Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Kartlägg risker kopplade till Sevesoverksamhet i förvaltningsskedet

Granskad:

I förvaltningsskedet handlar riskkartläggning om att hitta och förebygga de risker från den egna Sevesoverksamheten som kan innebära negativ påverkan på människors hälsa eller på miljön.

Verksamhetsutövaren ska känna till och kunna hantera de risker som finns i verksamheten

Sevesolagstiftningen bygger på grundläggande krav att verksamhetsutövaren ska känna till och kunna hantera de risker som finns i verksamheten, förebygga allvarliga kemikalieolyckor och att begränsa följderna av sådana olyckor för människors hälsa och miljö. Verksamhetsutövarens skyldighet förtydligas i lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor, Sevesolagen, 6 §.

6 §
  En verksamhetsutövare skall förebygga riskerna för allvarliga kemikalieolyckor. I de fall en allvarlig kemikalieolycka har inträffat är en verksamhetsutövare skyldig att begränsa följderna för människors hälsa och miljön.

Allmänna hänsynsregler, som gäller för verksamhetsutövaren, finns i 2 kap. miljöbalken.

Sevesolagstiftningen ställer krav på handlingsprogram med ett säkerhetsledningssystem. Säkerhetsledningssystemet ska vara proportionerligt mot verksamhetens faror, industriella aktiviteter och organisatoriska komplexitet och ska grunda sig på en bedömning av riskerna.

Sevesolagstiftningen kan du läsa mer om på sidan Sevesodirektivet och Sevesoverksamhet i svensk lag.

Sevesodirektivet och Sevesoverksamhet i svensk lag

Riskhantering i förvaltningsskedet kan du läsa om på sidan Riskhantering i förvaltningsskedet.

Riskhantering i förvaltningsskedet

Gemensam riskbild för flera Sevesoverksamheter

Sevesolagstiftningen utgår ifrån att var verksamhetsutövare, respektive ägare av Sevesoanläggningar, ska redovisa och beskriva riskerna som är kopplade till kemikaliehanteringen på den egna verksamheten.

Det finns alltså inte ett krav i lagstiftningen på att en industripark med flera ägare ska redovisa en gemensam riskbild. I specifika fall kan dock myndigheter kräva att en industripark ska visa upp en samlad riskbild för att säkerställa att omkringliggande verksamheter och allmänheten inte utsätts för en aggregerad risk som är oacceptabel. De fall det gäller är när det finns behov för myndigheterna att kunna beakta arten och omfattningen av den sammanlagda faran för en allvarlig kemikalieolycka i sina handlingsprogram, säkerhetsledningssystem, säkerhetsrapporter och interna planer för räddningsinsatser.

13 a §
  Om utredningen enligt 13 § visar att två eller flera verksamheter kan påverka varandra ska de berörda verksamhetsutövarna utbyta lämplig information för att kunna beakta arten och omfattningen av den sammanlagda faran för en allvarlig kemikalieolycka i sina handlingsprogram, säkerhetsledningssystem, säkerhetsrapporter och interna planer för räddningsinsatser.

De verksamhetsutövare som omfattas av första stycket ska gemensamt ta fram informationen och lämna den till den kommun eller de kommuner där verksamheterna ligger. Lag (2015:233) .

Sevesoverksamhet och överlagrad risk kan du läsa mer om på sidan Kartlägg risker.

Kartlägg risker

Underlag till riskhantering kopplad till Sevesoverksamhet

I säkerhetsarbetet ska verksamhetsutövaren, utöver förhållandena vid den egna verksamheten, även ta hänsyn till andra faktorer i omgivningen som kan påverka säkerheten. För att göra det kan verksamhetsutövaren behöva underlag om och från närliggande Sevesoverksamheter. Enligt Sevesolagen åligger det verksamhetsutövarna att utbyta relevant information för att kunna beakta arten och omfattningen av den sammanlagda faran för en allvarlig kemikalieolycka i sina handlingsprogram, säkerhetsledningssystem, säkerhetsrapporter och interna planer för räddningsinsatser. Verksamhetsutövarna ska gemensamt ta fram informationen och lämna den till den kommun eller de kommuner där verksamheterna ligger.

13 §
  I säkerhetsarbetet ska verksamhetsutövaren, utöver förhållandena vid den egna verksamheten, även ta hänsyn till andra faktorer i omgivningen som kan påverka säkerheten.
Närheten till annan verksamhet som omfattas av lagen ska särskilt beaktas.

Vid utredningen av om det finns faktorer som avses i första stycket ska verksamhetsutövaren samråda med statliga och kommunala myndigheter, organisationer och enskilda som kan ha intresse i saken. Om det behövs för utredningen, får verksamhetsutövaren begära hjälp från tillsynsmyndigheten enligt 21 §.

Dessa faktorer och åtgärder ska redovisas i anmälan och i säkerhetsrapporten.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om hur samråd enligt andra stycket ska ske och om undantag från samrådsskyldigheten. Lag (2015:233) .

13 a §
  Om utredningen enligt 13 § visar att två eller flera verksamheter kan påverka varandra ska de berörda verksamhetsutövarna utbyta lämplig information för att kunna beakta arten och omfattningen av den sammanlagda faran för en allvarlig kemikalieolycka i sina handlingsprogram, säkerhetsledningssystem, säkerhetsrapporter och interna planer för räddningsinsatser.

De verksamhetsutövare som omfattas av första stycket ska gemensamt ta fram informationen och lämna den till den kommun eller de kommuner där verksamheterna ligger. Lag (2015:233) .

Dra lärdom av tidigare händelser

Det går att dra lärdom av tidigare händelser. Olyckor och tillbud ska enligt följande förordningar och föreskrifter rapporteras till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB:

  • Förordningen (2010:1075) om brandfarliga och explosiva varor, FBE.
  • Förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor, FSO.
  • Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter om transport av farligt gods på väg och i terräng (MSBFS 2022:3).
  • Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter om transport av farligt gods på järnväg (RID-S 2023) (2022:4).

Förordning (2010:1075) om brandfarliga och explosiva varor (på Sveriges riksdags webbplats)

Förordning (2003:789) om skydd mot olyckor (på Sveriges riksdags webbplats)

Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter om transport av farligt gods på väg och i terräng (MSBFS 2022:3) (på MSB:s webbplats)

Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter om transport av farligt gods på järnväg (RID-S 2023) (2022:4) (på MSB:s webbplats)

MSB tar fram sammanställningar över händelser för olika perioder som rapporterats enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, LSO, och lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor, LBE.

MSB tar också fram en del djupare analyser och mer omfattande material från inkomna olycks- och tillbudsrapporter.

Samlade vägledningar, publikationer och handböcker inom Sevesolagstiftningens tillämpningsområde (på MSB:s webbplats)

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen