Tillgängliga studentbostäder

Granskad:

Från och med den 1 juli 2025 är det möjligt att undanta upp till 80 procent av studentbostäder från kraven på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Studentbostäderna ska dock kunna besökas av personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Sidan vänder sig till

Sidan vänder sig till dig som letar efter vägledning om vilka regler som gäller för tillgängliga och användbara studentbostäder. Den vänder sig också till dig som arbetar med att utforma och projektera byggnader och till dig som arbetar med att pröva eller bedöma om reglerna är uppfyllda.

Vad är en studentbostad?

Det har införts en ny definition i lagen, att en studentbostad är en bostad avsedd för studerande på universitet, högskola, annan eftergymnasial utbildning eller vuxenutbildning. Det är en bredare definition än den som fanns i Boverkets byggregler, BBR, som var begränsad till studerande vid universitet eller högskola. (jfr. prop. 2024/25:132 sid. 38)

Lättnader i byggkraven för studentbostäder, prop. 2024/25:132 (på Sveriges riksdags webbplats)

4 §
   /Upphör att gälla U:2025-07-01/
I denna lag avses med

allmän plats: en gata, en väg, en park, ett torg eller ett annat område som enligt en detaljplan är avsett för ett gemensamt behov,

bebygga: att förse ett område med ett eller flera byggnadsverk,
bebyggelse: en samling av byggnadsverk som inte enbart består av andra anläggningar än byggnader,

byggherre: den som för egen räkning utför eller låter utföra projekterings-, byggnads-, rivnings- eller markarbeten,

byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,
byggnadsnämnden: den eller de nämnder som fullgör kommunens uppgifter enligt denna lag,

byggnadsverk: en byggnad eller annan anläggning,

byggprodukt: en produkt som är avsedd att stadigvarande ingå i ett byggnadsverk,

exploateringsavtal: avtal om genomförande av en detaljplan och om medfinansieringsersättning mellan en kommun och en byggherre eller en fastighetsägare avseende mark som inte ägs av kommunen, dock inte avtal mellan en kommun och staten om utbyggnad av statlig transportinfrastruktur,

genomförandetiden: den tid för genomförandet av en detaljplan som ska bestämmas enligt 4 kap. 21-25 §§,

kvartersmark: mark som enligt en detaljplan inte ska vara allmän plats eller vattenområde,

markanvisning: ett avtal mellan en kommun och en byggherre som ger byggherren ensamrätt att under en begränsad tid och under givna villkor förhandla med kommunen om överlåtelse eller upplåtelse av ett visst av kommunen ägt markområde för bebyggande,
medfinansieringsersättning: ersättning som en byggherre eller en fastighetsägare i samband med genomförande av en detaljplan åtar sig att betala för en del av en kommuns kostnad för bidrag till byggande av en viss väg eller järnväg som staten eller en region ansvarar för,
miljönämnden: den eller de nämnder som fullgör kommunens uppgifter på miljö- och hälsoskyddsområdet,
nybyggnad: uppförande av en ny byggnad eller flyttning av en tidigare uppförd byggnad till en ny plats,
ombyggnad: ändring av en byggnad som innebär att hela byggnaden eller en betydande och avgränsbar del av byggnaden påtagligt förnyas,
omgivningsbuller: buller från flygplatser, industriell verksamhet, spårtrafik och vägar,
planläggning: arbetet med att ta fram en regionplan, en översiktsplan, en detaljplan eller områdesbestämmelser,
sammanhållen bebyggelse: bebyggelse på tomter som gränsar till varandra eller skiljs åt endast av en väg, gata eller parkmark,
tillbyggnad: ändring av en byggnad som innebär en ökning av byggnadens volym,

tomt: ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål,
underhåll: en eller flera åtgärder som vidtas i syfte att bibehålla eller återställa en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde, och

ändring av en byggnad: en eller flera åtgärder som ändrar en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde. Lag (2019:949) .

4 §
   /Träder i kraft I:2025-07-01/
I denna lag avses med

allmän plats: en gata, en väg, en park, ett torg eller ett annat område som enligt en detaljplan är avsett för ett gemensamt behov,

bebygga: att förse ett område med ett eller flera byggnadsverk,
bebyggelse: en samling av byggnadsverk som inte enbart består av andra anläggningar än byggnader,

byggherre: den som för egen räkning utför eller låter utföra projekter-ings-, byggnads-, rivnings- eller markarbeten,

byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,
byggnadsnämnden: den eller de nämnder som fullgör kommunens uppgifter enligt denna lag,

byggnadsverk: en byggnad eller annan anläggning,

byggprodukt: en produkt som är avsedd att stadigvarande ingå i ett byggnadsverk,

exploateringsavtal: avtal om genomförande av en detaljplan och om medfinansieringsersättning mellan en kommun och en byggherre eller en fastighetsägare avseende mark som inte ägs av kommunen, dock inte avtal mellan en kommun och staten om utbyggnad av statlig transport-infrastruktur,

genomförandetiden: den tid för genomförandet av en detaljplan som ska bestämmas enligt 4 kap. 21-25 §§,

kvartersmark: mark som enligt en detaljplan inte ska vara allmän plats eller vattenområde,

markanvisning: ett avtal mellan en kommun och en byggherre som ger byggherren ensamrätt att under en begränsad tid och under givna villkor förhandla med kommunen om överlåtelse eller upplåtelse av ett visst av kommunen ägt markområde för bebyggande,

medfinansieringsersättning: ersättning som en byggherre eller en fastighetsägare i samband med genomförande av en detaljplan åtar sig att betala för en del av en kommuns kostnad för bidrag till byggande av en viss väg eller järnväg som staten eller en region ansvarar för,
miljönämnden: den eller de nämnder som fullgör kommunens uppgifter på miljö- och hälsoskyddsområdet,
nybyggnad: uppförande av en ny byggnad eller flyttning av en tidigare uppförd byggnad till en ny plats,
ombyggnad: ändring av en byggnad som innebär att hela byggnaden eller en betydande och avgränsbar del av byggnaden påtagligt förnyas,

omgivningsbuller: buller från flygplatser, industriell verksamhet, spår-trafik och vägar,
planläggning: arbetet med att ta fram en regionplan, en översiktsplan, en detaljplan eller områdesbestämmelser,
sammanhållen bebyggelse: bebyggelse på tomter som gränsar till var-andra eller skiljs åt endast av en väg, gata eller parkmark,
studentbostad: en bostad avsedd för studerande på universitet, högskola, annan eftergymnasial utbildning eller vuxenutbildning,
tillbyggnad: ändring av en byggnad som innebär en ökning av byggnadens volym,

tomt: ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål,

underhåll: en eller flera åtgärder som vidtas i syfte att bibehålla eller återställa en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde, och

ändring av en byggnad: en eller flera åtgärder som ändrar en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde. Lag (2025:519) .

Allmänt om de nya reglerna från och med 1 juli 2025

Genom ändringar i plan- och bygglagen (2010:900), PBL och plan- och byggförordningen (2011:338), PBF den 1 juli 2025 blir det möjligt med lättnader för studentbostäder vad gäller kraven på tillgänglighet och användbarhet. Det är nya regler i lag och förordning. Det finns inte föreskrifter om denna regellättnad i Boverkets byggregler.

Enligt de nya reglerna i lag och förordning får upp till 80 procent av studentbostäderna undantas från krav på tillgänglighet och användbarhet. Det regleras inte var i byggnaden de minst 20 procent tillgängliga och användbara bostäderna ska placeras. En studentbostad som omfattas av undantaget ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Men kravet på att kunna besökas gäller inte studentbostäder på den andra våningen i byggnader med färre än tre våningar, om de tillgängliga och användbara studentbostäderna är placerade på entréplanet.

6 §
   /Upphör att gälla U:2025-07-01/
Kraven på tillgänglighet och användbarhet i 1 § 3 och 4 §
första stycket 8 gäller inte i fråga om
   1. en arbetslokal, om kraven är obefogade med hänsyn till arten av den verksamhet som lokalen är avsedd för,
   2. ett fritidshus med högst två bostäder, och
   3. tillgänglighet till ett en- eller tvåbostadshus, om det med hänsyn till terrängen inte är rimligt att uppfylla kraven. Lag (2011:335) .

6 §
   /Träder i kraft I:2025-07-01/
Kraven på tillgänglighet och användbarhet i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 gäller inte i fråga om
   1. en arbetslokal, om kraven är obefogade med hänsyn till arten av den verksamhet som lokalen är avsedd för,
   2. ett fritidshus med högst två bostäder,
   3. tillgänglighet till ett en- eller tvåbostadshus, om det med hänsyn till terrängen inte är rimligt att uppfylla kraven, och
   4. högst 80 procent av
      a) det totala antalet studentbostäder i en byggnad, eller
      b) det antal studentbostäder som tillkommer i en byggnad när en åtgärd vidtas.

En studentbostad som omfattas av undantaget i första stycket 4 ska dock kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Lag (2025:519) .

5 b §
   /Träder i kraft I:2025-07-01/
För en byggnad som innehåller studentbostäder gäller undantaget i 4 § andra stycket endast om man från marken kan nå de studentbostäder som enligt 8 kap. 6 § första stycket 4 plan- och bygglagen (2010:900) ska vara tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. I så fall behöver endast de studentbostäder som kan nås från marken kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Förordning (2025:627).

19 b §
   /Träder i kraft I:2025-07-01/
För en byggnad som innehåller studentbostäder gäller undantaget i 18 § tredje stycket endast om man från marken kan nå de studentbostäder som enligt 8 kap. 6 § första stycket 4 plan- och bygglagen (2010:900) ska vara tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. I så fall behöver endast de studentbostäder som kan nås från marken kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Förordning (2025:627).

Beräkning av minsta antalet studentbostäder som ska vara tillgängliga och användbara i byggnaden

Det finns två olika sätt att beräkna minst hur många studentbostäder som ska vara tillgängliga och användbara, det vill säga att räkna ut så att minst 20 procent av studentbostäderna är tillgängliga och användbara.

Beräkningsunderlaget skiljer sig åt i de två alternativen.

  • Alternativ A: beräkna andelen på det totala antalet studentbostäder i en byggnad
  • Alternativ B: beräkna andelen på det antal studentbostäder som tillkommer i en byggnad när en åtgärd vidtas

Det är byggherren som väljer alternativ för beräkningen. Kommunen behöver därför inför prövning av bygglov ha dialog med byggherren kring vilket alternativ som byggherren väljer.

Att kombinera de båda sätten ger aldrig att ett större antal studentbostäder som kan undantas från krav på tillgänglighet och användbarhet.

Möjlighet att göra undantag från krav på tillgänglighet och användbarhet gäller även studentbostäder med delade bostadsfunktioner, exempelvis så kallade studentkorridorer. Studentbostäder med delade bostadsfunktioner består av flera bostäder, vilket tydliggörs i illustrationen.

Illustration som visar vad som är en boendeenhet. Illustrationen visar vad som är boendeenhet, bostad och delade bostadsfunktioner. Illustration: Boverket / Tryckcentrum i Blekinge

Exempel 1 - uppförande av en ny byggnad med 50 studentbostäder

Alternativ A: det totala antalet studentbostäder är 50.  

Alternativ B: tillkommande antal studentbostäder är 50.

Utfallet är samma enligt båda alternativen: minst 10 studentbostäder ska vara tillgängliga och användbara i byggnaden.

Exempel 2 - en byggnad med 50 studentbostäder byggs till med ytterligare 50 studentbostäder 

Alternativ A: andelen beräknas på 100. Utfallet blir då att minst 20 studentbostäder ska vara tillgängliga och användbara.

Alternativ B: andelen beräknas på de tillkommande 50. Utfallet blir då att minst 10 studentbostäder ska vara tillgängliga och användbara.

(jfr. prop. 2024/25:132 sid. 38-41)

Lättnader i byggkraven för studentbostäder, prop. 2024/25:132 (på Sveriges riksdags webbplats)

6 §
   /Upphör att gälla U:2025-07-01/
Kraven på tillgänglighet och användbarhet i 1 § 3 och 4 §
första stycket 8 gäller inte i fråga om
   1. en arbetslokal, om kraven är obefogade med hänsyn till arten av den verksamhet som lokalen är avsedd för,
   2. ett fritidshus med högst två bostäder, och
   3. tillgänglighet till ett en- eller tvåbostadshus, om det med hänsyn till terrängen inte är rimligt att uppfylla kraven. Lag (2011:335) .

6 §
   /Träder i kraft I:2025-07-01/
Kraven på tillgänglighet och användbarhet i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 gäller inte i fråga om
   1. en arbetslokal, om kraven är obefogade med hänsyn till arten av den verksamhet som lokalen är avsedd för,
   2. ett fritidshus med högst två bostäder,
   3. tillgänglighet till ett en- eller tvåbostadshus, om det med hänsyn till terrängen inte är rimligt att uppfylla kraven, och
   4. högst 80 procent av
      a) det totala antalet studentbostäder i en byggnad, eller
      b) det antal studentbostäder som tillkommer i en byggnad när en åtgärd vidtas.

En studentbostad som omfattas av undantaget i första stycket 4 ska dock kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Lag (2025:519) .

Vad innebär det att kunna besökas av person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga?

Upp till 80 procent av studentbostäderna får undantas från krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Men dessa bostäder ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Det finns dock ett undantag för byggnader med två våningar.

6 §
   /Upphör att gälla U:2025-07-01/
Kraven på tillgänglighet och användbarhet i 1 § 3 och 4 §
första stycket 8 gäller inte i fråga om
   1. en arbetslokal, om kraven är obefogade med hänsyn till arten av den verksamhet som lokalen är avsedd för,
   2. ett fritidshus med högst två bostäder, och
   3. tillgänglighet till ett en- eller tvåbostadshus, om det med hänsyn till terrängen inte är rimligt att uppfylla kraven. Lag (2011:335) .

6 §
   /Träder i kraft I:2025-07-01/
Kraven på tillgänglighet och användbarhet i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 gäller inte i fråga om
   1. en arbetslokal, om kraven är obefogade med hänsyn till arten av den verksamhet som lokalen är avsedd för,
   2. ett fritidshus med högst två bostäder,
   3. tillgänglighet till ett en- eller tvåbostadshus, om det med hänsyn till terrängen inte är rimligt att uppfylla kraven, och
   4. högst 80 procent av
      a) det totala antalet studentbostäder i en byggnad, eller
      b) det antal studentbostäder som tillkommer i en byggnad när en åtgärd vidtas.

En studentbostad som omfattas av undantaget i första stycket 4 ska dock kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Lag (2025:519) .

För att en bostad ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska

  1. besökaren kunna nå den våning där bostaden finns och komma in i bostaden,
  2. det i bostaden finnas ett utrymme för samvaro med besökaren, och
  3. det i byggnaden och i närheten av bostaden finnas minst ett tillgängligt och användbart toalett­rum för besökaren.

5 a §
   /Träder i kraft I:2025-07-01/
En studentbostad som ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga enligt 8 kap. 6 § andra stycket plan- och bygglagen (2010:900) ska vara utformad så att
   1. besökaren kan nå den våning där bostaden finns och komma in i bostaden,
   2. det i bostaden finns ett utrymme för samvaro med besökaren, och
   3. det i byggnaden och i närheten av bostaden finns minst ett tillgängligt och användbart toalettrum för besökaren.

Kravet i första stycket 1 ska, i fråga om en studentbostad som består av en del som är gemensam för flera bostäder och en annan del som är avsedd som enskild bostad, uppfyllas för såväl den gemensamma delen som den enskilda delen.
Förordning (2025:627).

19 a §
   /Träder i kraft I:2025-07-01/
En studentbostad som ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga enligt 8 kap. 6 § andra stycket plan- och bygglagen (2010:900) ska vara utformad så att
   1. besökaren kan nå den våning där bostaden finns och komma in i bostaden,
   2. det i bostaden finns ett utrymme för samvaro med besökaren, och
   3. det i byggnaden och i närheten av bostaden finns minst ett tillgängligt och användbart toalettrum för besökaren.

Kravet i första stycket 1 ska, i fråga om en studentbostad som består av en del som är gemensam för flera bostäder och en annan del som är avsedd som enskild bostad, uppfyllas för såväl den gemensamma delen som den enskilda delen. Förordning (2025:627).

Besökaren ska kunna nå den våning där bostaden finns och komma in i bostaden

Genom det första kravet på att våningen ska kunna nås behöver det finnas tillgång till hiss eller annan lyftanordning, om det finns flera våningar. Entré och kommunikationsutrymmen fram till och in i bostaden ska vara tillgängliga och användbara. Det innebär krav på utformningen när det gäller exempelvis breddmått och vändutrymmen. Det innebär också att det kan behövas kontrastmarkeringar. För bostäder med delade bostadsfunktioner gäller även att boendeenheten ska kunna nås, alltså den del som är avsedd för enskilt bruk.

För byggnader med två våningar finns det en specialreglering. Om de tillgängliga och användbara studentbostäderna är placerade på entréplanet, behöver de studentbostäder som är placerade på andra våningen inte kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Att det inte krävs hiss eller annan lyftanordning upp till den andra våningen följer redan av de generella bestämmelserna för bostäder, om att hiss eller annan lyftanordning inte behövs i byggnader med färre än tre våningar. Studentbostäderna på andra våningen är undantagna från kravet på att kunna besökas och behöver därför inte uppfylla något krav kopplat till tillgänglighet och användbarhet. Detta påverkar utformningen till exempel när det gäller dörrbredder och passagemått. Däremot, om de tillgängliga och användbara studentbostäderna inte kan nås från marken, så ska alla icke tillgängliga och användbara studentbostäder kunna besökas. Det innebär att det ska finnas hiss eller annan lyftanordning till den andra våningen och den andra våningen ska utformas tillgängligt och användbart.

Även om det inte ställs krav på tillgänglighet och användbarhet så gäller övriga krav enligt reglerna om byggande, exempelvis krav på bostäders lämplighet och på brandskydd.

5 a §
   /Träder i kraft I:2025-07-01/
En studentbostad som ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga enligt 8 kap. 6 § andra stycket plan- och bygglagen (2010:900) ska vara utformad så att
   1. besökaren kan nå den våning där bostaden finns och komma in i bostaden,
   2. det i bostaden finns ett utrymme för samvaro med besökaren, och
   3. det i byggnaden och i närheten av bostaden finns minst ett tillgängligt och användbart toalettrum för besökaren.

Kravet i första stycket 1 ska, i fråga om en studentbostad som består av en del som är gemensam för flera bostäder och en annan del som är avsedd som enskild bostad, uppfyllas för såväl den gemensamma delen som den enskilda delen.
Förordning (2025:627).

5 b §
   /Träder i kraft I:2025-07-01/
För en byggnad som innehåller studentbostäder gäller undantaget i 4 § andra stycket endast om man från marken kan nå de studentbostäder som enligt 8 kap. 6 § första stycket 4 plan- och bygglagen (2010:900) ska vara tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. I så fall behöver endast de studentbostäder som kan nås från marken kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Förordning (2025:627).

19 a §
   /Träder i kraft I:2025-07-01/
En studentbostad som ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga enligt 8 kap. 6 § andra stycket plan- och bygglagen (2010:900) ska vara utformad så att
   1. besökaren kan nå den våning där bostaden finns och komma in i bostaden,
   2. det i bostaden finns ett utrymme för samvaro med besökaren, och
   3. det i byggnaden och i närheten av bostaden finns minst ett tillgängligt och användbart toalettrum för besökaren.

Kravet i första stycket 1 ska, i fråga om en studentbostad som består av en del som är gemensam för flera bostäder och en annan del som är avsedd som enskild bostad, uppfyllas för såväl den gemensamma delen som den enskilda delen. Förordning (2025:627).

19 b §
   /Träder i kraft I:2025-07-01/
För en byggnad som innehåller studentbostäder gäller undantaget i 18 § tredje stycket endast om man från marken kan nå de studentbostäder som enligt 8 kap. 6 § första stycket 4 plan- och bygglagen (2010:900) ska vara tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. I så fall behöver endast de studentbostäder som kan nås från marken kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Förordning (2025:627).

Utrymme för samvaro med besökaren

Det andra kravet gäller utrymme för samvaro. Besökaren ska kunna delta och medverka i sociala sammanhang i utrymme för samvaro. I propositionen lyfts att det behöver säkerställas att personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga har möjlighet att delta och medverka i sociala sammanhang i studentbostäderna. Förordningens krav på utrymme för samvaro med besökaren, skulle mot bakgrund av förarbetsuttalandet kunna anses innebära att bostadens utrymme för samvaro ska vara tillgängligt och användbart. Detta skulle i så fall i bostäder med delade bostadsfunktioner gälla oavsett om utrymmet finns i gemensam del eller i en boendeenhet. (jfr. prop. 2024/25:132 sid. 21)

Lättnader i byggkraven för studentbostäder, prop. 2024/25:132 (på Sveriges riksdags webbplats)

Tillgång till tillgängligt och användbart toalettrum

Det tredje kravet innebär att det ska finnas tillgång till tillgängligt och användbart toalettrum. Det är nödvändigt eftersom det inte ställs krav på tillgängliga och användbara hygienrum i de studentbostäder som bara ska kunna besökas. Toalettrum ska kunna användas för toalettbesök, men det behöver inte finnas möjlighet att duscha eller bada i rummet. Toalettrum ska finnas inne i byggnaden, och det ska finnas minst ett toalettrum i närheten av studentbostaden. Hur många tillgängliga och användbara toalettrum som behövs och var de ska placeras får bedömas i det enskilda fallet. Vid en sådan bedömning behöver det vägas in sådant som det sammanlagda avståndet för att förflytta sig till närmaste tillgängliga och användbara toalettrum, om man behöver förflytta sig mellan våningar och i så fall hur många våningar bort.

Reglerna gäller vid uppförande, flyttning och ändring

Reglerna med undantag för krav på tillgänglighet och användbarhet för studentbostäder gäller inte enbart vid uppförande, utan även vid ändring och flyttning av byggnad.

Ändring betyder att åtgärder görs som ändrar byggnadens konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde.

Flyttning betyder att en tidigare uppförd byggnad flyttas till en ny plats.

4 §
   /Upphör att gälla U:2025-07-01/
I denna lag avses med

allmän plats: en gata, en väg, en park, ett torg eller ett annat område som enligt en detaljplan är avsett för ett gemensamt behov,

bebygga: att förse ett område med ett eller flera byggnadsverk,
bebyggelse: en samling av byggnadsverk som inte enbart består av andra anläggningar än byggnader,

byggherre: den som för egen räkning utför eller låter utföra projekterings-, byggnads-, rivnings- eller markarbeten,

byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,
byggnadsnämnden: den eller de nämnder som fullgör kommunens uppgifter enligt denna lag,

byggnadsverk: en byggnad eller annan anläggning,

byggprodukt: en produkt som är avsedd att stadigvarande ingå i ett byggnadsverk,

exploateringsavtal: avtal om genomförande av en detaljplan och om medfinansieringsersättning mellan en kommun och en byggherre eller en fastighetsägare avseende mark som inte ägs av kommunen, dock inte avtal mellan en kommun och staten om utbyggnad av statlig transportinfrastruktur,

genomförandetiden: den tid för genomförandet av en detaljplan som ska bestämmas enligt 4 kap. 21-25 §§,

kvartersmark: mark som enligt en detaljplan inte ska vara allmän plats eller vattenområde,

markanvisning: ett avtal mellan en kommun och en byggherre som ger byggherren ensamrätt att under en begränsad tid och under givna villkor förhandla med kommunen om överlåtelse eller upplåtelse av ett visst av kommunen ägt markområde för bebyggande,
medfinansieringsersättning: ersättning som en byggherre eller en fastighetsägare i samband med genomförande av en detaljplan åtar sig att betala för en del av en kommuns kostnad för bidrag till byggande av en viss väg eller järnväg som staten eller en region ansvarar för,
miljönämnden: den eller de nämnder som fullgör kommunens uppgifter på miljö- och hälsoskyddsområdet,
nybyggnad: uppförande av en ny byggnad eller flyttning av en tidigare uppförd byggnad till en ny plats,
ombyggnad: ändring av en byggnad som innebär att hela byggnaden eller en betydande och avgränsbar del av byggnaden påtagligt förnyas,
omgivningsbuller: buller från flygplatser, industriell verksamhet, spårtrafik och vägar,
planläggning: arbetet med att ta fram en regionplan, en översiktsplan, en detaljplan eller områdesbestämmelser,
sammanhållen bebyggelse: bebyggelse på tomter som gränsar till varandra eller skiljs åt endast av en väg, gata eller parkmark,
tillbyggnad: ändring av en byggnad som innebär en ökning av byggnadens volym,

tomt: ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål,
underhåll: en eller flera åtgärder som vidtas i syfte att bibehålla eller återställa en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde, och

ändring av en byggnad: en eller flera åtgärder som ändrar en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde. Lag (2019:949) .

4 §
   /Träder i kraft I:2025-07-01/
I denna lag avses med

allmän plats: en gata, en väg, en park, ett torg eller ett annat område som enligt en detaljplan är avsett för ett gemensamt behov,

bebygga: att förse ett område med ett eller flera byggnadsverk,
bebyggelse: en samling av byggnadsverk som inte enbart består av andra anläggningar än byggnader,

byggherre: den som för egen räkning utför eller låter utföra projekter-ings-, byggnads-, rivnings- eller markarbeten,

byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,
byggnadsnämnden: den eller de nämnder som fullgör kommunens uppgifter enligt denna lag,

byggnadsverk: en byggnad eller annan anläggning,

byggprodukt: en produkt som är avsedd att stadigvarande ingå i ett byggnadsverk,

exploateringsavtal: avtal om genomförande av en detaljplan och om medfinansieringsersättning mellan en kommun och en byggherre eller en fastighetsägare avseende mark som inte ägs av kommunen, dock inte avtal mellan en kommun och staten om utbyggnad av statlig transport-infrastruktur,

genomförandetiden: den tid för genomförandet av en detaljplan som ska bestämmas enligt 4 kap. 21-25 §§,

kvartersmark: mark som enligt en detaljplan inte ska vara allmän plats eller vattenområde,

markanvisning: ett avtal mellan en kommun och en byggherre som ger byggherren ensamrätt att under en begränsad tid och under givna villkor förhandla med kommunen om överlåtelse eller upplåtelse av ett visst av kommunen ägt markområde för bebyggande,

medfinansieringsersättning: ersättning som en byggherre eller en fastighetsägare i samband med genomförande av en detaljplan åtar sig att betala för en del av en kommuns kostnad för bidrag till byggande av en viss väg eller järnväg som staten eller en region ansvarar för,
miljönämnden: den eller de nämnder som fullgör kommunens uppgifter på miljö- och hälsoskyddsområdet,
nybyggnad: uppförande av en ny byggnad eller flyttning av en tidigare uppförd byggnad till en ny plats,
ombyggnad: ändring av en byggnad som innebär att hela byggnaden eller en betydande och avgränsbar del av byggnaden påtagligt förnyas,

omgivningsbuller: buller från flygplatser, industriell verksamhet, spår-trafik och vägar,
planläggning: arbetet med att ta fram en regionplan, en översiktsplan, en detaljplan eller områdesbestämmelser,
sammanhållen bebyggelse: bebyggelse på tomter som gränsar till var-andra eller skiljs åt endast av en väg, gata eller parkmark,
studentbostad: en bostad avsedd för studerande på universitet, högskola, annan eftergymnasial utbildning eller vuxenutbildning,
tillbyggnad: ändring av en byggnad som innebär en ökning av byggnadens volym,

tomt: ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål,

underhåll: en eller flera åtgärder som vidtas i syfte att bibehålla eller återställa en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde, och

ändring av en byggnad: en eller flera åtgärder som ändrar en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde. Lag (2025:519) .

Om krav vid ändring och flyttning

Vid ändring och flyttning får anpassning av kraven göras, till skillnad från vid uppförande av ny byggnad. Anpassning får göras med hänsyn till ändringens omfattning eller flyttnings syfte, samt med hänsyn till byggnadens förutsättningar och till bestämmelserna om förbud mot förvanskning. Kraven på tillgänglighet och användbarhet är förstärkta vid ändring och flyttning jämfört med andra utformningskrav och tekniska egenskapskrav vid ändring och flyttning. Det framgår bland annat att avsteg från dessa krav får göras endast om det med hänsyn till ändringens omfattning eller flyttningens syfte eller byggnadens standard är uppenbart oskäligt att uppfylla kraven.

7 §
  Vid ändring eller flyttning av en byggnad får kraven i 1 och 4 §§ anpassas och avsteg från kraven göras med hänsyn till ändringens omfattning eller flyttningens syfte samt med hänsyn till byggnadens förutsättningar och till bestämmelserna om varsamhet och förbud mot förvanskning i detta kapitel. Avsteg från kraven i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 får dock göras endast om det med hänsyn till ändringens omfattning eller flyttningens syfte och byggnadens standard är uppenbart oskäligt att uppfylla kraven. Vidare får avsteg från kraven i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 alltid göras om ändringen innebär att bostäder på högst 35 kvadratmeter inreds på en vind.

Det som enligt första stycket gäller i fråga om en byggnad ska tillämpas också på andra anläggningar än byggnader.

Första och andra styckena gäller inte i fråga om krav som alltid ska uppfyllas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 § 4. Lag (2014:224) .

23 §
  I fråga om tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska 8 kap. 7 §
första stycket andra meningen plan- och bygglagen (2010:900)
tillämpas på så sätt att det är möjligt att anpassa eller göra avsteg från kraven i 8 kap. 1 § 3 och 4 § första stycket 8 plan- och bygglagen med hänsyn till plan- och bygglagens bestämmelser om varsamhet och förbud mot förvanskning och därutöver
   1. vid ombyggnad endast om det är uppenbart oskäligt att uppfylla kraven, och
   2. vid annan ändring av en byggnad eller vid flyttning av en byggnad i den utsträckning det är lämpligt med hänsyn till byggnadens förutsättningar.

Du kan läsa om tillgänglighetskraven vid ändring på sidan tillgänglighetskraven vid ändring.

Tillgänglighetskraven vid ändring

Vid ändring där bostäder på högst 35 kvadratmeter inreds på vind ställs inte krav på tillgänglighet och användbarhet.

7 §
  Vid ändring eller flyttning av en byggnad får kraven i 1 och 4 §§ anpassas och avsteg från kraven göras med hänsyn till ändringens omfattning eller flyttningens syfte samt med hänsyn till byggnadens förutsättningar och till bestämmelserna om varsamhet och förbud mot förvanskning i detta kapitel. Avsteg från kraven i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 får dock göras endast om det med hänsyn till ändringens omfattning eller flyttningens syfte och byggnadens standard är uppenbart oskäligt att uppfylla kraven. Vidare får avsteg från kraven i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 alltid göras om ändringen innebär att bostäder på högst 35 kvadratmeter inreds på en vind.

Det som enligt första stycket gäller i fråga om en byggnad ska tillämpas också på andra anläggningar än byggnader.

Första och andra styckena gäller inte i fråga om krav som alltid ska uppfyllas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 § 4. Lag (2014:224) .

Du kan läsa om flyttning på sidan Flyttning av byggnader.

Flyttning av byggnader

Exempel med tillämpning av de nya reglerna vid ändring

Ändring av en byggnad omfattar en stor mängd olika situationer. Här redovisas exempel med tillämpningen av de nya reglerna i PBL och PBF.

Som ovan nämnts finns två alternativ för att beräkna minsta antalet tillgängliga och användbara studentbostäder som ska finnas.

  • Alternativ A: beräkna andelen på det totala antalet studentbostäder i en byggnad
  • Alternativ B: beräkna andelen på det antal studentbostäder som tillkommer i en byggnad när en åtgärd vidtas

2 §
  Om inte annat följer av detta kapitel eller av föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 § ska kraven i 1 § uppfyllas på så sätt att de,
   1. vid nybyggnad uppfylls för hela byggnaden,
   2. vid ombyggnad uppfylls för hela byggnaden eller, om detta inte är rimligt, den betydande och avgränsbara del av byggnaden som påtagligt förnyas genom ombyggnaden, och
   3. vid annan ändring av en byggnad än ombyggnad uppfylls i fråga om ändringen.

När det gäller kravet i 1 § 3 ska hinder mot tillgänglighet till eller användbarhet av lokaler dit allmänheten har tillträde trots första stycket alltid avhjälpas, om hindret med hänsyn till de praktiska och ekonomiska förutsättningarna är enkelt att avhjälpa.

5 §
  Kraven i 4 § ska uppfyllas på så sätt att de
   1. uppfylls vid nybyggnad, ombyggnad och annan ändring av en byggnad än ombyggnad, och
   2. med normalt underhåll kan antas komma att fortsätta att vara uppfyllda under en ekonomiskt rimlig livslängd.

De egenskapskrav som ska uppfyllas vid tillämpningen av första stycket är de krav som gäller när uppförandet eller ändringen görs. Kraven ska uppfyllas i samma omfattning av byggnaden som anges i 2 § första stycket, om inte annat följer av föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 §.

Det som enligt första och andra styckena gäller i fråga om byggnad ska också tillämpas på andra anläggningar än byggnader.

6 §
   /Upphör att gälla U:2025-07-01/
Kraven på tillgänglighet och användbarhet i 1 § 3 och 4 §
första stycket 8 gäller inte i fråga om
   1. en arbetslokal, om kraven är obefogade med hänsyn till arten av den verksamhet som lokalen är avsedd för,
   2. ett fritidshus med högst två bostäder, och
   3. tillgänglighet till ett en- eller tvåbostadshus, om det med hänsyn till terrängen inte är rimligt att uppfylla kraven. Lag (2011:335) .

6 §
   /Träder i kraft I:2025-07-01/
Kraven på tillgänglighet och användbarhet i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 gäller inte i fråga om
   1. en arbetslokal, om kraven är obefogade med hänsyn till arten av den verksamhet som lokalen är avsedd för,
   2. ett fritidshus med högst två bostäder,
   3. tillgänglighet till ett en- eller tvåbostadshus, om det med hänsyn till terrängen inte är rimligt att uppfylla kraven, och
   4. högst 80 procent av
      a) det totala antalet studentbostäder i en byggnad, eller
      b) det antal studentbostäder som tillkommer i en byggnad när en åtgärd vidtas.

En studentbostad som omfattas av undantaget i första stycket 4 ska dock kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Lag (2025:519) .

7 §
  Vid ändring eller flyttning av en byggnad får kraven i 1 och 4 §§ anpassas och avsteg från kraven göras med hänsyn till ändringens omfattning eller flyttningens syfte samt med hänsyn till byggnadens förutsättningar och till bestämmelserna om varsamhet och förbud mot förvanskning i detta kapitel. Avsteg från kraven i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 får dock göras endast om det med hänsyn till ändringens omfattning eller flyttningens syfte och byggnadens standard är uppenbart oskäligt att uppfylla kraven. Vidare får avsteg från kraven i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 alltid göras om ändringen innebär att bostäder på högst 35 kvadratmeter inreds på en vind.

Det som enligt första stycket gäller i fråga om en byggnad ska tillämpas också på andra anläggningar än byggnader.

Första och andra styckena gäller inte i fråga om krav som alltid ska uppfyllas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 § 4. Lag (2014:224) .

Exempel 1: Tillbyggnad

10 studentbostäder i befintlig del, 10 studentbostäder byggs till. Det görs inga ändringar i befintlig del. Det totala antalet blir nu 20 studentbostäder. Studentbostäderna i den befintliga delen är tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Byggherren önskar undanta så många som möjligt av studentbostäderna i den tillbyggda delen från krav på tillgänglighet.

Tillämpning av Alternativ A

När de befintliga studentbostäderna är tillgängliga kan flest bostäder undantas enligt Alternativ A. Det beror på att byggherren då vid beräkningen får tillgodoräkna sig att de befintliga studentbostäderna är tillgängliga.

Beskrivning av utfallet genom att gå igenom flera steg.

Steg 1 – Beräkning av undantagna bostäder från tillgänglighetskrav: Totala antalet studentbostäder i byggnaden är 20. Minst 20 procent av de 20 bostäderna ska vara tillgängliga – alltså 4. Byggherren vill utnyttja att de 4 tillgängliga studentbostäder som krävs redan finns. I den tillbyggda delen behöver därför inga av de nya studentbostäderna vara tillgängliga, man får tillgodoräkna sig de som redan är tillgängliga.

Steg 2 – Beräkning av vilka bostäder som ska kunna besökas av personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga: De tillbyggda studentbostäderna behöver med stöd av undantaget inte vara tillgängliga. De 10 tillbyggda studentbostäderna ska dock kunna besökas.

Steg 3 – Krav på tillgänglighet i den ändrade delen: Den tillbyggda delen med 10 studentbostäder är den ändrade delen. Tillgänglighetskrav ställs i den tillbyggda delen. Det är tillgodosett genom Steg 1 och Steg 2. Det ska inte ställas tillgänglighetskrav i den befintliga delen eftersom det inte görs någon ändring där.

Illustrationen visar utfallet i exempel 1 schematiskt. Illustration: Boverket

Exempel 2: Tillbyggnad

10 studentbostäder i befintlig del, 10 studentbostäder byggs till. Det görs inga ändringar i befintlig del. Det totala antalet blir nu 20 studentbostäder. Studentbostäderna i den befintliga delen är inte tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Byggherren önskar undanta så många som möjligt av studentbostäderna i den tillbyggda delen från krav på tillgänglighet.

Tillämpning av Alternativ B

När de befintliga studentbostäderna inte är tillgängliga kan flest bostäder undantas enligt Alternativ B.

Beskrivning av utfallet genom att gå igenom flera steg.

Steg 1 – Beräkning av undantagna bostäder från tillgänglighetskrav: Antalet tillkommande studentbostäder är 10. Minst 20 procent av de 10 bostäderna ska vara tillgängliga – alltså 2.

Steg 2 – Beräkning av vilka bostäder som ska kunna besökas av personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga: De 8 studentbostäder som undantagits från krav på tillgänglighet och användbarhet i den tillbyggda delen ska kunna besökas.

Steg 3 – Krav på tillgänglighet i den ändrade delen: Den tillbyggda delen med 10 studentbostäder är den ändrade delen. Tillgänglighetskrav ställs i den tillbyggda delen. Det är tillgodosett genom Steg 1 och Steg 2. Det ska inte ställas tillgänglighetskrav i den befintliga delen eftersom det inte görs någon ändring där.

Illustrationen visar utfallet i exempel 2 schematiskt. Illustration: Boverket

Exempel 3: Ändring av en byggnad med studentbostäder

Det är 10 befintliga studentbostäder som inte är tillgängliga och användbara. I samband med ändring tillskapas 2 nya studentbostäder.  Samtidigt görs stora ändringar i de befintliga studentbostäderna, så att de helt byggs om med nya planlösningar. Efter ändring har antalet bostäder ökat från 10 till 12.  

Byggherren önskar undanta så många som möjligt av studentbostäderna från krav på tillgänglighet.

Tillämpning av Alternativ B

Beskrivning av utfallet genom att gå igenom flera steg.

Steg 1 – Beräkning av undantagna bostäder från tillgänglighetskrav:  Antalet tillkommande studentbostäder är 2. Minst 20 procent av de tillkommande bostäderna ska vara tillgängliga, alltså 1 (närmaste heltal).

Steg 2 – Beräkning av vilka bostäder som ska kunna besökas av personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga: 1 studentbostad har undantagits från krav på tillgänglighet, den studentbostaden ska kunna besökas.

Steg 3 – Krav på tillgänglighet i den ändrade delen: Samtidigt som 2 studentbostäder tillkommer så ändras de befintliga 10 studentbostäderna. Därför ställs ändringskrav på tillgänglighet i den ändrade delen, det vill säga de befintliga 10 studentbostäderna med stöd av 8 kap. 2 och 5 §§ PBL. Som utgångspunkt ska de uppfylla kravet på att kunna besökas. Eftersom det sker stora ingrepp i de befintliga bostäderna finns sannolikt inga skäl att anpassa kraven med stöd av 8 kap. 7 § PBL.

Illustration av att ingen av de befintliga bostäderna är tillgängliga. Illustrationen visar utfallet i exempel 3 schematiskt. Kommentar: Som utgångspunkt ska de befintliga 10 studentbostäderna uppfylla kravet på att kunna besökas. Eftersom det i exemplet sker stora ingrepp i de befintliga bostäderna finns sannolikt inga skäl att anpassa kraven med stöd av 8 kap. 7 § PBL. Illustration: Boverket

Exempel 4:  Ändring av en byggnad med studentbostäder

Det är 10 befintliga studentbostäder och byggnaden har hiss. Det saknas dock tillgängliga hygienrum i byggnaden. Det sker inga eller endast små ingrepp i de befintliga studentbostäderna. Efter ändring har antalet bostäder ökat från 10 till 12.

Byggherren önskar undanta så många som möjligt av studentbostäderna från krav på tillgänglighet.

Tillämpning av Alternativ B

Beskrivning av utfallet genom att gå igenom flera steg.

Steg 1 – Beräkning av undantagna bostäder från tillgänglighetskrav: Antalet tillkommande studentbostäder är 2. Minst 20 procent av de tillkommande bostäderna ska vara tillgängliga och användbara, det vill säga en (närmaste heltal).

Steg 2 – Beräkning av vilka bostäder som ska kunna besökas av personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga: En av de nya studentbostäderna har undantagits från krav på tillgänglighet, den studentbostaden ska kunna besökas.

Steg 3 Krav på tillgänglighet i de befintliga bostäderna: Eftersom inga eller endast begränsade ingrepp görs i de befintliga bostäderna kan det med hänsyn till ändringens omfattning inte ställas krav på att de ska göras tillgängliga för besök.

Illustration ingen av bostäderna är tillgängliga Illustrationen visar utfallet i exempel 4 schematiskt. Kommentar: Eftersom inga eller endast begränsade ingrepp görs i de befintliga bostäderna i exemplet kan det med hänsyn till ändringens omfattning inte ställas krav på att de ska göras tillgängliga för besök. Illustration: Boverket

Exempel 5: Ändring genom inredning av vind där studentbostäder på högst 35 kvadratmeter inreds

I PBL finns det ett generellt undantag från tillgänglighetskravet när bostäder på högst 35 kvadratmeter inreds på en vind. Det undantaget gäller även för studentbostäder.

7 §
  Vid ändring eller flyttning av en byggnad får kraven i 1 och 4 §§ anpassas och avsteg från kraven göras med hänsyn till ändringens omfattning eller flyttningens syfte samt med hänsyn till byggnadens förutsättningar och till bestämmelserna om varsamhet och förbud mot förvanskning i detta kapitel. Avsteg från kraven i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 får dock göras endast om det med hänsyn till ändringens omfattning eller flyttningens syfte och byggnadens standard är uppenbart oskäligt att uppfylla kraven. Vidare får avsteg från kraven i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 alltid göras om ändringen innebär att bostäder på högst 35 kvadratmeter inreds på en vind.

Det som enligt första stycket gäller i fråga om en byggnad ska tillämpas också på andra anläggningar än byggnader.

Första och andra styckena gäller inte i fråga om krav som alltid ska uppfyllas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 § 4. Lag (2014:224) .

Ändringarna i PBL och PBF den 1 juli 2025 saknar övergångsbestämmelser

De nya reglerna med lättnader om krav på tillgänglighet och användbarhet för studentbostäder i PBL och PBF ska börja tillämpas direkt vid byggnadsnämndens bygglovsprövning från och med 1 juli 2025. Det finns ingen övergångsperiod.

Om däremot beslut om bygglov meddelats före den 1 juli 2025 ska äldre regler, utan lättnader i krav på tillgänglighet och användbarhet, tillämpas. Det gäller även om beslutet om startbesked meddelas först efter den 1 juli 2025. Det beror på att det får ses som ett och samma ärende som inleds med bygglovet.

Andra regler för studentbostäder

Det finns i Boverkets byggregler särskilda regler för studentbostäder. Det finns vad gäller kraven: bostäders lämplighet, skydd mot buller samt tillgänglighet och användbarhet.

Kraven på bostäders lämplighet har särskilda regler för studentbostäder som medför att de kan ha mindre boarea, jämfört med andra typer av bostäder. 

Studentbostäder

Kraven på skydd mot buller har särskild reglering av studentbostäder med boendeenheter. 

Studentbostäder

Kraven på tillgänglighet och användbarhet har en regellättnad för studentbostäder som innebär att det inte behöver finnas fritt utrymme för hjälp vid säng.

10 §

I en bostad ska det gå att ordna fritt utrymme för hjälp, längs båda långsidorna samt vid fotändan av minst en säng i minst ett utrymme för sömn och vila.

För bostäder med delade bostadsfunktioner enligt Boverkets föreskrifter (2024:11) om bostäders lämplighet för sitt ändamål gäller kravet i första stycket i varje boendeenhet.

Första och andra styckena gäller inte för studentbostäder.

Boverket (2025). Tillgängliga studentbostäder. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/tillganglighet-och-anvandbarhet/tillganglighet-studentbostader/ Hämtad 2025-06-13