Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Projekt att se över Boverkets byggregler

Granskad:

Boverket genomför en omfattande översyn av Boverkets byggregler. Arbetet sker inom ramen för projektet Möjligheternas byggregler. Boverkets nya byggregler beräknas vara klara den 1 januari 2025.

Varför en översyn av Boverkets byggregler?

Det behöver skapas förutsättningar för att samhällsbyggnadssektorn ska vara mer proaktiv och ta ansvar för lösningar som möter de utmaningar som sektorn står inför, exempelvis hållbarhet och ekonomi. Boverkets byggregler ska kunna främja nya tekniska lösningar och öppna upp för användandet av nya material och metoder.

Boverket ser därför ett behov av att göra en större översyn av reglerna och anpassa dem utifrån nuvarande och framtida situation på bygg- och bostadsmarknaden. Målet är ett tydligt och sammanhållet regelverk anpassat till en bygg- och bostadsmarknad som förändras

Föreskrifter preciserar de krav som ställs i lagar och förordningar. Föreskrifter är detaljregler inom vissa sakområden och beslutas av myndigheter, till exempel Boverket. En myndighet, som Boverket, får endast besluta om att ge ut föreskrifter om det finns ett bemyndigande från regeringen. Regeringens bemyndiganden till Boverket att meddela föreskrifter om byggande finns i 10 kap. plan- och byggförordningen (2011:338) PBF. Föreskrifter är, precis som lagar och förordningar, bindande och måste följas.

Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd, BBR, och Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:10) om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder), EKS. BBR och EKS innehåller dels bindande föreskrifter, dels allmänna råd som inte är bindande utan myndighetens generella rekommendationer om tillämpningen.

Tillämpningen av de allmänna råden är problematisk, dels för att deras juridiska status uppfattas olika av olika aktörer, dels för att de har blivit normerande. I vissa fall hänvisar de allmänna råden vidare till en eller flera standarder vilket många uppfattat som att standarden är ensamt styrande och alltid måste tillämpas. Detta hämmar användningen av alternativa lösningar och framtagande av standarder och branschnormer på nya områden. Det kan också hämma eller utveckling av standarder och branschnormer där sådana redan är etablerade och därmed utveckling och innovation.

 

Illustration som visar ansvarsfördelningen mellan Boverket och sektorn.
De nya reglerna ska ge en tydligare ansvarsfördelning mellan Boverket och sektorn. Illustration: Infab

 

Reglerna ska efter översynen ge en tydligare ansvarsfördelning mellan Boverket och sektorn.  Dett innebär att Boverket ansvarar för att förtydliga kraven i lag och förordning, medan branschen tar fram lösningar som uppfyller funktionskraven samt metoder för att verifiera dem. Det kan innebära allt från att utveckla teknik som leder till bättre ventilation i bostäder till metoder som kan möta allt hårdare krav på långsiktig ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Det handlar inte längre om att detaljstyra, utan om att vara flexibel och funktionsfokuserad.

Målet med översynen är att skapa ett mera tidsneutralt och konsekvent regelverk utan förslag till tekniska lösningar, hänvisningar till standarder, föreskrifter eller riktlinjer från andra myndigheter eller organisationer. På så sätt undviks en mängd täta ändringar i föreskrifterna vilket i sin tur kommer bidra till att det blir enklare för byggherrar, byggentreprenörer, byggnadsinspektörer, bygglovshandläggare och andra att hålla sig uppdaterade med gällande regler. 

Boverket har under 2023 arbetat med att ta fram förslag på författningsformuleringar och konsekvensutredningar. Författningsförslagen remitterades under sommaren 2023 i sin helhet. Efter bearbetning av inkommande remissvar skickades delar av förslagen på extraremiss i början av 2024.

Läs mer om översynen under fliken frågor och svar längst upp på denna sida.

Pågående arbete

Nu pågår ett omfattande arbete med att färdigställa förslagen för anmälan till EU. I samband med detta blir Boverkets förslag till nya föreskrifter, och Boverkets hantering av remissynpunkterna, offentliga. Detta planeras att ske runt sommaren 2024. I den slutliga versionen av Boverkets förslag till nya byggregler kommer ett urval av remissinstansernas synpunkter samt Boverkets ställningstagande redovisas i konsekvensutredningar för respektive författning.

Kunskapsspridning om de nya byggreglerna

Vid sidan av remissvarshanteringen arbetar projektet med vägledning och planering av framtida kunskapsspridning.

Det första som tas fram är vägledande texter till PBL kunskapsbanken, som är Boverkets digitala handbok för dig som arbetar med plan-och bygglagstiftningen. Då vägledning tar lång tid att ta fram i alla delar och delvis bygger på erfarenheter som inte finns förrän reglerna trätt i kraft kommer de att fyllas på succesivt.

I samband med ikraftträdande har Boverket också ambitionen att publicera en webbutbildning, en introduktion i de nya byggreglerna. Boverket planerar också att sända ett webbseminarium i samband med att de nya byggreglerna kommer på plats. Vid den tidpunkten kan vi berätta om hur det blev och skillnaden mellan de gamla och de nya författningarna.

Innan reglerna träder i kraft och vägledning finns att tillgå på boverket.se om Boverkets nya byggregler finns det redan nu utbildningar som har fokus på att stärka kompetens och säkerhet vid tillämpning av regler vid genomförandet av bygg-, rivnings- och markåtgärder.

Exempel på tre aktuella webbutbildningar som kan ge goda förkunskaper är:

"Att arbeta med PBL” är 2023 års omarbetade version av den tidigare introduktionskursen i PBL.

”Riskbedömning och kontrollplan PBL” riktar sig till dig som vill att allt i ett byggprojekt ska bli rätt från början.

”Byggregler och kontrollsystem i praktiken” hjälper dig att förstå hur olika regler och krav hänger ihop och påverkar byggandet och byggnaden över tid.

Övergångsbestämmelser

Äldre byggregler, med undantag av energireglerna, får användas på arbeten t o m den 1 januari 2026. Detta innebär att man måste välja att tillämpa antingen samtliga nya författningar som vid tillfället trätt i kraft i sin helhet eller äldre regler i sin helhet.

Arbetsprocessen fram till beslut kan sammanfattas i milstolparna författningsförslag med konsekvensutredning, remissförfarande, EU-notifiering och färdigställande. Bild: Boverket

Förklaring av milstolparna:

Förslag: Författningsförslag med konsekvensutredning arbetas fram utifrån det bemyndigande som myndigheten har. Boverket tar ställning till vad för slags regler som behövs, föreskrifter och/eller allmänna råd. Regelmodellen (Möjligheternas byggregler – ny modell för bygg- och konstruktions-regler (2020:31)) utgör grunden för den systematiska översynen att överföra gällande byggregler till ny förenklad modell.

Läs mer om regelmodellen på Boverkets webbplats.

Remissperiod: Boverket skickar ut förslag till nya föreskrifter på remiss till planerad sändlistan (Regelrådet, Kommerskollegium och exempelvis länsstyrelser, Sveriges Kommuner och Regioner, urval av kommuner, berörda domstolar, berörda organisationer med flera). Vi gör det möjligt för fler att lämna synpunkter genom att publicera förslagen på Boverkets webbsida.

Boverkets remisser

Boverkets arbetar med de remissvar som kommer in, som att gå igenom, dokumentera, sammanställa, redovisa i konsekvensutredningen samt analysera och eventuellt justera förslaget. Boverket tar fram slutligt utkast på regelförslaget och konsekvensutredningen. Här tar man även ställning till om det behövs en extra remissrunda.

Om en extra remissrunda behövs sammanställs, bearbetas och analyseras inkomna remissvar. Därefter utarbetas slutligt författningsförslag och konsekvensutredning.

EU notifiering: Boverkets nya byggregler ska anmälas till EU-kommissionen enligt 6 § förordningen (1994:2029) om tekniska regler. Reglerna skickas till kommissionen och de andra medlemsländerna, som då har möjlighet att lämna synpunkter om reglerna innebär handelshinder. Om synpunkter kommer in kan reglerna behöva ändras och på nytt anmälas till EU-kommissionen.

Färdigställande: Föreskrifterna och/eller de allmänna råden med tillhörande konsekvensutredning färdigställs inför beslut.

Film: Projektet Möjligheternas byggregler

Innehållet kan inte visas

För att visa det här innehållet behöver vi kunna spara kakor i din webbläsare.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen