Prövningens omfattning

Granskad:

Prövningen vid ändring av en detaljplan ska enbart omfatta det som ändringen avser. Om ändringen är lämplig prövas utifrån plan- och bygglagens andra kapitel.

Lämplighetsprövning enligt 2 kap

Vid en ändring av detaljplan, liksom vid all planläggning, är utgångspunkten lämplighetsprövning enligt 2 kap plan- och bygglagen, PBL. Vid ändring av detaljplan görs dock inte någon fullständig lämplighets- och lokaliseringsprövning. Prövningen ska enbart omfatta den eller de planbestämmelser som läggs till, justeras eller tas bort. Ett exempel på detta kan vara när kommunen i ett äldre bostadsområde vill öka byggrätten för att bättre möta dagens behov av standard. Då prövas enbart de planbestämmelser som rör ökningen av byggrätten. Övriga delar av planen är redan prövade i samband med den ursprungliga planläggningen och behöver därför inte prövas på nytt. Om det som avses med ändringen är av sådan art att en mer omfattande prövning krävs kan kommunen inte tillämpa ändring av detaljplan, utan detta får då prövas genom ny planläggning.

2 §
  Planläggning och prövningen i ärenden om lov eller förhandsbesked enligt denna lag ska syfta till att mark- och vattenområden används för det eller de ändamål som områdena är mest lämpade för med hänsyn till beskaffenhet, läge och behov. Företräde ska ges åt sådan användning som från allmän synpunkt medför en god hushållning. Bestämmelserna om hushållning med mark- och vattenområden i 3 kap. och 4 kap.
1-8 §§ miljöbalken ska tillämpas. Lag (2014:862) .

4 §
  Vid planläggning och i ärenden om bygglov eller förhandsbesked enligt denna lag får mark tas i anspråk för att bebyggas endast om marken från allmän synpunkt är lämplig för ändamålet.

Egenskapsbestämmelser är alltid kopplade till en användning. Exempelvis kan en egenskapsbestämmelse om utnyttjandegrad kopplas till användningen bostäder. Vid en prövning av lämpligheten av en ny, justerad eller borttagen egenskapsbestämmelse behöver kommunen ofta även titta på den användning som egenskapen är kopplad till. Ett exempel på detta kan vara att kommunen genom ändring prövar lämpligheten för att öka utnyttjandegraden i ett område för bostäder. Eftersom bestämmelsen om utnyttjandegrad är kopplad till just användningen bostad behöver kommunen pröva lämpligheten, enligt nu gällande regler, för ett mer omfattande bostadsbyggande.

Kommunen måste inte uppdatera gamla planer

Lämplighetsprövningen omfattar alltså endast det som ändringen avser. Det finns inget krav på att en äldre plan ska ges en nutida PBL-standard om planen ändras. De krav som finns i den nu gällande lagstiftningen kan bara tillämpas på det som ändringen avser. (jfr prop. 1990/91:146 sid. 44)

Länsstyrelsens roll vid ändring

Länsstyrelsen har samma uppgifter vid ändring av en detaljplan som vid framtagandet av en ny. Prövningen är dock avgränsad till att omfatta enbart det som ändringen avser. Om den föreslagna ändringen påverkar någon av länsstyrelsens ingripandegrunder prövar länsstyrelsen detta på samma sätt som vid framtagandet av en ny plan. Länsstyrelsen har alltså möjlighet att överpröva och upphäva beslutet att ändra planen. Den ursprungliga planen kan dock inte upphävas utan det är endast ändringen som upphävs.

Strandskydd återinträder inte vid ändring av detaljplan

Vid ändring av en detaljplan återinträder eller inträder inte strandskyddet så som är fallet när en detaljplan ersätts med en ny plan.

18 g §
   /Träder i kraft I:2025-07-01/
Som särskilda skäl vid prövningen av en fråga om upphävande av eller dispens från strandskyddet inom ett område för landsbygdsutveckling i strandnära lägen får det beaktas om ett strandnära läge för en byggnad, verksamhet, anläggning eller åtgärd bidrar till utvecklingen av landsbygden. Om prövningen gäller en dispens för att uppföra enstaka en- eller tvåbostadshus med tillhörande komplementbyggnader och andra åtgärder får det i stället beaktas om huset eller husen avses att uppföras i anslutning till ett befintligt bostadshus. Lag (2025:512) .

18 h § /Ny beteckning 18 k § U:2025-07-01/
En dispens från strandskyddet upphör att gälla om den åtgärd som dispensen avser inte har påbörjats inom två år eller inte har avslutats inom fem år från den dag då dispensbeslutet vann laga kraft. Lag (2009:532) .

10 a §
   /Upphör att gälla U:2025-07-01/
Strandskydd inträder när en fastställd generalplan, stadsplan eller byggnadsplan upphävs eller ersätts av en ny detaljplan enligt plan- och bygglagen (2010:900). Detta gäller även när en detaljplan för ett område som tidigare har omfattats av en fastställd generalplan, stadsplan eller byggnadsplan upphävs eller ersätts av en ny detaljplan. Lag (2011:337) .

10 a §
   /Träder i kraft I:2025-07-01/
Strandskydd inträder när en fastställd generalplan, stadsplan eller byggnadsplan upphävs eller ersätts av en ny detaljplan enligt plan- och bygglagen (2010:900). Detta gäller även när en detaljplan för ett område som tidigare har omfattats av en fastställd generalplan, stadsplan eller byggnadsplan upphävs eller ersätts av en ny detaljplan.

Första stycket gäller inte områden där länsstyrelsen har upphävt strandskyddet med stöd av 7 kap. 18 § första stycket 1 miljöbalken eller motsvarande äldre bestämmelser. Lag (2025:513) .

Ändra flera planer samtidigt

Det kan ibland bli aktuellt att ändra flera detaljplaner vid samma tillfälle, till exempel vid större infrastrukturprojekt som omfattar flera befintliga detaljplaner. En prövning behöver då göras för varje plan som ska ändras. Ändringarna måste också föras in i respektive plan.

Boverket (2023). Prövningens omfattning. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/detaljplan/andring-av-detaljplan/provningens-omfattning/ Hämtad 2025-06-18