Direktiv för byggnaders energiprestanda, EPBD

Granskad:
En område sedd uppifrån upplyst i mörkret. Foto: Jonas Westling

Energiprestandadirektivet, EPBD, handlar om energi- och utsläppskrav för byggnader och ska vara en del av svensk lagstiftning senast den 29 maj 2026. Här kan du följa hur Boverket arbetar med direktivet för byggnaders energiprestanda inom våra verksamhetsområden.

Boverkets arbete med energiprestandadirektivet – vad händer nu?

Just nu så pågår arbetet med att se över de föreskrifter som är aktuella för implementering av EPBD. Följande föreskrifter kommer att beröras:

  • Boverkets byggregler (BBR (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd, kap 9) om energihushållning och värmeisolering i byggnader
  • Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2007:5) för certifiering av energiexpert (CEX)
  • Boverkets förslag till ändring av Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2007:4) om energideklaration för byggnader (BED)
  • Boverkets förslag till ändring av Boverkets föreskrifter och allmänna råd om fastställande av byggnadens energianvändning vid normalt brukande och ett normalår (BEN)
  • Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2021:2) om utrustning för laddning av elfordon.

Förslag till nya föreskrifter planeras att skickas ut på remiss i slutet av juni och kommer att träda i kraft senast den 29 maj 2026. Vägledning för tillämpning av de nya föreskrifterna publiceras i samband med att reglerna träder i kraft.

Parallellt med föreskriftsarbetet färdigställer vi rapporter för de regeringsuppdrag som ska slutredovisas senast den 7 juli. Det gäller uppdragen om metoder och definitioner, solenergi och hållbar mobilitet.

Tidplan och hållpunkter för energiprestandadirektivet, EPBD

Fem regeringsuppdrag

Boverket fick i juni 2024 fyra uppdrag av regeringen kopplat till hur EPBD kan bli en del av svensk lagstiftning. Det femte uppdraget, om krav på byggnadsrenoveringsplan, kom i december 2024. Regeringsuppdragen handlar om att:

  • fastställa metoder och definitioner
  • genomföra en översyn av systemet med energideklarationer
  • ta fram underlag för krav inom solenergi
  • ta fram underlag för krav inom hållbar mobilitet
  • ta fram underlag för genomförandet av krav på byggnadsrenoveringsplan.

Utgångspunkten är att de förslag som Boverket lämnar ska bidra till en ändamålsenlig och samhällsekonomiskt effektiv implementering av direktivet.

Uppdrag att fastställa metoder och definitioner enligt direktivet om byggnaders energiprestanda

Regeringen har gett Boverket i uppdrag att fastställa metoder och definitioner enligt EPBD. Uppdraget handlar om att analysera direktivet och

  • vid behov föreslå ändringar av definitioner
  • lämna förslag på metod för beräkning av byggnaders energiprestanda
  • lämna förslag på genomförande av fastställande av minimikrav avseende energiprestanda
  • vid behov lämna förslag på genomförande av beräkning av kostnadsoptimala nivåer
  • lämna förslag på genomförande av krav på nya byggnader att uppnå nollutsläppsbyggnadskriterier
  • lämna förslag på genomförande av krav på befintliga byggnader
  • ta fram beräkningsunderlag, föreslå lämpliga undantag och vid behov lämna förslag på genomförande av artikel om renoveringskrav för lokalbyggnader och bostadsbyggnader
  • lämna förslag på genomförande av artikel om nollutsläppsbyggnader
  • lämna nödvändiga författningsförslag. 

Uppdrag att fastställa metoder och definitioner enligt direktivet om byggnaders energiprestanda (på regeringens webbplats)

Den 28 februari delredovisade Boverket uppdraget genom en rapport som innehåller förslag på ändringar på lag- och förordningsnivå inom detta område.

Metoder, definitioner och krav inom solenergi i direktivet om byggnaders energiprestanda (rapport)

Boverket lämnade en första delredovisning av uppdraget den 15 oktober 2024. Delredovisningen omfattar preliminära beräkningar avseende basscenariot för 2020 och nivåer av renovering till 2030 och 2033 för olika lokalbyggnader, så kallade MEPS enligt artikel 9.1 i EPBD. Observera att de preliminära gränsvärdena i rapporten inte är att betrakta som ett förslag från Boverket på vilka gränsvärden som ska gälla vid införlivandet av EPBD.

Preliminära beräkningar av gränsvärden för energiprestanda i befintliga lokalbyggnader (rapport) 

Uppdrag att genomföra en översyn av systemet med energideklarationer enligt direktivet om byggnaders energiprestanda

Regeringen har gett Boverket i uppdrag att genomföra en översyn av systemet med energideklarationer. Uppdraget handlar om att analysera direktivet och

  • utreda hur systemet med energideklarationer kan utvecklas dels för att anpassas till det omarbetade direktivet, dels för att på ett effektivt sätt bidra till energieffektiva byggnader med hållbara uppvärmningslösningar
  • lämna förslag på genomförande av krav på renoveringspass, datautbyte, energideklarationer (energicertifikat), databaser för byggnaders energiprestanda, inspektioner av värme-, ventilations- och luftkonditioneringssystem, oberoende experter samt oberoende kontrollsystem
  • ta fram förslag på lämpliga it-verktyg för administration och åtkomst av data i energideklarationer och andra relevanta styrmedel
  • kartlägga om energideklarationerna i dag bidrar till tillräcklig information och rådgivning hos avsedd målgrupp, särskilt småhusägare
  • ta fram förslag på hur uppföljning kan ske av i vilken mån energideklarationer, särskilt avseende småhus, används för att uppnå energieffektivisering
  • lämna nödvändiga författningsförslag.

Uppdrag att genomföra en översyn av systemet med energideklarationer enligt direktivet om byggnaders energiprestanda (på regeringens webbplats)

Den 28 februari delredovisade Boverket uppdraget genom en rapport som innehåller förslag på ändringar på lag- och förordningsnivå inom detta område.

Översyn av systemet med energideklarationer (rapport)

Uppdrag att ta fram underlag för genomförandet av krav inom solenergi i direktivet om byggnaders energiprestanda

Regeringen har gett Boverket i uppdrag att ta fram underlag för genomförandet av krav inom solenergi. Uppdraget handlar om att analysera artikel 10 i direktivet och

  • lämna förslag på genomförande av krav för att optimera nya byggnaders solenergipotential
  • vid behov, lämna förslag på tillståndsförfarande för installation av solenergiutrusning på byggnader
  • lämna förslag på hur lagstiftningen kan säkerställa utbyggnaden av lämpliga solenergiinstallationer
  • lämna förslag till kriterier på nationell nivå för det praktiska genomförandet av kraven och förslag på undantag från kraven för olika byggnadstyper
  • lämna förslag på vilket ytmått som ska användas för kraven
  • vid behov, lämna förslag på inrättande av ett ramverk som inkluderar administrativa, tekniska och/eller finansiella åtgärder för att stödja en utbyggnad av solenergi i byggnader
  • lämna nödvändiga författningsförslag.

Uppdrag att ta fram underlag för genomförandet av krav inom solenergi i direktivet om byggnaders energiprestanda (på regeringens webbplats)

Den 28 februari delredovisade Boverket uppdraget genom en rapport som innehåller förslag på ändringar på lag- och förordningsnivå inom detta område.

Metoder, definitioner och krav inom solenergi i direktivet om byggnaders energiprestanda (rapport)

Uppdrag att ta fram underlag för genomförandet av krav inom hållbar mobilitet i direktivet om byggnaders energiprestanda

Regeringen har gett Boverket i uppdrag att ta fram underlag för genomförandet av krav inom hållbar mobilitet. Uppdraget handlar om att analysera artikel 14 i direktivet och

  • lämna förslag på genomförande av krav på laddningspunkter, förberedelse för installation av laddning samt tillhandahållande av cykelparkeringsplatser
  • lämna förslag på genomförande av krav kopplat till bland annat användande av smart laddning och dubbelriktad laddning
  • vid behov, lämna förslag för att genomföra artikel 14.7 om tillhandahållande av information med mera
  • vid behov, lämna förslag på säkerställandet av tillgång till tekniskt stöd samt ekonomiska stödsystem
  • lämna nödvändiga författningsförslag.

Uppdrag att ta fram underlag för genomförandet av krav inom hållbar mobilitet i direktivet om byggnaders energiprestanda (på regeringens webbplats)

Den 28 februari delredovisade Boverket uppdraget genom en rapport som innehåller förslag på ändringar på lag- och förordningsnivå inom detta område.

Hållbar mobilitet (rapport)

Uppdrag att ta fram underlag till den nationella byggnadsrenoveringsplanen enligt direktivet om byggnaders energiprestanda

Boverket ska ta fram underlag för genomförandet av krav på byggnadsrenoveringsplan. Vi ska också analysera och lämna förslag kopplat till direktivets krav på redovisning av livscykel-GWP för nya byggnader. Uppdraget handlar om att

  • ta fram underlag till utkastet till nationell byggnadsrenoveringsplan
  • ta fram underlag till den slutliga nationella byggnadsrenoveringsplanen
  • analysera och lämna förslag på genomförande av krav på att beräkna och redovisa växthusgasutsläpp under byggnadens hela livscykel, så kallat livscykel-GWP, för nya byggnader
  • ta fram förslag till färdplan om införandet av gränsvärden för kumulativ livscykel-GWP för nya byggnader
  • tillgängliggöra för allmänheten en förteckning över uppvärmda eller kylda byggnader som ägs och nyttjas av offentliga organ och som har en total användbar golvyta på mer än 250 kvadratmeter.

Uppdrag till Boverket att ta fram underlag till den nationella byggnadsrenoveringsplanen enligt direktivet om byggnaders energiprestanda (på regeringens webbplats)

Vi har tagit fram en projektsida för den delen av uppdraget som handlar om livscykel-GWP och gränsvärden.  

Uppdrag om livscykel-GWP och gränsvärden om livscykel-GWP

Direktivets syfte och innehåll

Det övergripande syftet med det omarbetade direktivet är att unionens hela byggnadsbestånd ska vara så kallade nollutsläppsbyggnader senast år 2050. Definitionen av en nollutsläppsbyggnad är därför central i direktivet och innebär i princip att byggnaden ska ha en mycket hög energiprestanda och generera noll eller mycket låga växthusgasutsläpp från fossila bränslen. Medlemsländerna ska, inom vissa givna ramar, fastställa gränsvärden för hur stor energianvändning olika nollutsläppsbyggnader får ha. Gränsvärdena får vara olika för olika kategorier av byggnader och får även anpassas för renoverade byggnader.

Från och med 2028 ska nya byggnader som ägs av offentliga organ vara nollutsläppsutbyggnader och från och med 2030 ska alla nya byggnader uppfylla kraven för en nollutsläppsbyggnad.

Ny energiklassning av byggnader

Det omarbetade direktivet ställer också krav på energiklassningen av byggnader. När direktivet blivit en del av svenska lagar ska en energideklaration ange byggnadens energiklass på en sluten skala med bokstäverna A–G där bokstaven A ska motsvara nollutsläppsbyggnader.

Medlemsstater som den 29 maj 2026 redan betecknar nollutsläppsbyggnader som ”A0” får fortsätta att använda denna beteckning i stället för klass A. Medlemsstaterna ska säkerställa att de återstående klasserna (B–F, eller när A0 används, A–F) har en lämplig fördelning av energiprestandaindikatorer bland energiklasserna.

Medlemsstaterna får införa en energiklass A+, som motsvarar byggnader med ett gränsvärde för energiefterfrågan som är minst 20 procent lägre än gränsvärdet för nollutsläppsbyggnader, och som årligen genererar mer förnybar energi på plats än deras totala årliga primärenergiefterfrågan.

Krav på att redovisa livscykelperspektiv för nya byggnader

Sverige har sedan januari 2022 krav på klimatdeklaration för nya byggnader med vissa undantag, vilket innebär att byggnadens klimatpåverkan ska redovisas redan i dag. EU-kommissionen kommer senast i december 2025 förtydliga vilka krav som ska ställas på beräkningen av byggnadens klimatpåverkan ur ett livscykelperspektiv (livscykel-GWP). Det kommer påverka om Sveriges regler om klimatdeklaration behöver ändras för att uppfylla EU-kraven i EPBD.

Kraven i EPBD innebär att livscykel-GWP ska redovisas för alla nya byggnader som är större än 1 000 kvadratmeter, från och med den 1 januari 2028. Från och med 1 januari 2030 gäller kravet för alla nya byggnader med vissa undantag. Senast 2030 ska medlemsstaterna även ha infört gränsvärden för byggnaders högsta tillåtna klimatpåverkan.

Klimatdeklaration – en handbok

Krav på renovering av befintliga byggnader

Omarbetningen av EPBD innebär omfattande förändringar och fler krav jämfört med nu gällande direktiv. En av de största nyheterna är att medlemsländerna ska se till att det genomförs energieffektivisering i det befintliga byggnadsbeståndet. För lokalbyggnader ställs krav på att byggnader med sämst energiprestanda ska energieffektiviseras till satta mål för 2030 och 2033.

För bostäder ställs inte krav på enskilda byggnader, där ska det i stället bli en förbättring sett till den genomsnittliga energiprestandan i hela bostadsbeståndet med satta mål till 2030 och 2035. Merparten av effektiviseringen ska ske i den sämre delen av beståndet. De länder, bland annat Sverige, som kommit långt i omställningen till fossilfri energianvändning i byggnader får justera målen för 2030 och 2035 baserat på en linjär minskning från 2020 fram till 2050. Det innebär troligen att målen för 2030 och 2035 blir lättare att uppnå men slutmålet 2050 är detsamma.

För både lokaler och bostäder ska medlemsländerna, inom satta ramar, fastställa renoveringsmål även för senare år fram till och med 2050.

Fler krav i EU-direktivet

Utöver ovanstående så ställer EU-direktivet bland annat krav på ytterligare information i energideklarationer, byggnadsrenoveringspass, solenergiinstallationer på byggnader, laddinfrastruktur för elfordon och cykelparkeringar med mera.

En del av EU:s arbete för klimatet

Europeiska rådet har som mål att EU ska minska sina utsläpp av växthusgaser med minst 55 procent fram till 2030, jämfört med 1990, och bli klimatneutralt senast 2050. Dessa mål är bindande för EU och dess medlemsländer genom den europeiska klimatlagen.

För att nå dessa mål ska EU-länderna göra konkreta åtgärder för att minska utsläppen och fasa ut fossila bränslen. Det behövs nya regler och uppdateringar av EU-lagstiftningen för att den gröna omställningen ska bli verklighet.

Som en del av EU-strategin Den gröna given och klimatpaketet 55-procentspaketet har direktivet för byggnaders energiprestanda (EPBD) omarbetats med målet att alla byggnader i Europeiska unionen ska vara nollutsläppsbyggnader senast 2050. Det omarbetade direktivet trädde i kraft den 28 maj 2024 och ska vara införlivat i nationell lagstiftning senast den 29 maj 2026.

Så fungerar EU:s lagstiftning

EU påverkar våra regler med bland annat EU-direktiv och EU-förordningar. EU-direktiv ska implementeras i Sveriges (och övriga länders) lagstiftningar, det innebär att Sveriges regler måste ändras så att direktivens syften uppnås. En EU-förordning (inte att blanda ihop med en förordning som Sveriges regering beslutar om) blir direkt en del av svensk lagstiftning. Om Sverige skulle ha regler som strider mot en EU-förordning så är det EU-förordningen som gäller.

Boverkets regelskrivning och regelhierarki

Boverket (2025). Direktiv för byggnaders energiprestanda. https://www.boverket.se/sv/byggande/uppdrag/direktiv-for-byggnaders-energiprestanda/ Hämtad 2025-06-10