Radon
Du har kommit till en lättläst sida.
Radon är en gas
som finns naturligt i luften,
marken och vattnet.
Det är när radonhalterna i ett hus
eller på en arbetsplats är höga
som det kan vara skadligt för hälsan.
Radon kan orsaka lungcancer.
Radon i bostäder kan komma från
marken under och runt om huset,
byggnadsmaterialet,
vattnet som används i hushållet.
Att mäta är det enda sättet
att ta reda på om det finns radon i ett hus.
Du kan få hjälp med att mäta från din kommun.
Om radonet kommer från byggnadsmaterialet
ska du se till att luften byts ofta i rummen.
Ofta räcker det med
att göra ventilation bättre.
Ett annat sätt är att täta
väggar med blåbetong
med radontapet.
Om radonet kommer från marken
ska du täta sprickor och andra otätheter
i husets grundkonstruktion.
Om radonet kommer från hushållsvattnet
räcker det med att sätta in en radonavskiljare.
Genom att lufta vattnet kraftigt
med en radonavskiljare
försvinner en stor del av radonet.
Din kommun kan hjälpa dig med
att få en mätdosa för att mäta radon.
Du kan hitta personer och företag som mäter radon på SWEDACs webbplats.
Organisationen SWEDACS webbplats
Du kan läsa lättläst om
Hälsa och miljö
Vatten
Luften
Om fukt i byggnader
Buller