Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Koppling till översiktsplanen

Granskad:

Kommunens riktlinjer för bostadsförsörjningen ska vara vägledande i arbetet med översiktsplanen när det gäller att främja bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet och av översiktsplanen ska framgå hur kommunen avser tillgodose det långsiktiga behovet av bostäder.

Dokumenten har olika karaktär

Riktlinjer för bostadsförsörjningen innehåller mål för kommunens hela bostadsförsörjning, som inkluderar både det existerande beståndet och hur många bostäder som behöver byggas. Likaså ingår en beskrivning av vad kommunen vill göra och för vem. Översiktsplanen har ett mer riktat fokus på den fysiska planeringen av bostadsbyggandet och anger var och hur nyproduktionen av bostäder ska gå till.

Riktlinjer för bostadsförsörjningen ska redovisas i ett eget dokument

Riktlinjerna för bostadsförsörjningen ska vara vägledande när kommunen i översiktsplaneringen tillämpar och bedömer det femte allmänna intresset i 2 kap 3 § PBL, Bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet. Härav följer att kommunens riktlinjer för bostadsförsörjningen måste presenteras och antas av kommunfullmäktige i ett särskilt dokument. De kan inte antas som en del av översiktsplanen. Riktlinjerna för bostadsförsörjningen kan ju inte behandlas och beslutas i samma dokument som de ska vara vägledande för.

Lämpligt att först anta riktlinjer för bostadsförsörjningen

De av kommunfullmäktige antagna riktlinjerna för bostadsförsörjningen är alltså ett viktigt strategiskt styrdokument. Det ska utgöra underlag för de bedömningar som görs i översiktsplanen när det gäller hänsyn till behovet av bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet. Det handlar inte om att lyfta in riktlinjerna för bostadsförsörjningen i översiktsplanen utan om att de ska påverka de bedömningar och ställningstaganden som görs i översiktsplanen. Därför är även de analyser och andra underlag som ligger till grund för riktlinjerna relevanta för den översiktliga fysiska planeringen.

3 §
  Planläggning enligt denna lag ska med hänsyn till natur- och kulturvärden, miljö- och klimataspekter samt mellankommunala och regionala förhållanden främja
   1. en ändamålsenlig struktur och en estetiskt tilltalande utformning av bebyggelse, grönområden och kommunikationsleder,
   2. en från social synpunkt god livsmiljö som är tillgänglig och användbar för alla samhällsgrupper,
   3. en långsiktigt god hushållning med mark, vatten, energi och råvaror samt goda miljöförhållanden i övrigt,
   4. en god ekonomisk tillväxt och en effektiv konkurrens, och
   5. bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet.

Även i andra ärenden enligt denna lag ska hänsyn tas till de intressen som anges i första stycket 1-5. Lag (2013:867) .

Översiktsplanens aktualitet ska prövas minst en gång under mandatperioden. Det är kommunfullmäktige som prövar om översiktsplanen är aktuell. Prövningen ska göras utifrån plan- och bygglagens krav i 3 kap 5 §, där den första punkten handlar om hur kommunen avser att tillgodose det långsiktiga behovet av bostäder. Efter det ordinarie valet i september 2022 ersätts kravet på aktualitetsprövningen av ett krav på en planeringsstrategi. Du hittar mer om det på PBL kunskapsbanken via länk i ”Relaterad information”.

5 §
  Av översiktsplanen ska även följande framgå
   1. hur kommunen avser att tillgodose det långsiktiga behovet av bostäder,
   2. hur kommunen i den fysiska planeringen avser att ta hänsyn till och samordna översiktsplanen med relevanta nationella och regionala mål, planer och program av betydelse för en hållbar utveckling inom kommunen,
   3. sådana områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen som avses i 7 kap. 18 e § första stycket miljöbalken,
   4. kommunens syn på risken för skador på den byggda miljön som kan följa av översvämning, ras, skred och erosion som är klimatrelaterade samt på hur sådana risker kan minska eller upphöra,
   5. om översiktsplanen avviker från en regionplan för länet, på vilket sätt den gör det och skälen för avvikelsen, och
   6. sådana områden och verksamheter som angår två eller flera kommuner eller är av regional betydelse.

Om länsstyrelsen inte har godtagit planen i en viss del, ska det anmärkas i planen. Lag (2020:76) .

För att under mandatperioden kunna göra en meningsfull aktualitetsprövning av översiktsplanen – eller ta fram en planeringsstrategi – kan det vara lämpligt att kommunen först tar fram och låter kommunfullmäktige anta riktlinjerna för bostadsförsörjningen. Det blir då lättare att bedöma om översiktsplanen är aktuell i förhållande till det långsiktiga behovet av bostäder eller om den behöver ändras.

Om kommunen ser ett behov av att ändra översiktsplanen blir riktlinjerna för bostadsförsörjningen vägledande för bedömningarna i den ändrade eller nya översiktsplanen, när det gäller det allmänna intresset i plan- och bygglagen 2 kap 3 § 5, Bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet.

Läs mer om processen för översiktsplanering i PBL kunskapsbanken, se länkar i ”Relaterad information”.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen