Ändrad lovplikt för att värna om ett områdes kulturvärden

Granskad:

Bygglovsplikten ger en möjlighet att i förväg föra en dialog mellan byggherre och byggnadsnämnd om hur olika åtgärder kan utföras utan att skada bebyggelsens kulturvärden.

Allmänt om utökad lovplikt

Inom områden med stora kulturvärden finns det vissa möjligheter att utöka lovplikten för att man därigenom bättre ska kunna värna områdets värden. Det kan vara lämpligt att kommunen i översiktsplanen tar ställning till vilka områden som har sådana kulturvärden att det finns ett behov av en utökad lovplikt.

Om en åtgärd får utföras utan bygglov så är det först i efterhand som byggnadsnämnden kan ingripa om åtgärden har utförts på ett felaktigt sätt. Detta kan medföra en oåterkallelig skada på kulturvärdena och höga kostnader för byggherren.

Utanför planlagt område krävs det inget rivningslov för att riva byggnader och det krävs inget bygglov ens för mycket omfattande fasadändringar. I praktiken är det ofta svårt för en kommun att aktivt hävda kulturvärdena ens inom landsbygdens mest värdefulla miljöer utan en utökad lovplikt.

Ändrad lovplikt

23 §    Bestämmelser om ändrad lovplikt ska tillämpas på allmän plats och kvartersmark för att minska eller öka omfattningen av kraven på bygg-, rivnings- eller marklov. Bestämmelser om ändrad lovplikt ska alltid preciseras med vad som avses.

Tabell 7.32 Ändrad lovplikt, allmän plats

Tabellen kan inte visas, klicka här för att öppna den i en PDF-läsare.

Tabell 7.33 Ändrad lovplikt, kvartersmark

Tabellen kan inte visas, klicka här för att öppna den i en PDF-läsare.

7.23 Ändrad lovpliktAllmänt rådBestämmelser om ändrad lovplikt kan betecknas a.

Reglera inte mer än nödvändigt

Vilka möjligheter det finns att genom bestämmelser i en detaljplan eller områdesbestämmelser införa en utökad lovplikt regleras i plan- och bygglagen, PBL, och plan- och byggförordningen, PBF. Det är endast för sådana åtgärder som uttryckligen är uppräknade där som det går att införa en utökad lovplikt.

Med väl avvägda bestämmelser kan den utökade lovplikten begränsas till sådana åtgärder som har verklig betydelse för kulturmiljön. Variationer i lovplikten kan göra det svårare för såväl allmänheten som kommunens handläggare att hålla reda på vilken lovplikt som gäller inom olika områden, samtidigt som ärendemängden ökar. Utökad lovplikt bör därför endast användas i de fall där det finns ett tydligt behov utifrån till exempel bevarandeskäl. Det är också viktigt att bestämmelserna är så precist utformade så att det är entydigt för fastighetsägaren vilka åtgärder som är lovpliktiga.

Utökad lovplikt i befintliga planer

Om kommunen vill införa en utökad lovplikt inom ett område, men bedömer att de gällande planerna fortfarande är aktuella, kan man ändra planerna genom ett tillägg. Med ändring av detaljplan kan man i ett och samma beslut lägga till en bestämmelse över ett större område som omfattas av en eller flera detaljplaner.

Möjligheter att reglera lovplikten inom detaljplan

Underhålla ett byggnadsverk

Möjligheten att införa en utökad bygglovsplikt för underhåll av byggnadsverk gäller endast för:

  • sådana särskilt värdefulla byggnader och bygglovspliktiga anläggningar som avses i 8 kap. 13 § PBL, samt
  • byggnader och bygglovspliktiga anläggningar som i sig inte är särskilt värdefulla, men som ingår i ett bebyggelseområde av den karaktären.

De ska även ingå i en värdefull miljö. Det går alltså inte att införa en utökad bygglovsplikt för enstaka särskilt värdefull byggnad som inte ingår i en värdefull miljö. Vilka anläggningar som är bygglovspliktiga framgår av plan- och byggförordningen (PBF).

13 §
  En byggnad som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt får inte förvanskas.

Första stycket ska tillämpas också på
   1. en annan anläggning än en byggnad, om anläggningen omfattas av krav på bygglov,
   2. tomter i de avseenden som omfattas av skyddsbestämmelser i en detaljplan eller i områdesbestämmelser,
   3. allmänna platser, och
   4. bebyggelseområden. Lag (2025:974) .

8 §
  Även om bygglov inte krävs enligt 4-7 §§ kan bygglov krävas enligt någon av 34-37 §. Lag (2025:974) .

1 §
  För en åtgärd som inte omfattas av krav på bygglov, rivningslov eller marklov enligt plan- och bygglagen
(2010:900) krävs det en anmälan vid
   1. rivning av en byggnad eller en del av en byggnad, om byggnaden har en byggnadsarea som är större än 50,0 kvadratmeter,
   2. en ändring av en byggnad, om ändringen innebär att konstruktionen av byggnadens bärande delar påverkas väsentligt,
   3. en ändring av en byggnad, om ändringen innebär att byggnadens brandskydd påverkas väsentligt,
   4. en installation eller väsentlig ändring av en hiss, eldstad, rökkanal eller anordning för ventilation i en byggnad,
   5. en installation eller väsentlig ändring av en anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad, eller
   6. nybyggnad eller väsentlig ändring av ett vindkraftverk. Förordning (2025:979).

Av förarbetena framgår det av författningskommentaren till motsvarande bestämmelse i äldre PBL (1987:10) att bestämmelsen bland annat tar sikte på det fall när samhället vid ommålning av ett hus vill kunna bevaka att huset ges en annan, mera lämpad, kulör än vad den tidigare hade. Där anges också att ett annat syfte med bestämmelsen var att man skulle kunna bevaka att olika värdefulla detaljer på och inne i byggnaden såsom till exempel gipsfigurer, ornament, stuckaturer, dörrar, fönster, verandasnickerier, kakelugnar och takmålningar bevaras (proposition 1985/86:1 sidan 702).

Med förslag till ny plan- och bygglag, prop. 1985/86:1 (på Sveriges riksdags webbplats)

Om det i en skyddsbestämmelse föreskrivs att ett underhåll ska utföras med ett visst material eller en viss metod kan det vara lämpligt att införa ett krav på bygglov för den underhållsåtgärden för att kunna kontrollera att bestämmelsen efterlevs.

I plan- och bygglagen definieras underhåll som: "en eller flera åtgärd som vidtas i syfte att bibehålla eller återställa en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriskt värde".  

4 §
  I denna lag avses med

allmän plats: en gata, en väg, en park, ett torg eller ett annat område som enligt en detaljplan är avsett för ett gemensamt behov,
bebygga: att förse ett område med ett eller flera byggnadsverk,
bebyggelse: en samling av byggnadsverk som inte enbart består av andra anläggningar än byggnader,
byggherre: den som för egen räkning utför eller låter utföra projekterings-, byggnads-, rivnings- eller markarbeten,

byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,
byggnadsnämnden: den eller de nämnder som fullgör kommunens uppgifter enligt denna lag,
byggnadsverk: en byggnad eller annan anläggning,
byggprodukt: en produkt som är avsedd att stadigvarande ingå i ett byggnadsverk,
ekonomibyggnad: en byggnad som behövs för jordbruket, skogsbruket, vattenbruket, fisket eller renskötseln,
exploateringsavtal: avtal om genomförande av en detaljplan och om medfinansieringsersättning mellan en kommun och en byggherre eller en fastighetsägare avseende mark som inte ägs av kommunen, dock inte avtal mellan en kommun och staten om utbyggnad av statlig transportinfrastruktur,
fasadändring: en ändring av en byggnad som innebär att byggnaden byter kulör, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller att byggnadens yttre karaktärsdrag påverkas på annat sätt,
genomförandetiden: den tid för genomförandet av en detaljplan som ska bestämmas enligt 4 kap. 21-25 §§,
komplementbostadshus: en fristående byggnad som kompletterar ett en- eller tvåbostadshus och är inredd med en självständig bostad,
komplementbyggnad: en fristående byggnad som kompletterar en byggnad och inte är inredd med en självständig bostad,
kvartersmark: mark som enligt en detaljplan inte ska vara allmän plats eller vattenområde,
markanvisning: ett avtal mellan en kommun och en byggherre som ger byggherren ensamrätt att under en begränsad tid och under givna villkor förhandla med kommunen om överlåtelse eller upplåtelse av ett visst av kommunen ägt markområde för bebyggande,
medfinansieringsersättning: ersättning som en byggherre eller en fastighetsägare i samband med genomförande av en detaljplan åtar sig att betala för en del av en kommuns kostnad för bidrag till byggande av en viss väg eller järnväg som staten eller en region ansvarar för,
miljönämnden: den eller de nämnder som fullgör kommunens uppgifter på miljö- och hälsoskyddsområdet,
nybyggnad: uppförande av en ny byggnad eller flyttning av en tidigare uppförd byggnad till en ny plats,
ombyggnad: ändring av en byggnad som innebär att hela byggnaden eller en betydande och avgränsbar del av byggnaden påtagligt förnyas,
omgivningsbuller: buller från flygplatser, industriell verksamhet, spår-trafik och vägar,
planläggning: arbetet med att ta fram en regionplan, en översiktsplan, en detaljplan eller områdesbestämmelser,
sammanhållen bebyggelse: bebyggelse på tomter som gränsar till varandra eller skiljs åt endast av en väg, gata eller parkmark,
studentbostad: en bostad avsedd för studerande på universitet, högskola, annan eftergymnasial utbildning eller vuxenutbildning,
tillbyggnad: ändring av en byggnad som innebär en ökning av byggnadens volym,
tomt: ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål,
underhåll: en eller flera åtgärder som vidtas i syfte att bibehålla eller återställa en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde, och

ändring av en byggnad: en eller flera åtgärder som ändrar en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde. Lag (2025:974) .

Underhållsåtgärder är alltså en åtgärd som i någon mening bevarar en viss egenskap. Utifrån det är det enligt Boverkets uppfattning möjligt att föreskriva att en underhållsåtgärd som innefattar utbyte av fönster eller dörrar är bygglovspliktig. Däremot kan enligt Boverkets uppfattning den utökade bygglovsplikten för underhåll inte omfatta åtgärder som innebär att helt nya element tillkommer eller att befintliga slopas helt. Exempel: nya antenner, flaggstänger, skorstenar och fönsteröppningar respektive borttagande av skorstenar och igensättning av fönster.

Underhåll är ett vitt begrepp. Om man i detaljplan väljer att införa en utökad bygglovsplikt är det därför väsentligt att noggrant precisera vilka typer av underhållsåtgärder som omfattas av den utökade bygglovsplikten (jämför propositionen 1985/86:1 sidan 703).

Med förslag till ny plan- och bygglag, prop. 1985/86:1 (på Sveriges riksdags webbplats)

Ändra ett byggnadsverk

Genom den ändring av PBL som trädde i kraft första januari 2015 är det även möjligt att införa en utökad bygglovsplikt för ändring av särskilt värdefulla byggnadsverk. Det innebär att det är möjligt att införa en lovplikt får sådana åtgärder som är för omfattande för att kunna betecknas som underhåll, men som inte automatiskt kan anses omfattas av den generella lovplikten enligt 9 kap. 2 § 3c PBL.

Möjligheten att införa en utökad bygglovsplikt för ändring av byggnadsverk gäller endast för:

  • sådana särskilt värdefulla byggnader och bygglovspliktiga anläggningar som avses i 8 kap. 13 § PBL, samt
  • byggnader och bygglovspliktiga anläggningar som i sig inte är särskilt värdefulla, men som ingår i ett bebyggelseområde av den karaktären.

De ska även ingå i en värdefull miljö. Det går alltså inte att införa en utökad bygglovsplikt för en enstaka särskilt värdefull byggnad som inte ingår i en värdefull miljö. Vilka anläggningar som är bygglovspliktiga framgår av plan- och byggförordningen (PBF).

8 §
  Även om bygglov inte krävs enligt 4-7 §§ kan bygglov krävas enligt någon av 34-37 §. Lag (2025:974) .

13 §
  En byggnad som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt får inte förvanskas.

Första stycket ska tillämpas också på
   1. en annan anläggning än en byggnad, om anläggningen omfattas av krav på bygglov,
   2. tomter i de avseenden som omfattas av skyddsbestämmelser i en detaljplan eller i områdesbestämmelser,
   3. allmänna platser, och
   4. bebyggelseområden. Lag (2025:974) .

1 §
  För en åtgärd som inte omfattas av krav på bygglov, rivningslov eller marklov enligt plan- och bygglagen
(2010:900) krävs det en anmälan vid
   1. rivning av en byggnad eller en del av en byggnad, om byggnaden har en byggnadsarea som är större än 50,0 kvadratmeter,
   2. en ändring av en byggnad, om ändringen innebär att konstruktionen av byggnadens bärande delar påverkas väsentligt,
   3. en ändring av en byggnad, om ändringen innebär att byggnadens brandskydd påverkas väsentligt,
   4. en installation eller väsentlig ändring av en hiss, eldstad, rökkanal eller anordning för ventilation i en byggnad,
   5. en installation eller väsentlig ändring av en anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad, eller
   6. nybyggnad eller väsentlig ändring av ett vindkraftverk. Förordning (2025:979).

Ändring är ett vitt begrepp som omfattar en stor mängd åtgärder av även relativt begränsad omfattning. Om man i detaljplan väljer att införa en utökad bygglovsplikt är det därför väsentligt att noggrant precisera vilka typer av ändringsåtgärder som omfattas av den utökade bygglovsplikten.

Rivning

Om kommunen inte bestämt annat i detaljplanen omfattas de flesta byggnaderna inom detaljplanelagt område av kravet på rivningslov. Undantaget utgörs av sådana byggnader som får uppföras utan bygglov, till exempel så kallade friggebodar. För sådana byggnader kan kommunen i detaljplan införa en bestämmelse om att rivningslov krävs.  Har man identifierat att en byggnad har sådana värden att det är aktuellt att införa en utökad lovplikt för rivning kan man dock överväga om det inte är lämpligare att skydda den genom ett rivningsförbud.

10 §
  Trots 9 § krävs det inte bygglov för en tillbyggnad av en byggnad som inte är en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus, om tillbyggnaden
   1. får en bruttoarea eller öppenarea eller en kombination av dessa som är högst 30,0 kvadratmeter,
   2. inte överstiger byggnadens taknock, och
   3. tillsammans med andra genomförda tillbyggnader på byggnaden får en bruttoarea eller öppenarea eller en kombination av dessa som är högst 30,0 kvadratmeter.

Vid beräkning av area enligt första stycket 3 ska tillbyggnadens area läggas ihop med andra genomförda tillbyggnader på byggnaden som inte omfattas av krav på bygglov enligt denna lag eller har undantagits från krav på bygglov enligt äldre bestämmelser. Lag (2025:974) .

Trädfällning

För att skydda värdefulla träd kan kommunen i en detaljplan införa en bestämmelse om krav på marklov för fällning av värdefulla träd. För att få avsedd effekt bör en sådan bestämmelse kombineras med en bestämmelse om skydd av träd.

12 §
  Trots 9 § krävs det inte bygglov för tillbyggnad av en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus i ett område som inte omfattas av en detaljplan, om tillbyggnaden innebär att komplementbyggnaden eller komplementbostadshuset
   1. får en byggnadsarea som är högst 50,0 kvadratmeter,
   2. får en byggnadsarea som är mindre än byggnadsarean för den byggnad som komplementbyggnaden eller komplementbostadshuset ska komplettera,
   3. får en taknockshöjd som är högst 4,5 meter,
   4. placeras inom tomten, och
   5. tillsammans med övriga komplementbyggnader och komplementbostadshus på tomten får en sammanlagd byggnadsarea som är högst 65,0 kvadratmeter.

Vid beräkning av den sammanlagda byggnadsarean ska ingå komplementbyggnader och komplementbostadshus som inte omfattas av krav på bygglov enligt denna lag eller har undantagits från krav på lov enligt äldre bestämmelser. Lag (2025:974) .

Skyltar och ljusanordningar

Inom område med detaljplan krävs det bygglov för att sätta upp, flytta eller väsentligt ändra skyltar eller ljusanordningar. Inom områden som utgör en värdefull miljö kan den bygglovsplikten göras mera långtgående genom bestämmelser i detaljplan.

Bygglovsbefriade åtgärder

I PBL och PBF finns det ett relativt stort antal undantag från de generella kraven på bygglov. Det gäller främst olika åtgärder i anslutning till en- och tvåbostadshus, men även till exempel fasader som vetter mot en kringbyggd gård.

Förutsättningarna för att åtgärderna ska vara bygglovsbefriade varierar dock. I en del fall får åtgärden strida mot detaljplan, i andra fall får den inte göra det. I flera fall gäller inte heller bygglovsbefrielsen om åtgärden avser en sådan särskilt värdefull byggnad eller bebyggelseområde som avses i 8 kap. 13 § PBL.

Bygglovsbefriade åtgärder för en- och tvåbostadshus

För de flesta av åtgärderna, men inte alla, kan kommunen genom bestämmelse i detaljplan besluta att bestämmelserna om bygglovbefrielse inte ska gälla. För en del av åtgärderna är det dock en förutsättning att området utgör en värdefull miljö.

I de senare fallen räcker det om området utgör en värdefull miljö den behöver inte vara särskilt värdefull. Om det råder tveksamhet om en miljö ska anses som särskilt värdefull eller inte, så kan det vara lämpligt att införa en sådan utökad bygglovsplikt så att det blir entydigt för fastighetsägare och handläggare vad som gäller.

Möjligheter att reglera lovplikten genom områdesbestämmelser

Att införa områdesbestämmelser för ett visst område medför inte någon förändring av lovplikten jämfört med områden som inte omfattas av någon plan. Genom planbestämmelser i områdesbestämmelser går det dock att införa i stort sett samma krav på bygglovs- och rivningslovsplikt som gäller inom detaljplan. När det gäller marklov är däremot möjligheterna betydligt mera begränsade.

Underhåll och ändring av ett byggnadsverk

Den möjlighet som finns att i detaljplan införa en utökad bygglovsplikt för underhåll eller ändring gäller även för områdesbestämmelser.

8 §
  Även om bygglov inte krävs enligt 4-7 §§ kan bygglov krävas enligt någon av 34-37 §. Lag (2025:974) .

Ändra byggnadens yttre

I ett område som utgör en värdefull miljö går det att med områdesbestämmelser införa en utökad bygglovsplikt för att:

  • byta en byggnads färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial
  • vidta någon annan åtgärd som avsevärt påverkar byggnadens yttre utseende

8 §
  Även om bygglov inte krävs enligt 4-7 §§ kan bygglov krävas enligt någon av 34-37 §. Lag (2025:974) .

Ifall kravet på bygglov ska innehålla något undantag för till exempel en- och tvåbostadshus eller friggebodar avgörs av kommunen vid formuleringen av bestämmelsen. I en planbeskrivning kan kommunen upplysa om sin principiella syn på vilka åtgärder som utifrån det aktuella områdets värden ska anses medföra en avsevärd påverkan på byggnadens yttre utseende. Ifall en viss åtgärd kan anses ”avsevärt påverka en byggnads yttre utseende” måste alltid prövas i det enskilda fallet.

Liten tillbyggnad, komplementbyggnad etc. utanför samlad bebyggelse

Den bygglovsbefrielse som enligt 9 kap. 6 § PBL gäller för en- och tvåbostadshus utanför sammanhållen bebyggelse med avseende på mindre tillbyggnader, komplementbyggnader etcetera går att upphäva genom områdesbestämmelser.

6 §
  Trots 3 § krävs det inte bygglov för en ekonomibyggnad i ett område som inte omfattas av en detaljplan. Lag (2025:974) .

8 §
  Även om bygglov inte krävs enligt 4-7 §§ kan bygglov krävas enligt någon av 34-37 §. Lag (2025:974) .

Den bygglovsbefrielse som gäller för murar och skärmtak enligt 9 kap. 4 § PBL går dock inte att upphäva genom en bestämmelse i områdesbestämmelser.

4 §
  Trots 3 § krävs det inte bygglov för nybyggnad av en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus i ett område som omfattas av en detaljplan, om komplementbyggnaden eller komplementbostadshuset
   1. får en byggnadsarea som är högst 30,0 kvadratmeter,
   2. får en byggnadsarea som är mindre än byggnadsarean för den byggnad som komplementbyggnaden eller komplementbostadshuset ska komplettera,
   3. får en taknockshöjd som är högst 4,0 meter,
   4. placeras inom tomten, och
   5. tillsammans med övriga komplementbyggnader och komplementbostadshus på tomten får en sammanlagd byggnadsarea som är högst 45,0 kvadratmeter.

Vid beräkning av den sammanlagda byggnadsarean ska ingå komplementbyggnader och komplementbostadshus som inte omfattas av krav på bygglov enligt denna lag eller har undantagits från krav på lov enligt äldre bestämmelser. Lag (2025:974) .

Ekonomibyggnader

Om det finns särskilda skäl kan kommunen i områdesbestämmelser bestämma att jord- och skogsbrukets ekonomibyggnader ska omfattas av en motsvarande bygglovsplikt som gäller för andra byggnader. Ett sådant särskilt skäl kan vara att man vill värna ett värdefullt kulturlandskap. Undantar man vissa ekonomibyggnader från det utökade lovkravet, till exempel sådana av en viss storlek och utformning, så har man den vägen en möjlighet att verka för att nya ekonomibyggnader ges en utformning som är anpassad till landskapet.

8 §
  Även om bygglov inte krävs enligt 4-7 §§ kan bygglov krävas enligt någon av 34-37 §. Lag (2025:974) .

Rivningslov

Genom bestämmelser i områdesbestämmelser kan kommunen införa motsvarande krav på rivningslov som gäller inom detaljplanelagt område.

10 §
  Trots 9 § krävs det inte bygglov för en tillbyggnad av en byggnad som inte är en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus, om tillbyggnaden
   1. får en bruttoarea eller öppenarea eller en kombination av dessa som är högst 30,0 kvadratmeter,
   2. inte överstiger byggnadens taknock, och
   3. tillsammans med andra genomförda tillbyggnader på byggnaden får en bruttoarea eller öppenarea eller en kombination av dessa som är högst 30,0 kvadratmeter.

Vid beräkning av area enligt första stycket 3 ska tillbyggnadens area läggas ihop med andra genomförda tillbyggnader på byggnaden som inte omfattas av krav på bygglov enligt denna lag eller har undantagits från krav på bygglov enligt äldre bestämmelser. Lag (2025:974) .

Skyltar och ljusanordningar

Inom ett område som utgör en värdefull miljö får kommunen i områdesbestämmelser bestämma att det krävs bygglov för att sätta upp, flytta eller väsentligt ändra skyltar eller ljusanordningar.

Minskad lovplikt

Plan- och bygglagen ger också vissa möjligheter att genom planbestämmelser minska lovplikten. En sådan bestämmelse kan innehålla villkor för att en åtgärd ska vara lovfri, till exempel att en byggnad eller ett plank i tomtgräns utförs på ett visst sätt eller enligt vissa typritningar. En sådan lovbefrielse kan vara ett sätt att stimulera en byggherre att utföra en viss åtgärd på ett visst sätt. En förutsättning för lovbefrielsen är att lovprövningen inte behövs för att tillvarata grannars intressen eller allmänna intressen.

Boverket (2023). Ändrad lovplikt. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/kulturvarden/kulturvarden-i-plan---och-bygglagen/detaljplan-och-kulturvarden/andrad-lovplikt/ Hämtad 2025-12-12