Byggnadsnämnden

Granskad: 30 oktober 2024

Kommunernas verksamhet enligt plan- och bygglagen, PBL, hanteras av byggnadsnämnden. Byggnadsnämnden består av ett antal förtroendevalda ledamöter och ersättare som representerar olika politiska partier. Nämnden förutsätts ha en förvaltning med tjänstemän som bereder ärenden åt nämnden och utför nämndens arbetsuppgifter.

Alla kommuner ska ha en byggnadsnämnd. I vissa kommuner heter den byggnadsnämnden men den kan även heta något annat som till exempel miljö- och byggnadsnämnden, myndighetsnämnden eller samhällsbyggnadsnämnden. Förvaltningen kan ha olika namn som till exempel samhällsbyggnadsförvaltningen eller stadsbyggnadskontoret.

1 §
  I varje kommun ska det finnas en byggnadsnämnd.

Alla ärenden som kommer in till byggnadsnämnden ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektiv som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Det innebär bland annat att ärendet inom rimlig tid ska avgöras genom någon form av beslut. För vissa ärendetyper finns en tidsfrist för hur lång tid det får ta innan beslut fattas men alla ärenden ska handläggas skyndsamt. I alla ärenden ska någon form av beslut tas. Utan ett beslut kan inte ärendet avslutas. När ett ärende har inletts hos byggnadsnämnden är det nämndens ansvar att driva fram ärendet till ett avgörande. (jfr JO-protokoll 2013-11-25, dnr 4789-2013, JO-protokoll 2015-07-02, dnr 1831-2015)

9 §
  Ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts.

Handläggningen ska vara skriftlig. Myndigheten får dock besluta att handläggningen helt eller delvis ska vara muntlig, om det inte är olämpligt.

27 §
  Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt. Nämnden ska meddela sitt beslut om lov eller förhandsbesked inom tio veckor från
   1. den dag ansökan kom in till nämnden, eller
   2. den senare dag då ytterligare underlag kom in till nämnden från sökanden på hans eller hennes initiativ.

Om nämnden inom