Lekotoper – en ny typ av leklandskap
Örebro kommun har satt barnen i fokus och utforskat lekens betydelse. I stället för konventionella lekplatser satsar kommunens parkenhet numera på leklandskap där lekredskap integreras i en grön miljö. Det ger lekmiljöer som stimulerar fantasin och främjar en god hälsa. Genom det vinnovafinansierade forskningsprojektet Hållbara lekmiljöer i staden, har Örebro kommun tillsammans med Urbio, Sveriges lantbruksuniversitet, Kungliga Tekniska Högskolan, Uppsala universitet och Nordic Parks utforskat naturmiljöer för lek. Med konceptet lekotoper undersöker de hur urbana ekosystemtjänster och platser för lek kan samexistera samt hur de kan planeras och gestaltas.
Vi har pratat med Mimmi Beckman på parkenheten på Örebro kommun och Emma Simonsson på Urbio för att höra mer om deras arbete med lekmiljöer och lekotoper.
Mimmi, berätta lite om varför ni i Örebro valt att satsa extra på barns lekmiljöer?
Det började när vi tog fram Riktlinjer för lekplatser för några år sedan, vårt första styrdokument för de här frågorna. Då ställde vi oss tre grundläggande frågor: Vad är lek egentligen? Vad har leken för betydelse för barns utveckling? Och vad kännetecknar bra lekmiljöer? Svaren på de frågorna förändrade hur vi på parkenheten ser på våra lekplatser. Vi kände att vi måste tänka om och börja bygga och förvalta våra lekplatser på nya sätt.
Det låter verkligen spännande. Vad kom ni fram till?
Vi insåg att vi, precis som de flesta vuxna i vårt samhälle, inte kunde så mycket om lek. Vi vuxna ser ju ofta leken som ett tidsfördriv, något som barn gör för att de inte har något viktigare att göra. Men leken är egentligen ett otroligt sofistikerat verktyg som vi alla har inbyggt i oss - ett verktyg för inlärning. Leken är en biologisk drivkraft, och den har ett eget belöningssystem som gör att vi mår bra när vi leker.
Och när vi leker så formas och utvecklas våra hjärnor. Man kanske kan säga att vi programmerar oss själva genom leken. I leken utforskar vi världen runt omkring oss och lär oss förstå hur den fungerar. Vi utforskar vår egen kropp, och genom hela barndomen så utvecklar vi vår fysiska förmåga genom att hela tiden utmana oss själva och tänja på våra gränser. Genom leken utvecklar vi också vår sociala förmåga – vi lär oss impulskontroll och att läsa av andra personers reaktioner och känslor, och vi övar på det sociala samspelet. Och genom leken utvecklar vi även många viktiga mentala förmågor, som till exempel vår problemlösningsförmåga och riskbedömningsförmåga.
Leken är alltså livsviktig! Vad är det för typ av miljö vi behöver erbjuda våra barn för att ge dem utrymme att utvecklas?
På samma sätt som barn behöver en varierad kost, så behöver de också varierade och rika lekmiljöer. Barn behöver spännande och sinnliga platser som de kan utforska och uppleva med hela kroppen. De behöver platser där fantasin verkligen får utrymme och de behöver platser som går att påverka, förändra och göra till sina egna. Leken är en ständig interaktion, både med omgivningen och med andra människor. Fattiga lekmiljöer begränsar leken, medan rika miljöer ger bättre förutsättningar för en mer utvecklande lek.
Då gissar vi att det är här lekotoper kommer in. Emma, kan du berätta mer om idén med lekotoper?
Ja precis! Med lekotoper vill vi dra nytta av de höga värden som naturen kan ha för barns lek. Naturmiljöer kan ju vara just de där sinnliga miljöerna som går att utforska, de kan erbjuda utmaningar som till exempel klätterträd och de innehåller ofta lösa material som till exempel pinnar som går att använda för fantasilek. Naturmiljöer är dessutom ofta ”okodade” miljöer, som inte berättar för barnet vad som är ”tänkt” att göra, så de ger goda förutsättningar för den fria leken.
Lekotoper kan utvecklas genom att förstärka befintliga naturmiljöer med element som bjuder in till lek – eller så kan de byggas upp från grunden. En lekotop är när gestaltningen utgår ifrån naturbaserade lösningar i första hand och inte utrustning och byggda element.
Vi tänker att en lekotop är en plats där lek och landskap är sammanflätade. Lekotoper använder sig av landskapet som skapar både rum och material för leken. Ibland kan det vara något så enkelt som små buskar som skapar möjlighet för lugnare fantasi- och rollekar. Det kan vara kullar som ger spring i benen, eller sänkor som samlar upp vatten efter regn. Framför allt handlar det om att skapa en detaljrik miljö som går att interagera med, till exempel genom att innehålla material som barnen kan använda - så som kottar, pinnar, vatten och sand. Därigenom kan barnen själva formge platsen och fantasin får utrymme.