Villkor i lov

Granskad: 12 oktober 2016

Beslut om lov kan ges med villkor. Några villkor som nämnden kan ställa är preciserade i plan- och bygglagen, PBL. Förutom dem kan nämnden även ställa de villkor som behövs i övrigt under förutsättning att de har stöd i plan- och bygglagstiftningen. Villkor i lov ska vara tydliga och preciserade och avse sådant som kan uppfyllas av sökanden själv. Det är viktigt att skilja på villkor och upplysningar i beslut.

Villkor i lov

I ett beslut att bevilja ansökan om lov ska nämnden ange de villkor och upplysningar som behövs. Nämnden kan endast föreskriva villkor som har stöd i PBL eller i föreskrifter meddelade med stöd av PBL. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 738)

40 §
  Av ett bygglov, rivningslov eller marklov ska det framgå
   1. vilken giltighetstid lovet har,
   2. om det ska finnas någon som är kontrollansvarig och i så fall vem eller vilka som är kontrollansvariga,
   3. att lovet inte innebär en rätt att påbörja den sökta åtgärden förrän byggnadsnämnden har gett ett startbesked enligt 10 kap., och
   4. att beslutet om lov ska vara verkställbart enligt 42 a § innan de åtgärder som omfattas av lovet får påbörjas.

Lovet ska också innehålla de villkor och upplysningar som följer av 23, 33 b, 36, 37 eller 38 § eller behövs i övrigt.

Om ett bygglov avser nybyggnad eller tillbyggnad av en bostadsbyggnad utanför ett område med detaljplan ska det, om det inte kan anses obehövligt med hänsyn till bullersituationen, även framgå beräknade värden för omgivningsbuller vid bostadsbyggnadens fasad och vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden. Lag (2022:909) .

40 a §
  Om byggnadsnämnden tar ut en avgift för handläggningen av ett ärende om lov eller förhandsbesked, ska nämnden i sitt beslut om avgift redovisa hur avgiften har fastställts. Lag (2018:1136) .

Villkor för ett lov anger vad som måste uppfyllas för att en åtgärd ska få vidtas och under vilka förutsättningar lovet ges. Med upplysning avses en vägledande information som kan ingå i beslutet.

Villkor ska vara så preciserade att de kan tjäna som information till sökande och till andra parter. Om nämnden senare behöver ingripa på grund av att något utförts i strid mot beslutet krävs att villkoren är tydliga för att nämnden ska kunna visa att villkoret inte har uppfyllts. (jfr JO-protokoll 2006-05-08, dnr 414-2006)

Skillnad på villkor och upplysningar

Det är skillnad på villkor och upplysning. Den viktigaste skillnaden mellan villkor och upplysningar är att den som har beviljats lov med villkor är skyldig att följa de villkor som har föreskrivits. Villkoren kan därför överklagas. Villkor och upplysningar bör behandlas under olika rubriker i beslut. Upplysningar bör inte ges en språklig utformning som är mer typisk för villkor. (jfr JO-protokoll 2005-06-30, dnr 717-2005)

Att det tydligt framgår vad som är villkor och vad som är upplysningar har betydelse för nämndens möjligheter att senare kunna utöva tillsyn om åtgärder har vidtagits i strid med vad som har beslutats. (jfr JO-protokoll 2005-06-30, dnr 717-2005)

Upplysningar i lov

Vissa villkor finns utpekade i PBL

I PBL finns det fyra villkor angivna som kan ställas i beslut om lov.

Villkorade lov vid pågående planläggning

Beslut om antagande, ändring eller upphävande av en detaljplan eller områdesbestämmelser måste egentligen ha vunnit laga kraft innan bygglov, rivningslov eller marklov kan beviljas inom området. Lov kan dock lämnas innan planen eller områdesbestämmelserna vunnit laga kraft om beslutet om lov innehåller villkoret att åtgärden inte får påbörjas förrän planbeslutet har vunnit laga kraft.