Utökad bygglovsplikt

Granskad:

Bestämmelser om utökad bygglovsplikt används för att öka omfattningen av kraven på bygglov. Bestämmelser om utökad bygglovsplikt ska alltid preciseras med vad som avses.

Utökad bygglovsplikt

Genom en egenskapsbestämmelse om utökad bygglovsplikt kan kommunen på kvartersmark eller allmän plats reglera att bygglov krävs för vissa åtgärder som annars inte kräver lov. Detta är bara möjligt för vissa åtgärder och bara i de fall som räknas upp i plan- och bygglagen, PBL. Det går att utöka bygglovsplikten generellt inom hela eller delar av planområdet. Om bygglovspliktens omfattning regleras ska planbestämmelsen tydligt ange vilka åtgärder som omfattas. 

15 §
   /Upphör att gälla U:2025-12-01/
I en detaljplan får kommunen bestämma omfattningen av kraven på
   1. bygglov enligt det som anges i 9 kap. 7 och 8 §§,
   2. rivningslov enligt 9 kap. 10 § första stycket 1 och andra stycket, och
   3. marklov enligt 9 kap. 11 och 12 §§.

15 §
   /Träder i kraft I:2025-12-01/
Inom eller i anslutning till sådana riksintresseområden för totalförsvarets anläggningar som avses i 3 kap. 9 § andra stycket miljöbalken, får kommunen i en detaljplan bestämma att det krävs bygglov för att
   1. byta kulör, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial, eller
   2. på ett en- eller tvåbostadshus göra en liten tillbyggnad i form av balkong, burspråk eller uppstickande byggnadsdel.

Reglering enligt första stycket får endast avse krav på bygglov som behövs för att pröva åtgärdernas inverkan på riksintresset. Lag (2025:974) .

Skälet till att lovpliktens omfattning regleras ska anges och motiveras i planbeskrivningen.

2.3 Indexering av beteckningarAllmänt rådVid precisering av planbestämmelser eller vid olika formuleringar av planbestämmelser med samma beteckning kan detta redovisas genom att beteckningen indexeras med en nedsänkt siffra.

En bestämmelse om utökad bygglovsplikt innebär både att åtgärden som avses i bestämmelsen kräver bygglov och att åtgärden ska följa detaljplanens övriga bestämmelser.

Områden där bygglovsplikten kan utökas

Kommunen kan utöka bygglovsplikten för vissa åtgärder. Det kan göras inom eller i anslutning till riksintresseområden för totalförsvarets anläggningar, om det behövs för att pröva åtgärdernas inverkan på riksintresset.

15 §
   /Upphör att gälla U:2025-12-01/
I en detaljplan får kommunen bestämma omfattningen av kraven på
   1. bygglov enligt det som anges i 9 kap. 7 och 8 §§,
   2. rivningslov enligt 9 kap. 10 § första stycket 1 och andra stycket, och
   3. marklov enligt 9 kap. 11 och 12 §§.

15 §
   /Träder i kraft I:2025-12-01/
Inom eller i anslutning till sådana riksintresseområden för totalförsvarets anläggningar som avses i 3 kap. 9 § andra stycket miljöbalken, får kommunen i en detaljplan bestämma att det krävs bygglov för att
   1. byta kulör, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial, eller
   2. på ett en- eller tvåbostadshus göra en liten tillbyggnad i form av balkong, burspråk eller uppstickande byggnadsdel.

Reglering enligt första stycket får endast avse krav på bygglov som behövs för att pröva åtgärdernas inverkan på riksintresset. Lag (2025:974) .

9 §
  Mark- och vattenområden som har betydelse för totalförsvaret skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt motverka totalförsvarets intressen.

Områden som är av riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar skall skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av anläggningarna.

För att utöka lovplikten krävs alltså att kommunen bedömer att området är av riksintresse för totalförsvarets anläggningar samt att det finns en risk för att riksintresset skadas påtagligt om åtgärderna inte prövas genom bygglov.

Åtgärder som bygglovsplikten kan utökas för

Kommunen kan inom totalförsvarets riksintresseområden utöka bygglovsplikten för ett begränsat antal åtgärder. Det handlar om följande åtgärder:

  • att byta kulör, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial. Bygglovsplikten för sådana yttre ändringar kan utökas för alla typer av byggnader.
  • att på ett en- eller tvåbostadshus göra en liten tillbyggnad i form av balkong, burspråk eller uppstickande byggnadsdel. 

Med uppstickande byggnadsdel avses exempelvis skorstenar och mindre anordningar för ventilation på tak. (prop. 2024/25:169 s. 410)

Kommunen kan inte utöka bygglovsplikten för några andra åtgärder, exempelvis lovbefriade komplementbyggnader eller tillbyggnader. Lovplikten kan alltså i de fallen inte styras i detaljplanen.

Kommunen får bara utöka bygglovsplikten för ovanstående åtgärder om det finns en risk för att riksintresset för totalförsvaret skadas påtagligt om åtgärderna inte prövas genom bygglov. Det kan exempelvis handla om att kommunen inför planbestämmelser om totalhöjd för att säkerställa påverkan på en riksintressant flygplats. Då kan lovplikten behöva utökas för uppstickande byggnadsdelar för att säkerställa att de prövas genom bygglov och följer planbestämmelsen om totalhöjd.

15 §
   /Upphör att gälla U:2025-12-01/
I en detaljplan får kommunen bestämma omfattningen av kraven på
   1. bygglov enligt det som anges i 9 kap. 7 och 8 §§,
   2. rivningslov enligt 9 kap. 10 § första stycket 1 och andra stycket, och
   3. marklov enligt 9 kap. 11 och 12 §§.

15 §
   /Träder i kraft I:2025-12-01/
Inom eller i anslutning till sådana riksintresseområden för totalförsvarets anläggningar som avses i 3 kap. 9 § andra stycket miljöbalken, får kommunen i en detaljplan bestämma att det krävs bygglov för att
   1. byta kulör, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial, eller
   2. på ett en- eller tvåbostadshus göra en liten tillbyggnad i form av balkong, burspråk eller uppstickande byggnadsdel.

Reglering enligt första stycket får endast avse krav på bygglov som behövs för att pröva åtgärdernas inverkan på riksintresset. Lag (2025:974) .

Hantera bygglovsbefrielser i detaljplan

I vissa situationer krävs bygglov för åtgärder som annars varit lovbefriade. Inom områden som är av riksintresse för totalförsvaret krävs bygglov bland annat för komplementbostadshus och solenergianläggningar som monteras på tak eller fasad. Inom områden som är särskilt värdefulla från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt krävs bygglov bland annat för komplementbyggnader, komplementbostadshus och tillbyggnader. Ändringar av befintliga byggnader kan också kräva bygglov om kommunen använt en planbestämmelse om skydd av kulturvärden.

36 §
  Om ett beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser inte har vunnit laga kraft, får ett bygglov, rivningslov eller marklov för en åtgärd som avses att vidtas inom det område som detaljplanen eller områdesbestämmelserna omfattar ges med villkoret att planbeslutet vinner laga kraft. Beslutet om lov ska i så fall innehålla en upplysning om att åtgärden inte får påbörjas innan planbeslutet har vunnit laga kraft.

37 §
  I ett beslut om bygglov får byggnadsnämnden bestämma att byggnadsarbeten inte får påbörjas förrän fastighetsägaren har betalat ersättning för gator eller andra allmänna platser eller har ställt säkerhet för ersättningen.

37 a §
  Om kommunen i en detaljplan med stöd av 4 kap. 14 §
har bestämt att lov endast får ges om en viss förutsättning är uppfylld, får ett lov ges med villkoret att förutsättningen i stället ska vara uppfylld för att startbesked ska få ges. Lag (2014:900) .

Tillämpning av planbestämmelser om utökad lovplikt

Bestämmelser om utökad lovplikt innebär att den åtgärd som avses i planbestämmelsen ska prövas i lovskedet. Åtgärden ska också följa detaljplanens bestämmelser. För att byggnadsnämnden i lovskedet ska kunna avgöra om åtgärden uppfyller detaljplanens bestämmelser krävs att sökanden lämnar in de ritningar och handlingar som behövs för prövningen.

56 §
  Bygglov ska ges för en åtgärd i ett område som omfattas av en detaljplan, om
   1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
      a) överensstämmer med detaljplanen,
      b) avviker från detaljplanen men detaljplanens genomförandetid har gått ut för minst femton år sedan, eller
      c) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning eller fastighetsbildning enligt
3 kap. 2 § fastighetsbildningslagen (1970:988),
   2. åtgärden inte strider mot detaljplanen,
   3. åtgärden inte måste avvakta att genomförandetiden för detaljplanen börjar löpa, och
   4. åtgärden uppfyller de krav som följer av 2 kap. 6 § första stycket 1 och 5 och tredje stycket, 8 och 9 §§ och 8 kap. 1 §,
2 § första stycket, 3, 6, 7 och 9-11 §§, 12 § första stycket och 13, 17 och 18 §§ och frågan inte redan är avgjord genom detaljplanen.

Vid bedömningen enligt första stycket 1 a och 2 ska hänsyn inte tas till åtgärder som enligt 10 kap. 2 a § får strida mot en detaljplan. Lag (2025:974) .

36 §
  Om ett beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser inte har vunnit laga kraft, får ett bygglov, rivningslov eller marklov för en åtgärd som avses att vidtas inom det område som detaljplanen eller områdesbestämmelserna omfattar ges med villkoret att planbeslutet vinner laga kraft. Beslutet om lov ska i så fall innehålla en upplysning om att åtgärden inte får påbörjas innan planbeslutet har vunnit laga kraft.

Redovisning av regleringar i detaljplan

Det finns inga bindande regler för hur en detaljplans reglering ska redovisas på plankartan. Det enda krav som måste uppfyllas är det så kallade tydlighetskravet som finns i PBL och som ställer krav på att alla regleringar som görs i en detaljplan ska vara tydliga. Tydlighetskravet är i sig teknikneutralt och kan uppfyllas på flera olika sätt vilket innebär att redovisningen av regleringar i detaljplan kan göras på olika sätt så länge det tydligt framgår vad som regleras. Med den digitala teknikens hjälp är det därför möjligt att ta fram nya sätt att redovisa planbestämmelser.

32 §
  En detaljplan får inte omfatta ett större område än vad som behövs med hänsyn till planens syfte och genomförandetid.

Den avsedda regleringen av bebyggelsen, byggnadsverk och miljön i övrigt ska tydligt framgå av planen.

Detaljplanen får inte vara mer detaljerad än som behövs med hänsyn till planens syfte. Lag (2011:335) .

Redovisning enligt det allmänna rådet om redovisning av reglering i detaljplan

Ett sätt att redovisa regleringar i detaljplan är att följa Boverkets allmänna råd om redovisning av reglering i detaljplan. Vid redovisning enligt det allmänna rådet kan en egenskapsbestämmelse om utökad bygglovsplikt anges med beteckningen a på plankartan.

7.23 Ändrad lovpliktAllmänt rådBestämmelser om ändrad lovplikt kan betecknas a.

Vid reglering med flera olika bestämmelser som betecknas med a på plankartan kan detta redovisas genom att beteckningen indexeras med en nedsänkt siffra, till exempel a1, a2 och så vidare.

2.3 Indexering av beteckningarAllmänt rådVid precisering av planbestämmelser eller vid olika formuleringar av planbestämmelser med samma beteckning kan detta redovisas genom att beteckningen indexeras med en nedsänkt siffra.

Alla planbestämmelser kan redovisas i en lista med planbestämmelser. Bestämmelser om utökad bygglovsplikt kan redovisas under rubriken Egenskapsbestämmelser för allmän plats eller kvartersmark, beroende på var bestämmelsen ska gälla. Om en egenskapsbestämmelse gäller all allmän plats eller all kvartersmark behövs ingen beteckning på plankartan. Var någonstans egenskapsbestämmelsen gäller framgår då av att bestämmelsen redovisas under respektive rubrik.

2.1 Redovisning av planbestämmelser m.m. Allmänt rådDetaljplanens bestämmelseformuleringar och beteckningar kan redovisas i en lista med planbestämmelser.Listan med planbestämmelser kan redovisas med följande rubriker: 
  • 1.  Gränslinjer. 
  • 2.  Användning av allmän plats. 
  • 3.  Användning av kvartersmark. 
  • 4.  Användning av vattenområde. 
  • 5.  Egenskapsbestämmelser för allmän plats. 
  • 6.  Egenskapsbestämmelser för kvartersmark.
  • 7.  Egenskapsbestämmelser för vattenområde.
  • 8.  Genomförandetid.
Var en planbestämmelse gäller kan på plankartan redovisas med beteckningar och olika typer av gränslinjer. Om en planbestämmelse gäller all kvartersmark, all allmän plats eller allt vattenområde behövs ingen beteckning på plankartan.

Det allmänna rådet anger bara ett sätt som redovisningen kan göras för att tillgodose kravet på tydlighet i PBL. Redovisningen kan alltså även göras på andra sätt. För att underlätta framtida tolkning av detaljplanen är det lämpligt att det framgår i detaljplanen om det allmänna rådet använts.

2.2 Redovisning av ärendeinformationAllmänt rådInformation enligt 2 kap. 4–6 §§ Boverkets föreskrifter (2020:5) om detaljplan kan redovisas på detaljplanen.Om dessa allmänna råd har använts för redovisning kan det anges tillsammans med informationen enligt första stycket.

32 §
  En detaljplan får inte omfatta ett större område än vad som behövs med hänsyn till planens syfte och genomförandetid.

Den avsedda regleringen av bebyggelsen, byggnadsverk och miljön i övrigt ska tydligt framgå av planen.

Detaljplanen får inte vara mer detaljerad än som behövs med hänsyn till planens syfte. Lag (2011:335) .

Boverket (2025). Utökad bygglovsplikt. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/detaljplan/planbestammelser/egenskapsbestammelser_/utokad-bygglovsplikt/ Hämtad 2025-12-01