Lista med föreslagna PBL-ändringar 1 december 2025

Granskad:

Boverket arbetar för tillfället med att ta fram vägledning till den lagändringen som föreslås träda i kraft den 1 december 2025, bland annat avseende ett nytt 9 kap. i plan- och bygglagen, PBL. För att det ska bli lättare att förstå vad ändringarna handlar om, har Boverket tagit fram en översiktlig lista där de flesta av ändringarna redovisas.

Översiktlig lista som stöd

Syftet med denna webbsida är att övergripande redogöra för innehållet och de skillnader som finns mellan nuvarande regelverk och förslaget. Listan syftar även till att ge en överblick över förändringarna. Informationen i listan är inte uttömmande och denna webbsida kan komma ändras. Det är viktigt att känna till att Boverket under det fortsatta vägledningsarbetet kan komma att göra andra tolkningar eller ställningstaganden än vad som redogörs för här.

Inledningsvis finns övergripande information om ändringarna och de stora dragen. Längre ner på sidan finns olika stycken med ändringarna i lagförslaget. Listan är uppdelad på samma sätt som Boverkets vägledning på PBL Kunskapsbanken.

Vill du läsa propositionen i sin helhet, kan du ta del av den på regeringens webbplats.

Ett nytt regelverk för bygglov, prop.2024/25:169 (på Regeringskansliets webbplats)

Övergripande information

  • Lagändringen föreslås träda i kraft 1 december 2025.
  • Kap. 9 ersätts av ett helt nytt kapitel med en delvis ny struktur.
  • Lovplikten för anläggningar flyttas från Plan- och byggförordningen, PBF, till PBL.
  • Stor skillnad när Försvaret och MSB får en ny roll i handläggningen och prövningen samt får även vetorätt i vissa ärenden.
  • Det införs definitioner i kap. 1 av termerna ekonomibyggnad, fasadändring, komplementbostadshus och komplementbyggnad.
  • Det tydliggörs att skyltar och ljusanordningar är byggnadsverk.
  • De bygglovsbefriade åtgärderna ”friggebod” och ”attefallshus” tas bort och ersätts av bygglovsbefriad komplementbyggnad och komplementbostadshus.
  • Det görs följdändringar i vissa andra lagar såsom miljöbalken (1998:808), lagen med särskilda bestämmelser om gaturenhållning (1998:814) och skyltning och lagen om färdigställandeskydd (2014:227).
  • Inom vissa områden och vid vissa byggnader och anläggningar införs det en utökad lovplikt för vissa åtgärder. Detta gäller nära gräns, järnväg, totalförsvarets anläggningar och i särskilt värdefulla områden.
  • Möjligheten till ett villkorsbesked tas bort.
  • Om det i samband med en nybyggnad av ett enbostadshus ska göras en sådan lovfri ytterligare bostad som får strida mot detaljplan eller områdesbestämmelser ska en ansökan om lov för att inreda den ytterligare bostaden göras samtidigt som bygglovet för nybyggnaden.
  • Även om en åtgärd inte kräver bygglov, rivningslov eller marklov kan den som ska göra åtgärden ansöka om ett frivilligt lov.

Översiktsplanering

  • Kommunen ska i översiktsplanen redovisa byggnadsverk, allmänna platser och bebyggelseområden som är särskilt värdefulla.
  • Kommunens syn på vilken hänsyn som krävs för att tillvarata de särskilda värdena ska framgå av översiktsplanen. 

Detaljplanering

  • Kommunen ska inte längre kunna bestämma omfattningen av krav på bygglov, rivningslov och marklov i detaljplan eller områdesbestämmelser, med undantag för krav på bygglov för vissa åtgärder inom och i anslutning till totalförsvarets riksintresseområden.
  • Det blir nu möjligt att införa rivningsförbud i detaljplan för anläggningar som är särskilt värdefulla.
  • Bestämmelser om minskad lovplikt i detaljplaner slutar gälla 1 december 2027.
  • Bestämmelser om utökad lovplikt i detaljplaner ska fortsätta gälla.
  • Om kommunen vill reglera markens genomsläpplighet i detaljplan ska det göras med en planbestämmelse om markens anordnande, inte med en planbestämmelse om utförande som det är i dag.

Lov- och anmälningsplikt

Bygglov för nybyggnad av byggnader

  • Det krävs bygglov för en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus om det är större än 30 m2 inom detaljplan och 50 m2 utanför detaljplan, högre än 4 m inom detaljplan och 4,5 m utanför detaljplan, är lika stort eller större än den byggnad det kompletterar eller placeras utanför tomten.
  • Det går att bygga flera bygglovsbefriade komplementbyggnader och komplementbostadshus på en tomt, men varje tomt har en gemensam ”pott” för sådana byggnader på 45 m2 inom detaljplan och 65 m2 utanför detaljplan.
  • En bygglovsbefriad komplementbyggnad kan byggas vid alla sorters byggnader medan ett komplementbostadshus bara får byggas vid en- och tvåbostadshus.
  • Bygglovsbefriade mindre byggnader som ska användas för kollektivtrafiken kan vara andra typer av byggnader än väderskydd.

Bygglov för tillbyggnad av byggnader

  • Det krävs bygglov för tillbyggnad av andra byggnader än komplementbyggnader och komplementbostadshus om tillbyggnaden är större än 30 m2 eller överstiger byggnadens taknock.
  • Det går att göra flera bygglovsbefriade tillbyggnader, men totalt högst 30 m2 per byggnad.
  • En bygglovsbefriad tillbyggnad kan göras på alla sorters byggnader, alltså inte bara på en- och tvåbostadshus.
  • Det krävs bygglov för tillbyggnad av komplementbyggnader och komplementbostadshus om byggnaden efter tillbyggnaden blir större än 30 m2 inom detaljplan och 50 m2 utanför detaljplan, högre än 4 m inom detaljplan och 4,5 m utanför detaljplan, lika stor eller större än den byggnad den kompletterar eller placeras utanför tomten.
  • Det går att göra flera bygglovsbefriade tillbyggnader, men varje tomt har en gemensam ”pott” för bygglovsbefriade komplementbyggnader och komplementbostadshus på 45 m2 inom detaljplan och 65 m2 utanför detaljplan.

Bygglov för annan ändring av byggnader

  • Det krävs inte längre bygglov för att inreda en ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri i en byggnad.
  • Inom detaljplan krävs det bygglov för fasadändringar på alla byggnader, förutom en- och tvåbostadshus, komplementbyggnad eller komplementbostadshus, och om ändringen sker på en fasad eller ett tak som vetter mot en allmän plats.
  • Det krävs inte bygglov för ändrad användning om det i en byggnad, utanför detaljplanelagt område eller utanför sammanhållen bebyggelse, inreds en eller flera lokaler med en bruttoarea som sammanlagt inte är större än 50 m2
  • Det krävs inte bygglov för att ändrad användning av en komplementbyggnad till ett komplementbostadshus som inte kräver lov.

Bygglov för anläggningar

  • Det krävs bygglov för mur och plank om inom ett område med detaljplan om de är högre än 1,8 m och placeras inom 3,6 m från en byggnad eller är högre än 1,2 m och placeras längre bort än 3,6 m från en byggnad.
  • Det krävs bygglov för altan inom ett område med detaljplan om de är högre än 1,8 m och placeras inom 3,6 m från en byggnad eller är högre än 1,2 m och placeras längre bort än 3,6 m från en byggnad. En altan kräver inte bygglov för att den är en nybyggnad, tillbyggnad eller fasadändring.
  • Det krävs bygglov för parkeringsplatser om de är större än 50 m2 i ett område med detaljplan, och större än 100 m2 i ett område utan detaljplan.
  • Det krävs bygglov för upplag och materialgårdar om de är högre än 3 m och är större än 15 m2 i ett område med detaljplan, och större än 50 m2 i ett område utan detaljplan.
  • Lovplikten för cisterner m.m. ändras till lovplikt för fasta förvaringsanläggningar om de är högre än 3 m och är större än 15 m2 i ett område med detaljplan och större än 50 m2 i ett område utan detaljplan.
  • Alla master och torn högre än 20 m eller som placeras på ett avstånd från gränsen som är mindre än anläggningens höjd över marken kräver bygglov. Detta till skillnad från tidigare, då det endast var radio- och telemaster.
  • Det införs en lovplikt för skorstenar som är högre än 20 m eller placeras på ett avstånd från gränsen som är mindre än anläggningens höjd över marken.
  • Lovplikten för vindkraftverk begränsas på så sätt att vindturbinens diameter inte längre har någon betydelse. Lov krävs om vindkraftverket är högre än 20 m eller placeras på ett avstånd från gränsen som är mindre än anläggningens höjd över marken.
  • Vindkraftverk på byggnader kräver inte längre bygglov som anläggning men kan kräva lov som fasadändring.
  • Lovplikten för idrottsplatser ändras till lovplikt för idrottsanläggningar vilket innebär att fler anläggningar omfattas av lovplikten. Det krävs enbart lov om anläggningen upptar en markyta större än 1500 m2.
  • Ingen särskild lovplikt för golfbanor och skjutbanor eftersom de innefattas i termen idrottsanläggning.
  • Det krävs inte längre bygglov för friluftsbad och motorbana.

Utökad lovplikt inom vissa områden

  • Det krävs bygglov, så kallad utökad lovplikt, för vissa åtgärder som inte kräver bygglov enligt huvudregeln, om de görs närmare än 4,5 m från gräns. Det gäller nybyggnad, tillbyggnad, ändra en komplementbyggnad till ett komplementbostadshus, inreda en lokal på högst 50 m2, idrottsanläggning, upplag, materialgård, fast förvaringsanläggning och vissa murar och plank. Det finns vissa undantag från denna lovplikt för till exempel ekonomibyggnad utanför detaljplan eller om grannar eller huvudman skriftligen har medgett åtgärden.
  • Det krävs bygglov, så kallad utökad lovplikt, för vissa åtgärder som inte kräver bygglov enligt huvudregeln, om de görs närmare än 30 m från ett järnvägsspårs mitt. Det gäller nybyggnad, tillbyggnad, ändra en komplementbyggnad till ett komplementbostadshus, inreda en lokal på högst 50 m2, idrottsanläggning upplag, materialgård, fast förvaringsanläggning och vissa murar och plank. Det finns vissa undantag från denna lovplikt för till exempel ekonomibyggnad utanför detaljplan eller om grannar eller infrastrukturförvaltare skriftligen har medgett åtgärden.
  • När det gäller grannemedgivande så måste det till skillnad mot i dag alltid vara skriftligt.
  • Vid allmän plats kan huvudmannen för den allmänna platsen ge ett medgivande, vilket inte är möjligt idag.
  • Inom eller i anslutning till områden som är av riksintresse för totalförsvarets anläggningar krävs det bygglov för vissa åtgärder som inte kräver bygglov enligt huvudregeln, så kallad utökad lovplikt. Det gäller nybyggnad och tillbyggnad av ett komplementbostadshus och inredning av en ytterligare bostad i ett enbostadshus. Detsamma gäller nybyggnad och tillbyggnad av ekonomibyggnad för hästhållning eller ändrad användning av en ekonomibyggnad till hästhållning men detta krav på bygglov gäller bara vid flygplatser eller övnings- eller skjutfält.
  • Det krävs även bygglov inom eller i anslutning till områden som är av riksintresse för totalförsvaret för fasadändring i form av solenergianläggningar inom detaljplan.
  • Det krävs även bygglov, så kallad utökad lovplikt, för att sätta upp eller väsentlig ändra en ljusanordning om den avsedda användningen av anordningen kan antas påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av totalförsvarets anläggningar och om det sker inom eller i anslutning till något område som är av riksintresse för totalförsvaret.
  • Det krävs bygglov, så kallad utökad lovplikt, för vissa åtgärder som inte kräver bygglov enligt huvudregeln om de avser en byggnad, bebyggelseområde, tomt eller en allmän plats som är särskilt värdefull. Det gäller nybyggnad, tillbyggnad, inredning av ytterligare bostad i ett enbostadshus och fasadändring.
  • Det krävs bygglov, så kallad utökad lovplikt, för att flytta eller väsentligt ändra en befintlig anläggning utomhus som omfattas av en bestämmelse om skydd av kulturvärden i detaljplan eller områdesbestämmelser.
  • Det krävs bygglov, så kallad utökad lovplikt, för vissa anläggningar som inte kräver bygglov enligt huvudregeln om åtgärden avser en särskilt värdefull anläggning som inte omfattas av en bestämmelse om skydd av kulturvärden. Detsamma gäller om en sådan åtgärd vidtas inom en allmän plats eller ett bebyggelseområde som är särskilt värdefullt och åtgärden påverkar områdets karaktär eller byggnadsverkets yttre karaktärsdrag. Exempel på dessa åtgärder kan vara plank, mur, altan, upplag mindre än 15 m2 inom detaljplan, parkeringsplats som är 50 m2 eller mindre inom detaljplan.
  • Det krävs bygglov, så kallad utökad lovplikt, för att sätta upp, flytta eller väsentligt ändra en anläggning som är en skylt eller en ljusanordning om åtgärden avser en särskilt värdefull anläggning som inte omfattas av en bestämmelse om skydd av kulturvärden. Detsamma gäller om en sådan åtgärd vidtas inom en allmän plats eller ett bebyggelseområde som är särskilt värdefullt och åtgärden påverkar områdets karaktär eller byggnadsverkets yttre karaktärsdrag.

Rivningslov

  • Utanför detaljplan införs det rivningslov om byggnaden eller anläggningen är särskilt värdefull eller ligger inom ett särskilt värdefullt område.
  • Både inom och utanför detaljplan krävs det inte rivningslov, om åtgärden är nödvändig för att följa ett föreläggande.
  • Det krävs inget rivningslov om byggnaden eller byggnadsdelen har ett tidsbegränsat bygglov eller säsongslov.
  • Det krävs inget rivningslov om byggnaden eller byggnadsdelen får uppföras utan bygglov och om den inte är en särskilt värdefull byggnad eller ligger i ett särskilt värdefullt område.
  • Inom detaljplan krävs det rivningslov för en anläggning om anläggningen har rivningsförbud i detaljplan eller är särskilt värdefull.
  • Utanför detaljplan införs det rivningslov för anläggningar om de omfattas av utökad rivningslovsplikt eller rivningsförbud i områdesbestämmelser.

Marklov

  • Inom detaljplan införs det ett mått för när det krävs marklov för schaktning eller fyllning. Lovplikt gäller om höjdläget ändras mer än 0,5 m.
  • Det förtydligas att det inte krävs marklov om markåtgärden omfattas av ett bygglov eller om åtgärden är nödvändig för att följa ett föreläggande. Det gäller både inom och utanför detaljplan.

Bygglov för skyltar och ljusanordningar

  • Den generella lovplikten för skyltar tas bort.
  • Inom detaljplan kan skyltar på byggnader trots det kräva bygglov som fasadändring. Det gäller andra byggnader än en- och tvåbostadshus, komplementbyggnader och komplementbostadshus om ändringen sker på en fasad eller ett tak som vetter mot en allmän plats.
  • Skyltar kan också, i vissa fall, kräva bygglov på eller vid särskilt värdefulla byggnader, anläggningar, tomter, allmänna platser och bebyggelseområden.
  • Den generella lovplikten för ljusanordningar tas bort.
  • Ljusanordningar på byggnader kan trots det kräva bygglov som fasadändring. Det gäller andra byggnader än en- och tvåbostadshus, komplementbyggnader och komplementbostadshus om ändringen sker på en fasad eller ett tak som vetter mot en allmän plats.
  • Ljusanordningar kan också, i vissa fall, kräva bygglov på eller vid särskilt värdefulla byggnader, anläggningar, tomter, allmänna platser och bebyggelseområden.
  • En ljusanordning kräver bygglov om användningen av anordningen kan antas påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av totalförsvarets anläggningar och om det sker inom eller i anslutning till något område som är av riksintresse för totalförsvaret, det vill säga alla anläggningar för både det militära och det civila försvaret.

Bygglov för solenergianläggningar 

  • Inom detaljplan kan en solenergianläggning på en byggnad kräva bygglov om det är en fasadändring. Det gäller för andra byggnader än ett en- och tvåbostadshus, komplementbyggnad och komplementbostadshus om ändringen sker på en fasad eller ett tak som vetter mot en allmän plats. 
  • Om en byggnad ligger inom detaljplan och även inom eller i anslutning till ett riksintresse för totalförsvaret, krävs det bygglov för solenergianläggningar som är fasadändringar på alla sorters byggnader och på alla fasader och tak. 

Anmälan 

  • Exakt vilka åtgärder som kommer kräva anmälan, kommer framgå av PBF och beslutas av regeringen först efter att lagändringen har beslutats av riksdagen. 
  • Många av de åtgärder som i dag kräver anmälan i stället för bygglov, till exempel attefallshus, kommer inte kräva anmälan för själva byggnaden. Men eftersom det kan komma krävas anmälan för vissa tekniska installationer som exempelvis vatten, avlopp och ventilation, kan det krävas en anmälan för själva installationerna. 

Handläggning

  • Om en sökande vill att nämnden beslutar om startbesked samtidigt med lovbeslutet kan denne skicka med de handlingar som krävs för det. Till skillnad mot nuvarande reglering, där den sökande i vissa fall ska skicka med det, är det frivilligt och upp till sökande. Det är inte heller längre begränsat bara till vissa åtgärder till en- och tvåbostadshus.
  • Underrättelse till grannar under handläggning ska ske genom att ett meddelande skickas om ansökans huvudsakliga innehåll, var ansökan hålls tillgänglig och hur, till vem och inom vilken tid synpunkter ska lämnas. Det förtydligas också när en underrättelse behöver ske om en ansökan ändras under handläggningen. Meddelandet ska skickas till ägare eller innehavare av en särskild rätt. Däremot behöver det inte längre skickas till bostadsrättsinnehavare eller hyresgäster. Meddelandet ska även kungöras på kommunens anslagstavla.
  • Underrättelse till grannar under handläggning behöver inte ske om det är uppenbart att det saknar betydelse för ägaren eller rättighetsinnehavaren. Exempelvis när transformatorstationer uppförs på ytmässigt stora fastigheter.
  • I vissa fall ska även Försvarsmakten eller myndigheten för samhällsskydd och beredskap underrättas, om åtgärden vidtas inom eller i anslutning till områden som är av riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar. Försvarsmakten och MSB kan dock besluta att underrättelse inte behöver ske för vissa åtgärder inom vissa områden.
  • Sökande och fastighetsägaren ska ges tillfälle att yttra sig över allt underlag som har betydelse för ärendet, till skillnad från tidigare när det var allt som någon annan tillfört ärendet.
  • I de fall byggnadsnämnden ska underrätta Försvarsmakten eller MSB börjar inte tidsfristen räknas förrän när deras medgivande inkom till byggnadsnämnden.
  • Byggnadsnämnden får besluta att ett ärende om lov eller förhandsbesked inte ska avgöras förrän frågan om dispens från strandskydd har avgjorts, om ärendet om lov eller förhandsbesked avser en byggnad eller ett markområde som också omfattas av en ansökan om dispens från strandskydd.
  • Beslutet ska kungöras genom ett meddelande på kommunens anslagstavla i stället för post- och inrikes tidningar. I meddelandet ska beslutets huvudsakliga innehåll anges samt var det hålls tillgängligt. Meddelandet ska också skickas till berörda grannar, samt till de som yttrat sig och inte fått gehör för sina synpunkter. Meddelandet behöver dock inte skickas till de som ska delges beslutet eller få det skickat till sig, och inte heller till de som det är uppenbart att beslutet saknar betydelse för, exempelvis när åtgärden vidtas på en stor skogsfastighet utom synhåll från omkringliggande fastigheter.
  • Byggnadsnämnden ska även i vissa fall skicka beslutet till Försvarsmakten eller MSB.
  • Underrättelse till samfällighet ska ske på liknande sätt som för detaljplaner. Det innebär att underrättelsen får skickas till en styrelseledamot, förvaltare eller delägare.
  • Ett beslut om lov gäller omedelbart, även om det inte fått laga kraft. Byggnadsnämnden ska dock besluta om undantag för detta om ett genomförande av åtgärden riskerar att medföra skador som inte kan återställas på natur- eller kulturvärden eller totalförsvarets intressen i eller i anslutning till områden som är av riksintresse för totalförsvarets anläggningar.

Prövning

  • Vid prövning av bygglov inom detaljplan där detaljplanens genomförandetid gått ut för minst 15 år sedan, behöver fastigheten och det befintliga byggnadsverket inte längre följa detaljplanen. Tillkommande åtgärd ska dock prövas mot planen.
  • Det har blivit tydligare att vid prövning av bygglov och marklov inom detaljplan ska kraven i 2 och 8 kap. endast prövas i de delar som inte redan har avgjorts genom detaljplanen.
  • Det har också blivit tydligare att vid prövning av bygglov och marklov utanför detaljplan ska sådana krav som redan har avgjorts genom ett förhandsbesked inte omfattas av prövningen.
  • Precis som vid prövning av bygglov inom detaljplan gäller nu att bygglovsbefriade åtgärder som enligt 10 kap. 2 a § får strida mot områdesbestämmelser, inte ska beaktas vid bedömningen av om en åtgärd överensstämmer med områdesbestämmelserna.
  • Även om utgångsläget är planstridigt ska en annan ändring än en tillbyggnad få vidtas, vilket är en utvidgning av det nuvarande undantaget.
  • Det har tillkommit en möjlighet att ge bygglov för att i ett bostadshus inreda en vind till bostad även om det strider mot detaljplanen eller områdesbestämmelserna. En förutsättning är dock att planens genomförandetid har gått ut.
  • Det tydliggörs att vid tidsbegränsade bygglov ställs det krav på att platsen ska kunna återställas.
  • Förhandsbesked kan endast sökas utanför detaljplanelagt område och prövningen ska endast omfatta lokalisering.
  • Det framgår i förarbetet att det inte finns någon möjlighet att ta hänsyn till kommunens eventuella ersättningsskyldighet vid nekat rivningslov för byggnadsverk med bevarandevärde.
  • Det blir tydligare vad som ska prövas vid en ansökan om "frivilligt lov”.
  • Vid åtgärder där byggnadsnämnden ska underrätta Försvarsmakten eller MSB, krävs ett medgivande från den berörda myndigheten för att ett lov eller positivt förhandsbesked ska kunna ges.

Åtgärder som inte kräver lov får i vissa fall strida mot detaljplan eller områdesbestämmelser

  • Det finns vissa undantag för en åtgärd som inte kräver lov, att åtgärden får strida mot den detaljplan eller områdesbestämmelser som gäller för området. Exempel på åtgärder är nybyggnad av komplementbyggnad till ett en- eller tvåbostadshus, inredning av ytterligare en bostad i ett enbostadshus. Uppförande, flytt eller utökning av mur, plank m.m. Åtgärden får dock inte strida mot sådana skyddsbestämmelser om skyddsåtgärder gör att motverka markförorening, olyckor, översvämning och erosion.
  • De åtgärder som inte är undantagna från att följa gällande detaljplan och områdesbestämmelser får genomföras med en avvikelse från detaljplanen eller områdesbestämmelserna, om avvikelsen är liten och inte motverkar syftet med planen eller bestämmelserna.

Överklagande

  • Det går inte att överklaga byggnadsnämndens beslut om behov av kontrollplan.
  • Ärenden som har överklagats hos en mark- och miljödomstol och rör en fråga som har särskild betydelse för Försvarsmakten, Fortifikationsverket, Försvarets materielverk eller Försvarets radioanstalt ska endast lämnas till regeringen för prövning, om domstolen inte kan avgöra målet utan att pröva frågan.
  • Det förtydligas att det inte går att överklaga länsstyrelsens beslut att inte upphäva eller i viss del upphäva kommunens beslut om detaljplan, områdesbestämmelser, lov eller förhandsbesked.
  • Tiden för överklagande av ett beslut om lov eller förhandsbesked ska, för alla som inte ska delges beslutet, räknas från den dag som infaller en vecka efter att beslutet har kungjorts på kommunens anslagstavla.

Byggprocessen

  • Det förtydligas att beslut om startbesked respektive slutbesked ska vara skriftliga.
  • Det tydliggörs att startbesked respektive slutbesked gäller omedelbart. Risken att påbörja en åtgärd eller att ta en byggnad i bruk innan byggherren har möjlighet att veta om någon har överklagat, läggs därmed åter på byggherren.
  • När byggnadsnämnden ger startbesked för nybyggnad av ett en- eller tvåbostadshus, får nämnden samtidigt ge startbesked för en tillbyggnad eller för inredning av ytterligare en bostad som omfattas av frivilligt lov, om sökanden begär det.
  • Ny reglering som gör det möjligt för fler kompletteringsåtgärder att strida mot detaljplan.
  • Ny reglering som gör det möjligt för byggnadsnämnden att besluta om att kontrollplan inte behövs för enklare åtgärder

Tillsyn

  • Det förtydligas att byggnadsnämnden har möjlighet att bedriva tillsyn, om ett beslut om lov har upphört eller ändrats.

Roller och ansvar

  • Försvarsmakten och myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, får nya roller i lovprocessen.
  • I vissa fall ska Försvarsmakten eller MSB underrättas om en ansökan om lov eller förhandsbesked. Detta gäller om den sökta åtgärden ska vidtas inom eller i anslut­ning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och omfattas av krav på bygglov.
  • Om Försvarsmakten eller MSB ska underrättas om en ansökan krävs det ett medgivande från myndigheten för att lov eller positivt förhandsbesked ska kunna ges.
  • Byggnadsnämnden ska i vissa fall skicka beslutet till Försvarsmakten eller MSB.

Ersättning och inlösen

  • Fler åtgärder kräver rivningslov, vilket innebär att flera åtgärder kan leda till att ersättning och inlösen kan behövas.
Boverket (2025). Lista med föreslagna PBL-ändringar. https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/uppdrag/nytt-regelverk-for-bygglov/foreslagna-pbl--andringar/ Hämtad 2025-06-23