Riksintressen vid lov och förhandsbesked

Granskad:

Bestämmelserna om riksintressen och påtaglig skada ska tillämpas vid prövning av bygglov och förhandsbesked utanför detaljplan. I vissa situationer gäller detta även marklov. Motsvarande gäller inte inom detaljplanelagt område.

Prövning av lov utanför detaljplan

I områden utanför detaljplan har markens lämplighet för ett visst ändamål inte prövats i förväg. Utanför detaljplan ska därför prövningen av förhandsbesked och bygglov som inte har föregåtts av ett förhandsbesked även innefatta en lokaliseringsprövning. En sådan prövning innefattar bland annat en bedömning av om den planerade åtgärden kan medföra en påtaglig skada på ett riksintresse. Även inom områdesbestämmelser ska förhandsbesked och bygglov som inte har föregåtts av ett förhandsbesked prövas mot bestämmelserna om riksintressen i de delar som inte redan har prövats i områdesbestämmelserna.

57 §
  Bygglov ska ges för en åtgärd i ett område som inte omfattas av en detaljplan, om åtgärden
   1. inte strider mot områdesbestämmelser,
   2. inte förutsätter planläggning enligt 4 kap. 2 eller 3 §, och
   3. uppfyller de krav som följer av 2 kap. och 8 kap. 1 §, 2 § första stycket, 3, 6, 7 och 9-11 §§, 12 § första stycket och
13, 17 och 18 §§ och frågan inte redan är avgjord genom områdesbestämmelser eller förhandsbesked.

Vid bedömningen enligt första stycket 1 ska hänsyn inte tas till åtgärder som enligt 10 kap. 2 a § får strida mot områdesbestämmelser.

Vid bedömningen enligt första stycket 2 om en åtgärds miljöpåverkan förutsätter planläggning, ska hänsyn tas till de omständigheter som talar för eller emot en betydande miljöpåverkan och som motsvarar de omständigheter som hänsyn ska tas till vid en undersökning av en åtgärds miljöpåverkan enligt 6 kap. miljöbalken. Om åtgärden kräver tillstånd enligt
7 kap. 28 a § miljöbalken och redan har miljöbedömts enligt
6 kap. miljöbalken, ska hänsyn tas till resultatet av den bedömningen. Lag (2025:974) .

2 §
  Planläggning och prövningen i ärenden om lov eller förhandsbesked enligt denna lag ska syfta till att mark- och vattenområden används för det eller de ändamål som områdena är mest lämpade för med hänsyn till beskaffenhet, läge och behov. Företräde ska ges åt sådan användning som från allmän synpunkt medför en god hushållning. Bestämmelserna om hushållning med mark- och vattenområden i 3 kap. och 4 kap.
1-8 §§ miljöbalken ska tillämpas. Lag (2014:862) .

Har kommunen i översiktsplanen utvecklat hur kommunen anser att riksintressena ska tillgodoses, så är det ett stöd i en sådan prövning.

Totalförsvarets riksintressen

När det gäller områden, som är av riksintresse för att de behövs för totalförsvarets anläggningar, finns det flera specialregleringar.

9 §
  Mark- och vattenområden som har betydelse för totalförsvaret skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt motverka totalförsvarets intressen.

Områden som är av riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar skall skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av anläggningarna.

Inom eller i anslutning till sådana områden kan kommunen i en detaljplan bestämma att det krävs bygglov för att:

  • byta kulör, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial
  • göra en liten tillbyggnad i form av balkong, burspråk eller uppstickande byggnadsdel på ett en- eller tvåbostadshus.

Bygglovsplikten får dock bara införas i den utsträckning som det behövs för att pröva åtgärdernas påverkan på totalförsvarets riksintressen.

15 §
  Inom eller i anslutning till sådana riksintresseområden för totalförsvarets anläggningar som avses i 3 kap. 9 § andra stycket miljöbalken, får kommunen i en detaljplan bestämma att det krävs bygglov för att
   1. byta kulör, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial, eller
   2. på ett en- eller tvåbostadshus göra en liten tillbyggnad i form av balkong, burspråk eller uppstickande byggnadsdel.

Reglering enligt första stycket får endast avse krav på bygglov som behövs för att pröva åtgärdernas inverkan på riksintresset. Lag (2025:974) .

Inom eller i anslutning till områden av riksintresse för totalförsvarets anläggningar kan kommunen också i områdesbestämmelse bestämma att det krävs bygglov för:

  • ekonomibyggnader
  • fasadändringar
  • små tillbyggnader av en- eller tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader utanför sammanhållen bebyggelse
  • uppföra komplementbyggnader, murar eller plank i omedelbar närhet av en- eller två-bostadshus utanför sammanhållen bebyggelse.

Bygglovsplikten får dock bara införas i den utsträckning som det behövs för att pröva åtgärdernas påverkan på totalförsvarets riksintressen.

42 a §
  Inom eller i anslutning till sådana riksintresseområden för totalförsvarets anläggningar som avses i 3 kap. 9 § andra stycket miljöbalken, får kommunen, utöver det som anges i
42 §, med områdesbestämmelser reglera att det krävs bygglov för
   1. ekonomibyggnader,
   2. fasadändringar,
   3. små tillbyggnader av en- eller tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader utanför sammanhållen bebyggelse, och
   4. uppförande av komplementbyggnader, murar eller plank i omedelbar närhet av en- eller tvåbostadshus utanför sammanhållen bebyggelse.

Reglering enligt första stycket får endast avse krav på bygglov som behövs för att pröva åtgärdernas inverkan på riksintresset. Lag (2025:974) .

Inom eller i anslutning till områden av riksintresse för totalförsvarets anläggningar finns de också en utökad bygglovsplikt. I anslutning till områden för flygplatser eller övnings- eller skjutfält omfattar den utökade bygglovsplikten:

  • nybyggnad och tillbyggnad av komplementbostadshus
  • inredning av ytterligare en bostad i ett enbostadshus
  • nybyggnad och tillbyggnad av ekonomibyggnad för ändrad hästhållning liksom att ändra användning av en ekonomibyggnad till hästhållning.

Inom eller i anslutning till områden av riksintresse för totalförsvarets anläggningar krävs det också bygglov för att inom detaljplan göra en fasadändring som innebär att en solenergianläggning sätts upp eller väsentligt ändras.

I dessa fall ska den myndighet som angett riksintresseanspråket underrättas (Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB).

36 §
  Inom eller i anslutning till områden som är av riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar krävs det bygglov för
   1. nybyggnad och tillbyggnad av komplementbostadshus och inredning av ytterligare en bostad i ett enbostadshus, om det är fråga om områden för flygplatser eller övnings- eller skjutfält,
   2. fasadändring som innebär att en solenergianläggning sätts upp eller väsentligt ändras i ett område som omfattas av en detaljplan,
   3. nybyggnad och tillbyggnad av ekonomibyggnad för hästhållning och ändrad användning av ekonomibyggnad till hästhållning, om det är fråga om områden för flygplatser eller övnings- eller skjutfält, och
   4. att sätta upp eller väsentligt ändra en ljusanordning, om den avsedda användningen av anordningen kan antas påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av totalförsvarets anläggningar. Lag (2025:974) .

97 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:974) .

97 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:1079) .

Försvarsmakten eller MSB ska även underrättas när det gäller bygglov eller förhandsbesked inom eller i anslutning till områden som är av riksintresse för att de behövs för totalförsvarets anläggningar om:

  • åtgärden avviker från detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
  • åtgärden vidtas utanför detaljplanelagt område och inte är reglerade i områdesbestämmelser.

Kravet gäller när det krävs bygglov för:

  • Nybyggnad
  • Tillbyggnad
  • Ändrad användning, inredande avytterligare bostad och fasadändring
  • Parkeringsplatser
  • Upplag, materialgårdar och fasta förvaringsplatser
  • Transformatorstationer, tunnlar, bergrum, master, torn, skorstenar och vindkraftverk
  • Skidbacke eller skidlift
  • Linbana
  • Idrottsanläggning
  • Hamn för fritidsbåtar
  • Campingplats
  • Nöjespark
  • Djurpark
  • Begravningsplats

Kravet gäller även för åtgärder som kräver marklov.

97 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:974) .

97 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:1079) .

94 §
  Byggnadsnämnden ska underrätta enligt det som framgår av
95-97 §§, om en ansökan om lov eller förhandsbesked avser
   1. en åtgärd som avviker från en detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
   2. en åtgärd som
      a) ska utföras i ett område som inte omfattas av en detaljplan,
      b) inte är reglerad i områdesbestämmelser, och
      c) inte endast kompletterar ett en- eller tvåbostadshus med en sådan tillbyggnad eller komplementbyggnad som avses i 59 § 1.

Underrättelse behöver inte ske om det är uppenbart att lov inte kan ges, eller att ansökan saknar betydelse för ägaren eller innehavaren av den särskilda rätten som avses i 96 § första stycket 1.

Om ansökan ändras efter underrättelsen behöver en ny underrättelse endast ske om ändringen strider mot detaljplanen eller områdesbestämmelserna. De som har haft synpunkter på den ursprungliga ansökan ska dock alltid ges tillfälle att yttra sig. Lag (2025:974) .

Kravet gäller dock inte om åtgärden är bygglovspliktig för att åtgärden avser en kulturhistoriskt särskilt värdefull, byggnad, anläggning eller bebyggelseområde eller för att åtgärden vidtas nära gräns eller järnväg.

37 §
  Det krävs bygglov för nybyggnad, tillbyggnad, inredning av ytterligare en bostad i ett enbostadshus eller fasadändring, om
   1. åtgärden avser en byggnad som omfattas av bestämmelser om skydd för särskilda värden i en detaljplan enligt 4 kap. 16 §
3 eller i områdesbestämmelser enligt 4 kap. 42 § andra stycket,
   2. åtgärden avser en särskilt värdefull byggnad enligt 8 kap.
13 § första stycket som inte omfattas av sådana bestämmelser som avses i 1,
   3. åtgärden vidtas inom en tomt, en allmän plats eller ett bebyggelseområde som omfattas av bestämmelser om skydd för särskilda värden i en detaljplan enligt 4 kap. 16 § 3 eller i områdesbestämmelser enligt 4 kap. 42 § andra stycket, eller
   4. åtgärden vidtas inom en allmän plats eller ett bebyggelseområde som är ett sådant särskilt värdefullt område som avses i 8 kap. 13 § andra stycket 3 eller 4 utan att omfattas av sådana bestämmelser som avses i 3. Lag (2025:974) .

34 §
  Det krävs bygglov närmare gränsen än 4,5 meter eller inom ett område närmare än 30,0 meter från ett järnvägsspårs mitt för åtgärder som inte omfattas av krav på lov enligt andra bestämmelser i detta kapitel, om åtgärden är
   1. nybyggnad eller tillbyggnad av en byggnad,
   2. en sådan annan ändring av en byggnad som avses i 16 §,
   3. att uppföra, flytta eller utöka en mur eller ett plank som är högre än 1,2 meter över marken, eller
   4. att anlägga, uppföra, flytta eller väsentligt ändra en idrottsanläggning, ett upplag, en materialgård eller en fast förvaringsanläggning. Lag (2025:974) .

Kommunen behöver dock inte underrätta Försvarsmakten eller MSB om myndigheterna har meddelat kommunen att de inte önskar underrättelser för en viss typ av lov eller förhandsbesked inom ett visst område. Kommunen behöver inte heller skicka någon underrättelse om det är uppenbart att lov inte kan ges. 

97 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:974) .

97 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:1079) .

I de fall där det krävs att Försvarsmakten eller MSB underrättas får kommunen inte ge ett lov eller positivt förhandsbesked innan Försvarsmakten eller MSB givit sitt ett medgivande. Det är inte reglerat inom vilken tid Försvarsmakten eller MSB ska svara på en underrättelse. 

80 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
För att lov eller positivt förhandsbesked ska kunna ges för en åtgärd i en ansökan som byggnadsnämnden ska underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap om enligt 97 § krävs det ett medgivande från den myndighet som ska ha underrättats. Lag (2025:974) .

/Rubriken träder i kraft I:2026-01-01/

80 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
För att lov eller positivt förhandsbesked ska kunna ges för en åtgärd i en ansökan som byggnadsnämnden ska underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar om enligt
97 § krävs det ett medgivande från den myndighet som ska ha underrättats. Lag (2025:1079) .

Prövning av lov inom detaljplan

När det finns en lagakraftvunnen detaljplan har avvägningen mellan olika riksintressen och andra intressen avgjorts genom planbeslutet. Innehållet och omfattningen av lovprövningen finns uttömmande reglerat i Plan- och bygglagens (PBL:s) nionde kapitel och frågan om påtaglig skada på ett riksintresse ingår inte i den prövning som ska göras. Detta gäller både bygglov, rivningslov och marklov. Ett avslag kan därmed inte grundas på att åtgärden skulle medföra påtaglig skada på ett riksintresse. Motivet för detta är att frågan om påverkan på riksintressen redan ska ha prövats i planskedet.

30 §
  Även om bygglov inte krävs enligt 28 och 29 §§ kan bygglov krävas enligt 38 §. Lag (2025:974) .

34 §
  Det krävs bygglov närmare gränsen än 4,5 meter eller inom ett område närmare än 30,0 meter från ett järnvägsspårs mitt för åtgärder som inte omfattas av krav på lov enligt andra bestämmelser i detta kapitel, om åtgärden är
   1. nybyggnad eller tillbyggnad av en byggnad,
   2. en sådan annan ändring av en byggnad som avses i 16 §,
   3. att uppföra, flytta eller utöka en mur eller ett plank som är högre än 1,2 meter över marken, eller
   4. att anlägga, uppföra, flytta eller väsentligt ändra en idrottsanläggning, ett upplag, en materialgård eller en fast förvaringsanläggning. Lag (2025:974) .

35 §
  Trots 34 § krävs det inte bygglov om
   1. åtgärden avser en ekonomibyggnad i ett område som inte omfattas av en detaljplan,
   2. anläggningen enligt 20 §, 25 § 2 eller 26 § inte omfattas av krav på bygglov, eller
   3. de grannar som berörs av åtgärden skriftligen har medgett åtgärden och åtgärden
      a) inte strider mot en detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
      b) är en sådan åtgärd som får strida mot en detaljplan eller områdesbestämmelser enligt 10 kap. 2 a §.

Vid en åtgärd intill en allmän plats eller järnväg ska grannen anses ha medgett åtgärden enligt första stycket 3, om medgivandet har lämnats av huvudmannen för den allmänna platsen eller av järnvägens infrastrukturförvaltare. Lag (2025:974) .

Denna begränsning i prövningen gäller också detaljplaner som har tillkommit före det att reglerna om riksintressen infördes i regelverket eller om riksintresseanspråket har tillkommit efter det att detaljplanen upprättades.

När det gäller riksintresse kulturmiljövård så är det vanligt att särskilt äldre planer inte är så detaljerade att de i varje enskildhet tar ställning till alla åtgärder som kan påverka riksintresset. Även om påverkan på det utpekade riksintresset kulturmiljövård inte i sig utgör ett skäl för att neka ett lov, så kan de sakförhållanden som föranlett utpekandet vara relevanta vid en prövning av om en åtgärd uppfyller de krav som PBL ställer för att bevilja ett lov.

Om ett område har pekats ut som ett område av riksintresse för kulturmiljövården, så finns det nämligen en sannolikhet för att området har sådana värden att det också utgör ett sådant särskilt värdefullt område som avses i 8 kap. 13 § PBL, det vill säga att området är särskilt värdefullt från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt. Detta är värden som kan innebära att ett rivningslov kan nekas. Medför en åtgärd att något av de värden som legat till grund för att ett område har utpekats som riksintresse för kulturmiljövården försvinner, så är det en omständighet som tyder på att åtgärden inte heller uppfyller PBL:s krav om att ett områdes särskilda värden ska skyddas. Denna prövning handlar dock inte direkt om en prövning av påtaglig skada på riksintresset.

13 §
  En byggnad som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt får inte förvanskas.

Första stycket ska tillämpas också på
   1. en annan anläggning än en byggnad, om anläggningen omfattas av krav på bygglov,
   2. tomter i de avseenden som omfattas av skyddsbestämmelser i en detaljplan eller i områdesbestämmelser,
   3. allmänna platser, och
   4. bebyggelseområden. Lag (2025:974) .

6 §
  Vid planläggning, i ärenden om bygglov och vid åtgärder avseende byggnader som inte kräver lov enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till
   1. stads- och landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och intresset av en god helhetsverkan,
   2. skydd mot uppkomst och spridning av brand och mot trafikolyckor och andra olyckshändelser,
   3. åtgärder för att skydda befolkningen mot och begränsa verkningarna av stridshandlingar,
   4. behovet av hushållning med energi och vatten och av goda klimat- och hygienförhållanden,
   5. möjligheterna att hantera avfall,
   6. trafikförsörjning och behovet av en god trafikmiljö,
   7. möjligheter för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga att använda området, och
   8. behovet av framtida förändringar och kompletteringar.

Första stycket gäller också i fråga om skyltar och ljusanordningar.

Vid planläggning och i andra ärenden samt vid åtgärder avseende byggnader som inte ingår i ett ärende enligt denna lag ska bebyggelseområdets särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden skyddas. Ändringar och tillägg i bebyggelsen ska göras varsamt så att befintliga karaktärsdrag respekteras och tillvaratas. Lag (2014:477) .

6 a §
  Vid planläggning och i ärenden om bygglov enligt denna lag ska bostadsbyggnader
   1. lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till möjligheterna att förebygga olägenhet för människors hälsa i fråga om omgivningsbuller, och
   2. utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till möjligheterna att förebygga olägenhet för människors hälsa i fråga om omgivningsbuller.

Med olägenhet för människors hälsa avses en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.

Första stycket 1 tillämpas även i ärenden om förhandsbesked. Lag (2014:902) .

34 §
  Det krävs bygglov närmare gränsen än 4,5 meter eller inom ett område närmare än 30,0 meter från ett järnvägsspårs mitt för åtgärder som inte omfattas av krav på lov enligt andra bestämmelser i detta kapitel, om åtgärden är
   1. nybyggnad eller tillbyggnad av en byggnad,
   2. en sådan annan ändring av en byggnad som avses i 16 §,
   3. att uppföra, flytta eller utöka en mur eller ett plank som är högre än 1,2 meter över marken, eller
   4. att anlägga, uppföra, flytta eller väsentligt ändra en idrottsanläggning, ett upplag, en materialgård eller en fast förvaringsanläggning. Lag (2025:974) .

Länsstyrelsens tillsyn

Finns det särskilda skäl får länsstyrelsen besluta att länsstyrelsen ska ges en möjlighet att överpröva kommunala beslut om lov och förhandsbesked inom ett visst geografiskt område, det vill säga fatta beslut om ett så kallat tillsynsområde. Ett sådant beslut kan begränsas till att enbart avse lov till åtgärder av ett visst angivet slag. Med lov avses såväl bygglov, marklov och rivningslov. Ett sådant beslut ger länsstyrelsen en möjlighet att upphäva sådana kommunala beslut som innebär att ett riksintresse påtagligt skadas.

12 §
  För ett visst geografiskt område får regeringen eller länsstyrelsen, om det finns särskilda skäl, besluta att det som enligt 10 och 11 §§ gäller för länsstyrelsens prövning av kommunens beslut också ska tillämpas i fråga om byggnadsnämndens beslut om lov eller förhandsbesked enligt 9 kap.

Om länsstyrelsen beslutar att överpröva ett lov eller förhandsbesked, får länsstyrelsen besluta att lovet eller förhandsbeskedet inte ska gälla förrän prövningen har avslutats.

Eftersom avsikten är att frågor om påverkan på riksintressen redan ska vara avgjorda inom områden med detaljplan, blir beslut om tillsynsområden i första hand aktuella för områden utanför detaljplan. Det finns dock inget hinder mot att fatta ett sådant beslut också för ett område som ingår i en detaljplan.

Särskilda skäl för att besluta om tillsynsområde kan vara att länsstyrelsen av erfarenhet vet att en viss kommun inte tillräckligt beaktar ett riksintresse inom ett bestämt område. Framförallt kan det bli aktuellt med ett beslut i de fall där länsstyrelsen och kommunen inte har lyckats att komma överens i samband med antagandet av översiktsplanen. Ett annat skäl kan vara att länsstyrelsen behöver ha insyn i bygglovsprövningen inom vissa områden i anslutning till totalförsvarets riksintressen. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 803-804)

Med förslag till ny plan- och bygglag, prop. 1985/86:1 (på Sveriges riksdags webbplats)

För att länsstyrelsen ska kunna överpröva ett kommunalt beslut om lov eller förhandsbesked krävs det att länsstyrelsen har beslutat om tillsynsområde innan kommunen har avgjort ärendet. Det finns dock inget hinder mot att länsstyrelsen fattar beslutet under pågående ärendehandläggningen, så länge som kommunen inte har avgjort ärendet.

Tillsynsområde inom detaljplan

Inom detaljplanelagt område är länsstyrelsens möjlighet att inom ramen för sin tillsyn överpröva kommunala beslut om lov starkt begränsad. Vilket utrymme som finns belyses av tre avgöranden från regeringen. Samtliga beslut gäller fall där länsstyrelsen fattat beslut om tillsynsområden inom detaljplanelagt område.

Åtgärder i tillsynsområden och detaljplan

Inom ett område av riksintresse för kulturmiljövården hade kommunen beviljat rivningslov för en gårdsbyggnad. Länsstyrelsen bedömde att en rivning skulle medföra en påtaglig skada på riksintresset och upphävde rivningslovet. Skadan på riksintresset ansågs uppkomma genom att en tidigare sluten gårdsmiljö öppnades upp. Byggnaden hade inget skydd i detaljplan, men där fanns inte heller något hinder mot att bibehålla den. Regeringen beslöt att upphävandet av rivningslovet skulle stå fast. (Regeringsbeslut den 11 december 2014 S2013/3569/PBB)

Ett annat ärende gällde bygglov för tillbyggnad av ett bostadshus och nybyggnad av en komplementbyggnad inom detaljplan (tidigare avstyckningsplan). Länsstyrelsen ansåg att bygglovet skulle medföra påtaglig skada på riksintresset industriell produktion och upphävde lovet. Regeringen, som upphävde länsstyrelsens beslut, konstaterade att den byggrätt som en detaljplan medger inte kan tas bort enbart genom ett tillsynsförordnade. Regeringen konstaterade också att de statliga intressen som länsstyrelsen ska bevaka är avgjorda i detaljplanen och att länsstyrelsen, för bygglov inom detaljplan, inte ytterligare en gång kan bevaka de statliga intressena. (Regeringsbeslutet den 10 december 2015 (N2015/00747/PUB)

Ytterligare ett ärende gällde ett rivningslov inom riksintresse för kulturmiljövård. Fastigheten var belägen i Visby innerstad, som i sin helhet omfattas av en detaljplan. För hela planområdet gäller ett antal generellt utformade bestämmelser för att värna bebyggelsens kulturvärden, men de enskilda byggnaderna har inte åsatts några individuellt utformade bestämmelser till skydd för respektive byggnads kulturvärde. Till planen hör en byggnadsordning som bland annat anger en mycket restriktiv syn på rivningar.

Kommunen hade beviljat rivningslov. Vid sin överprövning beslutade länsstyrelsen att upphäva lovet då det ansågs påtagligt skada riksintresse kulturmiljövården. Beslutet överklagades till regeringen, som begärde Boverkets yttrande. Utifrån bland annat de bägge tidigare regeringsbesluten resonerade Boverket i sitt yttrande om vilka möjligheter länsstyrelsen hade att inom ramen för sin tillsyn överpröva kommunala beslut om lov inom detaljplanelagt område.

Enligt Boverkets uppfattning fanns det en principiell skillnad mellan de bägge tidigare ärendena. När det gällde regeringsbeslutet från 2015 var det den i detaljplanen medgivna markanvändningen som i sig ansågs utgöra en påtaglig skada på riksintresset. Med andra ord var det själva planens syfte som ansågs utgöra påtaglig skada. När det gällde regeringsbeslutet från 2014 så hade detaljplanen inte tagit ställning till den föreslagna åtgärden. Det fanns inget hinder mot ett rivningslov, men en rivning var ingen förutsättning för ett genomförande av planen.

Sammantaget gjorde Boverket bedömningen att en länsstyrelse inte i efterhand har möjlighet att ingripa mot ett lov som utgör en förutsättning för planens genomförande eller en åtgärd som uttryckligen har prövats i planen. Det borde till exempel inte vara möjligt att överpröva ett rivningslov som är en förutsättning för att utnyttja en i detaljplan preciserad byggrätt.

När det gällde detaljplanen för Visby angavs det i syftet att avsikten var att främja en utveckling i samklang med stadens kulturvärden så att de inte påverkades negativt. Mot bakgrund av detaljplanens utformning ansåg Boverket att länsstyrelsen inte hade haft något skäl att förmoda att den aktuella detaljplanen inte skulle tillgodose riksintresset kulturmiljövård. Mot den bakgrunden ansåg Boverket att länsstyrelsen haft fog för att överpröva det beviljade rivningslovet. Efter hörande av Riksantikvarieämbetet gjorde Boverket också bedömningen att en rivning skulle medföra en påtaglig skada på riksintresset. Regeringen delade Boverkets bedömning och fastställde länsstyrelsens beslut. (Regeringsbeslut 6 maj 2021 Fi 19/02799)

Boverket (2025). Riksintressen vid lov och förhandsbesked. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/riksintressen/riksintressen-pbl/lov-forhandsbesked/ Hämtad 2025-12-24