Riskhantering i planläggning, del 2 – Sevesoverksamhet i planläggning

Boverket har tagit fram en vägledning om hur kommuner och regioner kan arbeta med riskhantering. Vägledningen syftar till att stötta dig som arbetar med riskhantering i samband med att du ska ta fram en plan. Den handlar om varför och hur regionen eller kommunen kan arbeta med riskhantering och på så sätt bidra till ett samhälle som blir alltmer robust och som kan upprätthålla grundläggande funktioner trots störningar. Vägledningen ska inspirera, ge kunskap och goda argument för att du ska kunna arbeta strategiskt med riskhantering i din region eller kommun. 

Vägledningen är uppbyggd i fyra delar varav detta är del 2. Denna del är avsedd att vara till hjälp för planmyndigheterna i deras arbete att säkerställa att det blir tillräckliga avstånd mellan Sevesoverksamhet och bostadsområden, byggnader och områden som används av allmänheten, rekreationsområden och så långt det är möjligt, större trafikleder samt vid behov naturområden som är av särskilt intresse eller är särskilt ömtåliga och som ligger nära Sevesoverksamheter. Vägledningen Sevesoverksamhet och riskhantering fokuserar i huvudsak på riskhantering vid planläggning av Sevesoverksamhet eller ändrad markanvändning i närheten av sådan verksamhet.

De övriga delarna i vägledningen är 

  • Riskhantering i planläggning, del 1
  • Riskhantering i planläggning, del 3 – Strategi för riskhantering
  • Riskhantering i planläggning, del 4 – Riskhantering i planprocessen

Du hittar dem under relaterad information. 

Boverket (2025). Riskhantering i planläggning, del 2 – Sevesoverksamhet i planläggning. https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publikationer/2025/riskhantering-i-planlaggning-del-2--sevesoverksamhet-i-planlaggning/ Hämtad 2025-12-01