Samlastning
Älskade stad är en affärsmodell som först tillämpades i Stockholm. Det är ett initiativ mellan fastighetsägare, återvinningsentreprenör och godsleverantör för att minska förekomsten av tunga transporter och förenkla leverans och retur av gods i täta stadsmiljöer.
Stockholms stad - Från idé till handling
Det har blivit allt svårare för godstransporter att röra sig och hitta lastplats i staden, eftersom konkurrensen om gatuutrymmet har ökat. Tunga fordon genererar dessutom buller och luftföroreningar, främst vid lastning och lossning, vilket förorenar stadsmiljön. Genom samdistribution är förhoppningen att gods- och avfallstransporters rutter ska effektiviseras och optimeras för att därmed minska koldioxidutsläpp, buller och trängsel.
2013 lyfte Stockholms dåvarande Trafikborgarråd frågan om godstransporter som ett fokusområde i Framkomlighetsstrategin där idéer om samlastning fanns med. Intressenter bjöds in till en workshop där olika lösningar diskuterades. Ragn-Sells hade erfarenhet av ett liknande arbetssätt i ett samarbete med köpcentret Gallerian, vilket kom upp i diskussionerna. Det samarbetet innebar att Ragn-Sells distribuerade godset ut i fastigheten och tog med sig avfallet på vägen tillbaka. Detta minskade ställtiden för leveransfordon och därmed de långa köerna till lastkajen.
Året därpå avsatte Stockholms stad en budget för att utveckla initiativet och flertalet stora distributörer av gods var med i en projektgrupp för att skapa en samdistribution av gods och avfall. För transportföretagen var det viktigt att deras gods levererades av en neutral operatör och inte en konkurrent. Idén om samlastning går emot en traditionell företagslogik inom transportsektorn, eftersom transportföretagen vill hantera hela kedjan till slutkund.
Målet var att innan uppskattad start, årsskiftet till 2015, ha en fungerande affärsmodell eftersom initiativet inte skulle drivas av offentliga medel. 2016 fanns en affärsplan som var kommersiellt gångbar, en samlastningslokal och en avfallskedja. Under processen hade flera stora transportörer klivit av och slutligen fanns det ingen som ville skicka med gods. Då kontaktades Bring som inte varit med i samarbetet tidigare och nu visade intresse.
#Älskadestad
Initiativet är en affärsmodell som innebär ett kommersiellt samarbete mellan Ragn-Sells, Bring, Vasakronan och Stockholms stad. Älskade stad har resulterat i en affärsmodell där verksamheten har kunnat upprätthållas utan offentliga medel. Namnet Älskade stad syftar till strävan efter en förbättrad miljö och ökad trivsel i staden. Affärsmodellen innebär att Ragn-Sells distribuerar gods åt Bring och vid samma tillfälle hämtar med sig avfall från gemensamma kunder. Det hämtade avfallet innefattar upp till tolv återvinningsfraktioner, men dock inte hushållsavfall. Godset utgår från, och avfallet hämtas till, samlastningscentraler som tillhandahålls av fastighetsvärden Vasakronan. Stockholms stad har i initiativet fungerat som processledare och facilitator.
En tystare verksamhet
Älskade stad har köpt in mindre eldrivna fordon som kan hantera transport av både gods och avfall. Fordonen är tysta och har en låg maxhastighet, vilket lämpar sig väl i en tät stadsmiljö. Storleken underlättar framförandet av fordonen hela vägen fram till slutkund. Genom samarbetet med fastighetsägare tillhandahålls underjordiska garageytor för samlastning. Idag finns en samlastningscentral i bruk i Klara Zenit som täcker gods- och avfallstransporter till fem postnummerområden och Gamla stan. Här komprimeras avfallet och k&o