Naturolyckor och klimatanpassning i PBL

Granskad: 5 april 2024

Vid planläggning ska bebyggelse och byggnadsverk lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till bland annat risken för naturolyckor som översvämning, ras, skred och erosion. Vid bedömning av ett områdes lämplighet med avseende på dessa risker måste förväntade effekter av ett förändrat klimat beaktas.

Områden ska användas för det de är mest lämpade för

Planläggning och prövning av lov och förhandsbesked enligt plan- och bygglagen, PBL, ska syfta till att mark- och vattenområden används för det eller de ändamål som områdena är mest lämpade för med hänsyn till beskaffenhet, läge och behov. Företräde ska ges för sådan användning som från allmän synpunkt medför en god hushållning. Intressen som är viktiga från allmän synpunkt är bland annat behovet av långsiktigt hållbar bebyggelsestruktur och en god hushållning med mark- och vattenområden.

2 §
  Planläggning och prövningen i ärenden om lov eller förhandsbesked enligt denna lag ska syfta till att mark- och vattenområden används för det eller de ändamål som områdena är mest lämpade för med hänsyn till beskaffenhet, läge och behov. Företräde ska ges åt sådan användning som från allmän synpunkt medför en god hushållning. Bestämmelserna om hushållning med mark- och vattenområden i 3 kap. och 4 kap.
1-8 §§ miljöbalken ska tillämpas. Lag (2014:862) .

Områdets beskaffenhet kan handla om olika hydrologiska, topografiska, oceanografiska eller geologiska förhållanden som på olika sätt påverkar risken för naturolyckor. Områdets läge i förhållande till hav, sjöar, vattendrag och grundvatten är också av betydelse för riskbilden. Behovet av en viss markanvändning är oftast det som initierar planläggningen. Behovet prövas sedan mot platsens lämplighet för det avsedda ändamålet.

Att beakta och förebygga risk för naturolyckor är ett allmänt intresse

I andra kapitlet i PBL anges de allmänna intressen som ska beaktas vid planläggning och andra beslut enligt PBL. Där framgår det att bebyggelse och byggnadsverk ska lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till bland annat jord-, berg-, vattenförhållanden och risken för olyckor, översvämning och erosion. Vid kommunens prövning av markens lämplighet är det därmed ett allmänt intresse att beakta och förebygga risken för naturolyckor.

5 §
  Vid planläggning och i ärenden om bygglov eller förhandsbesked enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till
   1. människors hälsa och säkerhet,
   2. jord-, berg- och vattenförhållandena,
   3. möjligheterna att ordna trafik, vattenförsörjning, avlopp, avfallshantering, elektronisk kommunikation samt samhällsservice i övrigt,
   4. möjligheterna att förebygga vatten- och luftföroreningar samt bullerstörningar, och
   5. risken för olyckor, översvämning och erosion.

Bebyggelse och byggnadsverk som för sin funktion kräver tillförsel av energi ska lokaliseras på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till energiförsörjningen och energihushållningen. Lag (2018:636) .

Allmänna intressen sätter ramar för kommunerna

De allmänna intressena anger de krav som staten ställer på kommunen vid beslut om användning av mark och vatten och anger ramarna för kommunens handlingsutrymme. Bestämmelserna i andra kapitlet ska tillämpas både vid beslut om planläggning och vid prövning av bygglov och förhandsbesked i områden utanför detaljplan. De generellt formulerade intressena ska tolkas och avvägas mot varandra i planläggningen. (jfr prop. 2009/10:170 sid 158 och prop. 1985/86:1 sid 110).

En enklare plan- och bygglag, prop. 2009/10:170 (på Sveriges riksdags webbplats)

Med förslag till ny plan- och bygglag, prop. 1985/86:1 (på Sveriges riksdags webbplats)

Vissa allmänna intressen är grund för länsstyrelsens tillsyn

Vissa av de allmänna intressena anses vara av nationell eller mellankommunal betydelse. För dessa intressen har staten inte helt överlåtit ansvaret åt kommunerna utan behållit möjligheten att ingripa i kommunens beslut om markanvändning. Att beakta och förebygga risker för översvämning, ras, skred och erosion är exempel på intressen av nationell betydelse i PBL, och statens möjlighet till ingripande sker genom länsstyrelsens tillsyn. (jfr. prop. 1985/86:1 sid 77)

Med förslag till ny plan- och bygglag, prop. 1985/86:1 (på Sveriges riksdags webbplats)

10 §
  När länsstyrelsen enligt 5 kap. 30, 38 eller 39 § har fått ett meddelande om att en kommun beslutat att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser, ska länsstyrelsen inom tre veckor besluta om den ska överpröva kommunens beslut eller inte.

Länsstyrelsen ska överpröva kommunens beslut, om beslutet kan antas innebära att
   1. ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken inte tillgodoses,
   2. regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och va