Detaljplaneprocesserna
Planläggning med detaljplan syftar till att mark- och vattenområden används till det ändamål området är mest lämpat för. Lämpligheten bedöms med hänsyn till beskaffenhet, läge och behov. När kommunen tar fram en detaljplan görs det enligt en lagreglerad process med syfte att säkra insyn för berörda, att få fram ett så bra beslutsunderlag som möjligt och att förankra förslaget.
En detaljplan kan tas fram med olika förfaranden
När kommunen tar fram en detaljplan görs det genom standard-, utökat- eller samordnat förfarande (se undersidor i huvudmenyn uppe till höger på sidan). Valet av förfarande utgår från förutsättningarna i det enskilda ärendet, och regleras i plan- och bygglagens femte kapitel.
1 §
           Detta kapitel innehåller bestämmelser om hur en detaljplan och områdesbestämmelser upprättas, antas, ändras och upphävs samt om besked från kommunen om att inleda en sådan planläggning.  Lag (2011:335) .
2 §
           På begäran av någon som avser att vidta en åtgärd som kan förutsätta att en detaljplan antas, ändras eller upphävs eller att områdesbestämmelser ändras eller upphävs, ska kommunen i ett planbesked redovisa sin avsikt i frågan om att inleda en sådan planläggning.  Lag (2011:335) .
3 §
           En begäran om planbesked ska vara skriftlig och innehålla  en beskrivning av det huvudsakliga ändamålet med den avsedda  åtgärden och en karta som visar det område som berörs.
Om åtgärden avser ett byggnadsverk, ska begäran också innehålla en beskrivning av byggnadsverkets karaktär och ungefärliga omfattning.
Om den som gör begäran vill få besked om vilket planeringsunderlag som kan behövas vid planläggningen och ha möjlighet att begära ett sådant yttrande från länsstyrelsen som avses i 5 b § första stycket, ska även det anges i begäran. Lag (2021:752) .
4 §
           När kommunen har fått en begäran om planbesked som uppfyller kraven i 3 §
ska kommunen ge sitt planbesked inom fyra månader, om kommunen och den som har gjort begäran inte kommer överens om något annat.
5 §
           Av planbeskedet ska det framgå om kommunen avser att  inleda en planläggning.
Om kommunen avser att inleda en planläggning, ska kommunen i  planbeskedet  
   1. ange den tidpunkt då planläggningen enligt kommunens  bedömning kommer att 
      a) inledas, och 
      b) ha lett fram till ett slutligt beslut om att anta, ändra  eller upphäva en detaljplan eller ändra eller upphäva  områdesbestämmelser, och 
   2. redovisa vilket planeringsunderlag som sannolikt kan  behövas vid planläggningen, om den som har gjort begäran om  planbesked vill få besked om det.
Om kommunen inte avser att inleda en planläggning, ska kommunen i planbeskedet ange skälen för det. Lag (2021:752) .
5 a §
           Om den som har gjort begäran om planbesked vill ha  möjlighet att begära ett yttrande från länsstyrelsen enligt 
5 b § första stycket, får kommunen i planbeskedet medge det.
Ett medgivande förutsätter att länsstyrelsens yttrande kan antas främja planläggningen.
Medgivandet gäller till den tidpunkt då planläggningen enligt kommunens bedömning kommer att inledas enligt 5 § andra stycket 1 a, om kommunen inte bestämmer annat i planbeskedet. Lag (2021:752) .
5 b §
           Länsstyrelsen ska yttra sig över vilket  planeringsunderlag som sannolikt kan behövas för att  länsstyrelsen ska kunna fullgöra sin skyldighet enligt 22 §,  om den som har fått ett medgivande enligt 5 a § begär det.
Länsstyrelsen ska skicka sitt yttrande till kommunen och den som har fått medgivandet. Lag (2021:752) .
6 §
           Innan kommunen antar en detaljplan ska kommunen ha tagit  fram ett planförslag, samrått om förslaget och låtit det  granskas enligt 8-10 och 11-37 §§.
För vissa detaljplaner gäller enligt 7 och 7 a §§ även särskilda bestämmelser. Lag (2020:76) .
7 §
           Särskilda bestämmelser om ett utökat planförfarande finns  i 11 c § första stycket, 11 d och 17 §§, 18 § andra och tredje  styckena samt 25 § för en detaljplan som 
   1. inte är förenlig med översiktsplanen eller länsstyrelsens  granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §, 
   2. är av betydande intresse för allmänheten eller i övrigt av  stor betydelse, eller 
   3. kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.
Det utökade planförfarandet ska även tillämpas om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget inte är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .
7 a §
           Särskilda bestämmelser om ett samordnat planförfarande  finns i 11 c § andra stycket, 16 och 18 a §§, 21 § tredje  stycket och 23 § andra stycket för en detaljplan som är  förenlig med översiktsplanen och länsstyrelsens  granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 § och som enbart gäller 
   1. en verksamhet som har tillståndsprövats eller ska  tillståndsprövas enligt föreskrifter som har meddelats med  stöd av 9 kap. 6 § miljöbalken, eller 
   2. en åtgärd som har prövats eller ska prövas genom  upprättande och fastställande av en vägplan enligt väglagen 
(1971:948) eller en järnvägsplan enligt lagen (1995:1649) om  byggande av järnväg.
Bestämmelserna om ett samordnat planförfarande är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .
8 §
           I arbetet med att ta fram en detaljplan ska det, om det  inte är uppenbart onödigt, finnas en eller flera kartor som är  lämpliga för ändamålet (grundkartor) och en  fastighetsförteckning. Vidare ska det planeringsunderlag som  behövs finnas.
Underlagen enligt första stycket får tas fram av kommunen eller av annan. Lag (2021:752) .
9 §
           Av fastighetsförteckningen ska det framgå 
   1. vilka fastigheter som är berörda, vilken berörd mark som är samfälld för flera fastigheter och vilka allmänna vattenområden som är berörda, 
   2. vilka som är ägare till de fastigheter, den mark och de vattenområden som avses i 1, 
   3. vilka som är innehavare av någon annan särskild rätt till egendom som avses i 1 än bostadsrätt eller hyresrätt, och 
   4. vilka gemensamhetsanläggningar enligt anläggningslagen (1973:1149) som är berörda och vilka som är ägare till de fastigheter som deltar i anläggningarna.
Om en samfällighet, särskild rätt eller gemensamhetsanläggning som avses i första stycket förvaltas av en samfällighetsförening enligt lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter, ska föreningen anges i förteckningen i stället för ägare eller innehavare.
10 §
           För att underlätta detaljplanearbetet får kommunen ange  planens utgångspunkter och mål i ett särskilt program.  Lag (2021:785) .
10 a §
           Under arbetet med att ta fram en detaljplan får  kommunen begära ett planeringsbesked enligt 10 f §.  Lag (2017:424) .
10 b §
           En kommun som avser att begära ett planeringsbesked  innan samråd enligt 11-17 §§ är klart ska ge  lantmäterimyndigheten, de kommuner som berörs och de  myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som har  ett väsentligt intresse i de frågor som begäran avser  tillfälle att komma in med synpunkter.  Lag (2017:424) .
10 c §
           En kommun som, innan samråd enligt 11-17 §§ är klart,  avser att begära ett planeringsbesked i fråga om en åtgärd  som kommunen avser att planera för i ett sådant planförslag  som avses i 7 § ska kungöra detta.
En sådan kungörelse ska anslås på kommunens anslagstavla och  föras in i en ortstidning. Av kungörelsen ska det framgå 
   1. vilken fråga som begäran om planeringsbesked avser, 
   2. vilket område åtgärden avser, 
   3. om åtgärden avviker från översiktsplanen, 
   4. var underlaget för begäran om planeringsbesked finns  tillgängligt, och 
   5. inom vilken tid, dock minst tre veckor, och till vem  synpunkter på åtgärden ska lämnas.
Kungörandet ska ske enligt lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m. Lag (2017:424) .
10 d §
           Kommunen ska redovisa dels de synpunkter som har  kommit fram till följd av förfarandet enligt 10 b och 
10 c §§, dels de kommentarer som kommunen har med anledning  av synpunkterna.  Lag (2017:424) .
10 e §
           En begäran om planeringsbesked ska vara skriftlig och  innehålla en redovisning enligt 10 d eller 17 §.   Lag (2017:424) .
10 f §
           Om kommunen begär det, ska länsstyrelsen ge ett  planeringsbesked.
I beskedet ska länsstyrelsen, i den utsträckning kommunen  begär det, bedöma om en åtgärd som kommunen avser att planera  för i en detaljplan har en sådan innebörd som anges i 11 kap. 
10 § andra stycket. Ett planeringsbesked får förenas med  villkor.
Ett planeringsbesked ska ges inom sex veckor från det att en fullständig begäran kom in till länsstyrelsen, om inte längre tid är nödvändig med hänsyn till ärendets omfattning eller andra särskilda omständigheter. Lag (2017:424) .
11 §
           I arbetet med att ta fram ett program enligt 10 § eller  ett förslag till en detaljplan ska kommunen samråda med  
   1. länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som  berörs, 
   2. de kända sakägarna och de kända bostadsrättshavare,  hyresgäster och boende som berörs, 
   3. de kända organisationer av hyresgäster som har avtal om  förhandlingsordning för en berörd fastighet eller, om någon  förhandlingsordning inte gäller, som är anslutna till en  riksorganisation inom vars verksamhetsområde en berörd  fastighet är belägen, och 
   4. de myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som  har ett väsentligt intresse av förslaget.
Kommunen behöver dock inte samråda med bostadsrättshavare, hyresgäster, boende eller organisationer av hyresgäster, om det är uppenbart att förslaget saknar betydelse för dem.
För samråd enligt första stycket 2-4 är det tillräckligt att kommunen ger tillfälle till samråd. Lag (2020:76) .
11 a §
           Inom ramen för ett samråd enligt 11 § om ett program  enligt 10 § eller ett planförslag ska kommunen undersöka om  genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan. Undersökningen ska ske på det sätt som anges i 
6 kap. 6 § miljöbalken och föreskrifter som regeringen har  meddelat i anslutning till den bestämmelsen.
Om planen medger ett sådant ianspråktagande som avses i 4 kap. 
34 § andra stycket, ska kommunen vid sin bedömning av om  genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan dessutom ta hänsyn till det som anges i  föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 16 kap. 
1 § 2 b.
Kommunen ska efter undersökningen avgöra frågan i ett särskilt beslut på det sätt och med det innehåll som anges i 6 kap. 7 § första och andra styckena miljöbalken.
Kraven enligt första-tredje styckena gäller inte om frågan om betydande miljöpåverkan redan är avgjord i föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken eller om planen omfattas av undantaget i 6 kap. 3 § andra stycket 1 samma balk. Lag (2021:785) .
11 b §
           Om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en  betydande miljöpåverkan, ska kommunen inom ramen för ett  samråd enligt 11 § om ett planförslag även uppfylla kraven på  avgränsningssamråd i 6 kap. 9 och 10 §§ miljöbalken.
Trots det som sägs i 6 kap. 6 och 10 §§ miljöbalken om samråd med andra myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen, ska kommunen i fråga om statliga myndigheter enbart samråda med länsstyrelsen. Lag (2021:785) .
11 c §
           Om planförslaget är ett sådant förslag som avses i 7 §, ska kommunen kungöra förslaget och samråda om det under en viss tid som ska vara minst tre veckor (samrådstid).
För planförslag som avses i 7 a § finns bestämmelser om kungörelse i 18 a §. Lag (2020:76) .
11 d §
           En kungörelse ska anslås på kommunens anslagstavla och  föras in i en ortstidning. Av kungörelsen ska det framgå 
   1. att kommunen har tagit fram ett förslag till att anta,  ändra eller upphäva en detaljplan, 
   2. vilket område detaljplanen avser och planens huvudsakliga  innehåll, 
   3. om förslaget avviker från översiktsplanen, 
   4. om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan, 
   5. om samråd ska ske med ett annat land enligt 6 kap. 13 §  miljöbalken, 
   6. när, var och på vilket sätt förslaget och det underlag som  kommunen ska tillhandahålla enligt detta kapitel finns  tillgängliga och hur lång samrådstiden är, 
   7. att den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det  under samrådstiden, 
   8. till vem synpunkter på förslaget ska lämnas, och 
   9. tid och plats för ett offentligt möte, om ett sådant möte  kommer att anordnas.
Kungörandet ska ske enligt lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m. Lag (2021:785) .
11 e §
           Har upphävts genom  lag (2021:785) .
12 §
           Samrådet ska syfta till att få fram ett så bra  beslutsunderlag som möjligt och att ge möjlighet till insyn  och påverkan.
13 §
           Under ett samråd om ett planförslag ska kommunen redovisa  förslaget, skälen för förslaget, det planeringsunderlag som  har betydelse och hur kommunen avser att handlägga förslaget.  Kommunen får låta bli att redovisa skälen för planförslaget  och planeringsunderlaget om det är uppenbart obehövligt.
Kommunen ska i förekommande fall även redovisa 
   1. en grundkarta enligt 8 §, 
   2. en fastighetsförteckning enligt 8 §,  
   3. ett program enligt 10 §, 
   4. det huvudsakliga innehållet i exploateringsavtal eller  markanvisningar och konsekvenserna av att planen helt eller  delvis genomförs med stöd av ett eller flera sådana avtal, och 
   5. sådana synpunkter på omfattningen eller detaljeringsgraden  av redovisningen av miljökonsekvenserna som kommunen har fått  under ett avgränsningssamråd.
Den information som kommunen är skyldig att redovisa enligt denna paragraf ska, med undantag av fastighetsförteckningen, finnas tillgänglig på kommunens webbplats under samrådet.
Skyldigheterna att redovisa och hålla information tillgänglig enligt denna paragraf gäller inte i den utsträckning det skulle strida mot lag eller annan författning. Lag (2021:785) .
14 §
           Under samrådet ska länsstyrelsen särskilt  
   1. ta till vara och samordna statens intressen, 
   2. verka för att riksintressen enligt 3 och 4 kap. miljöbalken  tillgodoses, att miljökvalitetsnormer enligt 5 kap.  miljöbalken följs och att strandskydd enligt 7 kap.  miljöbalken inte upphävs i strid med gällande bestämmelser, 
   3. verka för att sådana frågor om användningen av mark- och  vattenområden som angår två eller flera kommuner samordnas på  ett lämpligt sätt, och 
   4. verka för att en bebyggelse inte blir olämplig eller ett  byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller  säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller  erosion.
Under samrådet ska länsstyrelsen också särskilt ge råd om tillämpningen av 2 kap. Länsstyrelsen ska dessutom ge råd i övrigt om tillämpningen av bestämmelserna i denna lag, om det behövs från allmän synpunkt. Lag (2020:76) .
15 §
           Under samrådet ska lantmäterimyndigheten särskilt 
   1. verka för att ett förslag till detaljplan är förenligt med 4 kap. 7, 18 och 18 a §§ samt 33 § första stycket 3 och tredje stycket, och 
   2. ge råd om tillämpningen av 6 kap. 40-42 §§.  Lag (2014:900) .
16 §
           För ett planförslag som avses i 7 a § behöver samråd enligt 11-15 §§ endast ske om prövningen av det andra ärendet är avslutad och 
   1. den utredning som finns i det ärendet inte är tillräcklig eller inte längre är aktuell för detaljplaneärendet, eller 
   2. samråd inte har skett i det andra ärendet med alla dem som ska omfattas av samråd enligt 11 §.
I ett fall som avses i första stycket 2 är det tillräckligt att komplettera detaljplaneärendet så att samråd sker med dem som inte omfattades av samrådet i det andra ärendet. Lag (2014:900) .
17 §
           Kommunen ska redovisa de synpunkter som har kommit fram  i samrådet samt de kommentarer och förslag som kommunen har  med anledning av synpunkterna. Om planförslaget är ett sådant  som avses i 7 §, ska redovisningen göras samlat för alla  synpunkter som har kommit fram (samrådsredogörelse). För  andra planförslag än sådana som avses i 7 § är det  tillräckligt att redovisningen görs i granskningsutlåtandet  enligt 23 §.  Lag (2017:965) .
18 §
           När samrådet enligt 11-17 §§ är klart ska kommunen i en  underrättelse informera om sitt planförslag och låta det  granskas under en viss tid (granskningstid). Om de som  kommunen har samrått med enligt 11 § har godkänt  planförslaget, behöver underrättelse inte lämnas.
Granskningstiden ska vara minst två veckor, men den får göras kortare, om alla berörda är överens om det. För ett sådant planförslag som avses i 7 § första stycket 1 och 2 ska granskningstiden dock vara minst tre veckor och för ett sådant planförslag som avses i 7 § första stycket 3 minst 30 dagar.
Om kommunen när samrådet är klart bedömer att planförslaget är ett sådant som avses i 7 §, ska kommunen dessutom kungöra förslaget på det sätt som anges i 11 d §, om förslaget inte har kungjorts tidigare eller det har ändrats väsentligt. Det som sägs om samrådstid i 11 d § ska då i stället avse granskningstid. Lag (2021:785) .
18 a §
           Om planförslaget är ett sådant som avses i 7 a §, ska  kommunen kungöra förslaget på det sätt som anges i 11 d § och  låta det granskas. Det som sägs om samrådstid i 11 d § ska då  i stället avse granskningstid. Granskningstiden ska vara minst  tre veckor.
Kungörandet får samordnas med det kungörande som ska ske i det andra ärendet som avses i 7 a §. Lag (2020:76) .
19 §
           En underrättelse enligt 18 § ska anslås på kommunens  anslagstavla. Av underrättelsen ska det framgå 
   1. att kommunen har tagit fram ett förslag till att anta,  ändra eller upphäva en detaljplan, 
   2. vilket område detaljplanen avser och planens huvudsakliga  innehåll, 
   3. om förslaget avviker från översiktsplanen, 
   4. om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan, 
   5. om samråd ska ske med ett annat land enligt 6 kap. 13 §  miljöbalken, 
   6. när, var och på vilket sätt förslaget och det underlag som  kommunen ska tillhandahålla enligt detta kapitel finns  tillgängliga för granskning och hur lång granskningstiden är, 
   7. att den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det  under granskningstiden, 
   8. till vem synpunkter på förslaget ska lämnas, 
   9. tid och plats för ett offentligt möte, om ett sådant möte  kommer att anordnas, och 
   10. att den som inte senast under granskningstiden har lämnat  någon skriftlig synpunkt på förslaget kan förlora rätten att  överklaga beslut att anta planen.  Lag (2021:785) .
20 §
           Kommunen ska senast den dag då underrättelsen anslås på kommunens anslagstavla skicka 
   1. ett meddelande om innehållet i underrättelsen till kända sakägare och dem som avses i 11 § första stycket 3 och 4, och 
   2. förslaget och den samrådsredogörelse som avses i 17 § till länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som berörs.  Lag (2014:900) .
21 §
           Under granskningstiden ska kommunen hålla förslaget  tillgängligt för alla som vill granska det. Kommunen ska också  se till att de grundkartor och den fastighetsförteckning som  avses i 8 §, det program som avses i 10 § och den  samrådsredogörelse som avses i 17 § finns tillgängliga, liksom  det planeringsunderlag som kommunen anser har betydelse för  bedömningen av förslaget. Kommunen ska hålla informationen,  med undantag av fastighetsförteckningen, tillgänglig på sin  webbplats under granskningstiden.
Dessa skyldigheter gäller inte i den utsträckning det skulle strida mot lag eller annan författning.
Om förslaget är ett sådant som avses i 7 a § och kungörandet har samordnats enligt 18 a § andra stycket, får kommunen fullgöra sin skyldighet enligt första stycket genom att hålla en kopia av handlingarna i det andra ärendet tillgänglig i den mån informationen finns där. Lag (2021:785) .
22 §
           Under granskningstiden ska länsstyrelsen yttra sig över  planförslaget, om förslaget enligt länsstyrelsens bedömning  innebär att  
   1. ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken inte  tillgodoses, 
   2. en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs, 
   3. strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken upphävs i strid med  gällande bestämmelser, 
   4. regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och  vattenområden som angår flera kommuner inte har samordnats på  ett lämpligt sätt, eller 
   5. en bebyggelse annars blir olämplig eller ett byggnadsverk  olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet  eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion.  Lag (2020:76) .
22 a §
           Under granskningstiden ska lantmäterimyndigheten yttra sig över planförslaget om myndigheten bedömer att förslaget inte är förenligt med 4 kap. 7, 18 och 18 a §§ samt 33 §
första stycket 3 och tredje stycket.  Lag (2014:900) .
23 §
           Efter granskningstiden ska kommunen göra ett  granskningsutlåtande. Det ska innehålla  
   1. en sammanställning av de skriftliga synpunkter som har  kommit in under granskningstiden,  
   2. en redovisning av kommunens förslag med anledning av  synpunkterna, och  
   3. information om på vilket sätt allmänheten har beretts  tillfälle att delta under planförfarandet.
Om förslaget är ett sådant som avses i 7 a § och kungörandet har samordnats enligt 18 a § andra stycket, ska granskningsutlåtandet också behandla de skriftliga synpunkter som har kommit in i det andra ärendet och har betydelse för detaljplaneprövningen. Lag (2021:785) .
24 §
           Kommunen ska så snart som möjligt  
   1. på sin anslagstavla anslå en underrättelse med information  om var granskningsutlåtandet finns tillgängligt, och 
   2. skicka granskningsutlåtandet eller ett meddelande om var  det finns tillgängligt till dem som inte har fått sina  synpunkter tillgodosedda.
Granskningsutlåtandet ska dels finnas tillgängligt tillsammans med övriga handlingar i ärendet, dels hållas tillgängligt på kommunens webbplats under minst tre veckor. Dessa skyldigheter gäller inte i den utsträckning det skulle strida mot lag eller annan författning. Lag (2021:785) .
25 §
           Om kommunen efter granskningstiden ändrar sitt förslag  väsentligt, ska kommunen låta granska det ändrade förslaget  enligt 18 § första och andra styckena samt 19-24 §§. Om  kommunen bedömer att förslaget är ett sådant som avses i 7 §  och det inte har kungjorts tidigare, ska kommunen dessutom  kungöra det ändrade förslaget på det sätt som anges i 11 d §.  Det som sägs om samrådstid i 11 d § ska då i stället avse  granskningstid.  Lag (2020:76) .
26 §
           Om ett förslag till detaljplan kan medföra en sådan skada som avses i 14 kap. 7, 10 eller 12 §, får kommunen förelägga den som kan komma att drabbas av skadan att inom en viss tid anmäla sitt anspråk på ersättning eller inlösen. 
Föreläggandet ska innehålla en upplysning om att rätten till ersättning annars kan gå förlorad.
Föreläggandet ska innehålla upplysningar om förslagets innebörd.
Tidsfristen för anmälan ska bestämmas till minst två månader. En bestämmelse om att kommunen inte får anta planen innan tidsfristen har löpt ut finns i 28 §.
27 §
           En detaljplan ska antas av kommunfullmäktige, men  fullmäktige får uppdra åt kommunstyrelsen eller  byggnadsnämnden att anta en plan som inte är av principiell  beskaffenhet eller annars av större vikt.
Ett sådant uppdrag får inte delegeras. Lag (2017:424) .
28 §
           Om kommunen har meddelat ett föreläggande enligt 26 §, får kommunen inte anta detaljplanen innan tidsfristen för anmälan av anspråk har löpt ut.  Lag (2014:900) .
29 §
           När detaljplanen har antagits ska kommunen 
   1. på sin anslagstavla anslå en underrättelse med information  om antagandet tillsammans med upplysningar om var beslutet  finns tillgängligt och vad den som vill överklaga beslutet  måste göra, och 
   2. under minst tre veckor hålla planen, planbeskrivningen,  samrådsredogörelsen, granskningsutlåtandet och ett  protokollsutdrag med beslutet tillgängliga på sin webbplats.
Underrättelsen ska anslås och informationen göras tillgänglig samma dag som justeringen av det protokoll som innehåller beslutet tillkännages på kommunens anslagstavla.
Skyldigheten att hålla information tillgänglig gäller inte i den utsträckning det skulle strida mot lag eller annan författning. Lag (2021:785) .
30 §
           När detaljplanen har antagits ska kommunen skicka ett  meddelande om detta till  
   1. länsstyrelsen och lantmäterimyndigheten, 
   2. de kommuner som är berörda och till regionen om det i länet  ska ske planering enligt 7 kap., och 
   3. dem som anges i 11 § första stycket 2 och 3 och dem som får  överklaga enligt 13 kap. 12 eller 13 § och  
      a) senast under granskningstiden har lämnat skriftliga  synpunkter som inte blivit tillgodosedda, eller  
      b) har rätt att överklaga beslutet enligt 13 kap. 11 § andra  stycket 1.
Meddelandet ska innehålla ett protokollsutdrag med beslutet och upplysningar om vad den som vill överklaga beslutet måste göra.
Kommunen ska till länsstyrelsen skicka det granskningsutlåtande som avses i 23 § tillsammans med meddelandet om att planen har antagits, om kommunen inte redan har skickat utlåtandet enligt 24 §. Lag (2021:785) .
31 §
           Meddelandet enligt 30 § ska skickas senast dagen efter  det att justeringen av det protokoll som innehåller beslutet  har tillkännagetts på kommunens anslagstavla.  Lag (2021:785) .
32 §
           När beslutet att anta detaljplanen har fått laga kraft  ska kommunen  
   1. på planhandlingarna anteckna det datum då planen fick laga  kraft och, om ett förordnande enligt 13 kap. 17 § tredje  stycket har meddelats, det datum då förordnandet meddelades, 
   2. inom två veckor skicka planen, planbeskrivningen och  fastighetsförteckningen enligt 8 § till länsstyrelsen och  lantmäterimyndigheten, och 
   3. med en kungörelse på det sätt som anges i 11 d § eller med  ett skriftligt meddelande underrätta de fastighetsägare som  kan ha rätt till ersättning enligt 14 kap. 5, 6, 7, 9, 10  eller 11 § och dem som enligt 14 kap. 12 § kan ha motsvarande  rätt till ersättning samt i underrättelsen upplysa om  innehållet i 15 kap. 5 §.  Lag (2021:752) .
33 §
           Ett meddelande enligt 20, 24 eller 30 § som ska skickas  till en samfällighet får skickas till 
   1. en ledamot av den styrelse som finns för samfälligheten, 
   2. den som är utsedd att förvalta samfällighetens  angelägenheter, eller  
   3. om det inte finns någon styrelse eller förvaltare, någon av  samfällighetens delägare för att hållas tillgänglig för de  andra delägarna.  Lag (2021:785) .
34 §
           Ett meddelande enligt 20, 24 eller 30 § som ska skickas  till en bostadsrättshavare som saknar känd adress, får i  stället skickas till en ledamot av styrelsen för  bostadsrättsföreningen.  Lag (2021:785) .
35 §
           Om ett meddelande enligt 20, 24 eller 30 § ska skickas  till ett stort antal personer som inte är samfälligheter eller  bostadsrättshavare, och det skulle innebära större kostnader  och besvär än vad som är försvarligt med hänsyn till ändamålet  med meddelandet att skicka det till var och en av dem, får  kommunen 
   1. om meddelandet är ett sådant som avses i 20 §, låta bli att  skicka det enligt 20 § 1, och 
   2. om meddelandet är ett sådant som avses i 24 eller 30 §, i  stället för att skicka det, kungöra meddelandet genom att  anslå det på kommunens anslagstavla och 
      a) föra in det i en ortstidning, eller 
      b) sprida ett informationsblad om kungörelsen till de boende  som är berörda, om det stora antalet mottagare av meddelandet  är boende.
Om kungörelsen avser ett meddelande enligt 30 §, ska det av kungörelsen framgå vilket beslut som meddelandet avser, när beslutet tillkännagavs och vad den måste göra som vill överklaga beslutet. Om kungörelsen förs in i en ortstidning, ska det ske samma dag som beslutet tillkännages. Lag (2021:785) .
36 §
           Om ett meddelande avser en detaljplan som innebär att ett mark- eller vattenområde eller ett utrymme kan komma att tas i anspråk enligt 6 kap. 13 eller 16 §, får 35 § inte tillämpas för meddelanden till ägaren eller innehavaren av en särskild rätt till området eller utrymmet.  Lag (2014:900) .
37 §
           I fråga om den som har fått ett föreläggande enligt 26 § får kommunen inte tillämpa 35 § för att meddela att detaljplanen har antagits.
38 §
           Det som enligt detta kapitel gäller i fråga om förslag till och antagande av en detaljplan ska också gälla i fråga om förslag till och beslut om att ändra eller upphäva en detaljplan.
38 a §
           Vid förlängning av genomförandetiden enligt 4 kap. 24 §  behöver 18 § första och andra styckena samt 19-25 §§ inte  tillämpas. Samråd enligt 11 § krävs endast med  lantmäterimyndigheten och kända sakägare inom det berörda  området.  Lag (2020:76) .
38 b §
           I fråga om förslag till att upphäva en detaljplan  behöver 18 § första och andra styckena samt 19-25 §§ inte  tillämpas när planens genomförandetid har gått ut, och  upphävandet av planen  
   1. är förenligt med översiktsplanen och länsstyrelsens  granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §, 
   2. inte är av betydande intresse för allmänheten eller i  övrigt av stor betydelse, och 
   3. inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.
I fall som avses i första stycket, ska kommunen så snart som möjligt skicka samrådsredogörelsen eller ett meddelande om var den finns tillgänglig till dem som inte har fått sina synpunkter tillgodosedda.
Om kommunen efter att samrådet är klart ändrar sitt förslag  väsentligt, ska kommunen trots första stycket låta granska det  ändrade förslaget enligt 18 § första och andra styckena samt 
19-24 §§.
Bestämmelserna i första-tredje styckena är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för upphävandet är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2020:76) .
38 c §
           Bestämmelserna i 38 b § tillämpas också i fråga om  förslag till att upphäva en detaljplanebestämmelse enligt 4  kap. 18 § andra stycket 1 eller 2 eller motsvarande åtgärder  enligt äldre bestämmelser. I fråga om sådana förslag behöver  samråd enligt 11 § inte ske med andra kommuner eller sakägare  utanför det berörda området.  Lag (2015:668) .
38 d §
           Ett beslut att inte anta, ändra eller upphäva en  detaljplan ska innehålla de huvudsakliga skälen för beslutet.  Lag (2021:785) .
39 §
           I fråga om förslag till och beslut om att anta, ändra  eller upphäva områdesbestämmelser ska kommunen tillämpa  bestämmelserna om förslag till och antagande av en detaljplan  i 7 §, 8 § förutom i den del som avser grundkartor, 9, 10 och 
11 §§, 11 c § första stycket, 11 d-15, 17, 18, 19 och 20 §§, 
21 § första och andra styckena, 22 och 22 a §§, 23 § första  stycket, 24, 25, 27, 29-31 §§, 32 § 1 och 2, 33-35 och 38 §§.  Vid tillämpningen ska det som sägs om detaljplan avse  områdesbestämmelserna.  Lag (2021:785) .
40 §
           Ett beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser gäller först sedan beslutet har vunnit laga kraft.
Bestämmelser som innebär att beslutet kan få tillämpas innan det har vunnit laga kraft finns i 13 kap. 17 § tredje stycket.
41 §
           Områdesbestämmelser upphör att gälla när ett beslut att anta en detaljplan för området vinner laga kraft eller när en detaljplan för området får genomföras med stöd av ett förordnande enligt 13 kap. 17 § tredje stycket.
Kommunen bör handlägga ett förslag till detaljplan med ett standardförfarande, om det är möjligt. Under vissa förutsättningar är det dessutom möjligt att begränsa standardförfarandet så att det endast innehåller ett kommunikationssteg. (jfr prop. 2013/14:126, sid. 73–74)
En enklare planprocess, prop. 2013/14:126 (på Sveriges riksdags webbplats)
Andra regler för planer påbörjade innan 2015
För planer där kommunen har påbörjat ett arbete med att ta fram ett förslag till detaljplan före 1 januari 2015 gäller andra regler. Vägledning om detta hittar du under ”Relaterad information”.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.