Länsstyrelsens tillsyn
Länsstyrelsen har ett tillsynsansvar för vissa statliga och mellankommunala intressen. När kommunen har fattat beslut om att anta, ändra eller upphäva en detaljplan ska länsstyrelsen besluta om planen ska överprövas eller inte.
Länsstyrelsen ska utöva tillsyn i planprocessen
Länsstyrelsen ska enligt plan- och bygglagen, PBL, utöva tillsyn över och bevaka vissa statliga och mellankommunala intressen. Genom länsstyrelsens medverkan i planprocessen är det meningen att de frågor som länsstyrelsen särskilt ska bevaka genom tillsyn, ska uppmärksammas tidigt, så att det är möjligt för kommunen att beakta länsstyrelsens synpunkter. Dialogen mellan stat och kommun om dessa intressen sker både under samrådet och under granskningen. I granskningsskedet ska länsstyrelsen ge ett tydligt besked till kommunen om detaljplanen är godtagbar utifrån de intressen som kan leda till ett upphävande. Kommunen ska alltså, innan planen antas, få veta om det finns en risk att länsstyrelsen kommer att ingripa genom sin tillsyn mot planbeslutet.
14 §
           Under samrådet ska länsstyrelsen särskilt  
   1. ta till vara och samordna statens intressen, 
   2. verka för att riksintressen enligt 3 och 4 kap. miljöbalken  tillgodoses, att miljökvalitetsnormer enligt 5 kap.  miljöbalken följs och att strandskydd enligt 7 kap.  miljöbalken inte upphävs i strid med gällande bestämmelser, 
   3. verka för att sådana frågor om användningen av mark- och  vattenområden som angår två eller flera kommuner samordnas på  ett lämpligt sätt, och 
   4. verka för att en bebyggelse inte blir olämplig eller ett  byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller  säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller  erosion.
Under samrådet ska länsstyrelsen också särskilt ge råd om tillämpningen av 2 kap. Länsstyrelsen ska dessutom ge råd i övrigt om tillämpningen av bestämmelserna i denna lag, om det behövs från allmän synpunkt. Lag (2020:76) .
22 §
           Under granskningstiden ska länsstyrelsen yttra sig över  planförslaget, om förslaget enligt länsstyrelsens bedömning  innebär att  
   1. ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken inte  tillgodoses, 
   2. en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs, 
   3. strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken upphävs i strid med  gällande bestämmelser, 
   4. regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och  vattenområden som angår flera kommuner inte har samordnats på  ett lämpligt sätt, eller 
   5. en bebyggelse annars blir olämplig eller ett byggnadsverk  olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet  eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion.  Lag (2020:76) .
22 a §
           Under granskningstiden ska lantmäterimyndigheten yttra sig över planförslaget om myndigheten bedömer att förslaget inte är förenligt med 4 kap. 7, 18 och 18 a §§ samt 33 §
första stycket 3 och tredje stycket.  Lag (2014:900) .
Länsstyrelsens tillsyn
De statliga och mellankommunala intressen som länsstyrelsen har tillsyn över brukar kallas länsstyrelsens ingripandegrunder. De ingripandegrunder som räknas upp är:
- ett riksintresse enligt miljöbalken inte tillgodoses
- regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt
- en miljökvalitetsnorm enligt miljöbalken inte följs
- strandskydd enligt miljöbalken upphävs i strid med gällande bestämmelser
- en bebyggelse blir olämplig med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion
10 §
           När länsstyrelsen enligt 5 kap. 30, 38 eller 39 § har  fått ett meddelande om att en kommun beslutat att anta, ändra  eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser, ska  länsstyrelsen inom tre veckor besluta om den ska överpröva  kommunens beslut eller inte.
Länsstyrelsen ska överpröva kommunens beslut, om beslutet kan  antas innebära att  
   1. ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken inte  tillgodoses,  
   2. regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och  vattenområden som angår flera kommuner inte samordnas på ett  lämpligt sätt,  
   3. en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs,  
   4. strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken i strid med gällande  bestämmelser upphävs eller fortsätter att vara upphävt, eller 
   5. en bebyggelse blir olämplig eller ett byggnadsverk  olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet  eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion.  Lag (2025:514) .
10 a §
           Om länsstyrelsen har gett ett planeringsbesked enligt 
5 kap. 10 f § om att en åtgärd inte har en sådan innebörd som  anges i 10 § andra stycket, får överprövning enligt 10 §  eller upphävande enligt 11 § inte ske med hänvisning till den  fråga som beskedet avser. Om ett planeringsbesked förenats  med villkor och villkoret har iakttagits, får inte heller  sådan överprövning eller sådant upphävande ske med hänvisning  till den fråga som beskedet avser.
Första stycket gäller inte om åtgärden eller förutsättningarna för planeringen har ändrats väsentligt i förhållande till den eller de frågor som planeringsbeskedet avser. Lag (2017:424) .
11 §
           Länsstyrelsen ska upphäva kommunens beslut att anta,  ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser i  dess helhet, om beslutet har en sådan innebörd som anges i 
10 § andra stycket. Om kommunen medger det, får beslutet  upphävas i en viss del.
Beslut enligt första stycket ska fattas inom två månader från  det att länsstyrelsen har beslutat om överprövning enligt 
10 § första stycket om inte längre tid är nödvändig med  hänsyn till ärendets omfattning eller andra särskilda  omständigheter.  Lag (2017:424) .
Få planer överprövas genom tillsyn och upphävs
Boverket samlar årligen in statistik från länsstyrelserna gällande hur många detaljplaner som överprövas och upphävs inom ramen för statlig tillsyn enligt 11 kap. 10-11 §§ plan- och bygglagen. Statistiken visar att det är förhållandevis få detaljplaner som överprövas och upphävs av länsstyrelsen, sett till det totala antalet detaljplaner som antas årligen.
De senaste åren har det vanligaste skälet till att en detaljplan upphävs efter överprövning varit att en bebyggelse antas bli olämplig med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.