På Boverket.se används cookies för att webbplatsens funktioner ska visas korrekt. Klicka på "Jag förstår-knappen" för att acceptera att cookies används. Läs mer om Cookies

Från den 12 maj 2021 fungerar inte vår webbplats med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Tillgänglighet

Granskad:

Du har kommit till en lättläst sida.

Så många som möjligt ska kunna
vara med i samhället
på lika villkor.

Personer med full rörlighet
och personer som använder
till exempel rullstol, rollator eller käpp
ska alla kunna vara i en byggnad.

Även personer som har nedsatt syn,
nedsatt hörsel eller nedsättning av andra orienteringsförmågor
ska kunna använda den byggda miljön.

Det finns olika lagar att följa
när det gäller tillgängliga byggnader.

Sverige är juridiskt bunden av FN:s konvention
om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
De svenska lagarna Plan- och bygglagen
och Boverkets byggregler ska följa konventionen.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen