Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Ta fram åtgärder för att hantera risker kopplade till Sevesoverksamhet i förvaltningsskedet

Granskad:

Sevesolagstiftningen bygger på grundläggande krav gentemot verksamhetsutövaren att denne ska känna till och kunna hantera de risker som följer av verksamheten, förebygga allvarliga kemikalieolyckor och att begränsa konsekvenserna av sådana olyckor för människors hälsa och miljö.

Verksamhetsutövarens skyldighet förtydligas i Sevesolagen

Enligt 6 § lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor, Sevesolagen, ska en verksamhetsutövare förebygga riskerna för allvarliga kemikalieolyckor. I de fall en allvarlig kemikalieolycka har inträffat är en verksamhetsutövare skyldig att begränsa följderna för människors hälsa och miljön.

6 §
  En verksamhetsutövare skall förebygga riskerna för allvarliga kemikalieolyckor. I de fall en allvarlig kemikalieolycka har inträffat är en verksamhetsutövare skyldig att begränsa följderna för människors hälsa och miljön.

Allmänna hänsynsregler, som gäller för verksamhetsutövaren, finns i 2 kap. miljöbalken.

Sevesolagstiftningen ställer krav på handlingsprogram med ett säkerhetsledningssystem. Säkerhetsledningssystemet ska vara proportionerligt mot verksamhetens faror, industriella aktiviteter och organisatoriska komplexitet och ska grunda sig på en bedömning av riskerna.

Mycket av Sevesolagstiftningen riktas mot verksamhetsutövarna. Kraven är mer omfattande för verksamheter som hör till den högre kravnivån. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har information om verksamhetsutövarens ansvar och skyldigheter.

Verksamhetsutövarens skyldigheter (på MSB:s webbplats)

Riskhantering i förvaltning kan du läsa mer om på sidan Riskhantering i förvaltningsskedet.

Riskhantering i förvaltningsskedet

Ta fram åtgärder i förvaltningsskedet kan du läsa mer om på sidan Ta fram åtgärder för att hantera risker i förvaltningsskedet.

Ta fram åtgärder för att hantera risker i förvaltningsskedet

Avstånd som åtgärd kan du läsa mer om på sidan Ta fram åtgärder för att hantera risker i planläggning.

Ta fram åtgärder för att hantera risker i planläggning

Skyldighet att förebygga allvarliga kemikalieolyckor

Enligt 6 § Sevesolagen är verksamhetsutövaren skyldig att förebygga risker för allvarliga kemikalieolyckor. I de fall en allvarlig kemikalieolycka ändå skulle inträffa är verksamhetsutövaren skyldig att begränsa följderna av denna för människor och miljö. I samma paragraf slås också fast att verksamhetsutövaren omfattas av de allmänna hänsynsreglerna i miljöbalken.

6 §
  En verksamhetsutövare skall förebygga riskerna för allvarliga kemikalieolyckor. I de fall en allvarlig kemikalieolycka har inträffat är en verksamhetsutövare skyldig att begränsa följderna för människors hälsa och miljön.

Allmänna hänsynsregler, som gäller för verksamhetsutövaren, finns i 2 kap. miljöbalken.

Utifrån denna övergripande skyldighet ställer sedan lagstiftningen mer detaljerade krav.

Verksamhetsutövarens utredningsansvar

Som en del i arbetet med att kartlägga och bedöma risker ska alla Sevesoverksamheter utreda vilka omgivningsfaktorer som kan påverka säkerheten vid verksamheten.

13 §
  I säkerhetsarbetet ska verksamhetsutövaren, utöver förhållandena vid den egna verksamheten, även ta hänsyn till andra faktorer i omgivningen som kan påverka säkerheten.
Närheten till annan verksamhet som omfattas av lagen ska särskilt beaktas.

Vid utredningen av om det finns faktorer som avses i första stycket ska verksamhetsutövaren samråda med statliga och kommunala myndigheter, organisationer och enskilda som kan ha intresse i saken. Om det behövs för utredningen, får verksamhetsutövaren begära hjälp från tillsynsmyndigheten enligt 21 §.

Dessa faktorer och åtgärder ska redovisas i anmälan och i säkerhetsrapporten.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om hur samråd enligt andra stycket ska ske och om undantag från samrådsskyldigheten. Lag (2015:233) .

13 a §
  Om utredningen enligt 13 § visar att två eller flera verksamheter kan påverka varandra ska de berörda verksamhetsutövarna utbyta lämplig information för att kunna beakta arten och omfattningen av den sammanlagda faran för en allvarlig kemikalieolycka i sina handlingsprogram, säkerhetsledningssystem, säkerhetsrapporter och interna planer för räddningsinsatser.

De verksamhetsutövare som omfattas av första stycket ska gemensamt ta fram informationen och lämna den till den kommun eller de kommuner där verksamheterna ligger. Lag (2015:233) .

Alla verksamhetsutövare ska i sitt säkerhetsarbete ta hänsyn till inte bara förhållandena vid den egna verksamheten utan även till andra faktorer i omgivningen som kan påverka säkerheten, så kallade omgivningsfaktorer. Syftet med utredningsarbetet är att verksamhetsutövaren ska kunna ta hänsyn till alla relevanta omgivningsfaktorer i säkerhetsarbetet. Detta är ett löpande arbete som beror både av vad som händer inom verksamheten och i omgivningen.

Om det behövs för utredningen får verksamhetsutövaren begära hjälp från tillsynsmyndigheten med att få in uppgifter från andra verksamhetsutövare.

21 §
  Tillsynsmyndigheten får vid sådan utredning av effekter som sägs i 13 § förelägga en verksamhetsutövare eller någon annan att lämna de uppgifter som behövs för utredningen.

Begreppet omgivningsfaktorer omfattar både omständigheter skapade av människan och naturliga faktorer. Det kan till exempel handla om otillräcklig infrastruktur, skredrisker, översvämningar, oväder, blixtnedslag och skogsbränder. Även avsiktlig skadegörelse kan utgöra en sådan omgivningsfaktor. Hänsyn ska också tas till andra verksamheter, och där ska särskild hänsyn tas till sådana som omfattas av Sevesoreglerna.

I arbetet med att ta fram säkerhetsrapporten enligt 13 § Sevesolagen ska verksamhetsutövaren bland annat utreda verksamhetens omgivning inbegripet

  • geografiskt läge
  • meteorologiska uppgifter
  • geologiska hydrologiska uppgifter
  • anläggningar och annan aktivitet vid verksamheten som kan ge upphov till en allvarlig kemikalieolycka
  • näraliggande verksamheter, områden och projekt som skulle kunna vara källa till eller öka risken för eller följderna av en allvarlig kemikalieolycka och av påverkan på omgivningen
  • områden inom vilka en allvarlig kemikalieolycka kan inträffa.

Säkerhetsrapport kan du läsa mer om på sidan Kartlägg risker kopplade till Sevesoverksamhet i planläggning under rubriken Kartlägg risker kopplade till Sevesoverksamhet i detaljplaneläggning.

Kartlägg risker kopplade till Sevesoverksamhet i planläggning

Förordning (2015:236) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor, Sevesoförordningen (på Sveriges riksdags webbplats)

Riskbedömning av naturliga omgivningsfaktorer: vägledning och metodstöd för verksamheter som hanterar farliga ämnen (vägledning på MSB:s webbplats)

Verksamhetsutövarens ansvar enligt LSO

Enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, LSO, gäller vissa krav på anläggningar där verksamheten innebär fara för att en olycka ska inträffa och förorsaka allvarliga skador på människor eller miljön. Anläggningens ägare, eller den som utövar verksamheten på anläggningen, är skyldig att i skälig omfattning hålla eller bekosta beredskap med personal och egendom och i övrigt vidta nödvändiga åtgärder för att hindra eller begränsa sådana skador. Den som utövar verksamheten är skyldig att analysera riskerna för sådana olyckor.

4 §
  Vid en anläggning där verksamheten innebär fara för att en olycka ska orsaka allvarliga skador på människor eller miljön, är anläggningens ägare eller den som utövar verksamheten på anläggningen skyldig att i skälig omfattning hålla eller bekosta beredskap med personal och egendom och i övrigt vidta nödvändiga åtgärder för att hindra eller begränsa sådana skador.

Den som utövar verksamheten är skyldig att analysera riskerna för sådana olyckor som anges i första stycket.

Första och andra styckena gäller även flygplatser som har meddelats drifttillstånd enligt 6 kap. 8 § första stycket luftfartslagen (2010:500) och verksamheter som omfattas av lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor. Lag (2015:234) .

Enligt 2 kapitlet 3 § förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor, FSO, är det länsstyrelsen som, efter samråd med kommunen, beslutar om vilka anläggningar som omfattas av ägarens eller verksamhetsutövarens skyldigheter enligt 2 kapitlet 4 § LSO. Men vid genomförandet av Sevesodirektivet infördes krav att Sevesoverksamheter ska omfattas av kraven för farliga verksamheter enligt lagen om skydd mot olyckor utan krav på föregående beslut av länsstyrelsen. Det innebär att alla Sevesoverksamheter omfattas av kravet i 2 kapitlet 4 § första och andra stycket LSO utan krav på föregående beslut av länsstyrelsen (jämför propositionen 2014/15:60 sidan 70).

Genomförande av Seveso III-direktivet, prop. 2014/15:60 (på Sveriges riksdags webbplats)

3 §
  Länsstyrelsen skall, efter samråd med kommunen, besluta vilka anläggningar som omfattas av ägarens eller verksamhetsutövarens skyldigheter enligt 2 kap. 4 § lagen
(2003:778) om skydd mot olyckor.

4 §
  Vid en anläggning där verksamheten innebär fara för att en olycka ska orsaka allvarliga skador på människor eller miljön, är anläggningens ägare eller den som utövar verksamheten på anläggningen skyldig att i skälig omfattning hålla eller bekosta beredskap med personal och egendom och i övrigt vidta nödvändiga åtgärder för att hindra eller begränsa sådana skador.

Den som utövar verksamheten är skyldig att analysera riskerna för sådana olyckor som anges i första stycket.

Första och andra styckena gäller även flygplatser som har meddelats drifttillstånd enligt 6 kap. 8 § första stycket luftfartslagen (2010:500) och verksamheter som omfattas av lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor. Lag (2015:234) .

MSB har tagit fram allmänna råd om skyldigheter vid farlig verksamhet. De allmänna råden inkluderar råd till 2 kapitlet 4 § som kan var till stöd.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps allmänna råd om skyldigheter vid farlig verksamhet (MSBFS 2014:2) (på MSB:s webbplats)

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen