Bedöm riskerna
I översiktsplanen ska kommunen ge sin syn på klimatrelaterade risker, samt hur riskerna kan minska eller upphöra. Till stöd för kommunens bedömning behöver riskerna för den byggda miljön analyseras och värderas. Både befintlig och tillkommande bebyggelse berörs.
Förutsättningar för kommunens bedömning av risker
Här följer kort information om förutsättningar för kommunens riskbedömning vad gäller omfattning, detaljeringsgrad, tidsperspektiv, samt vilka underlag som kan behövas.
Bedömningens omfattning
Bedömningen ska omfatta den byggda miljön som omfattar bebyggelse och byggnadsverk, men även parker och andra anläggningar i nära anslutning till byggnader. Även anläggningar som vindkraftverk och energianläggningar samt vägar och järnvägar är del av den byggda miljön. Bedömningen behöver inte avse enskilda byggnader eller anläggningar. (jfr prop. 2017/18:163 s. 14 och 88)
Nationell strategi för klimatanpassning, prop. 2017/18:163 (på Sveriges riksdags webbplats)
Övergripande nivå
Riskbedömningen ska vara på en övergripande nivå. Syftet är att identifiera geografiska områden där det finns risk för skador på den byggda miljön och där det kan krävas mer detaljerade utredningar. Såväl användning och utveckling som bevarande av den byggda miljön ska behandlas. Kommunen bör prioritera fortsatt arbete med de områden där risken för skador framstår som störst. (jfr prop. 2017/18:163 s. 12-13)
Nationell strategi för klimatanpassning, prop. 2017/18:163 (på Sveriges riksdags webbplats)
Olika tidsperspektiv
Bedömningen ska omfatta risken för skador som kan uppstå både i närtid och i ett längre tidsperspektiv. Förväntad livslängd för berörd bebyggelse, infrastruktur eller anläggning är relevant att förhålla sig till. Genom att kommunen i bedömningen tar hänsyn till risker som kan uppstå i ett längre tidsperspektiv möjliggörs en långsiktig planering för användning av marken. Då finns möjlighet att reservera fysiskt utrymme för att i framtiden kunna uppföra exempelvis kustskydd eller utrymmeskrävande dagvattenanläggningar. (jfr prop. 2017/18:163 s. 88)
Nationell strategi för klimatanpassning, prop. 2017/18:163 (på Sveriges riksdags webbplats)
Befintligt underlag och eventuella ytterligare behov
Det uttryckliga kravet på riskbedömning i översiktsplanen omfattar översvämning, ras, skred och erosion. Riskbedömningarna bör i huvudsak kunna genomföras utifrån befintliga relevanta underlag som finns hos länsstyrelser och nationella myndigheter. Om kommunen har tagit fram ytterligare eller mer detaljerat underlag som rör översvämning, ras, skred eller erosion så är det värdefullt. Ofta finns behov av att exempelvis ta fram lokala skyfallskarteringar för att kommunen ska kunna bedöma översvämningsrisker till följd av skyfall.
5 §
Av översiktsplanen ska även följande framgå
1. hur kommunen avser att tillgodose det långsiktiga behovet av bostäder,
2. hur kommunen i den fysiska planeringen avser att ta hänsyn till och samordna översiktsplanen med relevanta nationella och regionala mål, planer och program av betydelse för en hållbar utveckling inom kommunen,
3. sådana områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen som avses i 7 kap. 18 e § första stycket miljöbalken,
4. kommunens syn på risken för skador på den byggda miljön som kan följa av översvämning, ras, skred och erosion som är klimatrelaterade samt på hur sådana risker kan minska eller upphöra,
5. om översiktsplanen avviker från en regionplan för länet, på vilket sätt den gör det och skälen för avvikelsen, och
6. sådana områden och verksamheter som angår två eller flera kommuner eller är av regional betydelse.
Om länsstyrelsen inte har godtagit planen i en viss del, ska det anmärkas i planen. Lag (2020:76) .
Vissa kommuner kan se behov av att bedöma ytterligare klimatrelaterade risker utöver vad som omfattas av det uttryckliga kravet på översiktsplanens innehåll, exempelvis risker i samband med höga temperaturer och värmebölja.
En sammanställning av karteringar och annan geodata från nationella myndigheter som är användbara för analys av klimatrelaterade risker vid översvämning, ras, skred och erosion finns sidan Sammanställning av statliga planeringsunderlag.
Sammanställning av statliga planeringsunderlag
Redovisning av riskbedömning i översiktsplanen
Delar av informationen från kommunens riskbedömning kan behöva redovisas i översiktsplanen för att ge god vägledning för efterföljande detaljplanering och bygglovsprövning. Relevant information finns i hotkartor som visar utbredning av geografiska områden med förutsättningar för översvämning, ras, skred eller erosion. Sådana risker kan anses vara förhållanden av väsentlig betydelse som behöver beaktas i fortsatt planering och prövning. Informationen kan redovisas i karta för att ge tydlig vägledning.