Att höra Försvarsmakten eller MSB

Granskad:

Vid handläggningen av en ansökan om bygglov, marklov eller förhandsbesked för åtgärder som ska vidtas inom eller i anslutning till riksintresse för totalförsvaret ska byggnadsnämnden i vissa fall höra Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, och ge dem tillfälle att yttra sig.

Varför ska Försvarsmakten eller MSB höras?

Totalförsvarets förmåga behöver stärkas på grund av ett osäkert säkerhetspolitiskt läge i Sveriges närområde. Det är därför av särskild vikt att hänsyn tas till totalförsvarets intressen vid prövningen av ansökningar om bygglov, marklov och förhandsbesked för åtgärder inom eller i anslutning till ett sådant område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar. Anläggningar som är av särskild betydelse för totalförsvaret är exempelvis befästningsanläggningar, övnings- och skjutfält, flygplatser, ammunitionsförråd, radiostationer, radio- och teleanläggningar med mera. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 273)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

80 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
För att lov eller positivt förhandsbesked ska kunna ges för en åtgärd i en ansökan som byggnadsnämnden ska underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap om enligt 97 § krävs det ett medgivande från den myndighet som ska ha underrättats. Lag (2025:974) .

/Rubriken träder i kraft I:2026-01-01/

80 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
För att lov eller positivt förhandsbesked ska kunna ges för en åtgärd i en ansökan som byggnadsnämnden ska underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar om enligt
97 § krävs det ett medgivande från den myndighet som ska ha underrättats. Lag (2025:1079) .

97 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:974) .

97 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:1079) .

9 §
  Mark- och vattenområden som har betydelse för totalförsvaret skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt motverka totalförsvarets intressen.

Områden som är av riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar skall skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av anläggningarna.

Områden som är av riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar ska skyddas mot åtgärder som påtagligt kan försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av anläggningarna. Exempel på sådana åtgärder kan vara bostadsbebyggelse eller annan bullerkänslig verksamhet som tillåts inom ett militärt skjutfälts påverkansområde och som kan begränsa möjligheterna att utnyttja skjutfältet. Ett annat exempel kan vara en etablering av höga byggnader inom ett påverkansområde till en militär flygplats, där flygning på låg höjd bedrivs. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 273)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

9 §
  Mark- och vattenområden som har betydelse för totalförsvaret skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt motverka totalförsvarets intressen.

Områden som är av riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar skall skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av anläggningarna.

Vilka åtgärder som påtagligt kan försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av anläggningarna inom områden för riksintressen för totalförsvaret måste bedömas från fall till fall. Byggnadsnämnden behöver därför i varje enskilt fall höra Försvarsmakten, om riksintresset berör den militära delen, eller MSB om riksintresset berör den civila delen. Det är viktigt att byggnadsnämnden hör Försvarsmakten eller MSB när detta krävs, så att de får kännedom om och möjlighet att yttra sig över åtgärder som kan riskera att påtagligt skada de värden som riksintresset skyddar. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 301)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

97 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:974) .

97 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:1079) .

Inom eller i anslutning till riksintressen för totalförsvaret är totalförsvarets intressen också så betydande att byggnadsnämnden inte får ge bygglov, marklov eller positivt förhandsbesked för en åtgärd som nämnden ska höra Försvarsmakten eller MSB om, innan de har lämnat ett medgivande för åtgärden. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 273)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

80 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
För att lov eller positivt förhandsbesked ska kunna ges för en åtgärd i en ansökan som byggnadsnämnden ska underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap om enligt 97 § krävs det ett medgivande från den myndighet som ska ha underrättats. Lag (2025:974) .

/Rubriken träder i kraft I:2026-01-01/

80 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
För att lov eller positivt förhandsbesked ska kunna ges för en åtgärd i en ansökan som byggnadsnämnden ska underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar om enligt
97 § krävs det ett medgivande från den myndighet som ska ha underrättats. Lag (2025:1079) .

När ska Försvarsmakten eller MSB höras?

Byggnadsnämnden ska i de allra flesta fall höra Försvarsmakten eller MSB om åtgärden

  • vidtas inom eller i anslutning till riksintresse för totalförsvaret
  • kräver bygglov eller marklov, och
  • avviker från detaljplan eller områdesbestämmelser eller ska utföras i ett område utanför detaljplan.

97 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:974) .

97 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:1079) .

Alla förutsättningar behöver vara uppfyllda för att det ska finnas en skyldighet för byggnadsnämnden att höra Försvarsmakten eller MSB. Om någon förutsättning inte är uppfylld så betyder det att det inte finns en skyldighet för byggnadsnämnden att höra dessa myndigheter. Alla bygglovspliktiga åtgärder medför inte krav på att höra Försvarsmakten eller MSB.

97 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:974) .

97 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:1079) .

Inom riksintresse för totalförsvaret

Byggnadsnämnden ska höra Försvarsmakten eller MSB om ansökan om lov eller förhandsbesked avser en åtgärd som ska vidtas inom eller i anslutning till ett sådant område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar.

97 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:974) .

97 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:1079) .

9 §
  Mark- och vattenområden som har betydelse för totalförsvaret skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt motverka totalförsvarets intressen.

Områden som är av riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar skall skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av anläggningarna.

Eftersom totalförsvaret består av både en militär och en civil del för vilka ansvaret ligger på olika statliga myndigheter, ska byggnadsnämnden höra Försvarsmakten om riksintresset berör den militära delen och MSB om riksintresset berör den civila delen. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 463)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

Redovisning av områden som är av riksintresse för totalförsvarets militära del finns i Försvarsmaktens riksintressekatalog och är tillgängliga länsvis via Försvarsmaktens webbplats. Redovisning av områden som är av riksintresse för totalförsvarets civila del finns på MSB:s webbplats. Kommunen ska även redovisa riksintressena i översiktsplanen, där det ska framgå hur kommunen anser att riksintressena ska tillgodoses. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 174-175 och 273)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

4 §
  Kommunen ska i översiktsplanen redovisa de förhållanden som med hänsyn till de allmänna intressena i 2 kap. kan ha en väsentlig betydelse för sådana beslut som avses i 2 § andra stycket. Riksintressen enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken ska alltid redovisas.

Av planen ska det även framgå hur kommunen anser att
   1. riksintressen ska tillgodoses,
   2. gällande miljökvalitetsnormer enligt 5 kap. miljöbalken ska följas, och
   3. förhållanden av väsentlig betydelse i övrigt bör beaktas. Lag (2020:76) .

Totalförsvarets militära del

Om åtgärden ska utföras inom eller i anslutning till riksintresseområde för totalförsvarets militära del ska byggnadsnämnden höra Försvarsmakten.

Eftersom det finns anläggningar och områden som omfattas av sekretess, redovisas riksintressena för totalförsvarets militära del på olika sätt. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 174)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

2 §
  Sekretess gäller för uppgift som rör verksamhet för att försvara landet eller planläggning eller annan förberedelse av sådan verksamhet eller som i övrigt rör totalförsvaret, om det kan antas att det skadar landets försvar eller på annat sätt vållar fara för rikets säkerhet om uppgiften röjs. I mål eller ärende enligt särskild lag om försvarsuppfinningar gäller dock sekretess för uppgift om sådana uppfinningar enligt föreskrifter i den lagen.

För uppgift i en allmän handling gäller sekretessen i högst fyrtio år. Om det finns särskilda skäl, får dock regeringen meddela föreskrifter om att sekretessen ska gälla under längre tid.

Redovisning av öppna områden och anläggningar, exempelvis övnings- och skjutfält och flygplatser, sker med en geografisk utredning på en karta och en värdebeskrivning av det specifika riksintresset. Områden i anslutning till områden och anläggningar av riksintresse för totalförsvarets militära del och som berörs av omgivningspåverkan från den verksamhet som utgör riksintresset, redovisas som ett så kallat påverkansområde. Hur stora påverkansområden som redovisas varierar beroende på den verksamhet som bedrivs. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 174)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

Försvarsmakten har även en delvis öppen redovisning där myndigheten endast anger ett påverkansområde för att säkerställa att åtgärder inte vidtas som kan skada anläggningen eller dess funktion. Dessa områden benämns Övriga påverkansområden. Det specifika riksintresseområdet framgår inte av någon karta och det ges heller inte någon ytterligare information om vad riksintresset omfattar. Påverkansområdet omfattas inte av sekretess. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 174)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

Det finns också områden och anläggningar som i sin helhet inte kan redovisas öppet på en karta. Dessa områden eller anläggningar är därmed inte kända för enskilda eller för byggnadsnämnderna. Den utökade lovplikten som ska skydda riksintresset för totalförsvaret gäller därför inte inom dessa områden. Byggnadsnämnden kan inte heller bedöma om Försvarsmakten behöver höras inom dessa områden. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 174)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

36 §
  Inom eller i anslutning till områden som är av riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar krävs det bygglov för
   1. nybyggnad och tillbyggnad av komplementbostadshus och inredning av ytterligare en bostad i ett enbostadshus, om det är fråga om områden för flygplatser eller övnings- eller skjutfält,
   2. fasadändring som innebär att en solenergianläggning sätts upp eller väsentligt ändras i ett område som omfattas av en detaljplan,
   3. nybyggnad och tillbyggnad av ekonomibyggnad för hästhållning och ändrad användning av ekonomibyggnad till hästhållning, om det är fråga om områden för flygplatser eller övnings- eller skjutfält, och
   4. att sätta upp eller väsentligt ändra en ljusanordning, om den avsedda användningen av anordningen kan antas påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av totalförsvarets anläggningar. Lag (2025:974) .

Totalförsvarets civila del

Om åtgärden ska utföras inom eller i anslutning till riksintresseområde för totalförsvarets civila del ska byggnadsnämnden höra MSB.

Riksintressen för totalförsvarets civila del som inte omfattas av sekretess redovisas öppet på MSB:s webbplats. Riksintressen för totalförsvarets civila del som omfattas av sekretess är inte kända för enskilda eller byggnadsnämnden. Den utökade lovplikten som ska skydda riksintresset för totalförsvaret gäller därför inte inom dessa områden. Byggnadsnämnden kan inte heller bedöma om MSB behöver höras inom dessa områden.

36 §
  Inom eller i anslutning till områden som är av riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar krävs det bygglov för
   1. nybyggnad och tillbyggnad av komplementbostadshus och inredning av ytterligare en bostad i ett enbostadshus, om det är fråga om områden för flygplatser eller övnings- eller skjutfält,
   2. fasadändring som innebär att en solenergianläggning sätts upp eller väsentligt ändras i ett område som omfattas av en detaljplan,
   3. nybyggnad och tillbyggnad av ekonomibyggnad för hästhållning och ändrad användning av ekonomibyggnad till hästhållning, om det är fråga om områden för flygplatser eller övnings- eller skjutfält, och
   4. att sätta upp eller väsentligt ändra en ljusanordning, om den avsedda användningen av anordningen kan antas påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av totalförsvarets anläggningar. Lag (2025:974) .

Kräver bygglov i de flesta fall

Byggnadsnämnden ska höra Försvarsmakten eller MSB om ansökan om lov eller förhandsbesked i följande fall:

Bygglov för byggnader

  • Åtgärden kräver bygglov som nybyggnad och omfattas inte av några undantag från lovplikten.
  • Åtgärden kräver bygglov som tillbyggnad och omfattas inte av några undantag från lovplikten.
  • Åtgärden kräver bygglov som en ändring till väsentligen annat ändamål, ytterligare bostad eller fasadändring och omfattas inte av några undantag från lovplikten.

3 §
  Det krävs bygglov för nybyggnad. Lag (2025:974) .

4 §
  Trots 3 § krävs det inte bygglov för nybyggnad av en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus i ett område som omfattas av en detaljplan, om komplementbyggnaden eller komplementbostadshuset
   1. får en byggnadsarea som är högst 30,0 kvadratmeter,
   2. får en byggnadsarea som är mindre än byggnadsarean för den byggnad som komplementbyggnaden eller komplementbostadshuset ska komplettera,
   3. får en taknockshöjd som är högst 4,0 meter,
   4. placeras inom tomten, och
   5. tillsammans med övriga komplementbyggnader och komplementbostadshus på tomten får en sammanlagd byggnadsarea som är högst 45,0 kvadratmeter.

Vid beräkning av den sammanlagda byggnadsarean ska ingå komplementbyggnader och komplementbostadshus som inte omfattas av krav på bygglov enligt denna lag eller har undantagits från krav på lov enligt äldre bestämmelser. Lag (2025:974) .

5 §
  Trots 3 § krävs det inte bygglov för nybyggnad av en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus i ett område som inte omfattas av en detaljplan, om komplementbyggnaden eller komplementbostadshuset
   1. får en byggnadsarea som är högst 50,0 kvadratmeter,
   2. får en byggnadsarea som är mindre än byggnadsarean för den byggnad som komplementbyggnaden eller komplementbostadshuset ska komplettera,
   3. får en taknockshöjd som är högst 4,5 meter,
   4. placeras inom tomten, och
   5. tillsammans med övriga komplementbyggnader och komplementbostadshus på tomten får en sammanlagd byggnadsarea som är högst 65,0 kvadratmeter.

Vid beräkning av den sammanlagda byggnadsarean ska ingå komplementbyggnader och komplementbostadshus som inte omfattas av krav på bygglov enligt denna lag eller har undantagits från krav på lov enligt äldre bestämmelser. Lag (2025:974) .

6 §
  Trots 3 § krävs det inte bygglov för en ekonomibyggnad i ett område som inte omfattas av en detaljplan. Lag (2025:974) .

7 §
  Trots 3 § krävs det inte bygglov om byggnaden ska användas för kollektivtrafiken eller placeras inom en allmän plats där kommunen är markägare och byggnaden får en byggnadsarea som är högst 15,0 kvadratmeter och en taknockshöjd som är högst
3,0 meter. Lag (2025:974) .

15 §
  Det krävs bygglov för annan ändring av en byggnad än en tillbyggnad, om ändringen innebär att
   1. byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
   2. det i byggnaden inreds ytterligare en bostad, eller
   3. det i ett område som omfattas av en detaljplan görs en fasadändring på en byggnad som inte är ett en- eller tvåbostadshus, en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus och ändringen sker på en fasad eller på ett tak som vetter mot en allmän plats. Lag (2025:974) .

16 §
  Trots 15 § 1 krävs det inte bygglov
   1. om den ändrade användningen innebär att det i en byggnad i ett område som inte omfattas av en detaljplan eller ingår i en sammanhållen bebyggelse inreds en eller flera lokaler med en bruttoarea som sammanlagt inte är större än 50,0 kvadratmeter, eller
   2. för att ändra en komplementbyggnad till ett komplementbostadshus som enligt 4 eller 5 § inte kräver lov. Lag (2025:974) .

17 §
  Trots 15 § 2 krävs det inte bygglov för att inreda
   1. ytterligare en bostad i ett enbostadshus som inte är ett komplementbostadshus, eller
   2. ytterligare en eller flera bostäder i en ekonomibyggnad i ett område som inte omfattas av detaljplan. Lag (2025:974) .

Bygglov för byggnader

Bygglov för parkeringsplatser

  • Åtgärden kräver bygglov för att anordna eller väsentligt ändra parkeringsplatser och omfattas inte av några undantag från lovplikten.

22 §
  Det krävs bygglov för att utomhus anordna eller väsentligt ändra en parkeringsplats som tillsammans med övriga parkeringsplatser på en fastighet upptar en markyta som
   1. är större än 50,0 kvadratmeter i ett område som omfattas av en detaljplan, eller
   2. är större än 100,0 kvadratmeter i ett område som inte omfattas av en detaljplan. Lag (2025:974) .

23 §
  Trots 22 § krävs det inte bygglov om parkeringsplatsen anläggs med stöd av väglagen (1971:948) eller på mark som i en detaljplan har avsatts till gata eller väg. Lag (2025:974) .

Parkeringsplatser

Bygglov för upplag, materialgårdar eller fasta förvaringsanläggningar

  • Åtgärden kräver bygglov för att anordna, uppföra, flytta eller väsentligt ändra ett upplag, en materialgård eller en fast förvaringsanläggning och omfattas inte av några undantag från lovplikten.

25 §
  Det krävs bygglov för att utomhus anordna, uppföra, flytta eller väsentligt ändra ett upplag, en materialgård eller en fast förvaringsanläggning som är högre än 3,0 meter över markytan eller som upptar en markyta som tillsammans med andra upplag, materialgårdar eller fasta förvaringsanläggningar på en fastighet
   1. är större än 15,0 kvadratmeter i ett område som omfattas av en detaljplan, eller
   2. är större än 50,0 kvadratmeter i ett område som inte omfattas av en detaljplan. Lag (2025:974) .

26 §
  Trots 25 § krävs det inte bygglov om anläggningen
   1. är ett upplag eller en materialgård som omfattas av undantag från krav på bygglov i vägplan enligt väglagen
(1971:948) eller järnvägsplan enligt lagen (1995:1649) om byggande av järnväg, eller
   2. omfattas av tillstånd enligt 9 eller 11 kap. miljöbalken. Lag (2025:974) .

Upplag och materialgårdar

Fast förvaringsanläggning

Bygglov för transformatorstationer, tunnlar, bergrum, master, torn, skorstenar och vindkraftverk

  • Åtgärden kräver bygglov för att utomhus anlägga, uppföra, flytta eller väsentligt ändra en transformatorstation, en tunnel eller ett bergrum eller en mast, ett torn, en skorsten eller ett vindkraftverk och omfattas inte av några undantag från lovplikten.

28 §
  Det krävs bygglov för att utomhus anlägga, uppföra, flytta eller väsentligt ändra
   1. en transformatorstation,
   2. en tunnel eller ett bergrum som inte avses användas för väg, järnväg, tunnelbana, spårväg eller gruvdrift, eller
   3. en mast, ett torn, en skorsten eller ett vindkraftverk som är högre än 20,0 meter över markytan eller som placeras på ett avstånd från gränsen som är mindre än anläggningens höjd över marken. Lag (2025:974) .

29 §
  Trots 28 § krävs det inte bygglov om anläggningen
   1. omfattas av tillstånd enligt 9 eller 11 kap. miljöbalken, eller
   2. är en transformatorstation som omfattas av undantag från krav på bygglov i vägplan enligt väglagen (1971:948) eller järnvägsplan enligt lagen (1995:1649) om byggande av järnväg. Lag (2025:974) .

Transformatorstationer

Tunnlar och bergrum

Mast

Torn

Skorsten

Vindkraftverk

Bygglov för skidbacke, skidlift, linbana, idrottsanläggning, hamn för fritidsbåtar, campingplats, nöjespark, djurpark eller begravningsplats

  • Åtgärden kräver bygglov för att utomhus anlägga, uppföra, flytta eller väsentligt ändra en skidbacke eller skidlift, linbana, idrottsanläggning, hamn för fritidsbåtar, campingplats, nöjespark, djurpark eller en begravningsplats och omfattas inte av några undantag från lovplikten.

31 §
  Det krävs bygglov för att utomhus anlägga, uppföra, flytta eller väsentligt ändra en
   1. skidbacke eller skidlift,
   2. linbana,
   3. idrottsanläggning som tillsammans med övriga idrottsanläggningar på en fastighet upptar en markyta som är större än 1 500 kvadratmeter,
   4. hamn för fritidsbåtar,
   5. campingplats,
   6. nöjespark,
   7. djurpark, eller
   8. begravningsplats.

32 §
  Trots 31 § 3 krävs det inte bygglov för en motorbana. Lag (2025:974) .

Skidbackar och skidliftar

Linbaneanläggningar

Idrottsplatser

Hamnar för fritidsbåtar

Campingplatser

Nöjesparker

Djurparker

Begravningsplatser

Bygglov enligt detaljplan eller områdesbestämmelser

  • Åtgärden kräver bygglov enligt detaljplan eller områdesbestämmelser.

2 §
  En åtgärd kräver lov om det följer av bestämmelserna i detta kapitel.

Ytterligare bestämmelser om att det krävs bygglov kan finnas i en detaljplan eller i områdesbestämmelser. Lag (2025:974) .

Bygglov vid ändrad lovplikt

Bygglov inom eller i anslutning till riksintresse för totalförsvaret

Om åtgärden ska utföras inom eller i anslutning till riksintresse för totalförsvaret och är en av följande åtgärder:

  • nybyggnad och tillbyggnad av komplementbostadshus och inredning av ytterligare en bostad i ett enbostadshus, om det är fråga om områden för flygplatser eller övnings- eller skjutfält
  • fasadändring som innebär att en solenergianläggning sätts upp eller väsentligt ändras i ett område som omfattas av en detaljplan
  • nybyggnad och tillbyggnad av ekonomibyggnad för hästhållning och ändrad användning av ekonomibyggnad till hästhållning, om det är fråga om områden för flygplatser eller övnings- eller skjutfält
  • att sätta upp eller väsentligt ändra en ljusanordning, om den avsedda användningen av anordningen kan antas påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av totalförsvarets anläggningar.

36 §
  Inom eller i anslutning till områden som är av riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar krävs det bygglov för
   1. nybyggnad och tillbyggnad av komplementbostadshus och inredning av ytterligare en bostad i ett enbostadshus, om det är fråga om områden för flygplatser eller övnings- eller skjutfält,
   2. fasadändring som innebär att en solenergianläggning sätts upp eller väsentligt ändras i ett område som omfattas av en detaljplan,
   3. nybyggnad och tillbyggnad av ekonomibyggnad för hästhållning och ändrad användning av ekonomibyggnad till hästhållning, om det är fråga om områden för flygplatser eller övnings- eller skjutfält, och
   4. att sätta upp eller väsentligt ändra en ljusanordning, om den avsedda användningen av anordningen kan antas påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av totalförsvarets anläggningar. Lag (2025:974) .

Utökad lovplikt för totalförsvaret - militär del

Utökad lovplikt för totalförsvaret - civil del

Tidsbegränsade bygglov och bygglov för ändamål av säsongskaraktär

Om åtgärden är en tidsbegränsad åtgärd och sökanden har ansökt om tidsbegränsat bygglov ska byggnadsnämnden höra Försvarsmakten eller MSB. Byggnadsnämnden ska också höra Försvarsmakten eller MSB om åtgärden är av säsongskaraktär och ska upprepas varje säsong under två eller flera år i följd.

39 §
  Den som avser att vidta en bygglovspliktig åtgärd som endast ska pågå under en begränsad tid får ansöka om ett tidsbegränsat bygglov. Lag (2025:974) .

40 §
  Om ett bygglov används för ett ändamål som har en sådan säsongskaraktär att den åtgärd som omfattas av bygglovet behöver upprepas under två eller flera år i följd, får åtgärden vidtas igen utan ny prövning, om det sker inom ett år från det att åtgärden senast avslutades. Lag (2025:974) .

97 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:974) .

97 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:1079) .

Tidsbegränsat bygglov

Bygglov för ändamål av säsongskaraktär

Kräver marklov

Om åtgärden kräver marklov och inte omfattas av några undantag från lovplikten ska byggnadsnämnden höra Försvarsmakten eller MSB.

47 §
  I ett område som omfattas av en detaljplan krävs det marklov för
   1. schaktning eller fyllning, om åtgärden ändrar höjdläget mer än 0,5 meter och åtgärden inte innebär att markytan höjs eller sänks till den nivå som har bestämts i detaljplanen,
   2. åtgärder som i detaljplanen omfattas av krav på marklov, eller
   3. åtgärder som i detaljplanen regleras med stöd av 4 kap.
10 § och är
      a) trädfällning,
      b) skogsplantering, eller
      c) markåtgärder som kan försämra markens genomsläpplighet. Lag (2025:974) .

48 §
  I ett område som inte omfattas av en detaljplan krävs det marklov för schaktning, fyllning, trädfällning och skogsplantering, om
   1. åtgärden ska genomföras i ett sådant område som avses i
4 kap. 42 § första stycket 4 a, och
   2. åtgärden i områdesbestämmelser omfattas av krav på marklov eller bestämmelser enligt 4 kap. 42 § första stycket 4 a. Lag (2025:974) .

49 §
  Trots 47 § 3 c krävs det inte marklov för att anlägga en gata, väg eller järnväg på mark som enligt detaljplanen får användas för det ändamålet. Lag (2025:974) .

50 §
  Trots 47 och 48 §§ krävs det inte marklov om markåtgärden omfattas av ett bygglov eller är nödvändig för att följa ett föreläggande enligt 11 kap. Lag (2025:974) .

97 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:974) .

97 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:1079) .

Marklov

Marklov utanför detaljplan

Avviker från detaljplan eller områdesbestämmelser eller ska utföras i ett område utanför detaljplan

Byggnadsnämnden ska höra Försvarsmakten eller MSB om ansökan om lov eller förhandsbesked i följande fall:

Inom detaljplan

  • om ansökan rör lov och åtgärden avviker från planen

Inom områdesbestämmelser

  • om ansökan rör lov och åtgärden avviker från bestämmelserna
  • om åtgärden inte är reglerad i bestämmelserna

Utanför detaljplan och områdesbestämmelser

  • för alla åtgärder utom små komplementbyggnader och små tillbyggnader till en- eller tvåbostadshus

Utanför detaljplan och områdesbestämmelser ska underrättelse ske för alla åtgärder utom kompletteringsåtgärder till en- eller tvåbostadshus. Kompletteringsåtgärder är små komplementbyggnader och små tillbyggnader till en- eller tvåbostadshus.

94 §
  Byggnadsnämnden ska underrätta enligt det som framgår av
95-97 §§, om en ansökan om lov eller förhandsbesked avser
   1. en åtgärd som avviker från en detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
   2. en åtgärd som
      a) ska utföras i ett område som inte omfattas av en detaljplan,
      b) inte är reglerad i områdesbestämmelser, och
      c) inte endast kompletterar ett en- eller tvåbostadshus med en sådan tillbyggnad eller komplementbyggnad som avses i 59 § 1.

Underrättelse behöver inte ske om det är uppenbart att lov inte kan ges, eller att ansökan saknar betydelse för ägaren eller innehavaren av den särskilda rätten som avses i 96 § första stycket 1.

Om ansökan ändras efter underrättelsen behöver en ny underrättelse endast ske om ändringen strider mot detaljplanen eller områdesbestämmelserna. De som har haft synpunkter på den ursprungliga ansökan ska dock alltid ges tillfälle att yttra sig. Lag (2025:974) .

59 §
  Bestämmelserna i 57 § första stycket ska inte tillämpas, om åtgärden
   1. är att ett en- eller tvåbostadshus kompletteras med
      a) en liten tillbyggnad, eller
      b) en liten komplementbyggnad,
   2. inte strider mot sådana områdesbestämmelser som avses i
4 kap. 42 § första stycket 3 eller 4 c, och
   3. uppfyller de krav som följer av 2 kap. 6 § första stycket 1 och 5 och tredje stycket, 8 och 9 §§ och 8 kap. 1 §, 2 § första stycket, 3, 6, 7 och 9-11 §§, 12 § första stycket och
13, 17 och 18 §§ och frågan inte redan är avgjord genom områdesbestämmelser eller förhandsbesked. Lag (2025:974) .

När ska Försvarsmakten eller MSB inte höras?

Byggnadsnämnden behöver inte höra Försvarsmakten eller MSB

  • om Försvarsmakten eller MSB för en viss åtgärd inom ett visst område har beslutat att de inte behöver höras
  • för vissa åtgärder som kräver bygglov
  • för åtgärder som kräver rivningslov
  • för åtgärder som är avsedda för totalförsvaret och omfattas av sekretess
  • för åtgärder som följer detaljplanen eller områdesbestämmelserna eller kompletterar ett en- eller tvåbostadshus
  • om det är uppenbart att lov inte kan ges.

Det räcker att någon av dessa förutsättningar är uppfyllda för att byggnadsnämnden inte ska behöva höra Försvarsmakten eller MSB.

97 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:974) .

97 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:1079) .

94 §
  Byggnadsnämnden ska underrätta enligt det som framgår av
95-97 §§, om en ansökan om lov eller förhandsbesked avser
   1. en åtgärd som avviker från en detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
   2. en åtgärd som
      a) ska utföras i ett område som inte omfattas av en detaljplan,
      b) inte är reglerad i områdesbestämmelser, och
      c) inte endast kompletterar ett en- eller tvåbostadshus med en sådan tillbyggnad eller komplementbyggnad som avses i 59 § 1.

Underrättelse behöver inte ske om det är uppenbart att lov inte kan ges, eller att ansökan saknar betydelse för ägaren eller innehavaren av den särskilda rätten som avses i 96 § första stycket 1.

Om ansökan ändras efter underrättelsen behöver en ny underrättelse endast ske om ändringen strider mot detaljplanen eller områdesbestämmelserna. De som har haft synpunkter på den ursprungliga ansökan ska dock alltid ges tillfälle att yttra sig. Lag (2025:974) .

Om Försvarsmakten eller MSB har beslutat att de inte behöver höras

Byggnadsnämnden behöver inte höra Försvarsmakten eller MSB om de för ett särskilt område inom eller i anslutning till ett riksintresse för totalförsvaret har beslutat att de inte behöver höras för en viss åtgärd och underrättat nämnden om detta beslut.

97 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:974) .

97 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:1079) .

Eftersom behovet av att höra Försvarsmakten eller MSB kan se olika ut beroende på åtgärd och var åtgärden ska utföras, så finns det en möjlighet för Försvarsmakten eller MSB att besluta om undantag från krav på att bli hörda. Ett sådant beslut om undantag behöver skickas till berörda byggnadsnämnder så att de har rätt underlag när de ska avgöra om de behöver höra Försvarsmakten eller MSB. Myndigheterna behöver också skicka eventuella upphävanden och ändringar av sådana beslut. Det är däremot inte tillräckligt att Försvarsmakten eller MSB hänvisar till information på sin webbplats. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 302)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

97 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:974) .

97 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:1079) .

Om Försvarsmakten eller MSB missar att meddela berörd byggnadsnämnd om ett upphävande eller ändring av ett beslut om undantag från krav på hörande och detta leder till att myndigheten inte får kännedom om en ansökan eller ett beslut om en åtgärd som påtagligt försvårar tillkomsten eller utnyttjandet av totalförsvarets anläggningar, kan myndigheten ansöka om resning. Byggnadsnämnden kan dock inte kritiseras för att inte ha hört Försvarsmakten eller MSB i ett sådant fall. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 302 och 464)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

Försvarsmakten har beslutat att kommunen inte behöver underrätta i vissa fall

Försvarsmakten har beslutat att från och med den 1 december 2025 ska kommunerna underrätta Försvarsmakten om vissa ärenden om lov och förhandsbesked inom vissa områden. För övriga åtgärder och områden behöver kommunerna inte underrätta Försvarsmakten.

Du kan läsa mer om beslutet på Försvarsmaktens webbplats.

Beslut om undantag från underrättelse (dokument på Försvarsmaktens webbplats)

Nytt regelverk från 1 dec 2025 (på Försvarsmaktens webbplats) 

MSB har beslutat att inte undanta några åtgärder eller områden från krav på underrättelse

MSB har beslutat att inte undanta några åtgärder eller särskilda områden från den underrättelseskyldighet som kommunerna har inom MSB:s beslutade riksintresseanspråk med tillhörande påverkansområden.

Du kan läsa mer om beslutet på MSB:s webbplats.

Beslut om undantag från underrättelse (dokument på MSB:s webbplats)

Remittering av plan-och byggärenden (på MSB:s webbplats)  

För vissa åtgärder som kräver bygglov

Byggnadsnämnden behöver inte höra Försvarsmakten eller MSB i följande fall:

Bygglov för murar, plank och altaner

  • Åtgärden kräver bygglov för att utomhus uppföra, flytta eller utöka en mur, ett plank eller en altan och omfattas inte av några undantag från lovplikten.

19 §
  Det krävs bygglov för att utomhus uppföra, flytta eller utöka en mur, ett plank eller en altan i ett område som omfattas av en detaljplan, om anläggningen
   1. får en höjd över marken som överstiger 1,8 meter och placeras inom 3,6 meter från en byggnad, eller
   2. får en höjd över marken som överstiger 1,2 meter och inte placeras inom 3,6 meter från en byggnad. Lag (2025:974) .

20 §
  Trots 19 § krävs det inte bygglov för en mur eller ett plank som omfattas av ett undantag från krav på bygglov i vägplan enligt väglagen (1971:948) eller järnvägsplan enligt lagen (1995:1649) om byggande av järnväg. Lag (2025:974) .

Murar och plank

Plank

Bygglov nära gräns eller järnväg

  • Åtgärden kräver bygglov närmare gräns än 4,5 m eller inom ett område närmare än 30,0 meter från ett järnvägsspårs mitt och omfattas inte av några undantag från lovplikten.

34 §
  Det krävs bygglov närmare gränsen än 4,5 meter eller inom ett område närmare än 30,0 meter från ett järnvägsspårs mitt för åtgärder som inte omfattas av krav på lov enligt andra bestämmelser i detta kapitel, om åtgärden är
   1. nybyggnad eller tillbyggnad av en byggnad,
   2. en sådan annan ändring av en byggnad som avses i 16 §,
   3. att uppföra, flytta eller utöka en mur eller ett plank som är högre än 1,2 meter över marken, eller
   4. att anlägga, uppföra, flytta eller väsentligt ändra en idrottsanläggning, ett upplag, en materialgård eller en fast förvaringsanläggning. Lag (2025:974) .

35 §
  Trots 34 § krävs det inte bygglov om
   1. åtgärden avser en ekonomibyggnad i ett område som inte omfattas av en detaljplan,
   2. anläggningen enligt 20 §, 25 § 2 eller 26 § inte omfattas av krav på bygglov, eller
   3. de grannar som berörs av åtgärden skriftligen har medgett åtgärden och åtgärden
      a) inte strider mot en detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
      b) är en sådan åtgärd som får strida mot en detaljplan eller områdesbestämmelser enligt 10 kap. 2 a §.

Vid en åtgärd intill en allmän plats eller järnväg ska grannen anses ha medgett åtgärden enligt första stycket 3, om medgivandet har lämnats av huvudmannen för den allmänna platsen eller av järnvägens infrastrukturförvaltare. Lag (2025:974) .

Utökad lovplikt nära gräns

Utökad lovplikt nära järnväg

Bygglov för särskilt värdefulla byggnader, anläggningar eller områden

  • Åtgärden kräver bygglov för att den berör särskilt värdefulla byggnader, anläggningar eller områden.

37 §
  Det krävs bygglov för nybyggnad, tillbyggnad, inredning av ytterligare en bostad i ett enbostadshus eller fasadändring, om
   1. åtgärden avser en byggnad som omfattas av bestämmelser om skydd för särskilda värden i en detaljplan enligt 4 kap. 16 §
3 eller i områdesbestämmelser enligt 4 kap. 42 § andra stycket,
   2. åtgärden avser en särskilt värdefull byggnad enligt 8 kap.
13 § första stycket som inte omfattas av sådana bestämmelser som avses i 1,
   3. åtgärden vidtas inom en tomt, en allmän plats eller ett bebyggelseområde som omfattas av bestämmelser om skydd för särskilda värden i en detaljplan enligt 4 kap. 16 § 3 eller i områdesbestämmelser enligt 4 kap. 42 § andra stycket, eller
   4. åtgärden vidtas inom en allmän plats eller ett bebyggelseområde som är ett sådant särskilt värdefullt område som avses i 8 kap. 13 § andra stycket 3 eller 4 utan att omfattas av sådana bestämmelser som avses i 3. Lag (2025:974) .

38 §
  Det krävs bygglov för
   1. att utomhus flytta eller väsentligt ändra en annan anläggning än en byggnad, om anläggningen omfattas av bestämmelser om skydd för särskilda värden i en detaljplan enligt 4 kap. 16 § 3 eller i områdesbestämmelser enligt 4 kap.
42 § andra stycket, eller
   2. en åtgärd som avses i 19-31 §§ men som enligt de bestämmelserna inte kräver bygglov på grund av anläggningens storlek eller på grund av undantag i 20, 23, 26 eller 29 §, och för att sätta upp, flytta eller väsentligt ändra en skylt eller en ljusanordning, om
      a) åtgärden avser en särskilt värdefull anläggning enligt
8 kap. 13 § andra stycket 1 som inte omfattas av sådana bestämmelser som avses i 1, eller
      b) åtgärden vidtas inom en allmän plats eller ett bebyggelseområde som är ett sådant särskilt värdefullt område som avses i 8 kap. 13 § andra stycket 3 eller 4 och påverkar områdets karaktär eller byggnadsverkets yttre karaktärsdrag. Lag (2025:974) .

Särskilt värdefull byggnad eller områden

Särskilt värdefulla anläggningar eller i särskilt värdefulla områden

För åtgärder som kräver rivningslov

Om åtgärden kräver rivningslov och inte omfattas av några undantag från lovplikten behöver byggnadsnämnden inte höra Försvarsmakten eller MSB.

43 §
  I ett område som omfattas av en detaljplan krävs det rivningslov för att riva
   1. en byggnad eller en del av en byggnad, eller
   2. hela eller del av en sådan annan anläggning än en byggnad som
      a) i detaljplanen omfattas av ett förbud mot rivning, eller
      b) är en sådan särskilt värdefull anläggning som avses i
8 kap. 13 §. Lag (2025:974) .

44 §
  I ett område som inte omfattas av en detaljplan krävs det rivningslov för att riva
   1. hela eller del av ett byggnadsverk som i områdesbestämmelser omfattas av ett krav på rivningslov eller ett förbud mot rivning,
   2. hela eller del av ett sådant byggnadsverk som avses i
8 kap. 13 §, eller
   3. hela eller del av en byggnad inom ett sådant särskilt värdefullt bebyggelseområde som avses i 8 kap. 13 §. Lag (2025:974) .

45 §
  Trots 43 § 1 krävs det inte rivningslov om byggnaden eller byggnadsdelen
   1. har uppförts med stöd av ett tidsbegränsat bygglov enligt
39 § eller ett bygglov för ändamål av säsongskaraktär enligt
40 §, eller
   2. får uppföras utan bygglov och byggnaden inte är en sådan särskilt värdefull byggnad eller ligger inom ett sådant särskilt värdefullt bebyggelseområde som avses i 8 kap. 13 §. Lag (2025:974) .

46 §
  Trots 43 eller 44 § krävs det inte rivningslov om åtgärden är nödvändig för att följa ett föreläggande enligt
11 kap. Lag (2025:974) .

Rivningslov

Rivningslov utanför detaljplan

Åtgärd avsedd för totalförsvaret och omfattas av sekretess

Om åtgärden omfattar byggnadsverk eller mark som är avsedda för totalförsvaret och innefattar uppgifter för vilka sekretess gäller krävs det inget bygglov, rivningslov eller marklov och därmed ställs det inte heller något krav på att byggnadsnämnden hör Försvarsmakten eller MSB.

51 §
  Krav på bygglov, rivningslov och marklov gäller inte åtgärder med byggnadsverk eller mark som är avsedda för totalförsvaret och som innefattar uppgifter för vilka sekretess gäller enligt 15 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Sådana åtgärder ska i stället föregås av samråd med länsstyrelsen som på lämpligt sätt ska underrätta kommunen om åtgärderna och var de ska utföras. Lag (2025:974) .

Åtgärder som följer detaljplan eller områdesbestämmelser eller kompletterar ett en- eller tvåbostadshus

Byggnadsnämnden behöver inte höra Försvarsmakten eller MSB om ansökan om lov eller förhandsbesked i följande fall:

Inom detaljplan

  • om åtgärden följer planen

Inom områdesbestämmelser

  • om åtgärden följer bestämmelserna

Utanför detaljplan och områdesbestämmelser

  • för små komplementbyggnader och små tillbyggnader till en- eller tvåbostadshus

Utanför detaljplan och områdesbestämmelser behöver inte Försvarsmakten eller MSB höras för åtgärder som utgör kompletteringsåtgärder till en- eller tvåbostadshus. Med kompletteringsåtgärder menas små komplementbyggnader och små tillbyggnader till en- eller tvåbostadshus.

94 §
  Byggnadsnämnden ska underrätta enligt det som framgår av
95-97 §§, om en ansökan om lov eller förhandsbesked avser
   1. en åtgärd som avviker från en detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
   2. en åtgärd som
      a) ska utföras i ett område som inte omfattas av en detaljplan,
      b) inte är reglerad i områdesbestämmelser, och
      c) inte endast kompletterar ett en- eller tvåbostadshus med en sådan tillbyggnad eller komplementbyggnad som avses i 59 § 1.

Underrättelse behöver inte ske om det är uppenbart att lov inte kan ges, eller att ansökan saknar betydelse för ägaren eller innehavaren av den särskilda rätten som avses i 96 § första stycket 1.

Om ansökan ändras efter underrättelsen behöver en ny underrättelse endast ske om ändringen strider mot detaljplanen eller områdesbestämmelserna. De som har haft synpunkter på den ursprungliga ansökan ska dock alltid ges tillfälle att yttra sig. Lag (2025:974) .

59 §
  Bestämmelserna i 57 § första stycket ska inte tillämpas, om åtgärden
   1. är att ett en- eller tvåbostadshus kompletteras med
      a) en liten tillbyggnad, eller
      b) en liten komplementbyggnad,
   2. inte strider mot sådana områdesbestämmelser som avses i
4 kap. 42 § första stycket 3 eller 4 c, och
   3. uppfyller de krav som följer av 2 kap. 6 § första stycket 1 och 5 och tredje stycket, 8 och 9 §§ och 8 kap. 1 §, 2 § första stycket, 3, 6, 7 och 9-11 §§, 12 § första stycket och
13, 17 och 18 §§ och frågan inte redan är avgjord genom områdesbestämmelser eller förhandsbesked. Lag (2025:974) .

Om det är uppenbart att lov inte kan ges

Byggnadsnämnden behöver inte höra Försvarsmakten eller MSB om det är uppenbart att lov inte kan ges.

94 §
  Byggnadsnämnden ska underrätta enligt det som framgår av
95-97 §§, om en ansökan om lov eller förhandsbesked avser
   1. en åtgärd som avviker från en detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
   2. en åtgärd som
      a) ska utföras i ett område som inte omfattas av en detaljplan,
      b) inte är reglerad i områdesbestämmelser, och
      c) inte endast kompletterar ett en- eller tvåbostadshus med en sådan tillbyggnad eller komplementbyggnad som avses i 59 § 1.

Underrättelse behöver inte ske om det är uppenbart att lov inte kan ges, eller att ansökan saknar betydelse för ägaren eller innehavaren av den särskilda rätten som avses i 96 § första stycket 1.

Om ansökan ändras efter underrättelsen behöver en ny underrättelse endast ske om ändringen strider mot detaljplanen eller områdesbestämmelserna. De som har haft synpunkter på den ursprungliga ansökan ska dock alltid ges tillfälle att yttra sig. Lag (2025:974) .

Att det ska vara uppenbart att lov inte kan ges innebär att byggnadsnämnden bedömer att utrymmet för att en överinstans gör en annan bedömning av förutsättningarna för lov i princip är obefintligt. Om nämnden bedömer att det finns ett tolkningsutrymme vad gäller om lov  kan ges, bör ett hörande ske. Detta så att en överinstans inte återförvisar ärendet till nämnden för att göra ett nytt hörande. Byggnadsnämnden behöver därför göra en noggrann bedömning av om det är möjligt att använda undantaget eller inte. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 287)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

Om ansökan ändras

Om ansökan ändras efter att byggnadsnämnden har hört Försvarsmakten eller MSB så behöver ett hörande endast ske igen om ändringen strider mot detaljplanen eller områdesbestämmelserna. Om Försvarsmakten eller MSB har haft synpunkter på den ursprungliga ansökan ska de dock alltid ges tillfälle att yttra sig igen.

94 §
  Byggnadsnämnden ska underrätta enligt det som framgår av
95-97 §§, om en ansökan om lov eller förhandsbesked avser
   1. en åtgärd som avviker från en detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
   2. en åtgärd som
      a) ska utföras i ett område som inte omfattas av en detaljplan,
      b) inte är reglerad i områdesbestämmelser, och
      c) inte endast kompletterar ett en- eller tvåbostadshus med en sådan tillbyggnad eller komplementbyggnad som avses i 59 § 1.

Underrättelse behöver inte ske om det är uppenbart att lov inte kan ges, eller att ansökan saknar betydelse för ägaren eller innehavaren av den särskilda rätten som avses i 96 § första stycket 1.

Om ansökan ändras efter underrättelsen behöver en ny underrättelse endast ske om ändringen strider mot detaljplanen eller områdesbestämmelserna. De som har haft synpunkter på den ursprungliga ansökan ska dock alltid ges tillfälle att yttra sig. Lag (2025:974) .

Hur ska hörandet gå till?

Byggnadsnämnden ska höra Försvarsmakten eller MSB genom att skicka ett meddelande. Det anges inte hur detta meddelande ska skickas till myndigheterna. Byggnadsnämnden kan därför själv bestämma om meddelandet ska skickas som ett brev med posten eller som ett digitalt brev som skickas via e-post, digital brevlåda eller e-tjänst. Det är dock lämpligt att byggnadsnämnden stämmer av med Försvarsmakten och MSB för att ta reda på hur de vill få meddelandet skickat till sig.

95 §
  Underrättelse ska ske med ett meddelande som innehåller information om
   1. ansökans huvudsakliga innehåll,
   2. var ansökan hålls tillgänglig, och
   3. på vilket sätt, till vem och inom vilken tid synpunkter på ansökan kan lämnas. Lag (2025:974) .

97 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:974) .

97 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:1079) .

Vad ska meddelandet innehålla?

Det meddelande som skickas till Försvarsmakten eller MSB ska innehålla information om  

  • ansökans huvudsakliga innehåll
  • var ansökan hålls tillgänglig, och
  • på vilket sätt, till vem och inom vilken tid synpunkter på ansökan kan lämnas.

95 §
  Underrättelse ska ske med ett meddelande som innehåller information om
   1. ansökans huvudsakliga innehåll,
   2. var ansökan hålls tillgänglig, och
   3. på vilket sätt, till vem och inom vilken tid synpunkter på ansökan kan lämnas. Lag (2025:974) .

97 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:974) .

97 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:1079) .

För att underlätta för Försvarsmakten eller MSB att ta ställning till om ett medgivande kan ges eller inte till åtgärden så är det lämpligt att byggnadsnämnden skickar ansökan i dess helhet. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 302)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

Med uttrycket på vilket sätt synpunkter kan lämnas avses till exempel om synpunkterna kan lämnas per e-post eller i en e-tjänst. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 462)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

Hur lång tid för yttrande?

Det anges ingen särskild tid i lagen för när Försvarsmakten eller MSB ska ha inkommit med ett yttrande till byggnadsnämnden. Men eftersom byggnadsnämnden behöver myndigheternas medgivande för att kunna ge ett lov eller positivt förhandsbesked behöver nämnden invänta myndigheternas yttrande. Handläggningstiden för att besluta om lov eller förhandsbesked börjar inte heller löpa förrän besked om medgivande har inkommit från myndigheterna. Även fast det inte anges en särskild tid i lagen kan det vara lämpligt att byggnadsnämnden anger en tid för när Försvarsmakten eller MSB bör ha inkommit med ett yttrande. Byggnadsnämnden kan dock inte besluta om lov eller förhandsbesked om Försvarsmakten eller MSB inte har inkommit med ett besked om medgivande inom denna tid.

95 §
  Underrättelse ska ske med ett meddelande som innehåller information om
   1. ansökans huvudsakliga innehåll,
   2. var ansökan hålls tillgänglig, och
   3. på vilket sätt, till vem och inom vilken tid synpunkter på ansökan kan lämnas. Lag (2025:974) .

97 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:974) .

97 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:1079) .

80 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
För att lov eller positivt förhandsbesked ska kunna ges för en åtgärd i en ansökan som byggnadsnämnden ska underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap om enligt 97 § krävs det ett medgivande från den myndighet som ska ha underrättats. Lag (2025:974) .

/Rubriken träder i kraft I:2026-01-01/

80 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
För att lov eller positivt förhandsbesked ska kunna ges för en åtgärd i en ansökan som byggnadsnämnden ska underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar om enligt
97 § krävs det ett medgivande från den myndighet som ska ha underrättats. Lag (2025:1079) .

99 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt och besluta i ärendet inom tio veckor från
   1. den dag ansökan kom in till nämnden (ansökningsdagen),
   2. den dag efter ansökningsdagen då ytterligare underlag eller en ändring av ansökan kom in till nämnden från sökanden på sökandens initiativ,
   3. den dag efter ansökningsdagen då besked enligt 80 § kom in från Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, eller
   4. den dag då sökanden avhjälpt en brist i ansökan, om nämnden inom tre veckor från den dag som anges i 1 eller 2 har förelagt sökanden enligt 91 § första stycket att avhjälpa bristen.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får tioveckorsfristen i första stycket förlängas en gång med högst tio veckor. Lag (2025:974) .

99 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt och besluta i ärendet inom tio veckor från
   1. den dag ansökan kom in till nämnden (ansökningsdagen),
   2. den dag efter ansökningsdagen då ytterligare underlag eller en ändring av ansökan kom in till nämnden från sökanden på sökandens initiativ,
   3. den dag efter ansökningsdagen då besked enligt 80 § kom in från Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, eller
   4. den dag då sökanden avhjälpt en brist i ansökan, om nämnden inom tre veckor från den dag som anges i 1 eller 2 har förelagt sökanden enligt 91 § första stycket att avhjälpa bristen.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får tioveckorsfristen i första stycket förlängas en gång med högst tio veckor. Lag (2025:1079) .

Hur ska byggnadsnämnden ställa sig till besked om medgivande från Försvarsmakten eller MSB?

Eftersom det krävs ett medgivande från Försvarsmakten eller MSB innan lov eller positivt förhandsbesked kan ges så kan inte byggnadsnämnden göra ett annat ställningstagande. Om Försvarsmakten eller MSB inte medger åtgärden så innebär detta att byggnadsnämnden måste avslå ansökan om lov eller lämna negativt förhandsbesked.

80 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
För att lov eller positivt förhandsbesked ska kunna ges för en åtgärd i en ansökan som byggnadsnämnden ska underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap om enligt 97 § krävs det ett medgivande från den myndighet som ska ha underrättats. Lag (2025:974) .

/Rubriken träder i kraft I:2026-01-01/

80 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
För att lov eller positivt förhandsbesked ska kunna ges för en åtgärd i en ansökan som byggnadsnämnden ska underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar om enligt
97 § krävs det ett medgivande från den myndighet som ska ha underrättats. Lag (2025:1079) .

Det ställs inget krav på att Försvarsmakten eller MSB behöver motivera varför de motsätter sig ett lov eller förhandsbesked. Det beror på att myndigheternas synpunkter i vissa fall gäller åtgärdernas påverkan på en hemlig verksamhet eller att en verksamhet för totalförsvaret påverkas på ett sådant sätt som myndigheterna av sekretesshänsyn inte kan röja. Att det inte ställs krav på motivering av myndigheternas inställning innebär att byggnadsnämnden kan behöva fatta beslut utan att känna till varför myndigheterna har kommit fram till att inte medge den sökta åtgärden. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 274-275)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

Det finns inget hinder för Försvarsmakten eller MSB att motivera varför de motsätter sig ett lov eller förhandsbesked om det bedöms möjligt och lämpligt för att öka förståelsen hos byggnadsnämnden och enskilda. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 274-275)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

Kommunicering av yttrande innan beslut

Innan byggnadsnämnden beslutar om lov eller förhandsbesked ska nämnden höra sökanden och fastighetsägaren om allt underlag av betydelse för beslutet och ge dem tillfälle att inom en bestämd tid yttra sig över underlaget. Om det är uppenbart obehövligt behöver inte sökanden eller fastighetsägaren höras.

98 §
  Innan byggnadsnämnden beslutar om lov eller förhandsbesked ska nämnden, om det inte är uppenbart obehövligt, underrätta sökanden och fastighetsägaren om allt underlag av betydelse för beslutet och ge dem tillfälle att inom en bestämd tid yttra sig över underlaget. Lag (2025:974) .

Det framgår inte av förarbetena om byggnadsnämnden behöver kommunicera besked om medgivande från Försvarsmakten eller MSB till sökanden eller fastighetsägaren. Men eftersom medgivandet från Försvarsmakten eller MSB är en förutsättning för att kunna ge lov eller positivt förhandsbesked så är det enligt Boverket ett sådant underlag av betydelse för beslutet som byggnadsnämnden behöver kommunicera med sökanden och fastighetsägaren. Byggnadsnämnden behöver dock inte kommunicera med sökanden eller fastighetsägaren om det är uppenbart obehövligt. Det kan vara aktuellt i de fall Försvarsmakten eller MSB har lämnat ett medgivande till åtgärden. 

Det finns ingen reglerad tid för hur lång svarstiden ska vara för sökanden eller fastighetsägaren. Men det ska vara rimligt att hinna sätta sig in i beskedet om medgivande och eventuellt ha möjlighet att bemöta detta. Hänsyn behöver också tas till de tidsfrister som gäller för handläggningen av ärendet. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 465)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

99 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt och besluta i ärendet inom tio veckor från
   1. den dag ansökan kom in till nämnden (ansökningsdagen),
   2. den dag efter ansökningsdagen då ytterligare underlag eller en ändring av ansökan kom in till nämnden från sökanden på sökandens initiativ,
   3. den dag efter ansökningsdagen då besked enligt 80 § kom in från Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, eller
   4. den dag då sökanden avhjälpt en brist i ansökan, om nämnden inom tre veckor från den dag som anges i 1 eller 2 har förelagt sökanden enligt 91 § första stycket att avhjälpa bristen.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får tioveckorsfristen i första stycket förlängas en gång med högst tio veckor. Lag (2025:974) .

99 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt och besluta i ärendet inom tio veckor från
   1. den dag ansökan kom in till nämnden (ansökningsdagen),
   2. den dag efter ansökningsdagen då ytterligare underlag eller en ändring av ansökan kom in till nämnden från sökanden på sökandens initiativ,
   3. den dag efter ansökningsdagen då besked enligt 80 § kom in från Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, eller
   4. den dag då sökanden avhjälpt en brist i ansökan, om nämnden inom tre veckor från den dag som anges i 1 eller 2 har förelagt sökanden enligt 91 § första stycket att avhjälpa bristen.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får tioveckorsfristen i första stycket förlängas en gång med högst tio veckor. Lag (2025:1079) .

 

Boverket (2025). Att höra Försvarsmakten eller MSB. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/att-hora-forsvarsmakten-eller-msb/ Hämtad 2025-12-22