Hälsa, säkerhet och risk för olyckor i lagstiftningen
Det finns regler både i plan- och bygglagen (2010:900), PBL, och andra bestämmelser som sätter gränser för hur mark och vattenområden kan användas i regionen eller kommunen. Reglerna förstärker kraven på att regionen eller kommunen har att uppmärksamma och ta hänsyn till skydd för människors hälsa och säkerhet, och för att minska sannolikheten för olyckor vid planläggning och i prövningen i ärenden om lov eller förhandsbesked. Detta gäller ömsesidigt när både störande och störningskänsliga verksamheter lokaliseras. Kommuner har ett vidare åtagande genom dess bindande beslut om områdesbestämmelser, detaljplan och lov.
Regionen och kommunen ska ta hänsyn till allmänna intressen
PBL är en avvägningslag. Vid planering och byggande har regionen och kommunen att ta hänsyn till, och göra avvägningar mellan, olika intressen. Dessa intressen kan vara såväl allmänna som enskilda.
Avvägningarna blir bindande genom kommunala beslut om planer och lov.
1 §
Vid prövningen av frågor enligt denna lag ska hänsyn tas till både allmänna och enskilda intressen.
Med allmänna intressen menas våra gemensamma intressen, dels nu, dels för kommande generationer. Ofta väger allmänna intressen tyngre än enskilda men i många fall kan allmänna och enskilda intressen sammanfalla eller jämkas på ett tillfredsställande sätt.
Regionen eller kommunen kan också behöva göra avvägningar mellan flera allmänna intressen då det kan finnas målkonflikter mellan intressena. Regionen ska emellertid bara redovisa hur de har tagit hänsyn till de allmänna intressena enligt 2 kapitlet då regionen, till skillnad från kommunen, inte har möjlighet att klä dessa allmänna intressen med bindande rättsverkan genom detaljplaner och områdesbestämmelser, eller för den delen bygglov utanför planlagt område.
Utslagsgivande för all form av lokalisering och bebyggelse är dock att platsen (marken) är lämplig för ändamålet från allmän synpunkt, det vill säga utifrån hänsynstagande till de allmänna intressena i det 2 kapitlet PBL. Med bebyggelse menas en samling byggnadsverk som inte bara består av andra anläggningar.
4 §
Vid planläggning och i ärenden om bygglov eller förhandsbesked enligt denna lag får mark tas i anspråk för att bebyggas endast om marken från allmän synpunkt är lämplig för ändamålet.
De allmänna intressen som på detta sätt särskilt ansluter till lämplighetsbedömningen för bebyggelse återfinns i 2 kapitlet 5 §.
5 §
Vid planläggning och i ärenden om bygglov eller förhandsbesked enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till
1. människors hälsa och säkerhet,
2. jord-, berg- och vattenförhållandena,
3. möjligheterna att ordna trafik, vattenförsörjning, avlopp, avfallshantering, elektronisk kommunikation samt samhällsservice i övrigt,
4. möjligheterna att förebygga vatten- och luftföroreningar samt bullerstörningar, och
5. risken för olyckor, översvämning och erosion.
Bebyggelse och byggnadsverk som för sin funktion kräver tillförsel av energi ska lokaliseras på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till energiförsörjningen och energihushållningen. Lag (2018:636) .
Hur vet man vilka hälso- och säkerhetsfrågor som man måste beakta?
PBL innehåller ingen uttömmande lista på de risker för hälsa och säkerhet som behöver beaktas vid planläggning. Vid planläggning av ett område är det därför viktigt att med ett brett perspektiv göra en första bedömning över vilka risker som kan komma att bli nödvändiga att hantera.
Ofta har regionen och kommunen underlag och god kännedom om vilka risker som de behöver hantera i olika områden. Ett vanligt förekommande problem är dock att underlag och kunskap är fördelad mellan olika förvaltningar med ansvar för olika sakområden. Det är därför viktigt att tidigt i planläggningsprocesser involvera flera förvaltningar för att identifiera vilka risker som kan behöva beaktas.
Kommunikation och samverkan kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL på sidan Kommunikation och samverkan.
Att bygga upp en organisation för arbetet med riskhantering kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL på sidan Planering och organisation.
Avvägning mellan allmänna och enskilda intressen varierar i omfattning
Regionen och kommunen gör avvägningar mellan allmänna och enskilda intressen i olika omfattning i olika skeden i planläggning enligt PBL.
Den vägledande regionplanen
I PBL är det angivet att regional fysisk planering ska ske i regionerna i Stockholm, Skåne och Halland.
1 §
Regional fysisk planering ska ske i Stockholms län, i Skåne län och i Hallands län. Regionen ansvarar för denna planering.
Regionen ska
1. utreda regionala frågor av betydelse för länets fysiska miljö,
2. upprätta ett förslag till regionplan enligt 2-4 §§ eller förslag till ändring av en sådan plan,
3. anta, pröva aktualiteten hos och vid behov ändra planen,
4. lämna underlag om regionala frågor av betydelse för länets fysiska miljö till länsstyrelsen, andra berörda regioner och de kommuner, regionala kollektivtrafikmyndigheter och andra myndigheter som berörs,
5. yttra sig över förslag till översiktsplaner inom länet under granskningstiden i fråga om hur dessa planer förhåller sig till regionplanen,
6. verka för insatser som kan bidra till att det långsiktiga behovet av bostäder kan tillgodoses, och
7. verka för insatser som kan bidra till att minska länets klimatpåverkan och dess effekter.
Regionen ska lämna regeringen de uppgifter om den regionala fysiska planeringen som regeringen begär. Lag (2022:929) .
Andra regioner kan frivilligt ta fram en regionplan.
Regionplanen är ett bra underlag för kommunernas beslut om översiktsplaner, detaljplaner och områdesbestämmelser även om regionplanen inte är bindande i sig.
2 §
En regionplan ska ange de grunddrag för användningen av mark- och vattenområden och de riktlinjer för lokaliseringen av bebyggelse och byggnadsverk som har betydelse för länet. Planen ska ge vägledning för beslut om översiktsplaner, detaljplaner och områdesbestämmelser. Lag (2018:1732) .
Regionplanen är inte bindande.
Regionplanen anger först och främst grunddragen för användningen av mark- och vattenområden och ger därmed riktlinjer för lokalisering av bebyggelse och byggnadsverk som har betydelse för länet. Därmed ska regionplanen kunna ge vägledning för efterföljande beslut om kommunala översiktsplaner, detaljplaner och områdesbestämmelser.