Buller

Du har kommit till en lättläst sida.

Forskning visar
att buller påverkar människors hälsa,
ofta mer än vad många tror.
Genom att planera och bygga på rätt sätt
går det att skapa bra hus utan buller.

Det vanligaste bullret är trafik,
det vill säga vägar, järnvägar och flyg.
Även grannar och industrier kan bullra.

Flera myndigheter har på olika sätt
ett ansvar inom bullerområdet:

Vem gör vad?

Kommunen

Kommunen ansvarar för planläggning enligt plan- och bygglagen.

Länsstyrelsen

Länsstyrelsen granskar kommunens planläggning.

Boverket

Boverket ger ut föreskrifter och följer upp mål.

Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljöverket ansvarar för buller i arbetsmiljön.

Folkhälsomyndigheten

Folkhälsomyndigheten arbetar med hälsoaspekterna av buller.

Generalläkaren

Generalläkaren motverkar hälsorisker inom försvaret.

Havs- och vattenmyndigheten

Havs- och vattenmyndigheten arbetar med buller i vattenmiljö.

Konsumentverket

Konsumentverket utövar tillsyn när det gäller produkter.

Naturvårdsverket

Naturvårdsverket vägleder i miljöbalkens tillämpning.

Sjöfartsverket

Sjöfartsverket arbetar för att minimera sjöfartens påverkan.

Transportstyrelsen

Transportstyrelsens logotyp.
Transportstyrelsen prövar tillstånd för trafik.

Sveriges Kommuner och Regioner

Intresseorganisationen SKR arbetar aktivt med bullerfrågan gentemot förtroendevalda och tjänstemän.


Du kan läsa lättläst om
Hälsa och miljö
Vatten
Luften
Om fukt i byggnader
Radon


Granskad: Sidansvarig: Webbredaktionen
Hjälpte informationen dig? Ja Nej