuller. Allmänna råden och vägledningen gäller bostadsbyggnader. En eller flera bostäder i byggnadsverk, som i huvudsak har annat användningsområde, jämställs med bostadsbyggnad.
Allmänna råden och vägledningen kan även användas vid planläggning och bygglovsprövning av skolor, förskolor och vårdlokaler, där det förekommer tillfälligt boende. Den bör då tillämpas för de tidpunkter då lokalerna används.
Godshantering och rangering
Buller från godshantering vid till exempel lastkajer och omlastningsterminaler bör räknas in i ljudnivån från verksamheten och bedömas som industribuller.
Buller från spårfordon på rangerbangårdar bör också omfattas av allmänna råden och vägledningen. Den förbipasserande trafiken genom rangerbangården bör dock räknas som trafikbuller.
Rangering på övriga bangårdar kan under vissa omständigheter, främst med hänsyn till verksamhetens omfattning, tidsutdräkt och om den pågår kvälls- och nattetid, jämställas med rangerbangård.
Godstransporter i fysisk planering
Trafik inom och utanför verksamhetsområdet
Buller från trafiken inom verksamhetsområdet bör som huvudprincip bedömas som industribuller då fordonsrörelserna har en tydlig anknytning till verksamheten. I vissa fall kan det dock vara rimligt att istället använda bedömningsgrunderna för trafikbuller. Det kan till exempel gälla om verksamhetens område är stort och verksamheten bedrivs i en begränsad del av området.
För trafik på angränsande vägar och järnvägar, till och från verksamhetsområdet, bör riktvärden för trafik som huvudprincip vara vägledande. Utifrån en sammanvägd bild av bullersituationen kan dock andra bedömningar i särskilda fall behöva göras. Det gäller vid vägtrafik, exempelvis vid tillfartsvägar till grustäkter, där sträckan närmast täkten helt domineras av transporterna till och från den aktuella verksamheten.
Uppställningsplatser
Buller från fordon på tomgång, fordonsservice och liknande på uppställningsplatser och depåer för till exempel bussar, lastbilar eller spårfordon bör bedömas som industribuller. Med uppställningsplats avses här en särskild iordningställd plats där